Rätt utrustning ?
Moderator: Redaktion
Re: Rätt utrustning ?
Tack för alla bra inputs.
Eftersom frun tyckte den röda färgen var jättesnygg , så kanske man skippar batteri uppgraderingen o låter frun bestämma färg...
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Eftersom frun tyckte den röda färgen var jättesnygg , så kanske man skippar batteri uppgraderingen o låter frun bestämma färg...
FD: vw egolf, Porsche TT, MXP100D,Renault Zoe 41kw, Porsche GT4
NU: MS P85D-15, MS Plaid-23
FT:Cybertruck awd beställt
NU: MS P85D-15, MS Plaid-23
FT:Cybertruck awd beställt
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Ja, vi får väl se. Min mor bor i Jönköping, och det är 153 km från dörr till dörr. Hon bor i lägenhet och det finns verkligen ingen möjlighet att ladda på plats, annat än att jag parkerar en kilometer hemifrån henne. Det finns dock ChaDeMo längs vägen, så i värsta fall kanske 20 minuter vid en sån räcker för att toppa upp. Min far är det nog ännu värre med. Han bor i skogen utanför Gränna, och det är 183 km från dörr till dörr. Där kan jag ladda, men i dagsläget bara 16A enfas, så jag hinner inte få många mil laddat när jag är där över dagen. Han skulle dock titta på att lösa ett trefasuttag hemma.Herr X skrev:Allt kommer ändra sig när du får din bil.. Det är väldigt lätt att teoretisera innan man har bilen, men det som kommer hända är att du kommer att utveckla ett sjätte sinne för laddning och inte sätta dig i en sådan situation att de 5,6 procentens skillnad i räckvidd (mellan 85 och 90) skulle vara avgörande.
Din vanföreställning att du ska köra 35 mil utan någon laddning kommer du skratta åt om några månader - skulle du få för dig något så vansinnigt en kall januaridag, så kommer du sitta och svettas och svära om vart annat, när du med avstängd ventilation och fjäderlätt fot blir omkörd av mopeder i 35 km/h, för att nätt och jämnt komma hem på de sista elektronerna i batteriet.
Nej - du kommer att se till att ordna någon form av destinationsladdning, så att du kör hem efter ditt ärende 17,5 mil bort med riktigt goda marginaler. Det finns alltid ström - i värsta fall får du ta med dig en förlängningssladd i bagaget och själv ordna inkopplingen på plats, via någons köksfönster.
Jag kan inte tänka mig att du ska åka 17,5 mil och jobba till en plats där det inte finns elektricitet, för att så köra hem igen utan att köra förbi ett enda eluttag hela vägen hem till Göteborg. Kan inte ens se vilken väg du skulle åka för att lyckas med detta - möjligen åt Bollebygd-hållet, det är riktigt ödsligt.
Visst finns det eluttag lite varstans, men om de inte finns exakt dit man ska så man kan ladda hela tiden man är borta så får det ju vara någon form av snabbladdning. Till och med ChaDeMo känns lite väl slött när man ska hem och har trötta ungar i bilen. Enligt en tråd här på forumet så ger ChaDeMo-laddaren på Preem i Jönköping bara 24 kW. Då blir det ju en stor risk för ett ganska långt stopp där, och 5 kWh extra i batteriet hade absolut kunnat göra en stor skillnad i det läget - det är en kvart kortare tid jag behöver stanna. När jag tänker på det så kanske det bästa är om jag släpper av familjen hemma hos mamma och sen kör till Typ2-laddaren en kilometer bort och går tillbaks. Sådär kul om det regnar, bara...
Har jag nämnt att en supercharger i Borås eller Ulricehamn hade varit en bra idé imho?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Min fru fick välja, och valde svartmetallic. Nu har hon istället bestämt sig för att vi ska låta foliera bilen...pitemacc skrev:Tack för alla bra inputs.
Sänker man hastigheten på motorväg med 10km/h verkar man ju få dom där extra milen man kanske behöver ibland. Kanske kan man i de fallen man behöver köra 36-38 mil utan laddning göra det närmre 100km/h istället för i 120km/h.
Jag pendlar ca 16mil enkel resa 2ggr i veckan.. och skulle gärna se att jag kan ta mig hem utan stödladdning de gångerna jag inte hinner ladda på plats.. även om det skulle bli ytterigare 3-4 mil där under dagen. Kanske behöver man dom dagarna toppa med 100%-laddning isåfall?
