Sveriges sämsta stad för elbilsägare?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare

Re: Sveriges sämsta stad för elbilsägare?

Inlägg av hanty »

För att kunna komma på fråga att bli bästa stad är (tycker åtminstone jag) grundkravet att det finns 3-fas med minst 16 ampere och fast kabel på minst 2 olika ställen och minst en snabbladdare för både Chademo och CCS.
Håller i grunden med men tycker att kommunernas huvudsakliga ansvar borde vara att tillhandahålla destinationsladdare av typ 2, minst 16x3 ampere. Att locka till sig turister och få dem att spendera några timmar i stan borde attrahera turistansvariga i kommunen. Ta tex norrmännen påväg söderut som skulle kunna göra en avstickare till djurparken i Borås om det fanns destinationsladdare vid djurparksparkeringen. Att kräva att kommunen tillhandahåller snabbladdare kanske man inte kan kräva-det faciliterar ju mera snabb genomresa . Vidare borde antalet tillgängliga laddplatser relateras till folkmängden ( 2 st typ 2 laddare i Göteborg räcker inte!).
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare

Inlägg av Datordoktorn »

Självklart ska mängden laddare sättas i relation till folkmängden och just därför är Göteborg i en egen klass av uselhet, åtminstone av de städer jag rör mig emellan.
Kraven på destinationsladdning delar vi ju uppenbarligen och vad det gäller snabbladdare så behöver ju inte kommunen ha hand om dessa. Låt andra aktörer få tillgång till kommunens mark och låt kommunen (eller affärsinnehavaren där laddaren står) betala för strömmen.

Tar återigen min egen lilla stad som exempel, där står snabbladdaren vid Europavägen på stormarknadens parkering. Om man laddar i en halvtimme eller 45 minuter, vad tar kunden med sin plånbok vägen då? Givetvis in på stormarknaden och spenderar förhoppningsvis en del pengar i en affär man bara hade susat förbi annars.
Leaf 2012
S85 2014 grått skinn
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber

Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Nu är Vellinge kommun inte särskilt stort till befolkningsmängd och det finns ingen stad men idag finns det inte en enda laddplats i hela kommunen. Antalet elbilar är inte särskilt många men det hjälper i alla fall inte utvecklingen om man inte har en enda laddare.
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare

Inlägg av Stefan T »

Borås verkar vara ett dåligt ställe i förhållande till storleken
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare

Inlägg av Lembritt »

Kan nominera staden jag bor i (Strängnäs). Har inga laddplatser för dom togs bort för ett par år sedan, med motiveringen att ingen använde dom. Upptäckte det när man äntligen fick äran att köra Tesla och tänkte testladda där.
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Är det någon som har koll på hur det ser ut i Ljungby kommun? De nekade ju Tesla bygglov med motiveringen att de ville ha laddlösningar som alla bilar kan använda.
Ljungby kommun borde rimligtvis därför ha gjort en storsatsning på ChaDeMo och andra typer av snabbladdare för att kompensera? Någon som har koll? Om de inte har det så är de förtjänt av en ordentlig jumboplacering.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare

Inlägg av Datordoktorn »

Stefan T skrev:
Borås verkar vara ett dåligt ställe i förhållande till storleken
Kan bara hålla med, Borås ligger inte direkt i framkant när det gäller laddplatser.
Lembritt skrev:
Kan nominera staden jag bor i (Strängnäs). Har inga laddplatser för dom togs bort för ett par år sedan, med motiveringen att ingen använde dom.
Det här är ju en tidigare icke skådad nivå av uselhet. Ska försöka ringa kommunen och kolla upp det här tipset idag och höra hur de tänkte där. Solklar finalkandidat!
Herr X skrev:
Är det någon som har koll på hur det ser ut i Ljungby kommun? De nekade ju Tesla bygglov med motiveringen att de ville ha laddlösningar som alla bilar kan använda.
Ljungby kommun borde rimligtvis därför ha gjort en storsatsning på ChaDeMo och andra typer av snabbladdare för att kompensera? Någon som har koll? Om de inte har det så är de förtjänt av en ordentlig jumboplacering.
Ljungby är precis lika usla som tidigare och uppfyller absolut kvalificeringskraven i denna föga hedervärda tävling. Är dock tveksam till om det kan räcka ända fram till en seger.
Leaf 2012
S85 2014 grått skinn
Leaf Tekna 2015

