Nya lägre priser på Model S och X?
Moderator: Redaktion
Re: Nya lägre priser på Model S och X?
Priserna verkar ju helt koko. P100D har grundpris 1013kSEK i Sverige och 878kNOK (som är ca 955kSEK) i Norge. Att skillnaden bara skulle vara 6% när det är 0% moms i Norge visar ju att något är helt fel.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- rssvanberg
- Teslaägare
Lät intressant, men räknar man på nya priset och kryssar i elbil landar förmånsvärdet på 15tkr för en bil som kostar en miljon?mahulkp skrev:Förmånsvärdet är relaterat till priset bilen kostar så med tanken på at Tesla sänkt priserna är det bara att räkna om det baserat på priset på fakturan. Det är en allmän missuppfattning att förmånsvärdet är låst till de listor som SKV upprättat. Så är inte fallet utan om priset förändras så ska förmån beräknas på det nya priset. Detta gäller inte rabatter som lämnas men då det är listpriset som ändras så är det bara att förmånsberäkna på det nya priset.Smutt skrev:Förmånsvärderna är ju ett skämt efter prissänkningarna -33% samma värde skulle inte tro det
I fallet med Tesla och elbil så är det ju så att förmånsvärdet är justerat ner till att motsvara en jämförbar fosilare. I det här fallet kan justeringen mycket väl komma att ändras efter det nya listpriset. Så även om förmånsvärdet som du säger inte nödvändigtvis är låst blir det nästan ändå det eftersom man måste förhålla sig till deras justering av förmånen (justering = "listprist" - "nybilspris för jämförbar bil") och därmed får man vänta till SKV uttalat sig om justering av justeringenmahulkp skrev:Förmånsvärdet är relaterat till priset bilen kostar så med tanken på at Tesla sänkt priserna är det bara att räkna om det baserat på priset på fakturan. Det är en allmän missuppfattning att förmånsvärdet är låst till de listor som SKV upprättat. Så är inte fallet utan om priset förändras så ska förmån beräknas på det nya priset. Detta gäller inte rabatter som lämnas men då det är listpriset som ändras så är det bara att förmånsberäkna på det nya priset.Smutt skrev:Förmånsvärderna är ju ett skämt efter prissänkningarna -33% samma värde skulle inte tro det

Enligt Tesla Malmö är nya priserna rätt men att mitt inbytespris från 26/2 som skulle gälla i 7 dagar nu inte längre gäller... pga de (Tesla) avbokat min beställning vilket jag inte gjort...
Hur funkar det juridiska i detta fall (har ett mail på detta) om 7 dagars giltighet.
Någon som kan juridik?
Leiflödde
Hur funkar det juridiska i detta fall (har ett mail på detta) om 7 dagars giltighet.
Någon som kan juridik?
