Nja...Verdi skrev:Många biltillverkare har jättehögar med pengar som de kan satsa på att nå hög volym på en elbil och på så sätt snabbt komma ner i lägre utvecklings- och produktionskostnader per bil. Fungerar ju som vi tänker att statliga subventioner ska göra. Ett hjälpmedel för att nå höga volymer och därmed lägre priser på sikt.Legato skrev:Logiken haltar... Gällande fossilbilstillverkarna hävdar du att de kan offra bolagets marginal för att producera en Model 3 konkurrent med förlust. Det kan de förvisso men de har inte större marginaler att ta av än Tesla rent generellt. Tex så har VW, Hyundai, Kia, JLR avsevärt sämre marginaler än Tesla.taliz skrev:Inflation påverkar även Tesla.Zalman3 skrev:Elon sa ju att de har mycket stor efterfrågan på 3an. Så de kan styra marknaden genom att bara försiktigt sänka priserna genom enklare modeller. Skulle de börja ta orders på 35.000 dollar varianten imorgon, så kanske +1 miljoner ordrar ramlar in. Det blir en nära ohanterlig situation.
Bättre att ha hyfsat korta leveranstider och ta bra betalt.
Visst, de har effektiviserat produktionen rejält nu, men det finns gränser även där.
De är fortfarande långt ifrån att ens nå break even på en 35k bil.
Och det finns inte en chans att de kommer lansera den om de inte kan göra vinst på den, det vore hål i huvudet.
Ett problem är att konkurrenterna däremot kan göra precis det, eftersom de fortfarande har gott om marginaler på sina fossilbilar.
På lång sikt ökar dessutom alltid produktionskostnaden.
35000 USD 2016 är med inflationen i USA 37179 USD 2019.
Dvs bara inflationen har ökat med 6% sedan Model 3 först visades.
En 35k bil borde idag alltså kosta 37k, och ju längre tid det går desto svårare blir det att nå ett fast mål som 35k.
Att de skulle vara långt ifrån att vara break even på en 35k bil är dessutom ren spekulation. Jag tror inte det stämmer, men de vill inte vara bara break even när de lanserar bilen. Först vill de såklart sälja så många högmarginal-treor de kan i Europa och Asien.
Det ÄR ett hot mot Tesla som saknar den möjligheten. Tesla har inte en massa pengar på banken. De har stora lån. Stor skillnad.
För det första så var inte det påståendet. Påståendet var att de har höga marginaler att ta av. Det är felaktigt, de har inte högre marginaler än Tesla rent generellt.
Ditt påstående är ju dock något helt annat, men inte heller det håller jag med om. Ja de har mer likviditet i dollar räknat, men de har också mycket större balansomslutningar. De har i praktiken inte möjlighet att "bränna" särskilt stor del av likviditeten.
Att Tesla skulle ha stora lån beror helt på hur man ser på det. Alla biltillverkare är ordentligt belånade. Tittar man på skuld i relation till eget kapital så ligger Tesla på samma nivå som branschen i sin helhet. Tittar man på skuld i relation till börsvärde så är Tesla by far det minst belånade bolaget. De flesta konkurrenter inklusive tex BMW, VW, Ford och GM har alla större skulder än de har börsvärde (i Fords fall 4-5 gånger så stor!), medan Tesla har ett börsvärde på betydligt mer än dubbla totala skulden.