Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Min e-tron är färdigbyggd och kommer att stå hemma hos mig om ca 3 veckor. Då, och först då bildar jag mig en egen uppfattning om eventuellt hög förbrukning och kort räckvidd.
Alla tester jag har sett hittills har varit på vinterväglag, eller vid -6 grader, eller med 21" hjul eller i 130+ på tyska motorvägar. Oftast med motorjournalister bakom ratten som inte brukar köra som jag kör.
Under alla dessa omständigheter tycker jag inte att en förbrukning mellan 2.5 och 3 kWh/mil är nånting att lyfta ögonbrynen för.
Min Model S har en årssnittförbrukning på 1,95kWh/mil. Om e-tron hamnar 20% över detta är jag nöjd. Och det lär den klara.
Det jag är nästan lika mycket intresserad av är vad den förbrukar när den inte används. Teslan förbrukar 2mil/dag fast den står stilla. Laddningen hoppar igång nästan varje dag. Det är ganska mycket el räknat på ett år. Om Audi har lyckats hålla vampire-drainen lika obefintlig som VW har lyckats i e-Golfen då tror jag att min totala elförbrukning t o m kan bli lägre än idag, fast bilen drar mer vid körning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

mati skrev:
Min e-tron är färdigbyggd och kommer att stå hemma hos mig om ca 3 veckor. Då, och först då bildar jag mig en egen uppfattning om eventuellt hög förbrukning och kort räckvidd.
Alla tester jag har sett hittills har varit på vinterväglag, eller vid -6 grader, eller med 21" hjul eller i 130+ på tyska motorvägar. Oftast med motorjournalister bakom ratten som inte brukar köra som jag kör.
Under alla dessa omständigheter tycker jag inte att en förbrukning mellan 2.5 och 3 kWh/mil är nånting att lyfta ögonbrynen för.
Min Model S har en årssnittförbrukning på 1,95kWh/mil. Om e-tron hamnar 20% över detta är jag nöjd. Och det lär den klara.
Det jag är nästan lika mycket intresserad av är vad den förbrukar när den inte används. Teslan förbrukar 2mil/dag fast den står stilla. Laddningen hoppar igång nästan varje dag. Det är ganska mycket el räknat på ett år. Om Audi har lyckats hålla vampire-drainen lika obefintlig som VW har lyckats i e-Golfen då tror jag att min totala elförbrukning t o m kan bli lägre än idag, fast bilen drar mer vid körning.
Vore kul med en minirecension av bilen när du har hunnit köra den ett tag. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare

Inlägg av Mr S »

Mini? Jag vill ha en megarecension.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Geni87 skrev:
Det kan du ge f*n på att ni får. Det kan nog bli ganska utförligt till och med. ;)
Av någon oförklarlig anledning verkar jag ju få min bil långt före alla andra, iom att Audi i mitt fall har gått ifrån reservations-turordningen och byggt bilen 3 månader tidigare än planerat. Ingen kan ge mig en förklaring varför detta blev så. Kön är nämligen lång, och alla andra som min åf kunde se beställningen på har fått behålla sin planerade produktionsvecka. Man undrar nästan om det har blivit fel nånstans.
Det innebär alltså att jag blir en av de allra första kunderna typ i världen som får sin bil. Lite kul att vara först. I Tyskland kan man inte ens beställa den.
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare

Inlägg av Mr S »

