Luftfjädring eller standardfjädring samt 19- eller 21-tum??
Moderator: Redaktion
Luftfjädring eller standardfjädring samt 19- eller 21-tum??
Jag är i startgroparna att köpa en begagnad Model S och funderar på om jag ska leta efter luftfjädring eller standardfjädring. Saken är den att jag kommer köra en del på grusvägar ibland där det är lite gropigt etc. På vintern är det även ibland rätt ordentligt hoppigt på vägarna när det varit snö ett tag.
Är det då bättre eller sämre med luftfjädring eller standardfjädring? Jag tänker att det kanske kan vara bra att kunna höja upp bilen när jag ska in på småvägarna? Eller tänker jag fel?
Och delvis samma fråga rörande 19-tums eller 21-tums hjul. Är det bättre med 19-tums på hoppiga grusvägar?
Vad säger ni som vet?
Är det då bättre eller sämre med luftfjädring eller standardfjädring? Jag tänker att det kanske kan vara bra att kunna höja upp bilen när jag ska in på småvägarna? Eller tänker jag fel?
Och delvis samma fråga rörande 19-tums eller 21-tums hjul. Är det bättre med 19-tums på hoppiga grusvägar?
Vad säger ni som vet?
Senast redigerad av abagewitz, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Luftfjädring eller standardfjädring samt 19- eller 21-tu
Model S menar du?
Luftfjädring är ju möjlig att just höja vid behov. De flesta S har väl det dessutom.
19" har ju högre profil, så de är såklart bekvämare(och drar mindre).
Luftfjädring är ju möjlig att just höja vid behov. De flesta S har väl det dessutom.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Jag har inte luftfjädring pga att jag vill slippa problem.
Är stötigare, men trivs med det.
Är stötigare, men trivs med det.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning

Sorry, menade givetvis Model S, har uppdaterat ovantaliz skrev:Model S menar du?
- La Liberte
- Teslaägare
Luftfjädring som man kan höja om det behövs bl a för att inte skrapa
undersidan vid parkering och hög kantsten och vid farthinder.
Detta kommer Teslan ihåg till nästa gång, toppen.
19 tum tycker jag är bekvämt.
undersidan vid parkering och hög kantsten och vid farthinder.
Detta kommer Teslan ihåg till nästa gång, toppen.
19 tum tycker jag är bekvämt.
Model 3 LR Röd
Model S 85 Såld
Model S 85 Såld
Jag valde vanlig fjädring och 21” på min S 85D för att få sportigare känsla, vilket jag är klart nöjd med. De lånebilar jag kört med luftfjädring har haft en mjukare/svampigare känsla.
19” är snålare, men väghållningen får ett lyft med 21”.
Prioriterar du mjuk softkörning ska du absolut ha 19” och luftfjädring. Vill du ha mer vägkontakt och sportig körkänsla ska du ha stålfjädring och 21”.
19” är snålare, men väghållningen får ett lyft med 21”.
Prioriterar du mjuk softkörning ska du absolut ha 19” och luftfjädring. Vill du ha mer vägkontakt och sportig körkänsla ska du ha stålfjädring och 21”.
- Gustafsson
- Teslaägare
Gillar inte luftfjädringen på min nya bil, den orsakar ett irriterande svagt knakande oljud, vilket ger en billig känsla och är inte bekvämare än stålfjädrar på något vis. Hade jag kunnat byta till stålfjädrar som jag hade på förra MS hade jag gjort det.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Jag har länge tänkt att den dagen jag äntligen tar mig råd att köpa en beg MS så måste jag ha luftfjädring för att ta mig ner till sommarstugan utan för mycket skrap. (Sista biten är skogsbilväg som är rätt dålig,framförallt på våren) Jag kör också omkring i den egna skogen ibland, både för akötsel och jakt, och det skulle helt enkelt inte funka med en standardfjädrad MS som ju är ganska så sportigt låg. Jag är helt klart mer för ”softkörning” och skulle egentligen inte bry mig så mycket om att köregenskaperna blir bättre med stål (vilket jag iofs kan bekräfta efter att ha provkört båda). Men två andra saker talar ju dock för stål: Det första är att utbudet blir större om man inte låser sig till luftfjädring och det andra är risken för strul. Därför började jag fundera på om det går att höja en bil med stålfjädrar? Jag tror runt 5 cm skulle räcka för mina behov. Då skulle den få markfrigång ungefär som en ”vanlig” bil gissar jag utan att ha kollat exakta siffror... Är det någon som har gjort det eller känner till om det har gjorts?
- Tars
- Teslaägare
Bjorn N skrev:Jag har länge tänkt att den dagen jag äntligen tar mig råd att köpa en beg MS så måste jag ha luftfjädring för att ta mig ner till sommarstugan utan för mycket skrap. (Sista biten är skogsbilväg som är rätt dålig,framförallt på våren) Jag kör också omkring i den egna skogen ibland, både för akötsel och jakt, och det skulle helt enkelt inte funka med en standardfjädrad MS som ju är ganska så sportigt låg. Jag är helt klart mer för ”softkörning” och skulle egentligen inte bry mig så mycket om att köregenskaperna blir bättre med stål (vilket jag iofs kan bekräfta efter att ha provkört båda). Men två andra saker talar ju dock för stål: Det första är att utbudet blir större om man inte låser sig till luftfjädring och det andra är risken för strul. Därför började jag fundera på om det går att höja en bil med stålfjädrar? Jag tror runt 5 cm skulle räcka för mina behov. Då skulle den få markfrigång ungefär som en ”vanlig” bil gissar jag utan att ha kollat exakta siffror... Är det någon som har gjort det eller känner till om det har gjorts?
Enda jag tänker på då är att tex prata med Öhlins eller liknade.
Jag köpte ställbara bilstein-coilovers till min rs6:a förut.
De var ställbara. Gissar att det bör finnas för s idag ställbara.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.

- Tars
- Teslaägare
Hittade detta.
Det går att få den högre skulle jag gissa om man gör en förfrågan.
https://www.j-spec.se/chassi/hjulupphan ... -awd-2012-
Det går att få den högre skulle jag gissa om man gör en förfrågan.
https://www.j-spec.se/chassi/hjulupphan ... -awd-2012-

Jag har haft både stål (2 bilar) och luft (1 bil). Visserligen bra att kunna höja, men stålen har ändå skaplig frigång. Tycker stålen känns solidare och är dessutom tystare. Fick jag välja mellan de två, utan hänsyn till kostnad, skulle jag nog välja stål ändå. Men det är inte solklart. Gött med höjning ibland.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
- nicklasandersson
- Teslaägare
Jag har en MS med luftfjädring och tycker den är toppen. Jag har haft Volvo med ställbart chassi och en sportfjädrad BMW tidigare och kan tycka att teslas luftfjädring är en bra avvägning, inte för mjuk och jag uppskattar möjligheten att höja bilen ibland.
Det jag skulle vilja ha är 21” för bättre väghållning (ibland) men tycker att 19” ger en bra mix av prestanda och räckvidd. Med en 100D hade jag lätt kört på 21” med luftfjädring.
Tycke och smak såklart men jag tycker att luftfjädringen levererar!
Det jag skulle vilja ha är 21” för bättre väghållning (ibland) men tycker att 19” ger en bra mix av prestanda och räckvidd. Med en 100D hade jag lätt kört på 21” med luftfjädring.
Tycke och smak såklart men jag tycker att luftfjädringen levererar!
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
Jag har en S75D men 19 tums däck och luftfjädring.
Har kört ca 7000 mil i Norrland och tycker att luftfjädring är bra.
Teslan har ca 3m axelavstånd och utan luftfjädring hade jag haft problem med att ta mig ner i vissa garage om det lutar mycket och är en puckel.
Dessutom är det suveränt på dåliga grusvägar och när det är rejält med snö.
Däremot så tycker jag att den inte går mjukare än stålfjädring vilket förvånar mig. Kan också tänka mig att den kräver mer service efter ett antal år.
Att den minns när den ska höja sig är suveränt smidigt.
Har kört ca 7000 mil i Norrland och tycker att luftfjädring är bra.
Teslan har ca 3m axelavstånd och utan luftfjädring hade jag haft problem med att ta mig ner i vissa garage om det lutar mycket och är en puckel.
Dessutom är det suveränt på dåliga grusvägar och när det är rejält med snö.
Däremot så tycker jag att den inte går mjukare än stålfjädring vilket förvånar mig. Kan också tänka mig att den kräver mer service efter ett antal år.
Att den minns när den ska höja sig är suveränt smidigt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Tack för alla svar. Känns som att jag ska försöka sikta på luftfjädring och 19tumshjul då.
Jag hade en S90D utan luftfjädring innan, nu en S100D med.
Jag tycker den utan gick fint på vanliga fjädringen men som någon skrev hade jag problem med att fronten kan gå i i branta backar..kunde inte köra upp till mina föräldrar då fronten skrapade i där exempelvis. Detta är för mig anledningen till luftfjädringen som går att höja!
Jag tycker den utan gick fint på vanliga fjädringen men som någon skrev hade jag problem med att fronten kan gå i i branta backar..kunde inte köra upp till mina föräldrar då fronten skrapade i där exempelvis. Detta är för mig anledningen till luftfjädringen som går att höja!
- Tars
- Teslaägare
Varsi.Bjorn N skrev:Tack Tars!
Bäst är att prova då det är mest en smaksak.
Som sagt så valde jag stålfjädring för att undvika problem.

Min S70D har luftfjädring och 19 tum, gått 7300 mil utan problem. Att den kommer ihåg var den ska höja är super. Har mig besparad en och annan inskrapning.
Kört över 10 000mil med stålfjädrar, skrapat i under högst 10 gånger. Mest utomlands i parkeringsgarage. S75D. Kör man bara sakta tror jag inte det händer mycket men skär i hjärtat 
S75D

S75D
Hej!
Har en Model S100D från okt 2017 med luftfjädring, 19 tum på vinter och 21 tum sommar. Att kunna lyfta bilen är bra. Det som irriterar mig är att det inte finns något komfortläge i luftfjädringen. Den är enormt stötig och alla ojämnheter i vägen känns. Skulle önska att den var mjukare i sin gång när man kör normalt och att man hade större luftutsläpp i bälgarna så att den vick mjukare gång i ett inställningsläge när man så önskar. Min tidigare Discovery4 var betydligt skönare att köra.
Har en Model S100D från okt 2017 med luftfjädring, 19 tum på vinter och 21 tum sommar. Att kunna lyfta bilen är bra. Det som irriterar mig är att det inte finns något komfortläge i luftfjädringen. Den är enormt stötig och alla ojämnheter i vägen känns. Skulle önska att den var mjukare i sin gång när man kör normalt och att man hade större luftutsläpp i bälgarna så att den vick mjukare gång i ett inställningsläge när man så önskar. Min tidigare Discovery4 var betydligt skönare att köra.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Jag tycker att i stort sett enda fördelen med luftfjädring är att man kan höja, men det är inte så ofta man har nytta av det ändå. Skillnaden i komfort är marginell, men stålfjädringen har markant bättre körkänsla och vägkontakt. Bilen blir flytigare och styrningen sladdrigare med luftfjädringen. Jag tycker stålfjädring och 21" är perfekt på en Model S. Och visst, det är ingen superbekväm bil utan mer åt det sportiga hållet, men obekväm är den inte. Model X med luftfjädring är rejält mycket stötigare än S med stålfjädring, tyvärr.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Tars
- Teslaägare
Väldigt bra summerat.danni skrev:Jag tycker att i stort sett enda fördelen med luftfjädring är att man kan höja, men det är inte så ofta man har nytta av det ändå. Skillnaden i komfort är marginell, men stålfjädringen har markant bättre körkänsla och vägkontakt. Bilen blir flytigare och styrningen sladdrigare med luftfjädringen. Jag tycker stålfjädring och 21" är perfekt på en Model S. Och visst, det är ingen superbekväm bil utan mer åt det sportiga hållet, men obekväm är den inte. Model X med luftfjädring är rejält mycket stötigare än S med stålfjädring, tyvärr.
Exakt samma uppfattning har jag.
Och de tidiga x är enligt mig hårdare i fjädringen än nyare. Jämför då en -16 och en -19.

- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Mmm, det kom någon förändring under 2017 som förbättrade fjädringskomforten rejält på X. Men den är fortfarande för stötig och man kastas runt vid krängningar på grund av bilens höjd. Jag är ingen SUV-person, alltså...
- Tars
- Teslaägare
Byta till en s då kanske.danni skrev:Mmm, det kom någon förändring under 2017 som förbättrade fjädringskomforten rejält på X. Men den är fortfarande för stötig och man kastas runt vid krängningar på grund av bilens höjd. Jag är ingen SUV-person, alltså...

- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Jag gjorde den bedömningen när vi bytte till X. Familjeskälen att ha X väger över. Det har inte ändrats. Den är den bättre bilen för vår familj.Tars skrev:Byta till en s då kanske.danni skrev:Mmm, det kom någon förändring under 2017 som förbättrade fjädringskomforten rejält på X. Men den är fortfarande för stötig och man kastas runt vid krängningar på grund av bilens höjd. Jag är ingen SUV-person, alltså...
Får skaffa en roligare bil som andrabil. Eller två