Är det ingen som får ut i snitt 34-35mil på 90%-laddning?
Jag pendlar ca 16mil enkel resa 2ggr i veckan.. och skulle gärna se att jag kan ta mig hem utan stödladdning de gångerna jag inte hinner ladda på plats.. även om det skulle bli ytterigare 3-4 mil där under dagen. Kanske behöver man dom dagarna toppa med 100%-laddning isåfall?
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Att behöva dra ner hastigheten är väl något som är okej för att klara av den där resan man gör någon gång eller några enstaka per år. Behöver man till vardags köra långsammare än trafiken så är man nog i rätt målgrupp för ett större batteri eller att man behöver ligga på för att få till ett bättre laddningsförfarande.joel80 skrev:Sänker man hastigheten på motorväg med 10km/h verkar man ju få dom där extra milen man kanske behöver ibland. Kanske kan man i de fallen man behöver köra 36-38 mil utan laddning göra det närmre 100km/h istället för i 120km/h.
34-35 mil på 90% är väl inga problem ifall det inte är 120-väg men jag gillar att ha lite marginaler så jag ställer alltid in schemalagd laddning till 100% för att vara precis klar innan jag skall åka på morgonen.
Driver sajten Car.info
Du får snacka med hennes BRF och förklara läget. Om du är där ofta så borde det gå att finna en lösning, folk brukar inte vara omedgörliga. Alternativt ber du henne flytta ihop med din far igen - du får sakligt och rationellt förklara läget för henne om trefasen som han lovat att koppla in; det kanske visar sig att hon kanske inte alls är omedgörlig och egentligen tänkt att hon borde försöka lappa ihop förhållandet med "danni Senior"?danni skrev:Ja, vi får väl se. Min mor bor i Jönköping, och det är 153 km från dörr till dörr. Hon bor i lägenhet och det finns verkligen ingen möjlighet att ladda på plats, annat än att jag parkerar en kilometer hemifrån henne.
Förlita dig inte på ChaDeMo - de fungerar ofta inte. Livsfarligt.danni skrev:Det finns dock ChaDeMo längs vägen, så i värsta fall kanske 20 minuter vid en sån räcker för att toppa upp.
16A enfas ger dig nästan 2 mil per timma. Är du där över dagen (8 timmar?) så har du 14 mils ytterligare räckvidd vilket ger dig den räckvidden du behöver för att komma fram och tillbaka. Men han kommer dra in trefas åt dig, det är ju ändå din pappa.danni skrev:Min far är det nog ännu värre med. Han bor i skogen utanför Gränna, och det är 183 km från dörr till dörr. Där kan jag ladda, men i dagsläget bara 16A enfas, så jag hinner inte få många mil laddat när jag är där över dagen. Han skulle dock titta på att lösa ett trefasuttag hemma.
Det kommer säkerligen att dyka upp någon laddare längs den sträckan, men en ledtråd är att se till att ha en bra destinationsladdning. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så kommer du utveckla ett sjätte sinne för laddningen, så det kommer säkert att lösa sig fint. När du har lärt dig att alltid ha bilen inkopplad när du lämnar den så kommer det koka inom dig när du måste lämna den oinpluggad utanför din mammas lägenhet - denna termiska energi kan du då använda för att få ordnat destinationsladdning. Här i Oslo är det laddstolpar nästan överallt, så det är inga problem att ladda även om man besöker någon som bor i lägenhet.danni skrev:Visst finns det eluttag lite varstans, men om de inte finns exakt dit man ska så man kan ladda hela tiden man är borta så får det ju vara någon form av snabbladdning. Till och med ChaDeMo känns lite väl slött när man ska hem och har trötta ungar i bilen. Enligt en tråd här på forumet så ger ChaDeMo-laddaren på Preem i Jönköping bara 24 kW. Då blir det ju en stor risk för ett ganska långt stopp där, och 5 kWh extra i batteriet hade absolut kunnat göra en stor skillnad i det läget - det är en kvart kortare tid jag behöver stanna. När jag tänker på det så kanske det bästa är om jag släpper av familjen hemma hos mamma och sen kör till Typ2-laddaren en kilometer bort och går tillbaks. Sådär kul om det regnar, bara...
