Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Verdi »

juristen skrev:
Känns som att hela prisbilden för begagnatmarknaden ritats om tack vare Teslas prissänkning. Hoppas jag i alla fall, jag skulle hellre köpa en begagnad Tesla än en ny Kia om det är ungefär samma pengar.

Skaplig smäll för Fordonsbolaget AB som sitter på 30 st Model S i lager. De måste nästan sänka priserna med minst 100 tkr på alla. :D
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Verdi skrev:
juristen skrev:
Känns som att hela prisbilden för begagnatmarknaden ritats om tack vare Teslas prissänkning. Hoppas jag i alla fall, jag skulle hellre köpa en begagnad Tesla än en ny Kia om det är ungefär samma pengar.

Skaplig smäll för Fordonsbolaget AB som sitter på 30 st Model S i lager. De måste nästan sänka priserna med minst 100 tkr på alla. :D
Visst är det dom som har dammsugit KVD och Netbil på Teslor på senaste tiden för att sedan försöka sälja dem vidare dyrare? I så fall tycker jag inte synd om dem. De har spekulerat, ibland går det bra, ibland inte.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Verdi

Inlägg av Verdi »

juristen skrev:
Verdi skrev:
juristen skrev:

Visst är det dom som har dammsugit KVD och Netbil på Teslor på senaste tiden för att sedan försöka sälja dem vidare dyrare? I så fall tycker jag inte synd om dem. De har spekulerat, ibland går det bra, ibland inte.
Klart det inte är synd om dem. Men ändå, det är ju spektakulärt. De låg redan alldeles för högt på många bilar före den här prissänkningen. Men de klarar säkert en förlust på 3-5 miljoner. Eller vad det nu blir på de där bilarna.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

juristen skrev:
Verdi skrev:
juristen skrev:

Nej, har aldrig haft något positivt att säga om de som köper upp bilar för att sälja vidare och tjäna sig en hacka på mellanskillnaden. Och nu, lite rätt åt dem om priserna trycks ned så de drabbas ekonomiskt på det. Finns nog en eller två säljare där som svettas lite extra just nu.

Men för egen del, lite surt, ser nu att mitt egna inköp nog gjordes helt fel i tid för ett år sedan ungefär. Men å andra sidan, har haft bilen i snart ett år och har inga planer på att sälja. Så då är det bara att sitta still i båten lite längre.

Men, ska bli väldigt intressant vad som skett med 2:a handsmarkanden för model S om tre-fyra år när det är dags att byta bil nästa gång. Då lär det finns gott om elbilar med acceptabel storlek och prestanda till priser runt 500tkr. Då kanske ens model s inte är värd mycket.... Fast, den har fri SuC.
Model Y LR.
Model S70D
Verdi

Inlägg av Verdi »

Verdi skrev:
juristen skrev:

Fordonsbolaget har sänkt priserna på i princip alla bilar nu ikväll. Dock bara 20-30 tusen.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare

Inlägg av oscfor »

Klintan skrev:
frippe skrev:
Klintan skrev:
PerS skrev:
Vad tror ni om denna ?
https://www.blocket.se/helsingborg/Tesl ... 758472.htm
Ser det ut som "rätt" pris ? Har varit ute rätt länge och priset sänkt att par gånger...
Idag får du en ny Model S Standard Range med AP och pärlvit för 888980 kr efter bonus. Läge för prisjustering?
Det är lite svårt att jämföra mellan varianterna de olika åren.
AP i de bilar som köpts redan är ett mellanting mellan AP och total självkörningsförmåga som det går att välja mellan nu. Så helt överföringsbart är inte priset.
Samtidigt har AP utvecklats och ny snabbare MCU kommit. -17 har väl inte AP2.5?
AP2 eller AP2.5 spelar väl ingen roll? Enda skillnaden är sentry mode/dashcam och när de uppgraderas till FSD kommer de att vara helt likvärdiga.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

oscfor skrev:
AP2 eller AP2.5 spelar väl ingen roll? Enda skillnaden är sentry mode/dashcam och när de uppgraderas till FSD kommer de att vara helt likvärdiga.
Så har det ju sagts hittills. Det har ju visat sig att det trots allt skiljer en del för dessa nyare finesser. Men för FSD så borde ju Tesla i så fall se till att uppgradera ev. hårdvara.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare

Inlägg av oscfor »

jpetters skrev:
oscfor skrev:
Så har det ju sagts hittills. Det har ju visat sig att det trots allt skiljer en del för dessa nyare finesser. Men för FSD så borde ju Tesla i så fall se till att uppgradera ev. hårdvara.
De inte bara borde, de måste. De får inte tillräcklig redundans i AP2 utan att bygga om dem.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Vad är det för skillnad mellan AP2 och AP2.5 i redundans, mer än "datorn" som ju ändå ska bytas?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare

Inlägg av oscfor »

jpetters skrev:
Vad är det för skillnad mellan AP2 och AP2.5 i redundans, mer än "datorn" som ju ändå ska bytas?
De har skapat redundans genom att t ex dra redundant kablage.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jeppe_E skrev:
Remuz skrev:
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-x-60d-31147

Får man i närheten av uppskattat pris har milkostnaden varit sjukt låg. Inköp var typ 950k innan SMBP
Är det okej om jag säger WTF? Ca pris hos bilhandlaren: 900.000?

För en MX60 från 2016? :shock: Undra vad reservationspriset är satt till. Men om nypriset var 950k, så är ju allt över 570k (60%) överpris enligt mig. Är inte X60 en lite udda modell?
Samtidigt så finns det ju inte jättemånga att välja på begagnat och kan man ta den på företaget, såkanske det ändå är en rimlig månadskostnad?
570kkr för en elbil med dragkrok, ja det hade varit mumma.
Verdi

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Jeppe_E skrev:
Remuz skrev:
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-x-60d-31147

Får man i närheten av uppskattat pris har milkostnaden varit sjukt låg. Inköp var typ 950k innan SMBP
Är det okej om jag säger WTF? Ca pris hos bilhandlaren: 900.000?

För en MX60 från 2016? :shock: Undra vad reservationspriset är satt till. Men om nypriset var 950k, så är ju allt över 570k (60%) överpris enligt mig. Är inte X60 en lite udda modell?
Samtidigt så finns det ju inte jättemånga att välja på begagnat och kan man ta den på företaget, såkanske det ändå är en rimlig månadskostnad?
570kkr för en elbil med dragkrok, ja det hade varit mumma.

Ja nu lär han inte få mer. Du får numera en ny 100 kWh-X för under miljonen efter miljöbonusen.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Stefan måste vara sjukt nöjd över att han bara förmedlar bilarna. Den här är ju inte värd mer än 750 tkr nu. Max. https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... 8.htm?aw=1
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Verdi skrev:
Stefan måste vara sjukt nöjd över att han bara förmedlar bilarna. Den här är ju inte värd mer än 750 tkr nu. Max. https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... 8.htm?aw=1

Uj... en ny kostar 1.150.000 efter bonus?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Ja verkligen! Väldigt, väldigt mkt bättre än att ha lager. Samtidigt antagligen segt för honom med, tror få kunder kommer vara beredda att dumpa sina priser så mycket som behövs för att få bilarna sålda.

Är så glad att han fick sålt min X! Väljer att se det halvfulla glaset istället för det halvtomma (hur min S nu tappat i värde). ;)
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Verdi

Inlägg av Verdi »

Läggs fortfarande ut nya annonser på blocket enligt den gamla prissättningen. Så sjukt förvirrande detta.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

102 st Model S på blocket nu.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Verdi

Inlägg av Verdi »

SR-71-BlackBird skrev:

Får någon månad sen tror jag det var under 50 st. Så bilarna såldes inte ens före det senaste prisminskningen på nya. INGEN Model S av de där 102 st är prisvärd. Alls. Och det är inte lite fel de ligger heller... Det är ju inte bara priset utan många av de lite äldre har väldigt höga förmånsvärden (tror inte privatköparna strömmar till i någon större skara förrän ner mot 500 tkr-strecket) då det mesta var tillval. Luftfjädring, ultra hifi, premium osv osv. Så börjar man räkna på TCO så är en ny väldigt attraktiv även om det skiljer ett par hundra tusen i pris. Du har ju även det här med större batteri, snabbare laddning, garantier, vagnskadegaranti (lägre försäkringspremie) osv osv.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare

Verdi skrev:
SR-71-BlackBird skrev:

Får någon månad sen tror jag det var under 50 st. Så bilarna såldes inte ens före det senaste prisminskningen på nya. INGEN Model S av de där 102 st är prisvärd. Alls. Och det är inte lite fel de ligger heller... Det är ju inte bara priset utan många av de lite äldre har väldigt höga förmånsvärden (tror inte privatköparna strömmar till i någon större skara förrän ner mot 500 tkr-strecket) då det mesta var tillval. Luftfjädring, ultra hifi, premium osv osv. Så börjar man räkna på TCO så är en ny väldigt attraktiv även om det skiljer ett par hundra tusen i pris. Du har ju även det här med större batteri, snabbare laddning, garantier, vagnskadegaranti (lägre försäkringspremie) osv osv.
+1
Användarvisningsbild
Mrk
Teslaägare

Inlägg av Mrk »

SR-71-BlackBird skrev:
133 säger min bevakning. Det har den gjort varje dag i 2-3 veckor, innan dess så fanns det runt 60/70.

Eftersom att t.ex fordonsbiljett lägger ut flera bilar per dag så måste ju de andra bli sålda?

Marknaden verkar ju röra på sig iaf tänker jag, eftersom min bevakning ökar i antal nämnvärt.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare

Mrk skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
133 säger min bevakning. Det har den gjort varje dag i 2-3 veckor, innan dess så fanns det runt 60/70.

Eftersom att t.ex fordonsbiljett lägger ut flera bilar per dag så måste ju de andra bli sålda?

Marknaden verkar ju röra på sig iaf tänker jag, eftersom min bevakning ökar i antal nämnvärt.
Tycker der ser ut som dom förnyar annonsen för att hamna högre upp då dom flesta sorterar på ”nyaste” annonsen och inte den ”billigaste”.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Mrk skrev:
SR-71-BlackBird skrev:

133? Då har du Model X med också väl?
Malleru

Inlägg av Malleru »

Jag lovar er, ingen har någon aning om att priserna har sänkts ordentligt. Det är bara vi typ några hundra på forumet som vet.

Enda sättet för en vanlig person att veta detta är om man själv går in på tesla i ren nyfikenhet och bygger en bil på hemsidan som chocken kommer komma.

Dem flesta människor hänger inte här eller följer Elon på twitter.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Mrk skrev:
SR-71-BlackBird skrev:

"Fordonsbiljett"? :lol:

De bilar som Fordonsbolaget lägger ut är förnyelser. Har lite koll eftersom de försöker sälja min gamla. :)
Verdi

Inlägg av Verdi »

Malleru skrev:
Jag lovar er, ingen har någon aning om att priserna har sänkts ordentligt. Det är bara vi typ några hundra på forumet som vet.

Enda sättet för en vanlig person att veta detta är om man själv går in på tesla i ren nyfikenhet och bygger en bil på hemsidan som chocken kommer komma.

Dem flesta människor hänger inte här eller följer Elon på twitter.

Hmmm. Så om jag sätter ut min 100D till jättebra pris enligt Blocket-standard så kanske jag kan byta till den P100DL jag beställde?

Fast vore ju lite typiskt om jag först slumpar iväg min och så annullerar de alla beställningar pga "fel pris". :shock: :?
Skriv svar