Nya lägre priser på Model S och X?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare

Re: Nya lägre priser på Model S och X?

Inlägg av HenrikM76 »

deffe skrev:
HenrikM76 skrev:
deffe skrev:
Jag ska få leverans av en 100D i slutet av Mars.

Det är blandade känslor nu, kommer jag få det nya priset på bilen automatiskt så kan jag inte klaga. Men blir jag den sista som betalar det gamla priset så blir jag nog tokigt irriterad.

Sedan den lilla detaljen att min 100D jag beställde kostade ~1.2Miljoner men nu kostar en P100DL 1 miljon.
Samma här, jag har leverans den 27:e mars på min S100D, idag med en prislapp på 1.240.000 kr. Mailade med säljaren i Malmö idag och enligt honom är infon nu att det är det priset som gäller, vill man komma åt det nya priset är det att avbeställa och beställa om, och då tappa sina 30.000 kr.
Låter som ett konstigt resonemang, det måste vara lättare att bara erbjuda rätt pris från början. Alternativet är att dom får en avbeställning och sedan måste sälja den andra bilen till det nya sänkta priset ändå. Förvisso "tjänar" dom 30k kanske.
Så resonerar jag med, måste ju vara lättare och smidigare för dem att bara sänka priset på den beställda bilen än att ta allt strul för att stå med en bil de ändå kommer behöva sälja billigare då ingen köper en lagerbil som är dyrare än en nybeställning.....
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

olarsson skrev:
Ingen som reflekterat över att detta kanske är rean på utgående modell och att den omtalade faceliften är på gång?
https://electrek.co/2018/07/30/tesla-mo ... h-q3-2019/
Det är inte alls otroligt, men det förklarar ju inte varför priserna är lägre i Sverige än i USA samt resterande EU med hänsyn tagen till moms, VSG och tull.

Jag valde leverans i augusti, undrar hur det hanteras om de börjat bygga en helt ny bil då...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Btw, det hade ju varit intressant om någon av "motsvarande fossilbil" skulle få dumpat pris. DÅ borde förmånsvärdet sänkas :)

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Antar att Tesla inte är MRF-anslutna?

Tog upp det i en annan tråd, men alla MRF-anslutna handlare måste använda sig av MRF-avtalet vid nybilsförsäljning och där står det att priset till kund ska sänkas vid tillfällen som dessa.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

dd88 skrev:
Antar att Tesla inte är MRF-anslutna?

Tog upp det i en annan tråd, men alla MRF-anslutna handlare måste använda sig av MRF-avtalet vid nybilsförsäljning och där står det att priset till kund ska sänkas vid tillfällen som dessa.
Syftar du på vid felprissättning när du skriver "tillfällen som dessa"?

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jonas83
Teslaägare

Inlägg av Jonas83 »

Det jag kan tycka känns lite märkligt om priserna ej skulle vara korrekta är att; Tesla inte har gjort något åt saken. Jag lade min beställning för drygt 23 timmar sedan.

Eventuella misstag i prissättningen bör ha uppmärksammats relativt omgående. Och då kan jag tycka att man eskalerar snabbt och och vidtar åtgärder. Man borde omgående stängt ned sidan för nya beställningar, korrigerat felen/prissättningen för att därefter gå ut med kommunikation.

Det har gått ett dygn nu, ingenting har hänt eller kommunicerats, vilket jag tycker är intressant.

Antalet beställningar har nog skjutit i höjden senaste dygnet. Blir mycket jobb och kostnader med att inte agera. Många återbetalningar som skall göras, samt många arga och besvikna kunder.

Hade man vidtagit åtgärder med engång så skulle skadan vara begränsad. Och eventuellt skulle man kunna lösa det via goodwill.

Håller med om att prissättningen känns skev, men då inga åtgärder verkar vidtas så blir man lite fundersam.

Jag har inget förtroende alls för vad Tesla anställda i Sverige eventuellt har sagt, för jag tror inte dom vet någonting. Kommunikationen till dom från andra sidan pölen är nog minst sagt bristfällig om inte obefintlig.

Tankar kring detta?
Svart XP100DL Vit inredning - Beställd
MODEL ≡ - Avbokad
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Alltid lätt att vara efterklok
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
kalenen

Inlägg av kalenen »

Vet inte hur smart det här draget är av Tesla. Ganska ordentligt *uck you åt gamla kunder, men de nya är väl glada. Jag är tidigare kund och det här gjorde definitivt inte min upplevelse av Tesla bättre.
Har varit smågrinig de senaste dagarna då jag frågat efter en trade-in sen december, fick nu ett svar i veckan :/ Listan kan göras lång av min upplevelse av Tesla men det är en annan tråd, allt från kvalitetsbrister som de anser är helt normalt, servicetider, väntan på service. Sen att man som oftast får tala med Mcdonalds personal som inte fattar någonting om bilar.
Nu senast har jag väntat på service i över 4-mån, halvlysen som pekar rakt ner i backen, torkare som inte fungerar och vibration vid medel till kraftig acceleration men det är ett mindre problem i sammanhanget.

Allafall, har en sen -2016 P90DL med facelift, 4000mil, 21" turbinfälgar, stora stereon osv.. Blev erbjuden 760,000:- inkl.moms.
De menar på att den tappar mycket det första året, mm men jag köpte den 1-år gammal för 1,15 och 2,500mil. Så nu 1500mil senare har den tappat drygt 400k till. Såklart ska de tjäna något på affären, men oavsett.. har svårt att se en seriös handlare i Sverige ge en kund så dåliga villkor som de gör.

Så nu funderar man vad nästa veckas trade-in deal kan vara :/

De som försvarar Tesla har antingen ingen Tesla själv eller så har de för mycket pengar, punkt.

Nu vart det lite mer text än planerat, men jag måste få ur mig min frustration :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

SolnaGnagarn skrev:
Bjelke skrev:
SolnaGnagarn skrev:
Vad händer om man lägger en beställning nu tro?! Står dom för priset då?
Jag gjorde det och hoppas på att det blir så :)
Känns inte så sannolikt dock om man tittar på dom Amerikanska priserna.
Vad beställde du? Bild
Performance såklart ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
kalenen

Inlägg av kalenen »

Sen en fundering, om det vi ser är nya priser, varför är inte priser ändrade på nya bilar i lager..

Något skumt är det. Hela grejen är smått vansinnig, man sänker inte en bil 500K över en dag.Tror verkligen inte såna marginaler finns helt plötsligt.

Varför skulle någon med de nya priserna ens fundera över en Model 3.
Ärligt talat fattar jag ingenting :)
kalenen

Inlägg av kalenen »

Nej nu börjar jag bli mer övertygad att något inte står rätt till.
Antingen är det någon special i Sverige på gång med Svenska staten eller så har de gjort ett misstag.

En Performance med Ludicrous I Staterna kostar 115K USD enligt hemsidan.
Sen är det bara att räkna själv med dollarkurs, tull och slutligen moms. Dessutom ska den skeppa till norr också. Vi landar således ganska snabbt på uppemot 1,5 miljon svenska.
Användarvisningsbild
Jonas83
Teslaägare

Inlägg av Jonas83 »

kalenen skrev:
Antingen är det någon special i Sverige på gång med Svenska staten eller så har de gjort ett misstag.

Sen är det bara att räkna själv med dollarkurs, tull och slutligen moms. Dessutom ska den skeppa till norr också. Vi landar således ganska snabbt på uppemot 1,5 miljon svenska.
Detta har lyfts fram flertalet ggr. under dagen här på forumet. Det är samma sak i Tyskland, Taiwan och säkert fler länder. Det vill säga lägre pris än i USA.

Du behöver nog inte oroa dig, priserna lär nog korrigeras inom dom kommande dagarna.
Svart XP100DL Vit inredning - Beställd
MODEL ≡ - Avbokad
kalenen

Inlägg av kalenen »

Jonas83 skrev:
kalenen skrev:

Detta har lyfts fram flertalet ggr. under dagen här på forumet. Det är samma sak i Tyskland, Taiwan och säkert fler länder. Det vill säga lägre pris än i USA.

Du behöver nog inte oroa dig, priserna lär nog korrigeras inom dom kommande dagarna.
Jo jag har sett det.

I slutändan skulle det kanske vara bra både på gott och ont, men jag har svårt att tro på det. Hade man haft så här fina marginaler skulle Tesla gått plus för länge sedan.

Skulle det vara ett misstag, så tror jag Tesla med sitt trackrecord inte gör någon goodwill deal och släpper de beställda för detta pris.
Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare

Inlägg av cosmos »

I onsdags fick Tesla en beställning av min arbetsgivare på en lagerbil, en model s 75D som man haft stående i Stockholm sedan i höstas. Den är ej körd något. Den saknar premiumpaketet. Priset var 870 tkr minus klimatbonusen som dom garanterat vi skall få av dom. Nu ser jag efter prissänkningen att jag kunnat få en model s med standard range och premiumpaket för samma pengar. Jag har försökt hela dagen komma i kontakt med säljaren i Göteborg, men han har automatsvar att han har tagit helg. Frågan är om det går att få dra tillbaka ordern på lagerbilen, och istället beställa en ny enligt nya prislistan. Vad tror ni? Då vi kör personalbil på mitt arbete så är jag i högsta grad berörd av vilket pris vi får för bilen den dag den ska säljas i förhållande till vad den är nedskriven till efter 3 år / 12.000 mil. Jag var så glad i onsdags när beställningen på lagerbilen skickades in från oss, men nu känns det fullständigt skit. Ska ringa servicecentret i GBG imorgon lördag och prata lite med dom, men har efter mitt enda besök där tidigare inga större förväntningar på några intelligenta svar. Läste på nätet igår kväll en artikel att Tesla ska stänga ner samtliga försäljningsställen man har? Hur ska du då som spekulant på en Tesla kunna få klämma, känna och provköra en bil? Jag har inte tidigare kört Tesla, utan detta skulle bli min första. Jaja, vi får se hur det går.
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Inlägg av bat »

Känns som Tesla råkat köra en lite för tidig Black Friday kampanj.
Användarvisningsbild
dbj
Teslaägare

Inlägg av dbj »

Ångrar att jag inte valde leverans i augusti.
Funderar på att ta en beställning till (och avboka den andra). Eller går det att ändra leverans datum.

Funderar på att lägga den på mig privat istället för på företaget. Får inte lyfta någon moms alls i företaget och med tanke på det höga förmånsvärdet är frågan vad som är mest lönsamt?

Någons som vet vad ligger försäkringen på?
Behöver egentligen inte en P. Fast det är ju svårt att motstå när priset skiljer så lite. Men börjar nu fundera på vad det kostar extra i ev. förmånsvärde och försäkring kontra andrahands värde.

Hade egentligen inte tänkt byta bil på två år, då jag har småbarn som sparkar och pillar på allt i bilen. Hur är inredningen i X? Som en ”normal” bil eller är den känsligare?
Senast redigerad av dbj, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare

Inlägg av Tenk »

Att det går att få leverans fram till augusti sammanfaller rätt bra med att det i q3 kan komma ny inredning och kanske större batterier som laddar snabbare.
https://electrek.co/2018/07/30/tesla-mo ... jZiZ1FsVy0
Men jag gillar nog gamla inredningen mer :D
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare

Inlägg av SolnaGnagarn »

Nu verkar inte designstudion funka.
Användarvisningsbild
Eliard
Teslaägare

Inlägg av Eliard »

Gick bra här på mobilen, att gå in..

Så vad skulle man säga att en xp90dl 2017/18 med en 3000+ mil är värd nu!? 750tkr!? .. Snacka om prisfall det fick man ju knappt en gammal p85d för 6-12 månader sedan
Användarvisningsbild
Addex86
Teslaägare

Inlägg av Addex86 »

Nu kan man köpa till autopilot för 44200kr till Model S & X, precis som jag hoppats på! :-)
Blir köp!
Model S 75D Midnight Silver -18 -Såld
Beställt Model Y LR Blå 20"
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare

Inlägg av SolnaGnagarn »

Eliard skrev:

Så vad skulle man säga att en xp90dl 2017/18 med en 3000+ mil är värd nu!? 750tkr!? .. Snacka om prisfall det fick man ju knappt en gammal p85d för 6-12 månader sedan
Aha ok, fortfarande låga priser?
Användarvisningsbild
Eliard
Teslaägare

Inlägg av Eliard »

Japp
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Någon som kan gissa prisskillnaden på försäkringen mellan long Range och performans?
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Eliard skrev:

Typ.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Verdi

Inlägg av Verdi »

Begagnatmarknaden måste ju helt stanna av. Får man en ny P100DL för under en miljon med premiumpaket, ultra hifi, AP osv efter miljöbonusen så finns det ju inte en chans att jag betalar mer än runt 450 tkr för en 4 år gammal P85D.
Skriv svar