Leiflödde
Har inte kollat i SKVs kalkylator men min fru som är skattejurist har förklarat hur principen fungerar. Elbilar har ju en lite speciell beräkning av förmånsvärdet så man måste nog ha alla parametrar för att räkna fram rätt förmånsvärde manuellt. Men principen är enkel, du ska betala förmån för värdet av förmånen (listpriset), inget annat.rssvanberg skrev:Lät intressant, men räknar man på nya priset och kryssar i elbil landar förmånsvärdet på 15tkr för en bil som kostar en miljon?mahulkp skrev:Förmånsvärdet är relaterat till priset bilen kostar så med tanken på at Tesla sänkt priserna är det bara att räkna om det baserat på priset på fakturan. Det är en allmän missuppfattning att förmånsvärdet är låst till de listor som SKV upprättat. Så är inte fallet utan om priset förändras så ska förmån beräknas på det nya priset. Detta gäller inte rabatter som lämnas men då det är listpriset som ändras så är det bara att förmånsberäkna på det nya priset.Smutt skrev:Förmånsvärderna är ju ett skämt efter prissänkningarna -33% samma värde skulle inte tro det
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Man kan utgå från samma förmånssänkning som tidigare och räkna om förmånsvärdet baserat på det och det nya listpriset.igu skrev:I fallet med Tesla och elbil så är det ju så att förmånsvärdet är justerat ner till att motsvara en jämförbar fosilare. I det här fallet kan justeringen mycket väl komma att ändras efter det nya listpriset. Så även om förmånsvärdet som du säger inte nödvändigtvis är låst blir det nästan ändå det eftersom man måste förhålla sig till deras justering av förmånen (justering = "listprist" - "nybilspris för jämförbar bil") och därmed får man vänta till SKV uttalat sig om justering av justeringenmahulkp skrev:Förmånsvärdet är relaterat till priset bilen kostar så med tanken på at Tesla sänkt priserna är det bara att räkna om det baserat på priset på fakturan. Det är en allmän missuppfattning att förmånsvärdet är låst till de listor som SKV upprättat. Så är inte fallet utan om priset förändras så ska förmån beräknas på det nya priset. Detta gäller inte rabatter som lämnas men då det är listpriset som ändras så är det bara att förmånsberäkna på det nya priset.Smutt skrev:Förmånsvärderna är ju ett skämt efter prissänkningarna -33% samma värde skulle inte tro det
Model YP 2024
Det är det du inte kan göra. Justeringen nedåt är individuell per modell och årgång för att komma ner till ett exakt belopp. Alltså det beloppet som är för en jämförbar bil som inte är miljöfordon. Min gissning är att justeringen minskas till den grad att förmånen blir densamma som idag, annars är det inte längre en justering för att förmånen ska justeras ned till motsvarande bil som inte har extra kostnader (högre pris) för att uppfylla miljökriterier.mahulkp skrev:Man kan utgå från samma förmånssänkning som tidigare och räkna om förmånsvärdet baserat på det och det nya listpriset.igu skrev:I fallet med Tesla och elbil så är det ju så att förmånsvärdet är justerat ner till att motsvara en jämförbar fosilare. I det här fallet kan justeringen mycket väl komma att ändras efter det nya listpriset. Så även om förmånsvärdet som du säger inte nödvändigtvis är låst blir det nästan ändå det eftersom man måste förhålla sig till deras justering av förmånen (justering = "listprist" - "nybilspris för jämförbar bil") och därmed får man vänta till SKV uttalat sig om justering av justeringenmahulkp skrev:Förmånsvärdet är relaterat till priset bilen kostar så med tanken på at Tesla sänkt priserna är det bara att räkna om det baserat på priset på fakturan. Det är en allmän missuppfattning att förmånsvärdet är låst till de listor som SKV upprättat. Så är inte fallet utan om priset förändras så ska förmån beräknas på det nya priset. Detta gäller inte rabatter som lämnas men då det är listpriset som ändras så är det bara att förmånsberäkna på det nya priset.Smutt skrev:Förmånsvärderna är ju ett skämt efter prissänkningarna -33% samma värde skulle inte tro det
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Om "motsvarande fossilare" inte har sänkt pris så blir väl förmånsvärdet oförändrat.
Låt säga att denna motsvarande fossilare kostar 500tkr vilket ger förmånsvärdet så lär inte en
sänkning av en Tesla från en miljon till 900 tkr förändra förmånsvärdet, som exempel. Motsvarande
fossilare kostar ju fortfarande 500tkr liksom...
Låt säga att denna motsvarande fossilare kostar 500tkr vilket ger förmånsvärdet så lär inte en
sänkning av en Tesla från en miljon till 900 tkr förändra förmånsvärdet, som exempel. Motsvarande
fossilare kostar ju fortfarande 500tkr liksom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
För elbilar görs ju en ”justering” nedåt av det förmånsgrundande priset. Listpriset - justeringen. Justeringen görs bland annat utifrån pris på motsvarande icke elbil.