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Hahaha, allt går att lösa för elbilens skull?Herr X skrev:Du får snacka med hennes BRF och förklara läget. Om du är där ofta så borde det gå att finna en lösning, folk brukar inte vara omedgörliga. Alternativt ber du henne flytta ihop med din far igen - du får sakligt och rationellt förklara läget för henne om trefasen som han lovat att koppla in; det kanske visar sig att hon kanske inte alls är omedgörlig och egentligen tänkt att hon borde försöka lappa ihop förhållandet med "danni Senior"?

Det finns många ChaDeMo längs den rutten - till slut borde man väl hitta en som funkar? Men som sagt, ger de 24 kW så får man ju stå över natten och sova i bilen för att det ska hinna göra någon skillnad...Herr X skrev:Förlita dig inte på ChaDeMo - de fungerar ofta inte. Livsfarligt.
Om jag uppfattat det rätt så laddar Teslan med 13A ur ett sånt uttag. Det blir 3 kWh per timmes laddning. Om jag kunde komma två mil på 3 kWh så hade jag inte behövt laddaHerr X skrev:16A enfas ger dig nästan 2 mil per timma. Är du där över dagen (8 timmar?) så har du 14 mils ytterligare räckvidd vilket ger dig den räckvidden du behöver för att komma fram och tillbaka. Men han kommer dra in trefas åt dig, det är ju ändå din pappa.
från första början! Mer troligt är jag där 6-7 timmar, så runt 18 kWh extra, vilket borde ge mig kanske 8-10 mil extra om jag ska försöka vara pessimistisk. Vi får hoppas på trefas helt enkelt.
Ja, vi får väl se, helt enkelt. I värsta fall får jag kapa kontakten med mina föräldrar, Teslan är ju ändå viktigareHerr X skrev:Det kommer säkerligen att dyka upp någon laddare längs den sträckan, men en ledtråd är att se till att ha en bra destinationsladdning. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så kommer du utveckla ett sjätte sinne för laddningen, så det kommer säkert att lösa sig fint. När du har lärt dig att alltid ha bilen inkopplad när du lämnar den så kommer det koka inom dig när du måste lämna den oinpluggad utanför din mammas lägenhet - denna termiska energi kan du då använda för att få ordnat destinationsladdning. Här i Oslo är det laddstolpar nästan överallt, så det är inga problem att ladda även om man besöker någon som bor i lägenhet.

Allt beror ju på hur mycket man har råd med.pitemacc skrev:Ja vad är rätt ?
Valet på bilen blir nog 85D.
Svart/vit bas färg.
Räckvidsupp: Går väll ej att eftermonrtera ?
Panoramatak: takräcke.
19' hjul för vinter. 21' snygga men o så dyra.
Svarta nästa gen säten: Mycket skönare
Premium intreiör: Mest för el bakluckan.
Luftfjädringen: Bekvämt.
Köldpaket : Bor uppe i norr.
Till den nätta summan av 1 075 000 sek. Ja fy fan vad tur att man lever bara ett liv...
Så var det nog tänkt.
Autopilot paketet går ju att efetrmontera.
Ultra Hi Fi då ? Klarar man sig på det vanliga ?
Ni som levt med era bilar , vad säger ni ?
Med tight budget så skulle jag plocka bort saker i följande ordning:
Räckviddsuppd: 30k för 20-25 km extra är inte värt det.
Luftfjädring: nej den gör det inte bekvämare. Det är inte som på andra märken att man kan ställa den i olika komfort eller sportlägen. Den är endast till för att höja/sänka bilen. Efter att ha haft lånebil med luftfjädring är jag glad att jag inte tog det.
Next gen säten: trodde dessa var bra tills jag provsatt. Men usla säten för det priset. Prova och kolla på tygsätena innan du väljer läder...
Panorama: Dyrt för att kunna använda takräcke. Men kör man ifta med det så visst, då är det vettigt.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
En sak till. 50k för fyrhjulsdrift är dyrt. Tänk efter på om du behöver det.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Extremt subjektivt. Mitt största klagomål på bilen de första två gångerna jag provkörde var just standardsätena. De är okay, men jag gillar dem inte särskilt mycket, och för bilen pris förväntar jag mig faktiskt mer. Nextgensätena däremot älskar jag - bland de bästa stolar jag provat i någon bil. De är perfekta för mig. jag skulle aldrig i livet beställa en Tesla utan dem.matbl skrev:Next gen säten: trodde dessa var bra tills jag provsatt. Men usla säten för det priset. Prova och kolla på tygsätena innan du väljer läder...
Så prova själv och jämför. Det är enda sättet.
