Stänga av autoplay i Tesla+iphone+apple watch
Moderator: Redaktion
Stänga av autoplay i Tesla+iphone+apple watch
Ofta när jag sätter mig i bilen så lyser min Apple watch upp och säger att telefonen har börjat spela vidare på den podd jag senast lyssnade på.
Jag har inte startat den. Telefonen eller bilen har tydligen dragit igång den, dessutom tyst så man inget hör.
Någon som vet hur man stänger man av denna ”smarta” funktion?
Jag har inte startat den. Telefonen eller bilen har tydligen dragit igång den, dessutom tyst så man inget hör.
Någon som vet hur man stänger man av denna ”smarta” funktion?
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Re: Stänga av autoplay i Tesla+iphone+apple watch
Har samma problem som jag skrev i en annan tråd här men har tyvärr ingen lösningen (annat än att skaffa obegränsat med mobildata). Har hört att det är så i vissa Volvo bilar också
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 95#p297095
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 95#p297095
Enda att göra är att dra ner ljudet till låg/lägsta nivå innan man kliver ur bilen.
Författare och bloggare. Model S 2023
- infelicitas
- Teslaägare
vad som antagligen händer är att telefonen kopplar upp sig med blåtand till bilen, som är som ett headset för telefonen. samtidigt skickas ett play/pause till senast använda appen.
Det funkar så här på android och fungerar antagligen likadant på iOS.
iOS är väl lite svårare att få en lösning till, halv-lösning eller annan halv-lösning.
eller googla på "iphone disable autoplay on bluetooth connect"
Det funkar så här på android och fungerar antagligen likadant på iOS.
iOS är väl lite svårare att få en lösning till, halv-lösning eller annan halv-lösning.
eller googla på "iphone disable autoplay on bluetooth connect"
Bra tips. Har läst dessa länkar och har slagit av varenda reglage/funktion jag kan hitta i telefonen. Carplay finns ju inte i Teslan (?) så det måste ju vara att telefonen eller bilen får för sig att jag vill spela senast spelade pod via bluetooth...?
Blir GALEN på teknik som försöker vara "smart" och bara ställer till problem... När ska ingenjörer sluta överdesigna och inse att jag som kund är chef? Ibland blir jag sugen på en VW bubbla och en minicall...
Blir GALEN på teknik som försöker vara "smart" och bara ställer till problem... När ska ingenjörer sluta överdesigna och inse att jag som kund är chef? Ibland blir jag sugen på en VW bubbla och en minicall...
Model S P85DL+
Haft samma typ av problem med BMW och Audi, varje gång man satte sig i bilen så satte AC/DC - Twos up igång, bra låt men tröttsamt i längden (även den enda jag hade i telefonen). Problemet finns inte kvar så jag har en känsla av att det är löst, men om det är Apple eller biltillverkarna som fixat det låter jag vara osagt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
I min i3:a envisades de medföljande låtarna från U2 starta varje gång jag hoppade in i bilen.
Löste det med att radera allt tänkbart som klassas som musik på telefonen.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Jag gick så långt som att ta bort apple music appenTars skrev:I min i3:a envisades de medföljande låtarna från U2 starta varje gång jag hoppade in i bilen.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Jag tillverkade en låååång tyst låt med artisten AAAA så den hamnade högst upp. Då är det tyst tills du väljer nåt.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Jag hade exakt detta problem i början på V8, sedan försvann det efter en uppdatering. När V9 kom återuppstod problemet, jag märkte det direkt. Min slutsats är att bilen gör fel, och att det är en regressionsbugg i V9.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
- ellerstrom
- Teslaägare
Jag känner också igen detta (trodde jag mindes fel tills nu). Hoppas att de kan fixa det likt de gjorde i V8.boreno skrev:Jag hade exakt detta problem i början på V8, sedan försvann det efter en uppdatering. När V9 kom återuppstod problemet, jag märkte det direkt. Min slutsats är att bilen gör fel, och att det är en regressionsbugg i V9.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Intressant att den ena artikeln tipsade om att blockera CarPlay i iOS och att det skulle förändra autoplay-beteendet. Om det funkar utan att leda till andra problem skulle ju det vara en helt okej workaround tills de åtgärdar något som typ alla uppfattar som en bugg. ("It's a feature, not a bug!")
Har ändrat i telefonen nu, men inte hunnit verifiera om det funkar/ställer till med annat ofog.
Har ändrat i telefonen nu, men inte hunnit verifiera om det funkar/ställer till med annat ofog.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
En annan "feature" relaterat till detta är kartfunktionen som ibland talar om för mig hur långt det är hem när jag sätter mig i bilen. Någon annan som har det också? 