Men den byggdes en måndag ;)
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Mr S skrev:
Men den byggdes en måndag ;)
Jag vet. Men det är ingen Tesla. Annars hade jag varit rätt så kallsvettig nu. ;)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Geni87 skrev:
Det kan du ge f*n på att ni får. Det kan nog bli ganska utförligt till och med. ;)
Av någon oförklarlig anledning verkar jag ju få min bil långt före alla andra, iom att Audi i mitt fall har gått ifrån reservations-turordningen och byggt bilen 3 månader tidigare än planerat. Ingen kan ge mig en förklaring varför detta blev så. Kön är nämligen lång, och alla andra som min åf kunde se beställningen på har fått behålla sin planerade produktionsvecka. Man undrar nästan om det har blivit fel nånstans.
Det innebär alltså att jag blir en av de allra första kunderna typ i världen som får sin bil. Lite kul att vara först. I Tyskland kan man inte ens beställa den.
Någon högt uppsatt person kanske hänger här ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Jag skrev ju en del kommentarer på tyska sajter. Kanske sitter nån spion där som tyckte att jag förtjänar att få min dragkrok lite tidigare. Inte att jag tror det, men tanken är ju lite rolig. Jag kanske hittar en liten hälsningslapp nånstans i handskfacket. :lol:
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
Geni87 skrev:
Någon i Tyskland fick ditt efternamn och tänkte en Tysk i Sverige, det är klart att vi prioriterar honom, han blir vår bästa ambassadör :lol:
Grattis mati !!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Jag skrev ju en del kommentarer på tyska sajter. Kanske sitter nån spion där som tyckte att jag förtjänar att få min dragkrok lite tidigare. Inte att jag tror det, men tanken är ju lite rolig. Jag kanske hittar en liten hälsningslapp nånstans i handskfacket. :lol:
Jag tänkte mer på att du skrivit en del om vår kära Tesla och då ser dom chansen att få lite gratis reklam osv genom dig :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Jag tänkte mer på att du skrivit en del om vår kära Tesla och då ser dom chansen att få lite gratis reklam osv genom dig :mrgreen:
Ja, jo, det är ju det jag menar.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Ja, jo, det är ju det jag menar.
Aha, ja OK :)
Bra bra, micket bra Krister! :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

Chefens e-tron byggdes vecka 2 och har stått klar en bra stund nu men audi levererar inga än, ryktena säger att de skall ha ett release event i Tyskland, och när det är klart skall bilarna börja rulla ut till köparna.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare

Inlägg av Wilson »

Oj, har de inte börjat leverera än?! Blev förvånad då jag sett att många redan registrerats.
Enligt elbilstatistikk.no finns idag 118st i Norge (varav 8st i jan och 103st hittills i feb)
Enligt ev-sales.blogspot.com reggades hela 407st i Tyskland i jan.
Trist om alla bilar bara står och väntar på att levereras. Är det den där mjukvaruuppdateringen som fortfarande behöver göras innan de är redo att möta kunderna?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

frippan skrev:
Chefens e-tron byggdes vecka 2 och har stått klar en bra stund nu men audi levererar inga än, ryktena säger att de skall ha ett release event i Tyskland, och när det är klart skall bilarna börja rulla ut till köparna.
Det har jag inte hört nåt om. Men det kan ju vara så som du säger att de väntar med leveranserna för att de vill synkronisera marknaderna eller nåt. För min del vore det bara en fördel med tanke på att jag inte vill ha två svindyra bilar samtidigt att betala både leasing och förmån på. Det var ju aldrig tänkt så och jag har i ärlighetens namn inte råd med det heller.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
frippan skrev:
Det har jag inte hört nåt om. Men det kan ju vara så som du säger att de väntar med leveranserna för att de vill synkronisera marknaderna eller nåt. För min del vore det bara en fördel med tanke på att jag inte vill ha två svindyra bilar samtidigt att betala både leasing och förmån på. Det var ju aldrig tänkt så och jag har i ärlighetens namn inte råd med det heller.
Nu minns jag inte exakt men visst skulle dom byta in din bil? Eller var budet för lågt?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

HelectriC skrev:
fth skrev:
Räckviddstest e-tron, ser ju tyvärr inte bra ut alls... :(
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... rwQo3RnMZo

/fth
på snöiga och slaskiga vägar har jag runt 300 i förbrukning på min 75D, dvs max 25mil räckvidd, så jag tycker inte eTron är så dålig.
Kommer du i praktiken 25 mil vid 300 förbrukning ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

e5m1r skrev:
HelectriC skrev:
fth skrev:

/fth
på snöiga och slaskiga vägar har jag runt 300 i förbrukning på min 75D, dvs max 25mil räckvidd, så jag tycker inte eTron är så dålig.
Det är ju ingen exakt vetenskap då jag aldrig kört från 100 till 0%, men det är väl ca nåt sånt. Dock är jag klar över att jag inte har 75kWh till förfogande.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Nu minns jag inte exakt men visst skulle dom byta in din bil? Eller var budet för lågt?
Nä, de bjöd 680k eller vad det nu var. Det kändes något snålt för en två år gammal S90D med drygt 4000 mil. Det är faktiskt en bra bit under nuvarande restvärde. Och eftersom de själva insåg att jag har svårt att gå med det erbjöd de sig att sälja bilen åt mig, och så tar de 10k för jobbet. Det tyckte jag var okej, jag slipper hålla på med det själv, och förhoppningsvis får jag på det viset ut lite mer pengar.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

HelectriC skrev:
fth skrev:

/fth
Jag har en S75D och vid försiktig körning kommer jag 31 mil vid -24 grader. Som bäst på sommaren kommer jag 46 mil.
Visst spelar hastighet, temperatur och snö/slask stor roll.
Men det är ju aldrig 3 dåliga saker samtidigt. Så i praktiken har jag aldrig kommit under 31 mil på mina 7000 mil.