Panorama valde jag inte främst för takräcke (även om det är en bonus och lite av en framtidssäkring), utan för bilen känns luftigare och större inuti, och man får bättre takhöjd bak (det behövs!).
50k för fyrhjulsdrift är dyrt. 50k för fyrhjulsdrift, mycket bättre prestanda, och lite mer räckvidd är helt okay (även om det fortfarande är mycket pengar).matbl skrev:En sak till. 50k för fyrhjulsdrift är dyrt. Tänk efter på om du behöver det.
Det beror på kontakt. Du kan använda adapter för att få ut alla 16A från ett 16A enfaskontakt. Då får du 3680 Wh per timme vilket borde ge nästan 2 mil per timme, (1,84 mil vid 200 Wh per mil i förbrukning).danni skrev:Om jag uppfattat det rätt så laddar Teslan med 13A ur ett sånt uttag. Det blir 3 kWh per timmes laddning. Om jag kunde komma två mil på 3 kWh så hade jag inte behövt laddaHerr X skrev:16A enfas ger dig nästan 2 mil per timma. Är du där över dagen (8 timmar?) så har du 14 mils ytterligare räckvidd vilket ger dig den räckvidden du behöver för att komma fram och tillbaka. Men han kommer dra in trefas åt dig, det är ju ändå din pappa.
från första början! Mer troligt är jag där 6-7 timmar, så runt 18 kWh extra, vilket borde ge mig kanske 8-10 mil extra om jag ska försöka vara pessimistisk. Vi får hoppas på trefas helt enkelt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Inofficiella adaptrar känns iffy. Och dessutom: kan jag köra på 200 Wh per km (för jag misstänker att du inte menar per mil!) så borde jag ändå klara sträckan tur och retur utan att ladda alls. Men jag har fått uppfattningen att man normalt sett inte kör så snålt, särskilt inte på motorväg.Svenssons skrev:Det beror på kontakt. Du kan använda adapter för att få ut alla 16A från ett 16A enfaskontakt. Då får du 3680 Wh per timme vilket borde ge nästan 2 mil per timme, (1,84 mil vid 200 Wh per mil i förbrukning).
Skrev lite snabbt och dribblade bort mig själv 200Wh per km ska det vara. När det kommer till tredjepartskontakter så ska man visserligen kolla upp hur de är konstruerade och vad de är specade för men det är minst lika viktigt att kolla upp väggkontakter och särskilt eventuella förlängningskablar. Kontakten som Bjørn visar är med stor sannolikhet mycket säkrare att koppla mellan väggen och UMC än de flesta förlängningskablarna för Schuko.danni skrev:Inofficiella adaptrar känns iffy. Och dessutom: kan jag köra på 200 Wh per km (för jag misstänker att du inte menar per mil!) så borde jag ändå klara sträckan tur och retur utan att ladda alls. Men jag har fått uppfattningen att man normalt sett inte kör så snålt, särskilt inte på motorväg.Svenssons skrev:Det beror på kontakt. Du kan använda adapter för att få ut alla 16A från ett 16A enfaskontakt. Då får du 3680 Wh per timme vilket borde ge nästan 2 mil per timme, (1,84 mil vid 200 Wh per mil i förbrukning).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Nicklas
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ida2603
Jovisst, utan problem... Men då kör jag också lagligt och blir (trots att Teslan visar extremt korrekt hastighet jämfört med andra bilar) omkörd nästan hela tidenjoel80 skrev:Är det ingen som får ut i snitt 34-35mil på 90%-laddning?

- när vår Leaf visade 110 visade Teslan 95... Och 95 visade även GPS:en... Från de mätningar jag gjort är Teslan sjukt korrekt i sin hastighetsvisning.
Jag fasas över vad andra ser på sina hastighetsmätare och inte verkar bry sig det minsta

- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Fast den avvikelsen i Leafen låter extremt stor. Hade du monterat för små hjul/däck? Jag har funnit att det ofta diffar en 5 km/h i motorvägshastighet men sällan mer.
Dumt nog är räckvidden med AWD kortare än med bara bakhjulsdrift då man verkligen behöver räckvidden.. D.v.s i kallt väder. I allafall enligt Teslas egen räckviddsräkningssida.danni skrev:50k för fyrhjulsdrift är dyrt. 50k för fyrhjulsdrift, mycket bättre prestanda, och lite mer räckvidd är helt okay (även om det fortfarande är mycket pengar).

