Tesla K2 kvartalsrapport

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Tesla K2 kvartalsrapport

Inlägg av Svenssons »

Om lite drygt en halvtimme börjar kvartalsrapporten. Brevet till aktieägarna säger inte så mycket nytt egentligen men under mötet brukar det dyka upp lite mer intressant information. Länk till webcast och brevet finns som vanligt här:

http://ir.teslamotors.com/events.cfm

Tillägg (Lösryckta tolkningar av brevet):
*Försäljningsrekord och högre än planerad leverans av bilar under K2.
*Model X är som tidigare sags planerad att levereras under slutet av K3, dvs slutet av september.
*Man tar lite höjd för strul med Model X och har nu som mål att leverera 50k-55k (tidigare 55k) bilar under 2015. Man kommer prioritera produktion av en bra Model X över att nå kvartalssiffror.
*Dollarn har fortsatt att stärkas mot viktiga marknader men det verkar som man räknar med att försöka sänka tillverkningskostnader över att justera upp lokala priser.
*Model 3 beräknas som tidigare sagts börja levereras under slutet av 2017.
*De räknar med att kunna producera ca 800 Model X per vecka i slutet av sista kvartalet i år om inget oförutsett händer som försenar produktionen en vecka eller mer. För mig låter det som att man kommer kunna producera samtliga Model X Signature för samtliga marknader plus ytterligare kanske runt 3 000 Model X men det är ju inte säkert att de kommer att producera för några andra marknader än Nordamerika i år.
*Tesla Energi kommer börja leverera under sista kvartalet i år.
*Asien verkar ha börjat ta fart nu bland annat efter byte av marknadsstrategi i Kina.
*Model S behåller andrahandsvärdet mycket bra och är den "premium sedan" som har högst andrahandsvärde i Nordamerika enligt North American Dealer Association (som kanske inte är bästa vän med Tesla Motors?).
*Stora investeringar har gjorts för produktion av Model X och Gigafactory. De har säkerställt "pantbrev" för att kunna ha god likviditet till snabb ökad produktion av Model X.

Dags att lyssna på mötet strax...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Werzion
Inlägg: 160
Blev medlem: 14 jun 2014 22:18
Ort: Jönköping

Re: Tesla K2 kvartalsrapport

Inlägg av Werzion »

Tesla Motors – Second Quarter 2015 Shareholder Letter

http://files.shareholder.com/downloads/ ... Letter.pdf
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla K2 kvartalsrapport

Inlägg av Svenssons »

Verkar som Tesla kommer vilja prioritera produktion av Model X framför Model S till en början eftersom så många har väntat så länge på Model X. Man har som mål att ha kapaciteten att kunna producera 1000 Model X och 1000 Model S per vecka. De vill alltså beta av de över 20 000 reservationer som finns av Model X så snabbt som möjligt. Med den takten och målet så borde alla reservationer som finns idag kunna levereras innan halvåret 2016.

Designstudion för Model X öppnar antagligen om 2-3 veckor för en del av kunderna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Tesla K2 kvartalsrapport

Inlägg av Kilowatt »

Det var intressant att de rullar ut "autopilot" till fåtal användare inom 1-2 veckor och sedan bredare inom 1-2 månader. Äntligen lite klara besked om det.

Det förvånar mig att aktien rasade så mycket som den gjorde i efterhandeln. Verkar som det hänger ihop med den något reviderade leveransplanen för Model S där Elon meddelade 50-55 tusen bilar på årsbasis snarare än 55 som tidigare indikerats. Han tar höjd för att samproduktionen med Model X är komplex och kan leda till störningar.

I övrigt var det ju starka siffror och stalltipset är nog att aktien återhämtar sig ganska snabbt.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla K2 kvartalsrapport

Inlägg av Svenssons »

Kilowatt skrev:
Det förvånar mig att aktien rasade så mycket som den gjorde i efterhandeln. Verkar som det hänger ihop med den något reviderade leveransplanen för Model S där Elon meddelade 50-55 tusen bilar på årsbasis snarare än 55 som tidigare indikerats. Han tar höjd för att samproduktionen med Model X är komplex och kan leda till störningar.
Aktiemarknaden vill se kortsiktiga snabba vinster istället för långsiktiga vinster. Bara att risken finns att Tesla Motors inte kommer producera max antal bilar utan istället tänka på kvalité var inte uppskattat av en del kanske. Lite minskad vinst per bil pga 70/70D samt minskad vinst pga starkare dollar var väl andra faktorer. I övrigt såg det som sagt var positivt ut på de flesta fronter.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
joel80
elbilist
Inlägg: 3144
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Tesla K2 kvartalsrapport

Inlägg av joel80 »

Vad ska man tro om det här då?
http://www.svd.se/ras-for-tesla-efter-f ... terna-2015

Var det verkligen så illa enligt kvartalsrapporten?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Tesla K2 kvartalsrapport

Inlägg av Daoops »

