Autopiloten

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Re: Autopiloten

Inlägg av Johnalm »

Martey skrev:
Johnalm skrev:
Screenshot_20190302-113829.png
Martey skrev:
FSD kräver HW3.
Ja? Som jag sa, för att få total självkörningsförmåga i bilen krävs HW3.
Ja? Så sammanfattningsvis får man HW3 om man lägger till 2k USD eller motsvarande i kronor (?), iallafall på sikt. De som beställer FSD innan leverans kanske till och med får det från början?
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Martey

Inlägg av Martey »

Johnalm skrev:
Martey skrev:
Johnalm skrev:
Martey skrev:
FSD kräver HW3.
Ja? Så sammanfattningsvis får man HW3 om man lägger till 2k USD eller motsvarande i kronor (?), iallafall på sikt. De som beställer FSD innan leverans kanske till och med får det från början?
Det där har jag ingen aning om :)
- Model 3 beställd 10/12-18: LR+AWD+AP, Midnight Silver Metallic, vit interiör
- Model 3 bokad 10/8-16
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare

Inlägg av MrStarhouse »

Martey skrev:
Johnalm skrev:
Martey skrev:
Johnalm skrev:
Martey skrev:
FSD kräver HW3.
Det där har jag ingen aning om :)
Men som vissa inkl jag tolkar det så gäller det om att köpa för halva priset dom som fått leverans. Jag hoppas ju fortfarande på att det sms jag fick om fri uppgradering till FSD gäller, eller?
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

MrStarhouse skrev:

Jag hoppas ju fortfarande på att det sms jag fick om fri uppgradering till FSD gäller, eller?
De måste de ju göra, de är ju veldigt tydligt att vi får bilar som klarar ”tottal sjävkörnings förmåga”.
Och SMS räknas vell som skriftligt om de ändrar sig vid senare tillfälle.
D88CB544-20F4-4D77-AB96-80EC8D1DA7FF.jpeg
Användarvisningsbild
StoffeT
Teslaägare

Inlägg av StoffeT »

Kalle skrev:
MrStarhouse skrev:

Jag hoppas ju fortfarande på att det sms jag fick om fri uppgradering till FSD gäller, eller?
De måste de ju göra, de är ju veldigt tydligt att vi får bilar som klarar ”tottal sjävkörnings förmåga”.
Och SMS räknas vell som skriftligt om de ändrar sig vid senare tillfälle.
Kalle du har helt rätt det står svart på vitt att vi fått FSD paketet, exakt samma paket som gamla Teslakunder nu kan köpa till rabatterat pris. Alla framtida uppdateringar som gamla ägare eller nya kunder som beställer FSD får borde givetvis också tillfalla oss.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

Hoppas ni har rätt... :D
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
FlodaFreddan
Teslaägare

Inlägg av FlodaFreddan »

Jag beställde en Model3 utan EAP, då jag kände att det blev för mycket pengar med 55ksek för detta. Har fått kämpa för att finansiera denna bil.
Det blev förvirrat efter torsdagens prissänkning och jag hade leverans på fredagen(1:a mars). Jag blev supernöjd över att jag kommer få tillgång till Autopiloten via SW-upgrade. Har inte fått besked när det kommer ske dock. För övrigt är jag supernöjde med bilen hittills. Jag har inte haft Tesla tidigare, så det är mycket att lära sig. Hann med att superladda på prov i Kungälv igår och det fungerade fint. Fick ingen fråga om betalning, så jag får väl gissa att dessa månader med gratis SUC har gått igenom.

I väntan på denna AP, har jag bara enkelt farthållare. Någon som vet hur man kopplar ur den utan att trampa på bromsen?
Kände inte att jag vågade prova dra spaken upp(normal växling till back) eller trycka på knappen (normal P-broms).

//Fredrik
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare

Inlägg av wector »

FlodaFreddan skrev:
I väntan på denna AP, har jag bara enkelt farthållare. Någon som vet hur man kopplar ur den utan att trampa på bromsen?
Kände inte att jag vågade prova dra spaken upp(normal växling till back) eller trycka på knappen (normal P-broms).

//Fredrik
Dutta upp spaken så kopplar du ur farthållaren :)
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare

Inlägg av perre »

wector skrev:
FlodaFreddan skrev:

//Fredrik
Det där låter lite halvfarligt. Går det att dutta för mycket eller finns det en spärr?
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare

Inlägg av wector »

Alltså jag drog upp spaken till R läget under min provkörning och den la inte i backen medans jag körde framåt ;)
Användarvisningsbild
-JoS
Teslaägare

Inlägg av -JoS »

perre skrev:
wector skrev:
FlodaFreddan skrev:

//Fredrik
Det där låter lite halvfarligt. Går det att dutta för mycket eller finns det en spärr?
Bilen kommer aldrig växla till backen så länge hastigheten är över 5km/h om jag minns rätt, om ens det. Någon får gärna rätta mig om jag uppfattat detta fel, men det ska inte vara något att oroa sig över. Det är så de sagt man ska inaktivera det utöver bromsen. :)
Användarvisningsbild
peza
Teslaägare

Inlägg av peza »

Ingående ämnet.

i1Tesla har testat liknande saker. Verkar vara vattentätt.

