Hej,
Funderar på att inportera en Tesla S 2013-2015 från ex. Tyskland.
Vad är det man bör tänka på vid inport ?
Vad ska man akta sig för ?
Tacksam för svar tips.
Mvh Claes
Inportera en Tesla S ?
Moderator: Redaktion
Re: Inportera en Tesla S ?
Viktigt att kolla att den faktiskt är såld i Europa från början, och inte är en amerikansk krockad bil som blivit lagad med reservdelar utan kvitto. Så länge bilen är såld inom EES så är det inga konstigheter jämfört med en svensksåld bil.
Går du på en bil som är yngre än tre år kan det vara värt att påpeka att vagnskadeförsäkring ingår på svensksålda bilar, men importerade bilar kräver helförsäkring (om man vill ha det skyddet).
Går du på en bil som är yngre än tre år kan det vara värt att påpeka att vagnskadeförsäkring ingår på svensksålda bilar, men importerade bilar kräver helförsäkring (om man vill ha det skyddet).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- lator
- Teslaägare
Man kan också se det som så att så länge bilens historia är ren (kvitton, bilder) så kan det vara försvarligt att köpa en ombyggd USA-bil.bylund skrev:Viktigt att kolla att den faktiskt är såld i Europa från början, och inte är en amerikansk krockad bil som blivit lagad med reservdelar utan kvitto. Så länge bilen är såld inom EES så är det inga konstigheter jämfört med en svensksåld bil
Priset kan göra det värt mödan då den 4-åriga garantin (8000 mil) mest troligt redan har tagit slut.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

På autoscout24 så anges oftast priserna utan moms (heter BTW i Nederländerna, t.ex. och är på 21%) så det kan verka billigare än det faktiskt är. Från Estland säljer de en del billiga repade USA-bilar.
Jag har också kikat lite och det verkar inte omöjligt att hitta en 2014 model S 85 under 20K mil på mätaren till ett pris som ligger under 400K importerat och klart.
Mina största huvudbryn är att det är så osäkert vad driftskostnaderna är på en äldre model S, vad som brukar gå sönder och vad det kostar. På motor och batteri är det väl fortfarande garanti, men i övrigt.
Jag har också kikat lite och det verkar inte omöjligt att hitta en 2014 model S 85 under 20K mil på mätaren till ett pris som ligger under 400K importerat och klart.
Mina största huvudbryn är att det är så osäkert vad driftskostnaderna är på en äldre model S, vad som brukar gå sönder och vad det kostar. På motor och batteri är det väl fortfarande garanti, men i övrigt.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.