Rutan som försvann

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Stevvee

Re: Rutan som försvann

Inlägg av Stevvee »

Larssa skrev:
Har fått direktiv av Tesla nu, dom skickar en lastbil som plockar upp min bil imorgon! Tesla står för alla kostnader! :D

Han på roadside skrattade åt situationen, 938km enkelväg, transportkostnad 23kr/km + ersättningsbil för att byta regulatorn som styr rutan.. Han uppskattade det till 1-2 timmars jobb!
Undra hur många andra service ärenden dom behöver göra för att gå + på den här? 21 500kr bara för att få ner bilen till SC..
Mini hade en gång i tiden sådana krav att ingen ville vara verkstad åt dom för det kosta för mycket. Så nordligaste verkstaden var Uppsala.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Wow har du en iPhone
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

jonasl skrev:
Jag tycker ändå att det är märkligt att det strular. Jag har kört Subaru med karmlösa dörrar i ett gäng rejäla snövintrar och det har aldrig varit problem. De är dock inte så avancerade att de drar ner fönstret lite när man öppnar dörren så de kanske funkar bättre på bekostnad av lite mera vindbrus/sämre täthet.
Det är exakt det som är problemet, att rutan körs ner
lite när man öppnar dörren eftersom rutan fryser fast
mot listen :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Bjelke skrev:
jonasl skrev:
Jag tycker ändå att det är märkligt att det strular. Jag har kört Subaru med karmlösa dörrar i ett gäng rejäla snövintrar och det har aldrig varit problem. De är dock inte så avancerade att de drar ner fönstret lite när man öppnar dörren så de kanske funkar bättre på bekostnad av lite mera vindbrus/sämre täthet.
Fast tycker iofs det Kriper och Larssa råkat ut för inte är det simpla rutan-fryser-fast-problemet utan att det är något mekaniskt som hissar upp/ned fönstret som pajat. Det blir jag lite nyfiken på, för fastfrusna karmlösa fönster är en sak, men om hela mekaniken som hanterar det har ett konstruktionsfel som visar sig redan på en 4 månader gammal bil...? Iofs bara dom här 2 fallen jag hört talas om så man kanske inte ska dra några växlar på det...
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Larssa
Teslaägare

Inlägg av Larssa »

Bor ju 938km rakt norr om SC i huvudstaden, har haft gott om frost men inte värre än att man förvärmer samt eventuellt lägger en hand på rutan (ett lite lätt tryck) samtidigt som man öppnar dörren.. men precis som du skriver så var det här något annat! Tror jag varit in på alla trådar jag hittat gällande fönster problem under gårdagen men inte hittat något.. sen idag när jag satt med SC i telefonen såg jag kripers tråd, lite fundersam varför vi båda har fått det samtidigt?
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

Larssa skrev:
Jo det känns som det! Det mest ironiska är att adressen bredvid upphämtningsplatsen är en bilfirma som jobbar mycket med sånt liknande det här, det är ingen märkesverkstad!

Tesla hade ju kunnat slänga dom där pengarna på att utbilda någon passande firma i norr dom mest vanliga sakerna iallafall!
Det är nog bara Elon själv som kan bestämma det...genom att besluta att öppna upp för tredjepartsverkstäder.

Tesla är annars ett datadrivet företag. När kostnaderna för liknande turer övergår kostnaderna att sätta upp ett ServiceCenter på en strategisk plats en bit norrut, så kommer det säkert ett.

Även om den här vurpan kommer att kosta dem 50 papp, så är det jordnötter jämfört med att ha ett SC med personal, lokal, bilar och reservdelar uppe och rulla.

Självklart skulle det öka servicenivån rejält för många kunder när man har en bil som går att köra, men det finns ingen direkt ekonomisk fördel med det för Tesla.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Larssa
Teslaägare

Inlägg av Larssa »

Nä så är det ju! Som jag har förstått det så är det väll en mobil variant på G i Umeå, det skulle ju underlätta något enormt.. dit kan man ju iallafall fara tur och retur under samma dag om det skulle krävas
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

jeppe_sthlm skrev:
Larssa skrev:
Jo det känns som det! Det mest ironiska är att adressen bredvid upphämtningsplatsen är en bilfirma som jobbar mycket med sånt liknande det här, det är ingen märkesverkstad!

Tesla hade ju kunnat slänga dom där pengarna på att utbilda någon passande firma i norr dom mest vanliga sakerna iallafall!
Det är nog bara Elon själv som kan bestämma det...genom att besluta att öppna upp för tredjepartsverkstäder.

Tesla är annars ett datadrivet företag. När kostnaderna för liknande turer övergår kostnaderna att sätta upp ett ServiceCenter på en strategisk plats en bit norrut, så kommer det säkert ett.

Även om den här vurpan kommer att kosta dem 50 papp, så är det jordnötter jämfört med att ha ett SC med personal, lokal, bilar och reservdelar uppe och rulla.

