Ja och nej, så länge Tesla finns kvar så kan det ju som värst bli typ omöjligt att få fram delar för reparation. Om de skulle gå under helt lär bilarna vara värda typ inget.
Du menar, till skillnad från nu? (delar alltså)
Men det säljs ju fortfarande Saab bilar. Jag tycker nog att det målas upp ett lite väl mörkt scenario. Tesla går nu från ett hörn av fyrkanten till ett annat, nämligen från exklusivt och få, till premium och många.
Haha, ja till och med värre än nu.
Skillnaden mot Saab är ju att Saab var ett mer diversifierat från början samt att bilarna var mer mekaniska än mjukvara, de hade redan underleverantörer för reservdelsmarknaden, de drev inte sina egna verkstäder osv. Det är Tesla som tillverkar alla reservdelar, fixar det logistiska med att skeppa dem, driver servicecenter osv. Allt detta är jättebra så länge bolaget finns men om det faller finns det inte massa andra som arbetat med det som kan ta över. Det kommer självklart växa fram några få men att tro att lika många kommer betala 700 papp för en Tesla i det läget vore naivt.
Det känns panikartat att Tesla skulle vara fine med att få typ 390k mindre för en P de säljer i Sverige jämfört med en i USA. De där 10% ish som övriga sänkts med låter rimligt dock.
EDIT: Är det någon som kommer in i designstudion? Har försökt på datorn och mobilen men den laddar inte.
Förvånar mig att du skriver sånt här faktiskt, trodde inte du var typen som målade upp skräckscenarier.
Tesla är inte i närheten av konkurs det vet vi ju redan. Hade de arit det hade de börjat leta ny finansiering för länge sedan, nu gör man det motsatta och löser ett lån i cash!
OM Tesla om tex tio år skulle gå i konkurs så skulle det finnas köpare i en lång kö... Saab var en bil som inte efterfrågades. Tesla är världens överlägset snabbast växande biltillverkare Givetvis skulle det finnas massor av aktörer som skulle vilja sälja reservdelar osv. Kanske dyrare än idag men att det inte skulle finnas när efterfrågan vore enorm är såklart nonsens.
Nej de är inte i närheten av konkurs det säger jag inte, jag säger att vara beredd att ta så pass mycket mindre betalt på en marknad mot en annan inte signalerar något gott. Hade man inte sett att det var nybeställningar de sålde hade jag trott att de då satt med massvis av P DL i lager i EU. Det är dock intressant att tänka på vad som händer i ett sådant scenario oavsett hur sannolikt det är att det händer. Jag drogs helt enkelt med i att spekulera i vad som händer OM det nu kommer till det.
Däremot skulle jag nog inte räkna med att det växer fram en stor reservdelsmarknad och verkstäder som kan bilar för S & X i Sverige i ett sådant scenario, för 3an lär det inte vara några problem däremot.
EDIT: Jag tror fortfarande att det är mest troligt ett fel på någon marknad.
Om det var ett traditionellt bolag som enbart siktade på att maximera vinsten till aktieägarna så hade jag hållt med.
I Teslas fall behöver det i mitt tycke inte alls vara något konstigt. Det kan helt enkelt vara så att Elon anser att det bästa sättet att snabba på transformationen är att sänka priserna så mycket de kan... Jag hade inte valt det spåret om jag ledde Tesla, men Elon har gjort många genialiska saker jag aldrig skulle klarat. Kanske visar det sig om 10 år att Teslas lågmarginal-strategi idag var det som gjorde att de blev världens största biltillverkare. Vem vet.
Även jag dunkade in en beställning på en fullmatad bil ”bara för att” nu när en P100D är så nedsatt.
Eftersom de ännu inte korrigerat priserna så talar det mesta för att det är ett medvetet val.
Kan det vara ren kvartalsekonomi? Q1 går mot sitt slut.
Konkurrenterna lanserar bilar på löpande band på lägre prispunkter - börjar Tesla känna av det kanske? Märkeslojaliteten till andra (tex Volvo, Audi, BMW) är stor.
En kommande facelift kan också var ett skäl som någon skrev. Vet vi något alls om detta på Model S?
Från FB-gruppen.
Någon gjorde precis en härlig affär och köpte en demo MS P100D för 852 903kr. Den låg ute för 1 413 744kr häromdagen. Bara 804k rabatt från dess nypris
Generellt är det såklart positivt med lägre priser, oavsett om det gäller Tesla eller andra elbilar. Men att dumpa priserna radikalt med ett hammarslag innebär inget annat än att man spottar, kissar och bajsar sina befintliga kunder rakt in i ansiktet. För att sedan komplettera med ett par knytnävar i maggropen. Det är precis så jag känner. Jag har hittills trots allt fortfarande haft en relativt positiv inställning till Tesla, även om jag inte vill ha deras bilar längre. Men nu är sista gnuttan förtroende bortblåst. Så behandlar man inte sina kunder. Elon får fara åt helvete!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Generellt är det såklart positivt med lägre priser, oavsett om det gäller Tesla eller andra elbilar. Men att dumpa priserna radikalt med ett hammarslag innebär inget annat än att man spottar, kissar och bajsar sina befintliga kunder rakt in i ansiktet. För att sedan komplettera med ett par knytnävar i maggropen. Det är precis så jag känner. Jag har hittills trots allt fortfarande haft en relativt positiv inställning till Tesla, även om jag inte vill ha deras bilar längre. Men nu är sista gnuttan förtroende bortblåst. Så behandlar man inte sina kunder. Elon får fara åt helvete!
Sjukt tråkigt för dig. Men din påverkas ju inte lika mycket som nyare. men drygt 100 tusen kanske? Tar nog ett tag innan det här slår igenom på begagnatmarknaden så har du tur så hinner du få iväg den innan det "kollapsar". Sätt priset relativt lågt de andra på blocket så kan du kanske minimera förlusten.
Jag trodde alla redan visste att Tesla hade gigantisk marginal på just P-modellerna... Ärligt talat tror jag nuvarande priser ganska bra återspeglar om man bestämt sig för att försöka ha samma marginal på varje S och X man säljer.
90k skillnad mellan LR och P när det gäller S. Om vi förbiser vad priserna har varit innan (vilket gör att det känns nästan osannolikt att det skulle vara rätt pris på P nu) utan ser till vad bilen kostar extra att sätta ihop för Tesla. Skillnaderna är en större elmotor bak, lite annan hårdvara för starkare ström till denna (inverter?), ventilerade säten och kolfiberdekor (kolfibret var inte mycket dyrare då det var valbart). Då känns plötsligt skillnaden på bara 90k rätt trolig..?
Off Topic: Hej på er alla! Första inlägget här, smygit runt en del i forumet ett bra tag. Kört Golf GTE i snart 4 år och har förstås mersmak på att köra längre sträckor på el..! Vinkar speciellt till Remuz och Legato
Exakt. Jag tror som sagt de där 90k ligger nära deras skillnad i kostnad plus marginal.
Jag vinkar tillbaka och säger välkommen! Men känner vi varandra eller fick jag en bonus ändå?
Är väl ändå lite konstigt att inte ha högre marginal på toppversionen? Man ska väl sätta priserna efter vad folk är villiga att betala, inte vad det kostar att tillverka. Nu kommer ju antagligen väldigt många fler välja P dock. Kostar inte alls särskilt mycket mer än en vanlig 100D, förlåt "Long Range" och de lär ju hålla värdet mycket bättre. Dock högre förmånsvärde...
Svårt att säga vad man "ska" göra. Håller med om att det är standard bland existerande tillverkare att göra så, men Elon är ju inte känd för att kopiera gamla sanningar direkt
Det finns såklart massor av framgångsrika bolag som kör en prisstrategi med relativt platta marginaler. Skulle gissa att exempelvis IKEA gör det. Det har såklart dina fördelar det också, men om det överväger nackdelarna för Tesla på lång sikt är jag inte rätt man att försöka svara på
Jag trodde alla redan visste att Tesla hade gigantisk marginal på just P-modellerna... Ärligt talat tror jag nuvarande priser ganska bra återspeglar om man bestämt sig för att försöka ha samma marginal på varje S och X man säljer.
90k skillnad mellan LR och P när det gäller S. Om vi förbiser vad priserna har varit innan (vilket gör att det känns nästan osannolikt att det skulle vara rätt pris på P nu) utan ser till vad bilen kostar extra att sätta ihop för Tesla. Skillnaderna är en större elmotor bak, lite annan hårdvara för starkare ström till denna (inverter?), ventilerade säten och kolfiberdekor (kolfibret var inte mycket dyrare då det var valbart). Då känns plötsligt skillnaden på bara 90k rätt trolig..?
Off Topic: Hej på er alla! Första inlägget här, smygit runt en del i forumet ett bra tag. Kört Golf GTE i snart 4 år och har förstås mersmak på att köra längre sträckor på el..! Vinkar speciellt till Remuz och Legato
Exakt. Jag tror som sagt de där 90k ligger nära deras skillnad i kostnad plus marginal.
Jag vinkar tillbaka och säger välkommen! Men känner vi varandra eller fick jag en bonus ändå?
Är väl ändå lite konstigt att inte ha högre marginal på toppversionen? Man ska väl sätta priserna efter vad folk är villiga att betala, inte vad det kostar att tillverka. Nu kommer ju antagligen väldigt många fler välja P dock. Kostar inte alls särskilt mycket mer än en vanlig 100D, förlåt "Long Range" och de lär ju hålla värdet mycket bättre. Dock högre förmånsvärde...
Svårt att säga vad man "ska" göra. Håller med om att det är standard bland existerande tillverkare att göra så, men Elon är ju inte känd för att kopiera gamla sanningar direkt
Det finns såklart massor av framgångsrika bolag som kör en prisstrategi med relativt platta marginaler. Skulle gissa att exempelvis IKEA gör det. Det har såklart dina fördelar det också, men om det överväger nackdelarna för Tesla på lång sikt är jag inte rätt man att försöka svara på
Jo, men om de tjänar i princip lika mycket på en vanlig 100D så är det ju dumt att inte casha in på de där som är lite fåfänga och alltid vill vara värst. Många betalar ju gärna för sånt. Tror inte de skulle förlora så många kunder totalt sett. Nu kommer det inte förvåna mig om Performance blir vanligare än Long Range.
Dock är väl 90 tkr mer i linje med vad jag personligen tycker att ett P är värt. För mig var det aldrig värt ~400 tkr eller vad nu skillnaden var förut.
Nåja, lite synd att jag inte kan dra fördel av det här på nåt sätt.
Sjukt tråkigt för dig. Men din påverkas ju inte lika mycket som nyare. men drygt 100 tusen kanske? Tar nog ett tag innan det här slår igenom på begagnatmarknaden så har du tur så hinner du få iväg den innan det "kollapsar". Sätt priset relativt lågt de andra på blocket så kan du kanske minimera förlusten.
Ja, det är tanken. Svårt att sätta ett pris, det finns inga S90D AP2 på blocket. Och de flesta har gått fler mil. Men om jag lägger mig strax under dessa så kanske jag har tur och kan sälja den innan det är för sent. Jag kan inte lägga mig för lågt, att lägga pengar emellan har jag inte råd med.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Förstår känslan för de som just precis ska stå och sälja en tesla.
Fast, handen på hjärtat. Visst fan har teslas modeller varit sjukt överprissatta i förhållande till andra och vad man egentligen fått.
Tesla har kunnat leva på en ensam tron att vara unik i segmentet och därmed kunnat hålla sina priser onaturligt högt. Förr eller senare när andra tillverkare kommit tillräckligt nära var tesla tvungna att justera sina priser.
Därmed inte sagt att man måste göra så abrupta prisjusteringar på en gång. Vilket ger stora påverkningar i hela ledet, inklusive begagnatmarknaden.
Jag tror själv att jag kom in helt fel i marknaden, hade jag köpt likvärdig bil idag hade den säkert varit 100tkr billigare än för ett år sedan. Surt så klart.
Förstår känslan för de som just precis ska stå och sälja en tesla.
Fast, handen på hjärtat. Visst fan har teslas modeller varit sjukt överprissatta i förhållande till andra och vad man egentligen fått.
Tesla har kunnat leva på en ensam tron att vara unik i segmentet och därmed kunnat hålla sina priser onaturligt högt. Förr eller senare när andra tillverkare kommit tillräckligt nära var tesla tvungna att justera sina priser.
Därmed inte sagt att man måste göra så abrupta prisjusteringar på en gång. Vilket ger stora påverkningar i hela ledet, inklusive begagnatmarknaden.
Jag tror själv att jag kom in helt fel i marknaden, hade jag köpt likvärdig bil idag hade den säkert varit 100tkr billigare än för ett år sedan. Surt så klart.
Ett sätt att lösa det hade varit att rikta ett "trade-in" erbjudande till befintliga ägare först, och sedan sänka i två steg. Hade gett oss nuvarande ägare en möjlighet att parera våra bilägande lite bättre och få omsatt våra bilar innan hela "externa marknaden" fick samma prisbild...
Ett sätt att lösa det hade varit att rikta ett "trade-in" erbjudande till befintliga ägare först, och sedan sänka i två steg. Hade gett oss nuvarande ägare en möjlighet att parera våra bilägande lite bättre och få omsatt våra bilar innan hela "externa marknaden" fick samma prisbild...