Men jag är ändå osäker på om det är em så bra ide med en 3-400hk bil med bara bakhjulsdrift i ett land med risk för halka under ca 5 månander per år...
På min Volvo visar mätaren ca 3km/h för mkt.. Kör alltid med GPS eller Waze (bra mobilapp!) så kollar mer hastigheten på dom än bilens mätare.Nicklas skrev:Jovisst, utan problem... Men då kör jag också lagligt och blir (trots att Teslan visar extremt korrekt hastighet jämfört med andra bilar) omkörd nästan hela tiden![]()
- när vår Leaf visade 110 visade Teslan 95... Och 95 visade även GPS:en... Från de mätningar jag gjort är Teslan sjukt korrekt i sin hastighetsvisning.
Jag fasas över vad andra ser på sina hastighetsmätare och inte verkar bry sig det minsta

- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Hmmm, det var udda. Provade i range calculatorn nu och det stämmer. Jag undrar varför.joel80 skrev:Dumt nog är räckvidden med AWD kortare än med bara bakhjulsdrift då man verkligen behöver räckvidden.. D.v.s i kallt väder. I allafall enligt Teslas egen räckviddsräkningssida.danni skrev:50k för fyrhjulsdrift är dyrt. 50k för fyrhjulsdrift, mycket bättre prestanda, och lite mer räckvidd är helt okay (även om det fortfarande är mycket pengar).
Men jag är ändå osäker på om det är em så bra ide med en 3-400hk bil med bara bakhjulsdrift i ett land med risk för halka under ca 5 månander per år...
Jag har provkört en P85 i december på isiga vägar i Göteborg, och jag upplevde den faktiskt som väldigt stabil, även när jag var onödigt oförsiktig med gaspedalen. Den fångade upp eventuell sladd eller vridning väldigt fort och bara korrigerade. Nu var det inte jättedåliga omständigheter, utan bara lite fläckar av snö och framförallt is här och var, så hur den skulle klara värsta snöstormen är svårt att säga, men mina intryck var att den fungerade riktigt bra på halt underlag.
Om du klarar dig precis utan att ladda så krävs det ju väldigtlite för attfå marginal. 24kW ger ju 4kWh på 10 minuter, vilket ger 2 mil eller sträckan Landvetter Göteborg. Jag har aldrig hunnit pinka mina barn på 10 minuter.danni skrev:Det finns många ChaDeMo längs den rutten - till slut borde man väl hitta en som funkar? Men som sagt, ger de 24 kW så får man ju stå över natten och sova i bilen för att det ska hinna göra någon skillnad...
Herr X skrev:16A enfas ger dig nästan 2 mil per timma. Är du där över dagen (8 timmar?) så har du 14 mils ytterligare räckvidd vilket ger dig den räckvidden du behöver för att komma fram och tillbaka. Men han kommer dra in trefas åt dig, det är ju ändå din pappa.Om jag uppfattat det rätt så laddar Teslan med 13A ur ett sånt uttag. Det blir 3 kWh per timmes laddning. Om jag kunde komma två mil på 3 kWh så hade jag inte behövt ladda
Och du har ju ett antal Chademo utmed vägen så någon borde ju funka... det sura är väl att adaptern kostar en slant.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Adaptern har jag redan beställt för den lär jag behöva förr eller senare. Det blir nog att stanna vid någon av ChaDeMo-laddarna. När vi kör hem från någon av mina föräldrar så gör vi oftast det på kvällen så barnen sover i bilen, så det blir inget gå ut och pinka (minstingen har fortfarande blöja, dessutom). En stor risk är dock att när de sover i bilen och man stannar för lång stund, så vaknar de... Bäst är nog faktiskt isåfall att stanna vid ChaDeMo-laddaren i Jönköping, innan de somnat. Då kan vi köpa kaffe och så inför resan också (om vi lyckas lösa vettiga mugghållare i vår Model S, iaf).LarsL skrev:Om du klarar dig precis utan att ladda så krävs det ju väldigtlite för attfå marginal. 24kW ger ju 4kWh på 10 minuter, vilket ger 2 mil eller sträckan Landvetter Göteborg. Jag har aldrig hunnit pinka mina barn på 10 minuter.danni skrev:Det finns många ChaDeMo längs den rutten - till slut borde man väl hitta en som funkar? Men som sagt, ger de 24 kW så får man ju stå över natten och sova i bilen för att det ska hinna göra någon skillnad...
