Gällande Teslas 3fas UMC laddare.. någon som vet varför de inte kör 400V i den istället för 230?
Rätta mig om jag har fel, men 3x230x16 blir ju 11kW.. om de hade utnyttjat 400V så hade vi ju fått 3x400x16 19,2kW ganska stor skillnad... och ännu bättre med dubbelladdare i...
Eller har jag tänkt helt galet?
/D
Laddning, 3fas, 230V eller 400V
Moderator: Redaktion
Re: Laddning, 3fas, 230V eller 400V
Det är 230 V mot nollan (precis som på enfas), men 400 V mellan faserna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Laddning, 3fas, 230V eller 400V
di94der skrev:Gällande Teslas 3fas UMC laddare.. någon som vet varför de inte kör 400V i den istället för 230?
Rätta mig om jag har fel, men 3x230x16 blir ju 11kW.. om de hade utnyttjat 400V så hade vi ju fått 3x400x16 19,2kW ganska stor skillnad... och ännu bättre med dubbelladdare i...
Eller har jag tänkt helt galet?
/D
Mer info hittar du här
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Nätspänning
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Laddning, 3fas, 230V eller 400V
Man räknar inte effekt i trefassystem på det viset. Formeln ser ut såhär:
P = √(3) * U * I * cos(fi)
U är 400 V, I är 16 A, fi är 0 vid resistiv belastning så cos(fi) är 1, dvs:
P = √(3) * 400 * 16 ≈ 11085 alltså 11 kW. Hängde du med?
P = √(3) * U * I * cos(fi)
U är 400 V, I är 16 A, fi är 0 vid resistiv belastning så cos(fi) är 1, dvs:
P = √(3) * 400 * 16 ≈ 11085 alltså 11 kW. Hängde du med?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Laddning, 3fas, 230V eller 400V
Ahhh så är det förstås... det där rackarns roten ur 3...
får väl bli dubbelladdare då och en större säkring helt enkelt
//D
får väl bli dubbelladdare då och en större säkring helt enkelt

//D
------------------
Model S 85
1300 mil och klättrar stadigt
Model S 85
1300 mil och klättrar stadigt
Re: Laddning, 3fas, 230V eller 400V
Nu är jag lost. Dubbelladdare kommer väl inte hjälpa när du laddar hemma via 3-fas?
Re: Laddning, 3fas, 230V eller 400V
Jo, med en laddbox och stor huvudsäkringFuelman skrev:Nu är jag lost. Dubbelladdare kommer väl inte hjälpa när du laddar hemma via 3-fas?
Re: Laddning, 3fas, 230V eller 400V
Ah ok!
Förstår dock inte behovet. Man laddar cirka 50km/h via vanlig trefas. Såvida man inte sover i femtimmarscykler o kör Tesla resten av tiden så räcker väl det?...
Förstår dock inte behovet. Man laddar cirka 50km/h via vanlig trefas. Såvida man inte sover i femtimmarscykler o kör Tesla resten av tiden så räcker väl det?...

Re: Laddning, 3fas, 230V eller 400V
Om man åker hem mycket, korta cykler över dagen, äter o gör sig iordning o ger sig iväg igen o vill ha mynt juice under den tiden så är det väl bra 