Så i detta fallet när Tesla sänkt listpriserna så bör det endast innebära att justeringen blir lägre, men att i princip samma förmånsgrundande pris uppnås.
Således kommer förmånsvärde fortsatt vara oförändrat (och ”högt” för en P)
Så i detta fallet när Tesla sänkt listpriserna så bör det endast innebära att justeringen blir lägre, men att i princip samma förmånsgrundande pris uppnås.
Således kommer förmånsvärde fortsatt vara oförändrat (och ”högt” för en P)
Svart XP100DL Vit inredning - Beställd
MODEL ≡ - Avbokad
MODEL ≡ - Avbokad
Du kan gissa hur du vill. Jag väljer att tro på min fru som är skattejurist och litar på hennes kunskaperigu skrev:Det är det du inte kan göra. Justeringen nedåt är individuell per modell och årgång för att komma ner till ett exakt belopp. Alltså det beloppet som är för en jämförbar bil som inte är miljöfordon. Min gissning är att justeringen minskas till den grad att förmånen blir densamma som idag, annars är det inte längre en justering för att förmånen ska justeras ned till motsvarande bil som inte har extra kostnader (högre pris) för att uppfylla miljökriterier.mahulkp skrev:Man kan utgå från samma förmånssänkning som tidigare och räkna om förmånsvärdet baserat på det och det nya listpriset.igu skrev:I fallet med Tesla och elbil så är det ju så att förmånsvärdet är justerat ner till att motsvara en jämförbar fosilare. I det här fallet kan justeringen mycket väl komma att ändras efter det nya listpriset. Så även om förmånsvärdet som du säger inte nödvändigtvis är låst blir det nästan ändå det eftersom man måste förhålla sig till deras justering av förmånen (justering = "listprist" - "nybilspris för jämförbar bil") och därmed får man vänta till SKV uttalat sig om justering av justeringenmahulkp skrev:Förmånsvärdet är relaterat till priset bilen kostar så med tanken på at Tesla sänkt priserna är det bara att räkna om det baserat på priset på fakturan. Det är en allmän missuppfattning att förmånsvärdet är låst till de listor som SKV upprättat. Så är inte fallet utan om priset förändras så ska förmån beräknas på det nya priset. Detta gäller inte rabatter som lämnas men då det är listpriset som ändras så är det bara att förmånsberäkna på det nya priset.Smutt skrev:Förmånsvärderna är ju ett skämt efter prissänkningarna -33% samma värde skulle inte tro det

Model YP 2024
Fråga henne igen. Min gissning är att det är exakt som idag men jag kan garantera att det blir ungefär som idag. Frågan är bara när och hur de uppdaterar råd och listor då de gärna går efter årsmodell (som de traditionella tillverkarna gärna använder sig av).mahulkp skrev:Du kan gissa hur du vill. Jag väljer att tro på min fru som är skattejurist och litar på hennes kunskaper
Åter till topic: Även om priserna visar sig fel för Sverige, så kommer de ändå vara avsevärt lägre. Vad tror ni är den bakomliggande drivkraften för denna kraftiga prisjustering?
Jag dubbelkollade och får göra en pudel då jag fattat feligu skrev:Fråga henne igen. Min gissning är att det är exakt som idag men jag kan garantera att det blir ungefär som idag. Frågan är bara när och hur de uppdaterar råd och listor då de gärna går efter årsmodell (som de traditionella tillverkarna gärna använder sig av).mahulkp skrev:Du kan gissa hur du vill. Jag väljer att tro på min fru som är skattejurist och litar på hennes kunskaper
Åter till topic: Även om priserna visar sig fel för Sverige, så kommer de ändå vara avsevärt lägre. Vad tror ni är den bakomliggande drivkraften för denna kraftiga prisjustering?

