Men det verkar ju handla om funktionen som automatiskt byter fil, alltså navigering medautopilot, eller är de som skriver och jag förvirrad?
Är ju iofs inte omöjligt att det är så attEU fått den nya hårdvaran och att mjukvaran inte funkar än.
Det kan ju vara så spännande som att Tesla försöker få Navigate on Autopilot godkänd i EU tillsammans med Model 3. För så som jag förstått det, så är den inte det än? Så två smällar på samma fluga så att säga
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Det skulle varit skönt att ha sluppit betala 55 tusen spänn för den...
De känns surt varför de ska få det inkluderat och vi ska behöva betala och att de dessutom har möjligheten att köpa LR RWD, detta är det enda negativa jag känner för Tesla att de inte gäller samma för alla länder så som hos andra tillverkare.
Samt att de hux flux kan ändra priserna från en månad till nästa!
Det skulle varit skönt att ha sluppit betala 55 tusen spänn för den...
Kanske en "liten" present för oss som var tidigt ute?
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
varför de ska få det inkluderat och vi ska behöva betala och att de dessutom har möjligheten att köpa LR RWD
För att de är världens största bilmarknad och vi är inte det?
Det kvittar väl i det stora hela? Det är fortfarande runt 300.000 miljoner i enbart de länder som den finns tillänglig i nu..
Så det resonemanget köper jag tyvärr inte! Förstår att Tesla vill komma in på markanaden i Kina men det finns fortfarande många alternativa tillverkare här också så det borde ligga i Teslas intresse att faktiskt satsa här också.
varför de ska få det inkluderat och vi ska behöva betala och att de dessutom har möjligheten att köpa LR RWD
För att de är världens största bilmarknad och vi är inte det?
Precis. Dessutom (oavsett hur många dollarmiljonärer som finns i Kina) så är det en konkurrensutsatt marknad, med många elbilar som tillverkas i landet. Eftersom allting finns i bilarna och tekniken redan är utvecklad, så är det (även om det minskar Teslas intäkter per såld enhet) ingen utgift för Tesla Snarare en möjlighet att sälja fler bilar. Men eftersom konkurrensen inte finns på samma sätt i Europa, så är det bra mycket enklare att ta betalt för funktionaliteten här.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
varför de ska få det inkluderat och vi ska behöva betala och att de dessutom har möjligheten att köpa LR RWD
För att de är världens största bilmarknad och vi är inte det?
Det kvittar väl i det stora hela? Det är fortfarande runt 300.000 miljoner i enbart de länder som den finns tillänglig i nu..
Så det resonemanget köper jag tyvärr inte! Förstår att Tesla vill komma in på markanaden i Kina men det finns fortfarande många alternativa tillverkare här också så det borde ligga i Teslas intresse att faktiskt satsa här också.
Nej, inte riktigt så. Bilarna finns i pipeline, men inte på marknaden. Det är ju först som Tesla blir utsatt för konkurrens som de behöver agera på pris/funktioner. Om försäljningen inte skulle uppnå satta mål, först då behöver de agera.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Det skulle varit skönt att ha sluppit betala 55 tusen spänn för den...
De känns surt varför de ska få det inkluderat och vi ska behöva betala och att de dessutom har möjligheten att köpa LR RWD, detta är det enda negativa jag känner för Tesla att de inte gäller samma för alla länder så som hos andra tillverkare.
Samt att de hux flux kan ändra priserna från en månad till nästa!
Vad spelar det för roll vad en produkt kostar i ett annat land eller världsdel? Man måste såklart göra jämförelsen utifrån lagar/regler/skattesatser/subventioner/konkurrens osv för varje enskilt land.
Exempelvis kostar en Volvo XC90 FRÅN 1.440.000kr i Danmark. Samma bil kostar mindre än halva priset i Sverige trots att det bara är 2 mil mellan Köpenhamn och Malmö
Vad gäller Kina så har de höga importtullar för produkter ej producerade i Kina, vilket gör att Teslas bilar blir svåra att konkurrera med inhemska produkter när alla tariffer läggs på för import. Tesla kan då komma runt detta något och erbjuda ett mer konkurrenskraftigt pris genom att inkludera AP i Kina.
Det skulle varit skönt att ha sluppit betala 55 tusen spänn för den...
