Mickep skrev:Går det att räkna ut landsvägen (eftersom nu räknas fågelvägen ut) och det enbart land, antar att det blir en mycket mer komplicerad uträkning. Men om man kunde filtrera ut land från hav till att börja med.om man kunde få ut hav och lägga det som ett lager för att dra ifrån.
Jag har funderat en hel del på hur man bäst åskådliggör "täckningen" för snabbladdare, och det är inte helt trivialt. Det är t.ex. olika krav på visning av täckning i ett område om det är din destination eller om du bara passerar igenom. I det första fallet räcker det ju att du tar dig fram (under förutsättning att du har destinationsladdning), i det andra fallet måste du ta dig till nästa snabbladdare. Det första fallet visar man lätt genom heatmap eller enkla räckviddscirklar från närmsta snabbladdare, men i det andra fallet måste du ta hänsyn till var nästa laddare finns.
Se följande skiss, hela vägsträckan är nåbar från snabbladdare, och är alltså "grön" som destination:
För genomresa krävs det en ytterligare laddare för att sträckan skall markeras som "grön":
Det kanske skulle gå att implementera detta i ABRP, jag skall diskutera med blincoln om detta. En vägsträcka skulle ju också behöva "betygsättas", t.ex. med färg, beroende på hur avståndet mellan snabbladdare relaterar till aktuell bils laddkurva, som ju redan finns i ABRP. En vägsträcka skulle t.ex. kunna markeras med en färgskala från "bra" (grön?) till "dålig" (röd?) beroende på vilken del av laddkurvan man måste utnyttja för att nå nästa laddare. Sträckan skulle kunna markeras som "bra" om det krävs 10-50% laddning (intervallet med optimal laddhastighet för de flesta batterier) och ökande grad av "dålig" i intervallet 50-100%. Är avståndet längre än vad 100% ger markeras den som ej farbar (för genomfart).
/fth