En sak jag beundrar Tesla för är deras sanslösa förmåga att trolla fram nya "demand levers". Är det inte gratis supercharging som ska försvinna så är det något annat. Varje kvartal lyckas de trolla fram en ny anledning att skynda sig att beställa eftersom det snart blir sämre. På så sätt använder de spekulanternas FOMO för att komma till avslut NU istället för så småningom.
Prishöjningar har ju använts för detta ändamål flera gånger. Jag tror att denna ordentliga prissänkning är gjord för att skapa utrymme för framtida prishöjningar. De går säkert ner lite i marginal även om de kan skala bort mycket kostnader genom att lägga ner butikerna.
Resultatet: De som funderat på att köpa slår till direkt eftersom det känns billigt, och om något kvartal eller två kommer vi se rykten på forumen om att priserna snart ska höjas så att man måste skynda sig att beställa då också.
Enstaka personer kan hamna i kläm och känna sig lurade av denna strategi, men ur mitt perspektiv är det briljant exekverad FOMO-taktik som driver försäljningen och accelererar omställningen.
Men stackars Mati och Remuz. Ni har verkligen haft oförtjänt mycket otur.