Svenssons skrev:
Kilowatt skrev:
Det förvånar mig att aktien rasade så mycket som den gjorde i efterhandeln. Verkar som det hänger ihop med den något reviderade leveransplanen för Model S där Elon meddelade 50-55 tusen bilar på årsbasis snarare än 55 som tidigare indikerats. Han tar höjd för att samproduktionen med Model X är komplex och kan leda till störningar.
Aktiemarknaden vill se kortsiktiga snabba vinster istället för långsiktiga vinster. Bara att risken finns att Tesla Motors inte kommer producera max antal bilar utan istället tänka på kvalité var inte uppskattat av en del kanske. Lite minskad vinst per bil pga 70/70D samt minskad vinst pga starkare dollar var väl andra faktorer. I övrigt såg det som sagt var positivt ut på de flesta fronter.
Det var väl mycket också för att det kanske kan bli tal om en nyemission och ytterligare utspädning av aktierna. Elon svarade ju sonika att han inte kunde (ville) svara på det vid en direkt fråga. Men apropå det så undrar jag vilka som är dom andra finansiärerna av Gig1, Pana och Tesla skulle ju dega in runt hälften (drygt) men vem mer? Börjar det bli dags att ge sig till synes? Google? Apple? Är det därför Elon inte vill svara på hur dom skall lösa det om dom inte blir lönsamma Q4?
I övrigt såklart att aktiemarknaden är bipolär, och attention span som en treåring.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla K2 kvartalsrapport

Inlägg av Svenssons »

joel80 skrev:
Vad ska man tro om det här då?
http://www.svd.se/ras-for-tesla-efter-f ... terna-2015

Var det verkligen så illa enligt kvartalsrapporten?
Nope, visst hade vinst per bil minskat något i och med 70/70D men antalet bilar steg och man hade lite förluster pga valutaförändringarna men räknade med att kunna kontra dessa med minskade kostnader. Förlustsiffrorna stämmer men som Elon har sagt så är det inte förrän runt 2020 som han räknar med att Tesla kommer gå med vinst. De har redan säkrat lån på $500 miljoner för att kunna öka produktionen av Model X och expandera Gigafactory. Man har bara använt $50 miljoner av dessa och skulle kunna öka lånet till $750 miljoner om så skulle krävas. Tesla Motors har $1,151 miljard i kontanter eller medel jämförbara med kontanter. Visserligen så gjorde man av med $750 miljoner det senaste året så dessa pengar skulle bara räcka 1,5 år om de hade samma kostnader-intäkter men nu har Tesla Motors precis fördubblat antalet bilmodeller och produktionshastigheten. Till det så har man lånegaranti om ytterligare $700 miljoner vilket skulle betyda ett år till. Jag ser inga problem med att de med nuvarande medel kommer klara av att ta fram ytterligare en modell och öka produktionen.

Tesla Motors lär inte be om några pengar från aktieägarna och antagligen inte behöva ta några nya lån. Jag tror dock att man kommer att knoppa av Tesla Energy när man ser att pengarna börjar trilla in där. Där verkar det som att marknaden växer än mer än på elbilar. Elbilarna växer med 50% per år men batteribackup verkar kunna växa med 250% under nästa år med tanke på att Elon räknade med att kunna leverera batterier för $40-50 miljoner under sista kvartalet och att under 2016 så är det $400-500 miljoner.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Tesla K2 kvartalsrapport

Inlägg av Martinen »

Problemet är att många som handlar med börsbolag är bara ute efter kortsiktiga investeringar och vill ha snabb avkastning. Tesla är inte den typen av bolag. Dom blöder fortfarande mycket pengar, men man måste ju ha i åtanke hur mycket som lägger på utveckling och hur mycket pengar dom pungar in i Gigafactory. Allt detta kommer ge avkastning längre fram. Det går alltså inte att tänka kortsiktigt som många av alla traders gör.
Ett sånt bolag hade mått bättre av att vara privatägt under växtfasen. Sluppit alla tramsiga rapporter. Däremot blir det lite mer publicitet så här, och dom behövde väl pengarna för nått år sedan när dom noterade bolaget.
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Tesla K2 kvartalsrapport

Inlägg av Daoops »

Svenssons skrev:

Tesla Motors lär inte be om några pengar från aktieägarna och antagligen inte behöva ta några nya lån. Jag tror dock att man kommer att knoppa av Tesla Energy när man ser att pengarna börjar trilla in där. Där verkar det som att marknaden växer än mer än på elbilar. Elbilarna växer med 50% per år men batteribackup verkar kunna växa med 250% under nästa år med tanke på att Elon räknade med att kunna leverera batterier för $40-50 miljoner under sista kvartalet och att under 2016 så är det $400-500 miljoner.
Jag tror att det var just det marknaden trodde iallafall, att det kommer bli en utspädning av aktierna. Därav den kraftiga dippen. Men det blir ju bara ett skutt uppåt ifall det inte blir så, och ifall det blir så har aktien isåfall tagit stryk för det nu så.

Men spännande att du tror att Tesla Energy kommer knoppas av. Jag tror precis tvärtom (men det kanske blir lite samma effekt fast olika namn). Jag är inne på att Tesla kommer att bestå av en massa gigafactories runt om i världen som förser energibolag, hem och fordonstillverkare med batterier. Så Tesla Energy kommer år 2022 att leverera batterier till Apple Model 4. Och kanske Volvo och GM. Och några lastbilstillverkare och senare båttillverkare och så vidare.

För att spå vidare lite i kaffesumpen tror jag att Gig1 kommer att skita ur sig uppåt 100GWh lagring per år (med förbättringar i cellerna och så vidare) framåt samma tid. Gig2 kommer att ligga i Kina och samma output. Gig3 i Europa och så vidare. Om det verkar som sjuka siffror så kan man räkna baklänges, hur många Gwh energi bränner jorden upp i fossila bränslen i fordon och eltillverkning/uppvärmning?

Med risk för att låta lite religiös, åren 2020-2030 kommer att kallas för energirevolutionen när energilagringen gick från flytande fossila vätskor och gaser till lagring i batterier. Halleluja och snacka om att spåra ur lite i ett inlägg jag trodde skulle bli rätt kort.. ;)
Skriv svar