Tror inte detta är någon nämnvärd bump för Transportstyrelsen, måste vara en mycket större grej när det släpps en ny Volvo-modell.bylund skrev:Är Model 3 verkligen en så stor del av nyregistreringarna? Den första av varje variant tar väl lite längre tid för att få in rätt koder o s v, men sedan lär det ju vara rätt automatiserat.
Inte hämta bilen.
Moderator: Redaktion
Re: Inte hämta bilen.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
-
Matte skrev:Tycker det är riktigt dåligt att Tesla inte har bättre kommunikation. Folk kanske har tagit ledig för att hämta ut bilen. ALLA på Tesla sverige borde väl veta om det finns teslor redo att levereras eller inte (det borde ju firas om det fanns!).
Konstigt att bara TS inte fått mail/samtal om att det INTE blir leverans den 20/2, eller var det fler kunder ute i Trosta?
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Nej, inte 09:00 som var första tiden. Jag vet att det var ytterligare en i Göteborg. När jag väl fick tag på någon på Tesla så framgick det att han inte var förvånad.
Det känns som om kaoset är stort, och än har dom inte levererat en enda trea. Kan tänka mig att det kommer bli bra mycket sämre innan det blir bättre.
Jag har dock kört trean i Kalifornien, och bilen är fantastisk!
Så fort den levereras till oss hugade köpare, så kommer hela leveranskaoset vara glömt
Det känns som om kaoset är stort, och än har dom inte levererat en enda trea. Kan tänka mig att det kommer bli bra mycket sämre innan det blir bättre.
Jag har dock kört trean i Kalifornien, och bilen är fantastisk!
Så fort den levereras till oss hugade köpare, så kommer hela leveranskaoset vara glömt

Ni som har varit med en tid är väl ganska vana vid Teslas logistikproblem.ippii skrev:Tror inte detta är någon nämnvärd bump för Transportstyrelsen, måste vara en mycket större grej när det släpps en ny Volvo-modell.bylund skrev:Är Model 3 verkligen en så stor del av nyregistreringarna? Den första av varje variant tar väl lite längre tid för att få in rätt koder o s v, men sedan lär det ju vara rätt automatiserat.
Det normala är att enklare anpassningsjobb, typ montera regskylt utförs i hamnen. Hur svårt kan det vara, alla som har beställt har ju ett id (tom. ett kreditkortsnummer) som knyts till VIN som knyts till regnummer. Tesla vet vilken VIN som är lastat på vilket fartyg, allt som behövs finns för att ange datum för leverans.
Ingen annan tillverkare hade haft kunderna kvar om dom hade strulat så mycket vid leverans, skadade nybilar, problem med verkstad, långa reparationstider etc. Inte ens Dacia hade klarat sig.
Problemen tycks aldrig sluta och ja jag vet att Tesla är nya i gamet men det finns många ställen att lära sig hur det ska gå till för att kunden som slantar upp ska få en fin upplevelse vid leverans.
Bara en sån bagatell som en blomsterkvast till partnern/köparen vid leverans uppskattas och kunden känner sig utvald... en blomma för en hundring gör mycket.
En repa på dörren sabbar dagen.
Sorry, var bara tvungen att kommentera.
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Java skrev:Ni som har varit med en tid är väl ganska vana vid Teslas logistikproblem.ippii skrev:Tror inte detta är någon nämnvärd bump för Transportstyrelsen, måste vara en mycket större grej när det släpps en ny Volvo-modell.bylund skrev:Är Model 3 verkligen en så stor del av nyregistreringarna? Den första av varje variant tar väl lite längre tid för att få in rätt koder o s v, men sedan lär det ju vara rätt automatiserat.
Det normala är att enklare anpassningsjobb, typ montera regskylt utförs i hamnen. Hur svårt kan det vara, alla som har beställt har ju ett id (tom. ett kreditkortsnummer) som knyts till VIN som knyts till regnummer. Tesla vet vilken VIN som är lastat på vilket fartyg, allt som behövs finns för att ange datum för leverans.
Ingen annan tillverkare hade haft kunderna kvar om dom hade strulat så mycket vid leverans, skadade nybilar, problem med verkstad, långa reparationstider etc. Inte ens Dacia hade klarat sig.
Problemen tycks aldrig sluta och ja jag vet att Tesla är nya i gamet men det finns många ställen att lära sig hur det ska gå till för att kunden som slantar upp ska få en fin upplevelse vid leverans.
Bara en sån bagatell som en blomsterkvast till partnern/köparen vid leverans uppskattas och kunden känner sig utvald... en blomma för en hundring gör mycket.
En repa på dörren sabbar dagen.
Sorry, var bara tvungen att kommentera.
Håller med dig, men som du också skriver så är Teslas bilar just nu så överlägsna att det inte spelar någon större roll när det gäller Teslas försäljningssiffror.
Är övertygad om att Volvo har bättre framförhållning än Tesla som verkar förvänta sig att allt ska vara klart när dom väl gjort sitt. Transportstyrelsen har väl handläggningstider som alla andra myndigheter, och då kan man inte komma kort inpå leverans och förvänta sig att allt ska lösa sig.ippii skrev:Tror inte detta är någon nämnvärd bump för Transportstyrelsen, måste vara en mycket större grej när det släpps en ny Volvo-modell.bylund skrev:Är Model 3 verkligen en så stor del av nyregistreringarna? Den första av varje variant tar väl lite längre tid för att få in rätt koder o s v, men sedan lär det ju vara rätt automatiserat.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
dd88 skrev:Är övertygad om att Volvo har bättre framförhållning än Tesla som verkar förvänta sig att allt ska vara klart när dom väl gjort sitt. Transportstyrelsen har väl handläggningstider som alla andra myndigheter, och då kan man inte komma kort inpå leverans och förvänta sig att allt ska lösa sig.ippii skrev:Tror inte detta är någon nämnvärd bump för Transportstyrelsen, måste vara en mycket större grej när det släpps en ny Volvo-modell.bylund skrev:Är Model 3 verkligen en så stor del av nyregistreringarna? Den första av varje variant tar väl lite längre tid för att få in rätt koder o s v, men sedan lär det ju vara rätt automatiserat.
Jag kunde 2011 följa min Volvo i alla tillverkningsstegen och leveransstegen. Den enda missen de gjorde var att den var leveransklar en vecka innan utsatt tid. Men då visade det sig att handlaren glömt att montera dragkroken. Men jag körde hem bilen, sen hämtade handlaren bilen på mitt jobb, fick en lånebil under tiden. Efter 4 dagar levererade handlaren bilen till mig, med full tank. Det var smidigt.
Om Tesla haft koll på processen, så hade de inte lovat leverans innan Transportstyrelsen gjort sitt och regskylten varit levererad. Då hade kundupplevelsen varit en helt annan.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Eftersom de bara lyckats registrerar 23 bilar på dessa veckor är det sannolikt så att något fattas i dokumenten från Tesla
Kanske något vi bara har här i Sverige?
Eller är inte tullen betald?
Kanske något vi bara har här i Sverige?
Eller är inte tullen betald?
Just så, det krävs relativt lite för att få den där första bra upplevelsen som kan överskugga eventuella mindre problem.Jeppe_E skrev:dd88 skrev:Är övertygad om att Volvo har bättre framförhållning än Tesla som verkar förvänta sig att allt ska vara klart när dom väl gjort sitt. Transportstyrelsen har väl handläggningstider som alla andra myndigheter, och då kan man inte komma kort inpå leverans och förvänta sig att allt ska lösa sig.ippii skrev:Tror inte detta är någon nämnvärd bump för Transportstyrelsen, måste vara en mycket större grej när det släpps en ny Volvo-modell.bylund skrev:Är Model 3 verkligen en så stor del av nyregistreringarna? Den första av varje variant tar väl lite längre tid för att få in rätt koder o s v, men sedan lär det ju vara rätt automatiserat.
Jag kunde 2011 följa min Volvo i alla tillverkningsstegen och leveransstegen. Den enda missen de gjorde var att den var leveransklar en vecka innan utsatt tid. Men då visade det sig att handlaren glömt att montera dragkroken. Men jag körde hem bilen, sen hämtade handlaren bilen på mitt jobb, fick en lånebil under tiden. Efter 4 dagar levererade handlaren bilen till mig, med full tank. Det var smidigt.
Om Tesla haft koll på processen, så hade de inte lovat leverans innan Transportstyrelsen gjort sitt och regskylten varit levererad. Då hade kundupplevelsen varit en helt annan.
Tesla borde vid det här laget ha lärt sig eller skaffat folk som kan få till det.