Peza
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

perre skrev:
wector skrev:
FlodaFreddan skrev:

//Fredrik

Det är lugnt

Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare

Inlägg av perre »

wector skrev:
Alltså jag drog upp spaken till R läget under min provkörning och den la inte i backen medans jag körde framåt ;)
Bra att veta. Tack.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

För ett par veckor sen lät det på elon som att navigate on autopilot va på g i EU, har någon hört nått om det sedan dess? Något nytt?
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

Kalle skrev:
För ett par veckor sen lät det på elon som att navigate on autopilot va på g i EU, har någon hört nått om det sedan dess? Något nytt?
Det är några i Norge som har fått det till sina bilar. Tesla rullar nog ut det småskaligt och låter några testa ett tag först, men det har ivarjefall kommit till bilar i Europa vilket är ett gott tecken! Bör inte vara många veckor bort innan det dimper ner i Sverige, men det återstår såklart att se.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

Beställde i december med uppgraderad autopilot.

Har nu försökt och förstå om jag är totalt plåst på pengar eller blåst i huvudet så jag inte förstår vad många är så upprörda över.
Bygger jag nu en likadan bil med de funktioner som Tesla bekräftat kommer ingå i min bil så kostar den lika som mitt köpeavtal från 21 december.

Jag har inte blivit blåst är min tolkning.

Sen får ju var och en värdera om man nöjer sig med Autopilot som vi i stort sett redan har i vår AP1 i vår X och då kan säkna priset på Model 3 eller betala lika som i december och dessutom får "Total självkörningsförmåga".
Hur mycket som kommer inom rimlig tid av "Total självkörningsförmåga" får vi väl se, men navigera med autopilot mm. som ska kommit tidigt är väldigt intressant.

Är jag fortfarande blåst i huvudet och inte förstår?
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Monark1954 skrev:

Har nu försökt och förstå om jag är totalt plåst på pengar eller blåst i huvudet så jag inte förstår vad många är så upprörda över.
Bygger jag nu en likadan bil med de funktioner som Tesla bekräftat kommer ingå i min bil så kostar den lika som mitt köpeavtal från 21 december.

Sen får ju var och en värdera om man nöjer sig med Autopilot som vi i stort sett redan har i vår AP1 i vår X och då kan säkna priset på Model 3 eller betala lika som i december och dessutom får "Total självkörningsförmåga".
Hur mycket som kommer inom rimlig tid av "Total självkörningsförmåga" får vi väl se, men navigera med autopilot mm. som ska kommit tidigt är väldigt intressant.

Problemet är att du beställde något som inte längre finns. Du gav 55000 för EAP. Numera finns AP + FSD där AP bara innehåller grundläggande TACC + LKA och de lite mer avancerade funktionerna flyttades till FSD, som i sin tur innehåller saker som inte är lanserade ännu (och som kommer att dröja minst 2 år).

Om du beställde en TM3 med EAP tidigare = 715.000 kr
Om du beställer en TM3 idag med AP + FSD = 715.000 kr

Har du inte tagit leverans av din bil så ska du få FSD på köpet. Så det är samma lika i pris, trots prisjusteringen på TM3. Så det jag tror att folk är lite upprörda över är att tesla ändrat i paketen lite, där man om man nu var beredd på att ge 55000 kr för EAP med dess funktionalitet nu får något som för stunden inte adderar någon funktion till bilen, men som du får betala för. Man kan inte heller beställa om bilen och få funktionerna i EAP utan att beställa AP+FSD.

Så, det är väl där som de 33000 kronorna klämmer lite.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Jeppe_E skrev:
Monark1954 skrev:

Problemet är att du beställde något som inte längre finns. Du gav 55000 för EAP. Numera finns AP + FSD där AP bara innehåller grundläggande TACC + LKA och de lite mer avancerade funktionerna flyttades till FSD, som i sin tur innehåller saker som inte är lanserade ännu (och som kommer att dröja minst 2 år).

Om du beställde en TM3 med EAP tidigare = 715.000 kr
Om du beställer en TM3 idag med AP + FSD = 715.000 kr

Har du inte tagit leverans av din bil så ska du få FSD på köpet. Så det är samma lika i pris, trots prisjusteringen på TM3. Så det jag tror att folk är lite upprörda över är att tesla ändrat i paketen lite, där man om man nu var beredd på att ge 55000 kr för EAP med dess funktionalitet nu får något som för stunden inte adderar någon funktion till bilen, men som du får betala för. Man kan inte heller beställa om bilen och få funktionerna i EAP utan att beställa AP+FSD.

Så, det är väl där som de 33000 kronorna klämmer lite.
Problem? Att han får mer saker än han ursprungligen betalat för?

Det folk är upprörda över är att de antingen inte ville ha AP, eller inte ville ha FSD.
Det är INGEN som får mindre än vad de beställde.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Iiihihihi! Så läskit de är att byta fil med blinkersen bara :)
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare

Inlägg av ellerstrom »

Kalle skrev:
Iiihihihi! Så läskit de är att byta fil med blinkersen bara :)
Man vänjer sig fort! :)
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Skriv svar