Angående Audin, så utgår jag ifrån att den är en fin bil. Men snål är den inte. Gissar att batteriet är på 105kWh.
Kan den ladda i 50kW vid 99%, då är batteriet garanterat större än de 95kWh som anges.
Och att den kan ladda i 150kWh är ju bra, men om det blir 650km/h mot Teslas S 620km/h och Tesla 3 810km/h.
Så är det bra men inte rekord.
Sen är ju idag uselt antal laddmöjligheter för CCS laddning med över 50kW.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

HelectriC skrev:
e5m1r skrev:
HelectriC skrev:
fth skrev:

/fth
Det är ju ingen exakt vetenskap då jag aldrig kört från 100 till 0%, men det är väl ca nåt sånt. Dock är jag klar över att jag inte har 75kWh till förfogande.
Förbrukning bestämmer ju räckvidd. Nu på morgonen körde jag Frufällan -Göteborg tor. Ca 14 mil. 4 grader och absolut ösregn hela tiden. Plaskvått på vägen. Motorvägsfart trots vädret. Snitt förbrukning 231 wh/km. Klart man kommer längre än om den drar 300! (Man kommer ju dock sannolikt till en SuC i vilket fall som helst så någon minut där mer eller mindre spelar väl inte så stor roll, om man nu har tillgång till SuC! :D)
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Foluke skrev:
HelectriC skrev:
e5m1r skrev:
HelectriC skrev:
fth skrev:

/fth
Förbrukning bestämmer ju räckvidd. Nu på morgonen körde jag Frufällan -Göteborg tor. Ca 14 mil. 4 grader och absolut ösregn hela tiden. Plaskvått på vägen. Motorvägsfart trots vädret. Snitt förbrukning 231 wh/km. Klart man kommer längre än om den drar 300! (Man kommer ju dock sannolikt till en SuC i vilket fall som helst så någon minut där mer eller mindre spelar väl inte så stor roll, om man nu har tillgång till SuC! :D)
300 wh/km vid runt 0 grader i en S75D på långresa i 80 km/h tror jag faktiskt inte på... Det är sällan jag landade så högt ens med Xen i så pass låg hastighet. I Sen får det vara extremt usla förutsättningar om den ska dra över 250 wh/km i 80 km/h.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Legato skrev:
Foluke skrev:
HelectriC skrev:
e5m1r skrev:
fth skrev:

/fth

300 wh/km vid runt 0 grader i en S75D på långresa i 80 km/h tror jag faktiskt inte på... Det är sällan jag landade så högt ens med Xen i så pass låg hastighet. I Sen får det vara extremt usla förutsättningar om den ska dra över 250 wh/km i 80 km/h.
fast nu pratar vi rejält slaskiga och snöiga vägar, inte finplogat och packat. Speciellt tjockt med regn eller slask drar upp förbrukningen nåt enormt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Foluke skrev:
HelectriC skrev:
e5m1r skrev:
fth skrev:

/fth

[/quote]

fast nu pratar vi rejält slaskiga och snöiga vägar, inte finplogat och packat. Speciellt tjockt med regn eller slask drar upp förbrukningen nåt enormt.[/quote]

Är väl medveten om detta... Är det finplogat och packat så kommer man inte i närheten av 250 i en S och 300 i en X i 80 km/h ju.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Idag landade även e-Golfen på svindlade 27kWh/100km den första milen. Det är alltså en liten 70-väg. Normalt är max 14kWh/100km på den sträckan, oftast lägre. Orsaken var snöslasket som hade lagt sig på vägarna. När vi äntligen kom fram till hyfsat snöfria vägar sjönk förbrukningen så småningom till rimligare nivåer. Det är mao rätt meningslöst att jämföra förbrukningen när snö och slask är inblandade.
Skriv svar