De känns surt varför de ska få det inkluderat och vi ska behöva betala och att de dessutom har möjligheten att köpa LR RWD, detta är det enda negativa jag känner för Tesla att de inte gäller samma för alla länder så som hos andra tillverkare.
Samt att de hux flux kan ändra priserna från en månad till nästa!
Vad spelar det för roll vad en produkt kostar i ett annat land eller världsdel? Man måste såklart göra jämförelsen utifrån lagar/regler/skattesatser/subventioner/konkurrens osv för varje enskilt land.
Exempelvis kostar en Volvo XC90 FRÅN 1.440.000kr i Danmark. Samma bil kostar mindre än halva priset i Sverige trots att det bara är 2 mil mellan Köpenhamn och Malmö
Vad gäller Kina så har de höga importtullar för produkter ej producerade i Kina, vilket gör att Teslas bilar blir svåra att konkurrera med inhemska produkter när alla tariffer läggs på för import. Tesla kan då komma runt detta något och erbjuda ett mer konkurrenskraftigt pris genom att inkludera AP i Kina.
Nu är det ju så att en LR AMD kostar i princip samma sak här!
Det skulle varit skönt att ha sluppit betala 55 tusen spänn för den...
De känns surt varför de ska få det inkluderat och vi ska behöva betala och att de dessutom har möjligheten att köpa LR RWD, detta är det enda negativa jag känner för Tesla att de inte gäller samma för alla länder så som hos andra tillverkare.
Samt att de hux flux kan ändra priserna från en månad till nästa!
Vad spelar det för roll vad en produkt kostar i ett annat land eller världsdel? Man måste såklart göra jämförelsen utifrån lagar/regler/skattesatser/subventioner/konkurrens osv för varje enskilt land.
Exempelvis kostar en Volvo XC90 FRÅN 1.440.000kr i Danmark. Samma bil kostar mindre än halva priset i Sverige trots att det bara är 2 mil mellan Köpenhamn och Malmö
Vad gäller Kina så har de höga importtullar för produkter ej producerade i Kina, vilket gör att Teslas bilar blir svåra att konkurrera med inhemska produkter när alla tariffer läggs på för import. Tesla kan då komma runt detta något och erbjuda ett mer konkurrenskraftigt pris genom att inkludera AP i Kina.
Nu är det ju så att en LR AMD kostar i princip samma sak här!
Japp... och det är förmodligen ett för högt pris i Kina för att kunna konkurrera på den Kinesiska marknaden. Därav inkluderar Tesla AP i priset för att göra deras erbjudande mer konkurrenskraftigt. För de Europeiska marknaderna väljer man en annan paketering.
Ta en titt på hur de Europeiska biltillverkarna säljer sina bilar i USA. Där är mycket mer standardutrustning i bilarna och erbjuds ofta "Premium packages" för en spottstyver jämfört med vad vi i Europa får betala för samma utrustning. Att paketera och erbjuda produkterna på olika sätt i olika världsdelar är inget konstigt alls och definitivt inget där Tesla skiljer sig från andra biltillverkare.
De känns surt varför de ska få det inkluderat och vi ska behöva betala och att de dessutom har möjligheten att köpa LR RWD, detta är det enda negativa jag känner för Tesla att de inte gäller samma för alla länder så som hos andra tillverkare.
Samt att de hux flux kan ändra priserna från en månad till nästa!
Det stämmer inte alls. Alla tillverkare har olika priser och erbjudande på olika marknader. Det gäller inte enbart bilar heller. Big Mac är ju ett klassiskt exempel som har helt olika priser på olika marknader.
Sen är det väl klart det är surt att något är dyrare hos oss. Men jag bor ändå hellre i Sverige än i Kina
Det skulle varit skönt att ha sluppit betala 55 tusen spänn för den...
De känns surt varför de ska få det inkluderat och vi ska behöva betala och att de dessutom har möjligheten att köpa LR RWD, detta är det enda negativa jag känner för Tesla att de inte gäller samma för alla länder så som hos andra tillverkare.
Samt att de hux flux kan ändra priserna från en månad till nästa!
Vad spelar det för roll vad en produkt kostar i ett annat land eller världsdel? Man måste såklart göra jämförelsen utifrån lagar/regler/skattesatser/subventioner/konkurrens osv för varje enskilt land.