Om jämförbara priset är det samma så påverkas såklart inte basdelen av förmånsvärdet eftersom det utgår från detta. Men då utrustningsnivåer och pris hos Tesla ändras så kan SKV komma att ändra jämförelsen avseende ”jämförbar bil”
Model YP 2024
Vilken tur du han göra en pudel för tänkte verkligen ifrågasätta din frus lämplighet till skattejurist när hon inte hade koll men då var det länken det var fel påmahulkp skrev:Jag dubbelkollade och får göra en pudel då jag fattat feligu skrev:Fråga henne igen. Min gissning är att det är exakt som idag men jag kan garantera att det blir ungefär som idag. Frågan är bara när och hur de uppdaterar råd och listor då de gärna går efter årsmodell (som de traditionella tillverkarna gärna använder sig av).mahulkp skrev:Du kan gissa hur du vill. Jag väljer att tro på min fru som är skattejurist och litar på hennes kunskaper
Om jämförbara priset är det samma så påverkas såklart inte basdelen av förmånsvärdet eftersom det utgår från detta. Men då utrustningsnivåer och pris hos Tesla ändras så kan SKV komma att ändra jämförelsen avseende ”jämförbar bil”

Teoretiskt kan ju bilen du köper kosta en miljard om det är så det gör ingenting på förmånsvärdet. Det som gör något är motsvarande modell man jämför med (Hästkrafter och storlek på bil från samma leverantör) (förutom Tesla som blir specialfall) Men det är dom modellerna som behöver prisjusteras för att få ett lägre förmånsvärde. Sen vad tillbehören kostar är ju skitsamma för det bryr man ju sig inte om när man har grundpriset utan då läggs ju det på som vanligt bara.
Några jag vet lyckats sänka förmånsvärde på sina hybrider är ju Volvo och detta är ju pga att man lyckats byta jämförelsemodell (inte jätte enkelt men tror dom säkert fick lite hjälp på vägen) Det man lyckats göra där är att hävda att hybriden inte alls är fyrhjulsdriven och bör därför jämföras med en framhjulsdriven modell och det fick dom igenom och sänkte förmånsvärdet med ca 1000 kr på sina hybrider.
Topp!mahulkp skrev:Jag dubbelkollade och får göra en pudel då jag fattat feligu skrev:Fråga henne igen. Min gissning är att det är exakt som idag men jag kan garantera att det blir ungefär som idag. Frågan är bara när och hur de uppdaterar råd och listor då de gärna går efter årsmodell (som de traditionella tillverkarna gärna använder sig av).mahulkp skrev:Du kan gissa hur du vill. Jag väljer att tro på min fru som är skattejurist och litar på hennes kunskaper

Det där med hur och vad som är jämförbar bil är en helt annan historia som inte SKV vill vara så särskilt transparenta med. Svårt att få insyn tycker jag.
Ja hon har koll men det är värre med budbärarenStevvee skrev:Vilken tur du han göra en pudel för tänkte verkligen ifrågasätta din frus lämplighet till skattejurist när hon inte hade koll men då var det länken det var fel påmahulkp skrev:Jag dubbelkollade och får göra en pudel då jag fattat feligu skrev:Fråga henne igen. Min gissning är att det är exakt som idag men jag kan garantera att det blir ungefär som idag. Frågan är bara när och hur de uppdaterar råd och listor då de gärna går efter årsmodell (som de traditionella tillverkarna gärna använder sig av).mahulkp skrev:Du kan gissa hur du vill. Jag väljer att tro på min fru som är skattejurist och litar på hennes kunskaper
Om jämförbara priset är det samma så påverkas såklart inte basdelen av förmånsvärdet eftersom det utgår från detta. Men då utrustningsnivåer och pris hos Tesla ändras så kan SKV komma att ändra jämförelsen avseende ”jämförbar bil”![]()
Teoretiskt kan ju bilen du köper kosta en miljard om det är så det gör ingenting på förmånsvärdet. Det som gör något är motsvarande modell man jämför med (Hästkrafter och storlek på bil från samma leverantör) (förutom Tesla som blir specialfall) Men det är dom modellerna som behöver prisjusteras för att få ett lägre förmånsvärde. Sen vad tillbehören kostar är ju skitsamma för det bryr man ju sig inte om när man har grundpriset utan då läggs ju det på som vanligt bara.
