Bilen stryper sig själv vid hög belastning över tid?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tfs
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 13 mar 2015 14:24

Bilen stryper sig själv vid hög belastning över tid?

Inlägg av Tfs »

Letade på forumet efter liknande tråd och ber om ursäkt om denna fråga redan besvarats.

Se bild och den gula linjen vid 240 som visar hur effektuttaget begränsades idag, detta efter några minuters hårdare körning.
Har sett linjen dyka upp några gånger innan, men inte funderat så mycket på den.
Idag var det dock tråkigt att få stryk av en Audi TT vid rödljuset


Normalt?
Bara att acceptera och inget man kan, eller bör, försöka "fixa" utan risk för bilens hälsa?
Automatskydd som slår i för att förhindra överhettning?
Model P85D

Tack på förhand!
Bild
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Bilen stryper sig själv vid hög belastning över tid?

Inlägg av danni »

Det är helt normalt och till för att skydda bilen. En elbil är inte gjord för att gå på max hela tiden. En sak du kan göra för att lindra det hela är att sätta regen braking till low, eftersom regen också värmer upp motorerna/batteriet.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Bilen stryper sig själv vid hög belastning över tid?

Inlägg av vigge50 »

Du gissade rätt där till sist, begränsningen av effektuttaget är pga överhettning. Om man har full effekt på en elmotor så överbelastar man motorn och detta klarar motorn men bara under en stund innan den måste kylas ner igen och då begränsas effektuttaget.
Användarvisningsbild
Tfs
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 13 mar 2015 14:24

Re: Bilen stryper sig själv vid hög belastning över tid?

Inlägg av Tfs »

Tack för råd och svar.
Regen breaking av nästa gång då.

Blev intresserad av hur kylningen går till.
Slutet vätskekylt system? Hittar bara detta: http://www.freshpatents.com/-dt20140626 ... 178722.php

Återanvänds värmen på något sätt?

Finns det bra sätt att vätskekyla batterier till elbilar så de t.ex. klarar bankörning? Google hittar mest forum som diskuterar frågan utan att ge svar, men antar det finns svar jag missat.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Bilen stryper sig själv vid hög belastning över tid?

Inlägg av bylund »

Batteriet är vätskekylt (och vätskevärmt vid behov).
Även låg laddning ger effektbegränsning. Vet ej hur lågt det är på P85D, men på min 85 börjar det märkas när det är drygt 100 km kvar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare
Inlägg: 342
Blev medlem: 10 okt 2014 18:04
Ort: Sigtuna

Re: Bilen stryper sig själv vid hög belastning över tid?

Inlägg av Fredriksv »

Se till att ha bättre laddnivå på batteriet nästa gång. Med lägre spänning måste strömmen öka för att nå samma effekt. Med högre ström blir det större effektförluster som måste kylas bort.
Användarvisningsbild
Tfs
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 13 mar 2015 14:24

Re: Bilen stryper sig själv vid hög belastning över tid?

Inlägg av Tfs »

Tackar, laddningen lär ha ställt till det också med endast 110 km kvar igår

Antar det bara är en tidsfråga innan elbilar klarar längre perioder med högt effektuttag. Ringen nästa när den dagen kommer


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bilen stryper sig själv vid hög belastning över tid?

Inlägg av LarsL »

Formula E får ju till i år ha egenutvecklade motorer och converters så det lär väl hända lite kul där med effektuttag under längre tid.
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare
Inlägg: 342
Blev medlem: 10 okt 2014 18:04
Ort: Sigtuna

Re: Bilen stryper sig själv vid hög belastning över tid?

Inlägg av Fredriksv »

Vilken hastighet höll du då? 130 i Danmark var ju inte något problem precis....
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Bilen stryper sig själv vid hög belastning över tid?

Inlägg av HelectriC »

Fredriksv skrev:
Vilken hastighet höll du då? 130 i Danmark var ju inte något problem precis....
150km/h Göteborg-Helsingborg-Göteborg inte heller nåt problem med min.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Bilen stryper sig själv vid hög belastning över tid?

Inlägg av miksch »

Har ligget i 200-220 i mange km. Ingen effektbegrensning. Men batteriene var varme, noe man merker ved ladning etter lengre høyhastighetsturer på autobahn. Da surrer varmepumpa på maks.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1816
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Bilen stryper sig själv vid hög belastning över tid?

Inlägg av Franz »

Är det typiskt batterierna som blir för varma eller är det växelriktare och motorer likaväl? Om en växelriktare har 95% effektivitet och omvandlar 320 kW så är det ju 16 kW värme som utvecklas. Med den mängden energi kan man värma 1 liter vatten från 20 grader till kokpunkten på 21 sekunder.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Bilen stryper sig själv vid hög belastning över tid?

Inlägg av miksch »

Har lest litt på det. Slik den generelle info er ser det ut som om det er batteriene som er limiteringen her. Batteriene må kjøles ved stort effektuttak eller f. eks ved SC. På en vanlig forbrennermotor lyser bare temperaturlampen opp, men det er opp til sjåføren å redusere gasppdrag. Teslan overstyrer her.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Skriv svar