Bilarna är troligtvis fantastiska, har inte någon egen erfarenhet, det är "bara" det där lilla extra som behövs.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
Det är helt klart ”Delivery Hell in Europe” - och I Sverige!!Java skrev:Just så, det krävs relativt lite för att få den där första bra upplevelsen som kan överskugga eventuella mindre problem.Jeppe_E skrev:dd88 skrev:Är övertygad om att Volvo har bättre framförhållning än Tesla som verkar förvänta sig att allt ska vara klart när dom väl gjort sitt. Transportstyrelsen har väl handläggningstider som alla andra myndigheter, och då kan man inte komma kort inpå leverans och förvänta sig att allt ska lösa sig.ippii skrev:Tror inte detta är någon nämnvärd bump för Transportstyrelsen, måste vara en mycket större grej när det släpps en ny Volvo-modell.bylund skrev:Är Model 3 verkligen en så stor del av nyregistreringarna? Den första av varje variant tar väl lite längre tid för att få in rätt koder o s v, men sedan lär det ju vara rätt automatiserat.
Tesla borde vid det här laget ha lärt sig eller skaffat folk som kan få till det.
Bilarna är troligtvis fantastiska, har inte någon egen erfarenhet, det är "bara" det där lilla extra som behövs.
Vi tog upp det tidigare i höstas? Skall vi rycka in med frivilliga??

Själva leveransen bör inte vara något större problem, men pusslet med att matcha bilar verkar vara oerhört svårt... 

Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Nu verkar ju nummerskyltar vara det svårasteJohnalm skrev:Själva leveransen bör inte vara något större problem, men pusslet med att matcha bilar verkar vara oerhört svårt...
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Ja, kanske man kunde varit mer förutsägande med kommunikationen med transportstyrelsen? Det kan ju knappast vara någon nyhet att det kommer in några hundra bilar?Smutt skrev:Nu verkar ju nummerskyltar vara det svårasteJohnalm skrev:Själva leveransen bör inte vara något större problem, men pusslet med att matcha bilar verkar vara oerhört svårt...
För det kan väl inte vara så illa att chassinummerna blir tydliga för Tesla först när bilarna skeppas till Sverige?
Förmodligen har Tesla Europa det lite jobbigt och det är förmodligen därför som leveranserna spretar lite, där en del som får chassinummer knappt har köat alls.
Det som också är intressant att om jag beställer en Tesla idag, så är det leverans i Mars.. Japp, jomenvisstseruatt.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Samtidigt har transportstyrelsen precis börjat med de nya skyltarna. Efter att i åratal tillverkat enligt ett system.
Mindre förändringar har skapat förseningar i betydligt mer effektiva och icke-statliga organisationer
Mindre förändringar har skapat förseningar i betydligt mer effektiva och icke-statliga organisationer

Det räcker med en nyupptäckt bugg i data systemet som behövdes modifieras för att klara de nya skyltarna.superoul skrev:Samtidigt har transportstyrelsen precis börjat med de nya skyltarna. Efter att i åratal tillverkat enligt ett system.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Fast dom nya skyltarna har väl redan börjat rulla ut?
Jag har svårt att se att det skulle vara något problem enbart pgav just det för då skulle vi känna till det redan,
det levereras ju ganska många andra bilar i Sverige liksom...
Näe, det ser ut "som vanligt" skulle jag säga, att Teslas organisation är lika värdelös som den har varit sedan flera år och
dom visar inga tecken på att lära sig eller bli bättre på det här heller, det hade varit betydligt smartare att knipa käft tills allt börjar bli helt klart,
och först DÅ börja kontakta blivande ägare.
Det konstiga är att det har funkat betydligt bättre än så här fram tills nu, och dom har levererat en jäkla massa bilar bilar förr utan (nästan iaf)
den här sortens problem. Våren 2015 och lite framåt skickade dom ju ut typ 200 bilar per månad tex.
Det hade varit bättre att bara säga - Vet inte säkert när du får din bil men vi hör av oss när vi VET.
Det känns (återigen) som att nytillskottet i styrelsen har trissat upp organisationen FÖR hårt igen
Jag tror inte att Elon själv är stolt över situationen här, och han skulle nog inte vilja att vi upplevde Tesla så här nu. Det här kan ställa till det när dom
ska visa upp model Y, jag tror inte att det blir ett lika stort förboknings-kaos (ett önskvärt sådant) som med model 3 även om model Y skulle visa sig
vara en mega-succé-bil.
Vem känner för att ställa sig i kö på MOS flera timmar före öppning efter den här soppan tex?
Det här skulle inte jag kalla för ett utmärkt sätt att bygga upp ett varumärke.
Jag har svårt att se att det skulle vara något problem enbart pgav just det för då skulle vi känna till det redan,
Näe, det ser ut "som vanligt" skulle jag säga, att Teslas organisation är lika värdelös som den har varit sedan flera år och
dom visar inga tecken på att lära sig eller bli bättre på det här heller, det hade varit betydligt smartare att knipa käft tills allt börjar bli helt klart,
Det konstiga är att det har funkat betydligt bättre än så här fram tills nu, och dom har levererat en jäkla massa bilar bilar förr utan (nästan iaf)
den här sortens problem. Våren 2015 och lite framåt skickade dom ju ut typ 200 bilar per månad tex.
Det hade varit bättre att bara säga - Vet inte säkert när du får din bil men vi hör av oss när vi VET.
Det känns (återigen) som att nytillskottet i styrelsen har trissat upp organisationen FÖR hårt igen

Jag tror inte att Elon själv är stolt över situationen här, och han skulle nog inte vilja att vi upplevde Tesla så här nu. Det här kan ställa till det när dom
ska visa upp model Y, jag tror inte att det blir ett lika stort förboknings-kaos (ett önskvärt sådant) som med model 3 även om model Y skulle visa sig
vara en mega-succé-bil.
Vem känner för att ställa sig i kö på MOS flera timmar före öppning efter den här soppan tex?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Eftersom det säljs och levereras andra nya bilar varje dag, med nya skyltar så är det nog med största sannolikhet så att det är Tesla som strulat till det
Det fattas säkert något dokument
Då blir inga skyltar gjorda och "det är problem hos transportstyrelsen"
Nu skickar nog inte någon annan så många på en gång.Crappy skrev:Eftersom det säljs och levereras andra nya bilar varje dag, med nya skyltar så är det nog med största sannolikhet så att det är Tesla som strulat till det
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
2016 blev min bil fast i Väsby nån vecka inväntandes skyltar från transportstyrelsen. Olidligt att se bilen men inte få ut den. Ringde typ varje dag och kollade när posten kommit till tesla.
Men efter nån vecka eller möjligen 10 dagar kom skyltarna.
1 minut efter att jag satt mig i min nya bil hade jag helt glömt av plågan och förseningen.
Men efter nån vecka eller möjligen 10 dagar kom skyltarna.
1 minut efter att jag satt mig i min nya bil hade jag helt glömt av plågan och förseningen.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Fast å andra sidanså verkar bilarna gå att regga i andra eropeiska marknader.Crappy skrev:Eftersom det säljs och levereras andra nya bilar varje dag, med nya skyltar så är det nog med största sannolikhet så att det är Tesla som strulat till det
Svenska Transportstyrelsen kräver lite mer information om fordonen än flera andra länder.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
Kollade andra länder lite snabbt i morse. Verkar vara vanligt även i resten av EU?Bjelke skrev:Fast dom nya skyltarna har väl redan börjat rulla ut?
vara en mega-succé-bil.
Elon Musk’s snabb-möten i Norge och Nederländerna gjorde det inte ett skvatt bättre? Vilken sekund som helst kommer det här ut i media och så får det mer konsekvenser. Trist att höra det här.
Kanske tur jag avvaktar ta ut min Model 3 senare i april?

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Det registreras ungefär 1500 bilar i Sverige varje dag i snitt, så nej det beror inte på att Tesla har skickat in några tiotals bilar eller ens några hundra under ett par veckor typ...e5m1r skrev:Nu skickar nog inte någon annan så många på en gång.Crappy skrev:Eftersom det säljs och levereras andra nya bilar varje dag, med nya skyltar så är det nog med största sannolikhet så att det är Tesla som strulat till det
Jag vågar påstå (utan att ha faktakollat det) att vissa generalagenter/återförsäljare skickar in betydligt fler ganska ofta, men inget som dom låter kunder veta/se förrns det är klart...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Håller med Bjelke fullständigt här. Spelar heller inte någon roll om Tesla gjort fel mot Transportstyrelsen eller om Transportstyrelsen gjort fel, Tesla är fruktansvärt fel ute här. Deras organisation i Sverige eller kanske hela Europa/världen är minst sagt tveksam.Bjelke skrev:Det registreras ungefär 1500 bilar i Sverige varje dag i snitt, så nej det beror inte på att Tesla har skickat in några tiotals bilar eller ens några hundra under ett par veckor typ...e5m1r skrev:Nu skickar nog inte någon annan så många på en gång.Crappy skrev:Eftersom det säljs och levereras andra nya bilar varje dag, med nya skyltar så är det nog med största sannolikhet så att det är Tesla som strulat till det
Jag vågar påstå (utan att ha faktakollat det) att vissa generalagenter/återförsäljare skickar in betydligt fler ganska ofta, men inget som dom låter kunder veta/se förrns det är klart...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.