Nej så kan man ju inte göra heller. Ska de göra ett utskick till alla existerande ägare och erbjuda inbyte utan att man ens försöker sälja den?
Teslas inbytespriser var dessutom riktigt dåliga redan innan detta hände.
Om priserna stämmer, undra vad min 1 gamla S75D skullr vara värd, allt premium jag valde är ju standard nu så är ju bara färg och AP som är tillvalen nu.
Sluta deppa, bra att de lyckas tillverka billigare bilar. Lika nöjd varje gång jag sätter mig i bilen helt oberoende av värdet.
Som förmånstagare:
Som förmånsbil är det ju super då kan man ju köpa ut bilen billigt när leasingavtal löpt ut.
Som aktieägare:
Aldrig sålt en Tesla aktie men handlat desto fler Ser ingen konkurrens än på många år. Planen är att sitta på dem ca 25år och ta ut som extra pension, om inget oväntat händer såklart. Visionen om fossilfritt tilltalar mig starkt, hellre tjänar jag mindre på Tesla aktier än att tjäna grismycket på något oljebolag. Kortsiktigt så tycker jag Tesla kunde mjölkat performance modellerna ett tag till.
Tesla Sverige har ju snart haft en hel arbetsdag på sig att justera detta på olika sätt, om det inte stämde. Eller har de blivit uppsagda hela högen?
P_EL skrev:
4. Annan logik?
Jag har det! Någon inom säljorganisationen blev riktigt lack över nyheten om att större delen av sälj ska stängas, och kände för att trolla med Tesla lite lagom.
Legato skrev:
Det är en av alla fördelar med Tesla för mig att slippa affärer, säljare och allt det hopplöst föråldrade prutandet.
Ja, det är uppenbarligen bättre att sitta still i båten och vänta tills Tesla bestämmer sig för att pruta på priset!
Legato skrev:
Så att ingen tror att jag blivit helt galen så får jag väl klargöra lite
Jag tror nog att vi, som tycker runt en mille för en bil är rimligt, kan klassas som galna hela högen. Så inget du behöver förklara.
Dessutom är det felaktigt angett. Ingen AP1 på den syns även att den har den äldre växelväljarspaken.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Tog upp det i en annan tråd, men alla MRF-anslutna handlare måste använda sig av MRF-avtalet vid nybilsförsäljning och där står det att priset till kund ska sänkas vid tillfällen som dessa.
Syftar du på vid felprissättning när du skriver "tillfällen som dessa"?
Nej inte felprissättning, utan när listpriset sänks efter att du skrivit kontrakt men innan du får din bil. Finns ju bla ett gäng blivande Model 3-ägare detta hade kunnat appliceras på.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Tog upp det i en annan tråd, men alla MRF-anslutna handlare måste använda sig av MRF-avtalet vid nybilsförsäljning och där står det att priset till kund ska sänkas vid tillfällen som dessa.
Syftar du på vid felprissättning när du skriver "tillfällen som dessa"?
Nej inte felprissättning, utan när listpriset sänks efter att du skrivit kontrakt men innan du får din bil. Finns ju bla ett gäng blivande Model 3-ägare detta hade kunnat appliceras på.
Som jag minns det så sänkte Tesla priset på dom bilar som var påväg in sist detta hände, men det var något år sedan. Jag hoppas verkligen så blir fallet för annars måste jag avbeställa och lägga en ny order antar jag.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Jag tror det är ytterst liten del av begmarknaden som inte fattat detta.
Detta kommer märkas av redan på måndag i stor skala.
Fordonsbolaget kommer ha det svettigt eller tom gå i konkurs tanke på alla de teslor de har i lager.
De kör ingen bilförmedling.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Jag tror det är ytterst liten del av begmarknaden som inte fattat detta.
Detta kommer märkas av redan på måndag i stor skala.
Fordonsbolaget kommer ha det svettigt eller tom gå i konkurs tanke på alla de teslor de har i lager.
De kör ingen bilförmedling.
De har nog inga problem rent ekonomiskt att gå back 1-200k per Tesla de köpt in, aldrig roligt såklart men de lär inte gå i konkurs på grund av det. Skulle de sänka alla med den summan lär de sälja också (förutom P varianterna kanske om priset ligger kvar).
En lustig sak jag kom att tänka på är att inför dom två senaste ”chockerande nyheter” som kommit iår (P75 försvann och nu priserna) så har tesla försäljare ringt mig och försökt fått till avslut bara någon dag innan