Laddning, 3fas, 230V eller 400V

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
di94der
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 26 jan 2015 18:54
Ort: Älvsjö

Laddning, 3fas, 230V eller 400V

Inlägg av di94der »

Gällande Teslas 3fas UMC laddare.. någon som vet varför de inte kör 400V i den istället för 230?

Rätta mig om jag har fel, men 3x230x16 blir ju 11kW.. om de hade utnyttjat 400V så hade vi ju fått 3x400x16 19,2kW ganska stor skillnad... och ännu bättre med dubbelladdare i...



Eller har jag tänkt helt galet?

/D
------------------
Model S 85
1300 mil och klättrar stadigt
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddning, 3fas, 230V eller 400V

Inlägg av bylund »

Det är 230 V mot nollan (precis som på enfas), men 400 V mellan faserna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
FAJ
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 12 nov 2014 09:50
Ort: Lomma

Re: Laddning, 3fas, 230V eller 400V

Inlägg av FAJ »

di94der skrev:
Gällande Teslas 3fas UMC laddare.. någon som vet varför de inte kör 400V i den istället för 230?

Rätta mig om jag har fel, men 3x230x16 blir ju 11kW.. om de hade utnyttjat 400V så hade vi ju fått 3x400x16 19,2kW ganska stor skillnad... och ännu bättre med dubbelladdare i...



Eller har jag tänkt helt galet?

/D

Mer info hittar du här

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Nätspänning
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Laddning, 3fas, 230V eller 400V

Inlägg av danni »

Man räknar inte effekt i trefassystem på det viset. Formeln ser ut såhär:

P = √(3) * U * I * cos(fi)

U är 400 V, I är 16 A, fi är 0 vid resistiv belastning så cos(fi) är 1, dvs:

P = √(3) * 400 * 16 ≈ 11085 alltså 11 kW. Hängde du med?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
di94der
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 26 jan 2015 18:54
Ort: Älvsjö

Re: Laddning, 3fas, 230V eller 400V

Inlägg av di94der »

Ahhh så är det förstås... det där rackarns roten ur 3...

får väl bli dubbelladdare då och en större säkring helt enkelt :)

//D
------------------
Model S 85
1300 mil och klättrar stadigt
Användarvisningsbild
Fuelman
Teslaägare
Inlägg: 128
Blev medlem: 10 jan 2015 08:14

Re: Laddning, 3fas, 230V eller 400V

Inlägg av Fuelman »

Nu är jag lost. Dubbelladdare kommer väl inte hjälpa när du laddar hemma via 3-fas?
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Laddning, 3fas, 230V eller 400V

Inlägg av Kalle »

Fuelman skrev:
Nu är jag lost. Dubbelladdare kommer väl inte hjälpa när du laddar hemma via 3-fas?
Jo, med en laddbox och stor huvudsäkring
Användarvisningsbild
Fuelman
Teslaägare
Inlägg: 128
Blev medlem: 10 jan 2015 08:14

Re: Laddning, 3fas, 230V eller 400V

Inlägg av Fuelman »

Ah ok!

Förstår dock inte behovet. Man laddar cirka 50km/h via vanlig trefas. Såvida man inte sover i femtimmarscykler o kör Tesla resten av tiden så räcker väl det?... :D
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Laddning, 3fas, 230V eller 400V

Inlägg av apkungen »

Om man åker hem mycket, korta cykler över dagen, äter o gör sig iordning o ger sig iväg igen o vill ha mynt juice under den tiden så är det väl bra :)
Skriv svar