VIN-nummer

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare

VIN-nummer

Inlägg av HenrikM76 »

Hej! Jag har beställt en lagerbil, en Tesla Model S100D, och nu lite nyfiken på vad man ev. kan utläsa av vin-numret. Kan jag t.ex. se när bilen tillverkades? Lite nyfiken på hur länge denna vart i lager......och ni som nördat ner er ordentligt, finns det några hållpunkter i vin-serien eller när bilen tillverkades att ha koll på, när det t.ex. senast gjordes nån större förändring. Typ när försvann det svarta skinnet och ersattes med veganläder, såna saker.
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
KlasE
Teslaägare

Re: VIN-nummer

Inlägg av KlasE »

Användarvisningsbild
KlasE
Teslaägare

Inlägg av KlasE »

Tillverkningsmånad etc bör du kunna se här: https://biluppgifter.se
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Bilarna tillverkas inte strikt i nummerordning, så man kan inte helt säkert veta att ett visst nummer har vissa egenskaper. Jag har t ex på tok för lågt chassinummer för att ha AP, 502XX, men det har jag ändå :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare

Inlägg av oscfor »

bylund skrev:
Bilarna tillverkas inte strikt i nummerordning, så man kan inte helt säkert veta att ett visst nummer har vissa egenskaper. Jag har t ex på tok för lågt chassinummer för att ha AP, 502XX, men det har jag ändå :)
Precis. VIN fås när bilen produktionsplaneras, inte när den produceras.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare

Inlägg av HenrikM76 »

Lyckades klura ut att den har K som 10:e bokstav och att det tydligen ska vara modellår 2019.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

HenrikM76 skrev:
Lyckades klura ut att den har K som 10:e bokstav och att det tydligen ska vara modellår 2019.
Tillverkningsår om man ska vara noga. Det händer inget särskilt med modellen 1 januari jämfört med 31 december. Men det spelar ju roll för förmånsvärdet om man har den som förmånsbil.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare

Inlägg av HenrikM76 »

bylund skrev:
HenrikM76 skrev:
Tillverkningsår om man ska vara noga. Det händer inget särskilt med modellen 1 januari jämfört med 31 december. Men det spelar ju roll för förmånsvärdet om man har den som förmånsbil.
Aha, där ser man, var inte länge den stått som lagerbil då om den är tillverkar 2019. Fick den nedsatt en lagom peng samt lägre ränta då den var "lagerbil".

Ska ha den som tjänstebil så det är bra med lägre förmånsvärde. Blev 6300 kr nu tror jag.
Användarvisningsbild
np519
Teslaägare

Inlägg av np519 »

På tal om förmånsvärde.....hur får jag reda på det?
Skattemyndigheten har en snurra som beräknar detta...men då måste man veta värdet på extrautrustningen.
I mitt fall har jag köpt en begagnad tesla och vet inte riktigt det värdet.
Hur får jag reda på det?
Och hur mycket värde ska jag sätta på begagnad utrustning? När man byter in en bil får man inte mycket för den.

Hur gör jag bäst?
Med vänlig hälsning
NP
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

np519 skrev:
På tal om förmånsvärde.....hur får jag reda på det?
Skattemyndigheten har en snurra som beräknar detta...men då måste man veta värdet på extrautrustningen.
I mitt fall har jag köpt en begagnad tesla och vet inte riktigt det värdet.
Hur får jag reda på det?
Och hur mycket värde ska jag sätta på begagnad utrustning? När man byter in en bil får man inte mycket för den.

Hur gör jag bäst?
Med vänlig hälsning
NP
Ur förmånsvärdessynpunkt spelar det inge roll om det är begagnad utrustning, det är (tyvärr) alltid nypriset som ska användas vid beräkningen.
För att få reda på nypriserna på utrustningen så ska man kunna få ut specen på bilen av Tesla från den var ny, om man äger bilen vill säga. Äger man
den inte (än) så får man gå via den nuvarande ägaren.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar