Dags att byta vindruta , det måste visst finnas någon här som gjort detta redan. Hur går man tillvägs lämpligast? Carglass byter enbart rutan, dock kalibrerar de inte kameran. Tesla kalibrerar enbart, men byter inte rutan... Detta innebär i praktiken att jag måste boka två tider och koordinera dessa hyfsat. Inte helt så busenkelt som man vill tro då jag har en bit till servicecentret och så måste jag givetvis jobba också. Finns det något företag som byter och kalibrerar? De av er som bytt rutan, hur har ni gjort?
Tacksam för tips och att få höra era erfarenheter.
jag har bytt 3 st, den senaste förra veckan på Carglass (har kört 14 000 mil med två olika bilar AP1 på första AP2 på nuvarande), kameran självkalibrerar så jag har inte behövt åka in till Tesla för kalibrering.
Jag har bytt på min X och ska göra det igen på torsdags. Ryds i Täby är de enda som byter på X och de kör bilen till tesla för att kalibrera. Förra gången passade de också på att fästa sladdarna till dashcam så dom helt försvann mellan glas och innertak (innan satt de fast på rutan).
Kamerorna självkalibrerar. Det Tesla gör är att bekräfta att kalibreringen gått rätt. Carglass får inte göra bekräftelsen, det får bara Tesla göra. Jag fick skriva på ett friskrivningsbrev helt i amerikansk juridisk anda att jag mot inrådan tänkte köra bilen. Kamerorna var antingen redan kalibrerade eller behövde inte, allt fungerade så fort jag fick bilen.
Jag har roat mig med att se igenom ett antal clips sparade från dashcam-funktionen som numera finns i bilen. Utifrån dessa har jag svårt att se att någon finkalibrering skulle vara avgörande för tex AP. Dock måste ju kameran vara rätt monterad, man kan ju kolla det genom att spara en snutt och titta på själv. Vill man vara petig kanske man kan ställa bilen framför nån tegelvägg (rutmönster) före och efter rutbyte o jämföra dessa bilder....
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Kamerorna självkalibrerar. Det Tesla gör är att bekräfta att kalibreringen gått rätt. Carglass får inte göra bekräftelsen, det får bara Tesla göra. Jag fick skriva på ett friskrivningsbrev helt i amerikansk juridisk anda att jag mot inrådan tänkte köra bilen. Kamerorna var antingen redan kalibrerade eller behövde inte, allt fungerade så fort jag fick bilen.
Om det fungerar som på andra "självkalibrererande" bilar, vilket jag utgår ifrån, så måste kalibreringsprocessen startas manuellt.
När sedan inläst data stämmer med vad som finns lagrat, så avslutas processen.
En kamera kan inte utan att blivit tillsagt, kalibrerar sig själv. Då skulle det hålla på hela tiden och inga funktioner skulle fungera.
Rent teoretiskt så skulle Tesla kunna starta kalibreringen ota. Om det görs eller snarare varför det inte görs är obegripligt
Men fakta är
En kamera är dum. Den vet inte att den eventuellt sitter fel och skickar fel info till datorn. Datorn vet inte om den info den får är fel. Exempelvis om avstånd till linjer eller refuger inte stämmer
Så om ni bytt ruta, kräv att ni får kalibrera kameran. Allt annat är vansinne och kan vara trafikfarlig
Kalibreringsprocessen måste startas. Annars kalibrerar kameran sig själv hela tiden. Under kalibreringsprocesser funkar inget. Presis som när bilen är ny, så funkar det inte i början
Edit: Eller så skiter man i det och hoppas fästen sitter exakt på tiondelsmilimetern rätt, att vindrutan får exakt samma lutning, sitter i exakt samma höjd och inte blivit vinklad åt något håll.
Om det är gjort rätt eller inte vet man inte föränn man passerat refugen, eller träffat den
Kalibreringsprocessen måste startas. Annars kalibrerar kameran sig själv hela tiden. Under kalibreringsprocesser funkar inget. Presis som när bilen är ny, så funkar det inte i början
Edit: Eller så skiter man i det och hoppas fästen sitter exakt på tiondelsmilimetern rätt, att vindrutan får exakt samma lutning, sitter i exakt samma höjd och inte blivit vinklad åt något håll.
Om det är gjort rätt eller inte vet man inte föränn man passerat refugen, eller träffat den
Utifrån mitt tidigare inlägg så tror jag inte det är så noga på millimetrarna,
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Det var underligt, tesla i Malmö sa att den inte behöver kalibreras.
Bytte min vindruta på Carglass i Fosie förra veckan. De sa att de inte kunde kalibrera och att jag därför måste kontakta Tesla.
Tesla Malmö sa att det var korrekt och tog in bilen för kalibrering dagen efter bytet av vindrutan.
Kalibreringen tog ca 45 minuter.
Har AP2.
Model S 90D - 2016, Pärlvit Model S 90D - 2016, Midnight Silver
Porsche Taycan Turbo
Kalibreringsprocessen måste startas. Annars kalibrerar kameran sig själv hela tiden. Under kalibreringsprocesser funkar inget. Presis som när bilen är ny, så funkar det inte i början
Edit: Eller så skiter man i det och hoppas fästen sitter exakt på tiondelsmilimetern rätt, att vindrutan får exakt samma lutning, sitter i exakt samma höjd och inte blivit vinklad åt något håll.
Om det är gjort rätt eller inte vet man inte föränn man passerat refugen, eller träffat den
Utifrån mitt tidigare inlägg så tror jag inte det är så noga på millimetrarna,
På övriga bilmärken är det noga, jag förstår inte varför Tesla skulle kunna vara annorlunda?
Nä jag tror du råkat ut för en "chansa och se om det funkar"
Gjorde byte av vindruta på Carglass Växjö idag. Fick skriva på att de inte fick/kunde kalibrera kameran. Men så långt på provkörningen funkar det som förut. Men får ringa till supporten och se vad de säger.
Dock, en intressant sak. De beställde ruta efter mitt vin/chassinummer och då fick de en ruta som var eluppvärmd. Min bil hade sladd så de kopplade ihop med rutan som enligt deras instruktion. Fast har inte den delen med vinterpaket på min bil så det menysteget saknas. Någon som fått det tillagt av tesla?
Gjorde byte av vindruta på Carglass Växjö idag. Fick skriva på att de inte fick/kunde kalibrera kameran. Men så långt på provkörningen funkar det som förut. Men får ringa till supporten och se vad de säger.
Dock, en intressant sak. De beställde ruta efter mitt vin/chassinummer och då fick de en ruta som var eluppvärmd. Min bil hade sladd så de kopplade ihop med rutan som enligt deras instruktion. Fast har inte den delen med vinterpaket på min bil så det menysteget saknas. Någon som fått det tillagt av tesla?
Det är väl bara vid kameran alla teslors vindruta är uppvärmd
Gjorde byte av vindruta på Carglass Växjö idag. Fick skriva på att de inte fick/kunde kalibrera kameran. Men så långt på provkörningen funkar det som förut. Men får ringa till supporten och se vad de säger.
Dock, en intressant sak. De beställde ruta efter mitt vin/chassinummer och då fick de en ruta som var eluppvärmd. Min bil hade sladd så de kopplade ihop med rutan som enligt deras instruktion. Fast har inte den delen med vinterpaket på min bil så det menysteget saknas. Någon som fått det tillagt av tesla?
Det är väl bara vid kameran alla teslors vindruta är uppvärmd
Ingen aning, men enligt de som bytte hade inte min gamla ruta någon koppling för värme, men däremot den som de beställt och monterade. Bilen hade däremot möjlighet att koppla ihop ruta med bil vilket de gjorde enligt de instruktioner de hade på bytet.