Elskåp (e-NV200 2017)
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Herr X skrev:
Alla som nekar bygglov på någon Typ av laddare borde bli nominerade automatisk till sämsta stad.
Bakåtsträvare.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Datordoktorn skrev:
Ljungby är precis lika usla som tidigare och uppfyller absolut kvalificeringskraven i denna föga hedervärda tävling.
Läste om Ljungby på uppladdning.nu och de har en trasig laddare på torget som alltid är upptagen av andra bilar. Det i kombination med att man nekat Tesla bygglov för en superladdare kvalificerar direkt in på listan i min bok.

Sedan håller jag med alla andra om att Göteborg är fruktansvärt uselt - den absolut sämsta staden jag befunnit mig i som elbilsägare. Det enda användbara som jag har funnit i Sveriges näst största stad är några 16A schuko på Heden som är placerade under några lönnar. I dessa lönnar sitter ett 70-tal fåglar. Efter en arbetsdags laddning har jag bara fått 10 mils laddning vilket gör att jag nätt och jämnt klarar mig tillbaka till superladdaren i Uddevalla. Men tacken är att bilen är täckt av ett klibbigt lager av lönn-kladd som fångat upp pollen, och detta har sedan toppats av ca 15 fågelbajsar. Har stått där två gånger med samma resultat.

Sist jag var i Gbg valde jag att ladda länge på SuC i Uddevalla för att slippa parkeringen på Heden. Stod på en vanlig plats utan laddning istället.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
dbp

Inlägg av dbp »

Jag håller med om att Göteborgs snabbladdare har dålig tillgänglighet, men många är åtminstone gratis fortfarande.
Äger en Leaf -15
Sparar till en Tesla!
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare

Inlägg av Datordoktorn »

Ringde till Strängnäs kommun idag och fick Lembritts chockerande historia bekräftad. Läget är precis så illa som en koll på uppladdning.nu visar.

Upplyste dem givetvis om varför jag frågade och att de är finalkandidater.
Leaf 2012
S85 2014 grått skinn
Leaf Tekna 2015

Elskåp (e-NV200 2017)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Datordoktorn skrev:
Ringde till Strängnäs kommun idag och fick Lembritts chockerande historia bekräftad. Läget är precis så illa som en koll på uppladdning.nu visar.

Upplyste dem givetvis om varför jag frågade och att de är finalkandidater.
Bra, men jag tycker att vi ska skriva en liten motivering till varje stad och så får man rösta på de olika städerna som kvalificerat sig.
Ska vi försöka få upp en shortlist?
Göteborg, Strängnäs, Ljungby... fler?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Borde inte nån av Norrlands inlands städer som inte har laddare och dessutom har långt från nästa stad med laddare kvalificera sig för nominering?
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare

Inlägg av Datordoktorn »

Jag filar på lite motiveringar och formuleringar runt de olika kandidaterna.

Min tanke är, på fullt allvar, att vinnaren får en kaktus, en avklippt förlängningskabel och ett inramat diplom med en lagom sarkastisk formulering. Detta överlämnas i stadshuset och förevigas av lokalpress.
Leaf 2012
S85 2014 grått skinn
Leaf Tekna 2015

Elskåp (e-NV200 2017)
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Datordoktorn skrev:

Min tanke är, på fullt allvar, att vinnaren får en kaktus, en avklippt förlängningskabel och ett inramat diplom med en lagom sarkastisk formulering. Detta överlämnas i stadshuset och förevigas av lokalpress.
Låter som en riktigt bra idé :lol:
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

vigge50 skrev:
Datordoktorn skrev:

Låter som en riktigt bra idé :lol:
:lol:
Användarvisningsbild
Kalmar
Teslaägare

Inlägg av Kalmar »

Jag skulle vilja anmäla hela den östra regionen som ett svart hål när det gäller laddmöjligheter. Bor själv i Kalmar där det lokala elbolaget erbjuder laddmöjligheter utanför sitt kontor. Dock endast om man först hämtat ut en tagg som kan fås under kontorstid. Kalmar Ffs hemmaarena erbjuder också laddmöjligheter - om man har en kod. Koden kan endast ges av Volvo-försäljarens elbilsansvariga som är semesterledig till i slutet av augusti. Elbilspoolens Chademo i centrala Kalmar är endast för deras medlemmar. Ljuset i mörkret är Maxiparkeringen där ett trefasuttag finns. SM tidigare rapporterats i andra trådar är det inte lätt att lösa laddning om du ger dig av norrut. Oskarshamn, Västervik etc. likaså är södra Öland laddfritt i stort sett.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Datordoktorn skrev:
Detta överlämnas i stadshuset och förevigas av lokalpress.
När segraren är korad borde vi ha ett uttalande från en auktoritet inom området i ett pressmeddelande. Finns det någon sådan?

Förresten - föreningen Vetenskap och Folkbildning utser varje år "Årets folkbildare" och "Årets förvillare". Kanske vi kunde utse "Årets miljöbilsstad" och "Årets miljöbilsmotståndare"?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Andreasson
Teslaägare

Inlägg av Andreasson »

Tibor är väl den självklara auktoriteten! Han kan ju även skriva pressmeddelandet!?! Eller vad säger du, Tibor??
"Årets miljöbilsstad" och "Årets miljöbilsmotståndare" är väl bra namn på själva prisen!?!
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Skulle vilja belysa Sundsvall i den positiva kategorin.
Förutom en SuC ser dom ut att ha en massa laddare runt om i stan.
Bara log när jag kollade laddmöjligheter när jag passerade förbi för ett tag sedan.

Får hänga ut min egen hemstad Linköping i bottenstriden.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

Tycker ändå att det är rimligare att kora bästa/sämsta kommun istället för stad. Stora rika Stockholms-kommuner borde inte få komma undan för att de inte hade stadsrättigheter.
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare

Inlägg av hanty »

Nominerar Min hemstad Borås till sämsta elbilsstad. Med över 100000 invånare i kommunen ståtar staden med 2 uttag i ett av kommunens parkeringshus a 10 A. Inga uttag alls vid den stora parkeringen vid djurparken. Göteborg har ju redan nominerats och är mitt andra bottenval.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

När det gäller någon ev. profil som kanske kan uttala sig kan jag höra med Per Holmgren.. Ni vet meterologen. Han är väldigt aktiv i miljösvängen och har bl.a kört elmoppe-turne genom Sverige.

Om vi ser till att ha något vettigt formulerat och ide om hur det ska gå till kan jag höra med honom om han är intresserad. Kanske att överlämna priset eller på nått annat sätt "uttala sig." :)
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

perhandr skrev:
Tibor är väl den självklara auktoriteten! Han kan ju även skriva pressmeddelandet!?! Eller vad säger du, Tibor??
"Årets miljöbilsstad" och "Årets miljöbilsmotståndare" är väl bra namn på själva prisen!?!
Visst kan jag skriva pressmeddelandet :D

Och lämnar gärna över den också. Gärna i sällskap med Datordoktorn som var initiativtagaren och ska vi ta nån kändis för att ge tyngd och publicitet skulle jag föreslå Christian von Koenigsegg ;)

Men låt oss först ha nomineringarna och omröstningen ;)

Benämningen "miljöbil" är jag emot av flera anledningar:
- en elbil är en elbil, ska inte blandas ihop med etanolbilar, vätgasbilar, snåldieslar och whatnot.
- inte miljövänlig bara miljövänligare
- många av oss gillar elbilar pga deras övriga fördelar förutom miljön

Vi har fått många förslag på sämsta elbilsstaden men bara enstaka till bästa... behöver fler där!
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

pegs skrev:
Får hänga ut min egen hemstad Linköping i bottenstriden.
Fast där finns väl till och med en Chademo (på McDonalds i Vallarondellen).
Model X, Pearl White
Skriv svar