Exempelvis kostar en Volvo XC90 FRÅN 1.440.000kr i Danmark. Samma bil kostar mindre än halva priset i Sverige trots att det bara är 2 mil mellan Köpenhamn och Malmö
Vad gäller Kina så har de höga importtullar för produkter ej producerade i Kina, vilket gör att Teslas bilar blir svåra att konkurrera med inhemska produkter när alla tariffer läggs på för import. Tesla kan då komma runt detta något och erbjuda ett mer konkurrenskraftigt pris genom att inkludera AP i Kina.
Nu är det ju så att en LR AMD kostar i princip samma sak här!
Vet inte riktigt hur du tänker Anna
Men en LR AWD kostar 499.000 yuan i Kina. Det är 686.000kr. Bilen kostar 659.000 i Sverige. Vet inte hur det är med incitament i Kina, men det verkar inte som den är inräknad på Teslas Kinesiska sida. Där är priset, efter bränslebesparing 631.000 kr. I Sverige kostar en LR AWD även utan medräknade bränslebesparingar 600.000. Så en LR AWD i Kina är dyrare oavsett.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Det skulle varit skönt att ha sluppit betala 55 tusen spänn för den...
De känns surt varför de ska få det inkluderat och vi ska behöva betala och att de dessutom har möjligheten att köpa LR RWD, detta är det enda negativa jag känner för Tesla att de inte gäller samma för alla länder så som hos andra tillverkare.
Samt att de hux flux kan ändra priserna från en månad till nästa!
Vad spelar det för roll vad en produkt kostar i ett annat land eller världsdel? Man måste såklart göra jämförelsen utifrån lagar/regler/skattesatser/subventioner/konkurrens osv för varje enskilt land.
Exempelvis kostar en Volvo XC90 FRÅN 1.440.000kr i Danmark. Samma bil kostar mindre än halva priset i Sverige trots att det bara är 2 mil mellan Köpenhamn och Malmö
Vad gäller Kina så har de höga importtullar för produkter ej producerade i Kina, vilket gör att Teslas bilar blir svåra att konkurrera med inhemska produkter när alla tariffer läggs på för import. Tesla kan då komma runt detta något och erbjuda ett mer konkurrenskraftigt pris genom att inkludera AP i Kina.
Nu är det ju så att en LR AMD kostar i princip samma sak här!
Vet inte riktigt hur du tänker Anna
Men en LR AWD kostar 499.000 yuan i Kina. Det är 686.000kr. Bilen kostar 659.000 i Sverige. Vet inte hur det är med incitament i Kina, men det verkar inte som den är inräknad på Teslas Kinesiska sida. Där är priset, efter bränslebesparing 631.000 kr. I Sverige kostar en LR AWD även utan medräknade bränslebesparingar 600.000. Så en LR AWD i Kina är dyrare oavsett.
Men en LR AWD kostar 499.000 yuan i Kina. Det är 686.000kr. Bilen kostar 659.000 i Sverige. Vet inte hur det är med incitament i Kina, men det verkar inte som den är inräknad på Teslas Kinesiska sida. Där är priset, efter bränslebesparing 631.000 kr. I Sverige kostar en LR AWD även utan medräknade bränslebesparingar 600.000. Så en LR AWD i Kina är dyrare oavsett.
I rest my case!
Den frasen brukar man ju använda när man lagt fram bevis som är obestridbara. Så det borde väl vara jag som skulle sagt det
Naturligtvis hade det varit trevligt om AP ingått i priset, men bilen kostar vad den gör och antingen har man råd med den eller inte. Eller man kanske skulle säga, antingen tycker man det är värt pengarna eller inte
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Men en LR AWD kostar 499.000 yuan i Kina. Det är 686.000kr. Bilen kostar 659.000 i Sverige. Vet inte hur det är med incitament i Kina, men det verkar inte som den är inräknad på Teslas Kinesiska sida. Där är priset, efter bränslebesparing 631.000 kr. I Sverige kostar en LR AWD även utan medräknade bränslebesparingar 600.000. Så en LR AWD i Kina är dyrare oavsett.
I rest my case!
Den frasen brukar man ju använda när man lagt fram bevis som är obestridbara. Så det borde väl vara jag som skulle sagt det
Naturligtvis hade det varit trevligt om AP ingått i priset, men bilen kostar vad den gör och antingen har man råd med den eller inte. Eller man kanske skulle säga, antingen tycker man det är värt pengarna eller inte
För min del blev det:
Är det värt det - Nej.
Har jag råd med det - Nej.
Är det så tekniskt intressant att jag ändå väljer det - Ja.
Så det blev EAP i alla fall fast det var nej på de första frågeställningarna.
Model 3 LR AWD Midnight Silver 18" med FSD
CyberTruck single engine förbokad Renault Zoe R240
1,5 kW solel, 0,5 kW vindsnurra
Men en LR AWD kostar 499.000 yuan i Kina. Det är 686.000kr. Bilen kostar 659.000 i Sverige. Vet inte hur det är med incitament i Kina, men det verkar inte som den är inräknad på Teslas Kinesiska sida. Där är priset, efter bränslebesparing 631.000 kr. I Sverige kostar en LR AWD även utan medräknade bränslebesparingar 600.000. Så en LR AWD i Kina är dyrare oavsett.
I rest my case!
Den frasen brukar man ju använda när man lagt fram bevis som är obestridbara. Så det borde väl vara jag som skulle sagt det
Naturligtvis hade det varit trevligt om AP ingått i priset, men bilen kostar vad den gör och antingen har man råd med den eller inte. Eller man kanske skulle säga, antingen tycker man det är värt pengarna eller inte
För min del blev det:
Är det värt det - Nej.
Har jag råd med det - Nej.
Är det så tekniskt intressant att jag ändå väljer det - Ja.
Så det blev EAP i alla fall fast det var nej på de första frågeställningarna.
Fast nej, eftersom du beställde det så hade du råd med det. Eller hur?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Men en LR AWD kostar 499.000 yuan i Kina. Det är 686.000kr. Bilen kostar 659.000 i Sverige. Vet inte hur det är med incitament i Kina, men det verkar inte som den är inräknad på Teslas Kinesiska sida. Där är priset, efter bränslebesparing 631.000 kr. I Sverige kostar en LR AWD även utan medräknade bränslebesparingar 600.000. Så en LR AWD i Kina är dyrare oavsett.
I rest my case!
Den frasen brukar man ju använda när man lagt fram bevis som är obestridbara. Så det borde väl vara jag som skulle sagt det
Naturligtvis hade det varit trevligt om AP ingått i priset, men bilen kostar vad den gör och antingen har man råd med den eller inte. Eller man kanske skulle säga, antingen tycker man det är värt pengarna eller inte
För min del blev det:
Är det värt det - Nej.
Har jag råd med det - Nej.
Är det så tekniskt intressant att jag ändå väljer det - Ja.
Så det blev EAP i alla fall fast det var nej på de första frågeställningarna.
Fast nej, eftersom du beställde det så hade du råd med det. Eller hur?
Nja, egentligen inte. Blir nog ganska tufft ekonomiskt, men "Det kostar att ligga på topp".
Model 3 LR AWD Midnight Silver 18" med FSD
CyberTruck single engine förbokad Renault Zoe R240
1,5 kW solel, 0,5 kW vindsnurra
Men en LR AWD kostar 499.000 yuan i Kina. Det är 686.000kr. Bilen kostar 659.000 i Sverige. Vet inte hur det är med incitament i Kina, men det verkar inte som den är inräknad på Teslas Kinesiska sida. Där är priset, efter bränslebesparing 631.000 kr. I Sverige kostar en LR AWD även utan medräknade bränslebesparingar 600.000. Så en LR AWD i Kina är dyrare oavsett.
I rest my case!
Den frasen brukar man ju använda när man lagt fram bevis som är obestridbara. Så det borde väl vara jag som skulle sagt det
Naturligtvis hade det varit trevligt om AP ingått i priset, men bilen kostar vad den gör och antingen har man råd med den eller inte. Eller man kanske skulle säga, antingen tycker man det är värt pengarna eller inte
För min del blev det:
Är det värt det - Nej.
Har jag råd med det - Nej.
Är det så tekniskt intressant att jag ändå väljer det - Ja.
Så det blev EAP i alla fall fast det var nej på de första frågeställningarna.
Fast nej, eftersom du beställde det så hade du råd med det. Eller hur?
och det var alltså värt det också, annars hade du ju inte valt det i slutändan