Några jag vet lyckats sänka förmånsvärde på sina hybrider är ju Volvo och detta är ju pga att man lyckats byta jämförelsemodell (inte jätte enkelt men tror dom säkert fick lite hjälp på vägen) Det man lyckats göra där är att hävda att hybriden inte alls är fyrhjulsdriven och bör därför jämföras med en framhjulsdriven modell och det fick dom igenom och sänkte förmånsvärdet med ca 1000 kr på sina hybrider.

Model YP 2024
Ingen som reflekterat över att detta kanske är rean på utgående modell och att den omtalade faceliften är på gång?
https://electrek.co/2018/07/30/tesla-mo ... h-q3-2019/
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
Vad händer om man lägger en beställning nu tro?! Står dom för priset då?
Jo, tänkbart. Kommenterade tidigare om "Classic" pris.olarsson skrev:Ingen som reflekterat över att detta kanske är rean på utgående modell och att den omtalade faceliften är på gång?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Jag gjorde det och hoppas på att det blir såSolnaGnagarn skrev:Vad händer om man lägger en beställning nu tro?! Står dom för priset då?

Känns inte så sannolikt dock om man tittar på dom Amerikanska priserna.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
Vad beställde du?Bjelke skrev:Jag gjorde det och hoppas på att det blir såSolnaGnagarn skrev:Vad händer om man lägger en beställning nu tro?! Står dom för priset då?
Känns inte så sannolikt dock om man tittar på dom Amerikanska priserna.

Ah, sorry. Missade ditt inlägg.jpetters skrev:Jo, tänkbart. Kommenterade tidigare om "Classic" pris.olarsson skrev:Ingen som reflekterat över att detta kanske är rean på utgående modell och att den omtalade faceliften är på gång?
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Jag ska få leverans av en 100D i slutet av Mars.
Det är blandade känslor nu, kommer jag få det nya priset på bilen automatiskt så kan jag inte klaga. Men blir jag den sista som betalar det gamla priset så blir jag nog tokigt irriterad.
Sedan den lilla detaljen att min 100D jag beställde kostade ~1.2Miljoner men nu kostar en P100DL 1 miljon.
Det är blandade känslor nu, kommer jag få det nya priset på bilen automatiskt så kan jag inte klaga. Men blir jag den sista som betalar det gamla priset så blir jag nog tokigt irriterad.
Sedan den lilla detaljen att min 100D jag beställde kostade ~1.2Miljoner men nu kostar en P100DL 1 miljon.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Richard @ Statsskuld.se
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
Enligt sambons kusin som jobbar på Tesla så stämmer priserna! Mycket på gång svarar hon.
Samma här, jag har leverans den 27:e mars på min S100D, idag med en prislapp på 1.240.000 kr. Mailade med säljaren i Malmö idag och enligt honom är infon nu att det är det priset som gäller, vill man komma åt det nya priset är det att avbeställa och beställa om, och då tappa sina 30.000 kr.deffe skrev:Jag ska få leverans av en 100D i slutet av Mars.
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Låter som ett konstigt resonemang, det måste vara lättare att bara erbjuda rätt pris från början. Alternativet är att dom får en avbeställning och sedan måste sälja den andra bilen till det nya sänkta priset ändå. Förvisso "tjänar" dom 30k kanske.HenrikM76 skrev:Samma här, jag har leverans den 27:e mars på min S100D, idag med en prislapp på 1.240.000 kr. Mailade med säljaren i Malmö idag och enligt honom är infon nu att det är det priset som gäller, vill man komma åt det nya priset är det att avbeställa och beställa om, och då tappa sina 30.000 kr.deffe skrev:Jag ska få leverans av en 100D i slutet av Mars.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Richard @ Statsskuld.se