Självklart skulle det öka servicenivån rejält för många kunder när man har en bil som går att köra, men det finns ingen direkt ekonomisk fördel med det för Tesla.
Kanske inte en direkt ekonomisk fördel men en indirekt ekonomisk fördel kan man nog ganska enkelt tänka sig. Det vill säga att försäljningen av bilar i norr lär gå upp om folk får "lite" kortare att åka till ett SC om/när problem uppstår. Jag hade aldrig köpt en bil som kräver att jag åker mer än 10 mil för att ta mig till service.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

Larssa skrev:
Nä så är det ju! Som jag har förstått det så är det väll en mobil variant på G i Umeå, det skulle ju underlätta något enormt.. dit kan man ju iallafall fara tur och retur under samma dag om det skulle krävas
Är inte poängen med den mobila varianten att den ska köra till kunderna? Eller gäller det bara inom Umeå?
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Larssa
Teslaägare

Inlägg av Larssa »

Tanken är väll att dom ska komma till kunderna! Som jag förstod det på SC när jag pratade med dom idag så kan dom till och med komma hit upp om dom har flera ärenden längsvägen eller får god tid på sig att planera i förväg.. dom pratade om att dom inte har någon som kan fara inom dom närmaste veckorna så jag antar att om man till exempel har en planlagd service eller något mindre problem som man kan vänta med så kanske det går att lösa så!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

mans71 skrev:
Bjelke skrev:
jonasl skrev:
Fast tycker iofs det Kriper och Larssa råkat ut för inte är det simpla rutan-fryser-fast-problemet utan att det är något mekaniskt som hissar upp/ned fönstret som pajat. Det blir jag lite nyfiken på, för fastfrusna karmlösa fönster är en sak, men om hela mekaniken som hanterar det har ett konstruktionsfel som visar sig redan på en 4 månader gammal bil...? Iofs bara dom här 2 fallen jag hört talas om så man kanske inte ska dra några växlar på det...
Japp, håller med, dom här fallen verkar vara något helt annat, eller möjligen en ny typ av följdfel pgav av samma grundorsak (vilket isf skulle tyda på en ändring i konstruktionen).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Kriper

Inlägg av Kriper »

Med tanke på vad SC kostar på Larssas bil så kan väl Tesla kreditera mina 3900 spänn som goddwill. Med tanke på att det inte ens är jordnötter. Riskorn, kanske. :lol:
Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Kriper skrev:
Med tanke på vad SC kostar på Larssas bil så kan väl Tesla kreditera mina 3900 spänn som goddwill. Med tanke på att det inte ens är jordnötter. Riskorn, kanske. :lol:
När är din bil byggd förresten?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Kriper

Inlägg av Kriper »

2014-03-28
Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
NinjaNiklas

Inlägg av NinjaNiklas »

Det e så skönt att ingen läser det jag skrev när jag redan talat med SC om precis detta...

Ta och fixa det sk klämskyddet innan ni åker 100mil till sc å betalar massa pengar.

Min ruta for ner på E18 å for upp å ner å till slut hela vägen ner. Jag fick forcera upp den innifrån genom stt trycka upp den typ.

Sen vid öppning å stängning av dörren, när rutan äntligen svarade, så åkte den ned vid öppning men for aldrig upp samma distans.

Efter att ha följt SC instruktioner så funkade allt(när bilen hade tinat, vilket den hade gjort vid det tillfället).

Testa det innan ni ber ngn fara eller funderar på att fara till SC å betala dyra pengar för inget.

Att rutan inte reagerar i -15 e ju pga just det. Jag har haft rutor å dörrar som frusit på bmw, mercha å volvo. Så d e ingen skillnad, men att ha en ramlös design i Sverige kanske inte e det bästa, dock så har jag haft BMW bilar som har funkat trots det och med samma fönsterdesign, så tesla har väl lite att lära. Men värmer man i 15-30min innan så ere ju inge problem...
Användarvisningsbild
Larssa
Teslaägare

Inlägg av Larssa »

Lät din också som en glaskross och var bokstavligt talat försvunnen?

Såg nu vad det var du skrivit! Provade faktiskt det du skrev kanske 10 minuter efter att du postat det :D

Det var dock helt dött.. ja förutom att det lät som en glaskross inifrån dörren!
NinjaNiklas

Inlägg av NinjaNiklas »

Larssa skrev:
Lät din också som en glaskross och var bokstavligt talat försvunnen?

Såg nu vad det var du skrivit! Provade faktiskt det du skrev kanske 10 minuter efter att du postat det :D

Det var dock helt dött.. ja förutom att det lät som en glaskross inifrån dörren!
Sorry, nej inte som en glaskross men något liknande ett avdankat kraftverk med diabetes typ när jag försökte få upp fanskapet :p

Du har såklart rätt i det du säger men jag ville mest bara påpeka för folk som säger att deras rutor e ”sönder” att d inte det bara för att d inte gör som d vill i minus massa grader.

Oavsett så låter det som goodwill i mina öron imho.
Skriv svar