Herr X skrev:16A enfas ger dig nästan 2 mil per timma. Är du där över dagen (8 timmar?) så har du 14 mils ytterligare räckvidd vilket ger dig den räckvidden du behöver för att komma fram och tillbaka. Men han kommer dra in trefas åt dig, det är ju ändå din pappa.Om jag uppfattat det rätt så laddar Teslan med 13A ur ett sånt uttag. Det blir 3 kWh per timmes laddning. Om jag kunde komma två mil på 3 kWh så hade jag inte behövt ladda
Och du har ju ett antal Chademo utmed vägen så någon borde ju funka... det sura är väl att adaptern kostar en slant.
- Kenth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kenth4336
Upplever också P85 som oväntat bra i vinterväglag. Inte på något sätt sämre än någon av de bilar jag haft tidigare, snarare bättre.danni skrev:Jag har provkört en P85 i december på isiga vägar i Göteborg, och jag upplevde den faktiskt som väldigt stabil, även när jag var onödigt oförsiktig med gaspedalen. Den fångade upp eventuell sladd eller vridning väldigt fort och bara korrigerade. Nu var det inte jättedåliga omständigheter, utan bara lite fläckar av snö och framförallt is här och var, så hur den skulle klara värsta snöstormen är svårt att säga, men mina intryck var att den fungerade riktigt bra på halt underlag.
Tror att tyngden har en bra inverkan, samt att pedalen är väldigt enkel att dosera kraften med.
Model S 100D 18 , Pärlvit
Model S LR Raven-19[/b] , Pärlvit
Model S Plaid -23 , Svart
Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit
Model Y Performance 23 , Pärlvit
Rätt utrustning ?
Du behöver inte köra med inofficiella adaptrar - Tesla har en blå 16A original som du kan köpa till bilen för 600kr.danni skrev:Inofficiella adaptrar känns iffy. Och dessutom: kan jag köra på 200 Wh per km (för jag misstänker att du inte menar per mil!) så borde jag ändå klara sträckan tur och retur utan att ladda alls. Men jag har fått uppfattningen att man normalt sett inte kör så snålt, särskilt inte på motorväg.
Då behöver du bara skruva upp ett blått uttag nånstans i din pappas hus och saken är biff.
16A-enfasuttag som du skruvar upp hos din pappa istället för det vanliga 16A schukouttaget:

Tesla 16A originalkontakt - kostar 600kr hos Tesla:
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
den som du har på bilden ser mer ut som 32A. Bor ju finnas 16 A också, men kan inte minnas att jag sett de på shopen.Herr X skrev:Du behöver inte köra med inofficiella adaptrar - Tesla har en blå 16A original som du kan köpa till bilen för 600kr.danni skrev:Inofficiella adaptrar känns iffy. Och dessutom: kan jag köra på 200 Wh per km (för jag misstänker att du inte menar per mil!) så borde jag ändå klara sträckan tur och retur utan att ladda alls. Men jag har fått uppfattningen att man normalt sett inte kör så snålt, särskilt inte på motorväg.
Då behöver du bara skruva upp ett blått uttag nånstans i din pappas hus och saken är biff.
16A-enfasuttag som du skruvar upp hos din pappa istället för det vanliga 16A schukouttaget:
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Ja, det kan ju vara ett alternativ också. Men jag hoppas ändå det ska gå att lösa röd trefas, för då är ju saken biff, även om vi skulle vilja använda bilen för lite utflykter i området när vi väl är där (Gränna-trakten är ju väldigt fin på sommaren).Herr X skrev:Du behöver inte köra med inofficiella adaptrar - Tesla har en blå 16A original som du kan köpa till bilen för 600kr.danni skrev:Inofficiella adaptrar känns iffy. Och dessutom: kan jag köra på 200 Wh per km (för jag misstänker att du inte menar per mil!) så borde jag ändå klara sträckan tur och retur utan att ladda alls. Men jag har fått uppfattningen att man normalt sett inte kör så snålt, särskilt inte på motorväg.
Ganska säker på att den bara är klassad för upp till 16A, vilket också Wikipedia säger:Martinen skrev:den som du har på bilden ser mer ut som 32A. Bor ju finnas 16 A också, men kan inte minnas att jag sett de på shopen.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/IEC_60309
Det är industrivarianten av Schuko.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Den blå adapter jag kunde köpa hos Tesla var 32A varianten. Det fanns ingen blå 16A en den person jag frågade.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete