Pelarlyft (fixat) samt uppgradering till P100D

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Pelarlyft

Inlägg av Tars »

Nu är lyft fixad!
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Tars skrev:
Pontus skrev:
Men för att få prestandan måste väl mer än batteri bytas? Minst mjukvaran i varje fall.
Japp. Mjukvaran uppgraderas.
Batteriet kommer från en p100d, så allt hårdvarumässigt är klart för att montera dit.
Planerat är att få i det nya paketet installerat på tisdag.
Kommer självklart att dokumentera detta med mycket bilder.
Detta är som sagt var ett elbilsnördforum. Bild
Härligt!
Du behövs mer än någonsin på forumet!
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Tars skrev:
Det ligger på 220.000 inkl jobb och då tar de hand om ditt gamla batteri.
Jag undrar hur/om detta skall räknas in i förmånsvärdet?

Betraktar man det som extrautrustning så höjs ju förmånsvärdet rejält... :?

Finns det någon praxis för detta när man trimmar/uppgraderar avgasbilar?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Spännande! Har hoppats på att det ska komma eftermarknadsuppgraderingar av batteri t.ex. ska bli otroligt intressant att följa detta.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

fth skrev:
Tars skrev:

/fth
Om det bara rör sig om större batteri så ska det nog inte skilja något, så är det ju tex på S75D och S100D, dom har samma värde, lika på fler
modeller så länge det inte skiljer i övrigt...
Så en P85D till en P100D på samma årsmodell borde få samma värde...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Snotling
Teslaägare

Inlägg av Snotling »

Låter helt klart intressant.
Har länge funderat om jag kan uppgradera min P85DL
P85DL 2015
P3 2019
BMW i4 M50 2022
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

+46 skrev:
Tars skrev:
Pontus skrev:
Men för att få prestandan måste väl mer än batteri bytas? Minst mjukvaran i varje fall.
Japp. Mjukvaran uppgraderas.
Batteriet kommer från en p100d, så allt hårdvarumässigt är klart för att montera dit.
Planerat är att få i det nya paketet installerat på tisdag.
Kommer självklart att dokumentera detta med mycket bilder.
Detta är som sagt var ett elbilsnördforum. Bild
Härligt!
Du behövs mer än någonsin på forumet!
Tack!
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Bjelke skrev:
Om det bara rör sig om större batteri så ska det nog inte skilja något, så är det ju tex på S75D och S100D, dom har samma värde, lika på fler
I så fall är det ju ännu mer intressant, och jag håller med om resonemanget, jag gissar att man inte skulle höja förmånsvärdet hos en avgasbil om man installerade en större tank.

/fth
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Bjelke skrev:
fth skrev:
Tars skrev:

/fth
Även kablage mellan batteri och inverter/motor ska skilja på P90D V2/3 och P100D jämfört med tidigare PDL bilar.
Så jag antar att det också byts ut.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

jpetters skrev:
Även kablage mellan batteri och inverter/motor ska skilja på P90D V2/3 och P100D jämfört med tidigare PDL bilar.
Så jag antar att det också byts ut.
För förmånsvärdet borde väl endast de ändringar som de facto ger prestandaförändring påverka?

En uppgradering 90->100 (utan P) ger väl endast bättre räckvidd och laddkurva, som ju tidigare inte har påverkat Skatteverkets beräkningar (S75/S100 enligt ovan).

/fth
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

fth skrev:
Tars skrev:

/fth
Det finns de som har avverkat frågan, men har bilen privat.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Tars skrev:
Vet du hur dom som har avverkat frågan gjorde ?

/fth
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

fth skrev:
Tars skrev:
Vet du hur dom som har avverkat frågan gjorde ?

/fth
Det Bjelke skrev tycker jag ger en vettig förklaring.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Tars skrev:
Det tycker jag också! :D

Jag är ju väldigt nöjd med min X90D och har så smått börjat fundera på hur jag skall göra när leasing-avtalet löper ut om c:a 1 år.

Det enda jag egentligen saknar på min bil är 100-batteriet och AP2/3, inget annat har ju egentligen tillkommit på nyare modeller, och jag föredrar monopost före nya andra raden, även om det inte är lika praktiskt.

AP1 har ju varit överlägset AP2+ större delen av tiden som jag har haft bilen, men nu börjar det bli mer och mer tydligt att det inte kommer att hända så mycket mer där. En uppgradering av AP är förstås betydligt mer komplicerad och omfattande än batteribyte, och Tesla har ju varit tydliga med att det inte kommer att erbjudas, så det känns ju orealistiskt.

Skulle jag kunna byta till 100-batteri till en rimlig kostnad så skulle jag nog iaf ha svårt att motivera ett byte, åtminstone tills FSD har kommit på riktigt.

/fth
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

fth skrev:
Tars skrev:
Det tycker jag också! :D

Jag är ju väldigt nöjd med min X90D och har så smått börjat fundera på hur jag skall göra när leasing-avtalet löper ut om c:a 1 år.

Det enda jag egentligen saknar på min bil är 100-batteriet och AP2/3, inget annat har ju egentligen tillkommit på nyare modeller, och jag föredrar monopost före nya andra raden, även om det inte är lika praktiskt.

AP1 har ju varit överlägset AP2+ större delen av tiden som jag har haft bilen, men nu börjar det bli mer och mer tydligt att det inte kommer att hända så mycket mer där. En uppgradering av AP är förstås betydligt mer komplicerad och omfattande än batteribyte, och Tesla har ju varit tydliga med att det inte kommer att erbjudas, så det känns ju orealistiskt.

Skulle jag kunna byta till 100-batteri till en rimlig kostnad så skulle jag nog iaf ha svårt att motivera ett byte, åtminstone tills FSD har kommit på riktigt.

/fth
Låter som ett bra val och behålla bilen och uppgradera batteriet.
Min har snart rullat 19.000 mil och är i hur fint skick som helst.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Låter väldigt spännande då vi bara rullar en 70D normalt men är extremt nöjda med bilen som sådan.
Lite mer batterikapacitet hade varit riktigt intressant.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Tars skrev:
Egentligen "behöver" jag ju inte 100-batteriet heller, räknar man i ABRP så ger det ju minimala vinster i tid även på långresor. :|

För Stockholm-Berlin (land-/brovägen) tjänar man t.ex. endast 26 minuter, iofs endast fem laddstopp mot åtta, men knappast värt pengarna.
20% större kapacitet och väsentligt bättre laddkurva verkar alltså ge mindre faktiskt nytta än vad jag hade gissat.

Skulle det komma ett batteri 120+ blir det ju en annan sak, men det kommer väl att dröja innan det finns begagnade sådana...

/fth
Verdi

Inlägg av Verdi »

Nu är jag en party pooper men att låta tredje part byta batteriet är ekonomiskt vansinne. Jag tror faktiskt att det sänker värdet på bilen i och med att man dels förbrukar garantin på drivlinan och dels väcker en del frågetecken kring hur bra arbetet är utfört, hur bilen beter sig vid kommande OTA-uppdateringar osv osv.
Verdi

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
Tars skrev:
Egentligen "behöver" jag ju inte 100-batteriet heller, räknar man i ABRP så ger det ju minimala vinster i tid även på långresor. :|

För Stockholm-Berlin (land-/brovägen) tjänar man t.ex. endast 26 minuter, iofs endast fem laddstopp mot åtta, men knappast värt pengarna.
20% större kapacitet och väsentligt bättre laddkurva verkar alltså ge mindre faktiskt nytta än vad jag hade gissat.

Skulle det komma ett batteri 120+ blir det ju en annan sak, men det kommer väl att dröja innan det finns begagnade sådana...

/fth

På långkörning är skillnaden minimal. Det är mest på "mellanlånga" sträckor som skillnaden märks.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
Nu är jag en party pooper men att låta tredje part byta batteriet är ekonomiskt vansinne. Jag tror faktiskt att det sänker värdet på bilen i och med att man dels förbrukar garantin på drivlinan och dels väcker en del frågetecken kring hur bra arbetet är utfört, hur bilen beter sig vid kommande OTA-uppdateringar osv osv.
Tror du garantin på drivlinan påverkas, det är ju "bara" batteriet man byter, resten är ju orört?

/fth
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Stort batteri gör betydligt ökade möjligheter då man kör mer oplanerad Sightseeing!

På en semesterresa i Norge med vår P85 fick vi ofta välja BORT önskade omvägar då det trots allt inte sitter SuC överallt, ens där!

Kom ofta till ”vägval” där SuC låg åt fel håll. Hade då tex 80% laddning vilket var liiiite för kort för omvägen. Är ändå van att utnyttja ända neremot 0% vid behov. Samt att köra långsammare. Men i Norge med okända vägar och stora höjdskillnader var man inte lika kaxig.

Att då åka tex 5mil, (45min) fylla på 70-100%, (30min?) köra tillbaka (45min) för att stå vid samma korsning med 90% laddning 2 timmar senare kändes ofta som ett dåligt alternativ. Blev då ofta att vi tyvärr valde att hoppa över den trevliga omvägen.

Så visst på långresa längs SuC-stråk är en sak där ”abrp” visar på små skillnader men ibland är det andra förutsättningar där inget slår ett stort batteri.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Leo skrev:
Stort batteri gör betydligt ökade möjligheter då man kör mer oplanerad Sightseeing!

På en semesterresa i Norge med vår P85 fick vi ofta välja BORT önskade omvägar då det trots allt inte sitter SuC överallt, ens där!

Kom ofta till ”vägval” där SuC låg åt fel håll. Hade då tex 80% laddning vilket var liiiite för kort för omvägen. Är ändå van att utnyttja ända neremot 0% vid behov. Samt att köra långsammare. Men i Norge med okända vägar och stora höjdskillnader var man inte lika kaxig.

Att då åka tex 5mil, (45min) fylla på 70-100%, (30min?) köra tillbaka (45min) för att stå vid samma korsning med 90% laddning 2 timmar senare kändes ofta som ett dåligt alternativ. Blev då ofta att vi tyvärr valde att hoppa över den trevliga omvägen.

Så visst på långresa längs SuC-stråk är en sak där ”abrp” visar på små skillnader men ibland är det andra förutsättningar där inget slår ett stort batteri.
Jo, det är ju sant, men för mig med 90-batteri skulle skillnaden "bara" vara 20% tillgänglig kapacitet, det är lite svårt att motivera 220KSEK då.

85->100 ger 27% mer kapacitet, kanske lite lättare att motivera kostnaden då.

/fth
Verdi

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
Verdi skrev:
Tror du garantin på drivlinan påverkas, det är ju "bara" batteriet man byter, resten är ju orört?

/fth

Om garantin på hjulen försvinner om man lackar om fälgarna så ja. Du lär ju knappast få ett nytt batteri om det du sätter in ger upp t ex... På Tars bil är väl dessutom batteriet bytt på batteri en gång så det händer ju att batterier behöver bytas.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
Du lär ju knappast få ett nytt batteri om det du sätter in ger upp t ex...
Nej, det förstås, men om t.ex. drivaxlarna behöver bytas (igen...) så spelar det väl ingen roll att batteriet är ett "fulhack"?

/fth
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

Jag gör detta för det är det enda som jag anser fattas på bilen.
Sen får vi se hur det blir när jag säljer bilen.
Men projekt är kul!
Skriv svar