Gäller även Android.
Jag fick också detta problem efter en uppdatering i bilen.
Är sjukt störande då jag endast lyssnar på poddradio ifrån mobilen.
Har även bytt telefon som kör Android 9. Samma problem.
Spelar ingen roll om jag byter till Spotify eller något annat innan jag lämnar bilen.
Nästa gång jag öppnar en dörr, startar spelaren i telefonen fast i bilen kan den fortfarande spela "radio".
Jag fick också detta problem efter en uppdatering i bilen.
Är sjukt störande då jag endast lyssnar på poddradio ifrån mobilen.
Har även bytt telefon som kör Android 9. Samma problem.
Spelar ingen roll om jag byter till Spotify eller något annat innan jag lämnar bilen.
Nästa gång jag öppnar en dörr, startar spelaren i telefonen fast i bilen kan den fortfarande spela "radio".
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
På Android kan man använda Tasker till väldigt mycket smarta saker, och jag skulle prova beskrivningen i den länkade artikeln om jag hade en Tesla med det här problemet. 
https://www.xda-developers.com/how-to-d ... oid-phone/

https://www.xda-developers.com/how-to-d ... oid-phone/
Model 3, LR-AWD, röd, 18", svart interiör, EAP (uppgraderad till FSD), Nokian R3 18".
Bor i Linköping, hyresrätt i innerstaden.
Bor i Linköping, hyresrätt i innerstaden.
Har nu testat det där tipset med att blockera CarPlay i telefonen och kan inte märka någon skillnad i beteende på min Tesla. Väntan på en acceptabel lösning fortsätter. Med tiden vänjer man sig lite, så blir åtminstone inte lika irriterad på beteendet längre.
Tycker verkligen att det borde vara en inställning i telefonen om man vill acceptera inkommande play-kommando vid anslutning eller ej.
Tycker verkligen att det borde vara en inställning i telefonen om man vill acceptera inkommande play-kommando vid anslutning eller ej.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Jag har en BMW idag och har precis samma problem. Jag lyssnar mycket på ljudböcker när jag kör bil.
Nästan varje gång jag sätter mig i bilen så startar uppspelningen av ljudboken men utan volym, så det tar ju ett tag innan man greppar att det hänt. Och med en ljudbok är det ju lite jobbigt om man missar några kapittel mitt i.
Har beställt en TM3 och hade hoppats att detta problem skulle försvinna. Det driver mig till vansinne
Kan tillägga att det inte var så det första året men BMW´n. Så jag tror att det kom i samband med en ios uppdatering.
Nästan varje gång jag sätter mig i bilen så startar uppspelningen av ljudboken men utan volym, så det tar ju ett tag innan man greppar att det hänt. Och med en ljudbok är det ju lite jobbigt om man missar några kapittel mitt i.
Har beställt en TM3 och hade hoppats att detta problem skulle försvinna. Det driver mig till vansinne

Kan tillägga att det inte var så det första året men BMW´n. Så jag tror att det kom i samband med en ios uppdatering.
Har samma problem. Har testat att blocka Carplay utan att det hjälper.
Har själv en känsla av att detta började när jag skaffade Airpods och att det hänger ihop med om jag har dom kopplade till telefonen. Dom har ju en "auto-pause/play" funktion... Eller så är det stödet för "auto-pause/play" via blåtand som inte lirar....
Hr inte orkat göra tester för att verifiera teorin.
Har själv en känsla av att detta började när jag skaffade Airpods och att det hänger ihop med om jag har dom kopplade till telefonen. Dom har ju en "auto-pause/play" funktion... Eller så är det stödet för "auto-pause/play" via blåtand som inte lirar....
Hr inte orkat göra tester för att verifiera teorin.
- Gustafsson
- Teslaägare
Inget dumt alternativmans71 skrev:Bra tips. Har läst dessa länkar och har slagit av varenda reglage/funktion jag kan hitta i telefonen. Carplay finns ju inte i Teslan (?) så det måste ju vara att telefonen eller bilen får för sig att jag vill spela senast spelade pod via bluetooth...?

Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Jag löste det genom att ta bort pairing mellan bil och telefon. Handsfreen går ändå inte att använda och Spotify finns ju i bilen. Kalendern synkar över nätet, så jag hade visst ingen nytta av att ha telefonen kopplad. Skulle ha tänkt på det för två år sedan bara...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland