Parkerade i nya parkeringshuset "Atollen" i Jönköping och råkade se att det där fanns 2 laddplatser.
Kanske kan vara användbart för er som redan fått er bil levererad Se bild...
Angående fortums snabbladdare. Vad är det för laddstandarder på dem? Räknar de Type 2 Mode 3 (32A, 22KW) som snabb? Eller är de riktiga snabbladdare med minst 50KW DC? Chademo eller CCS i så fall?
Kan ju svara på min egen fråga.
Kikade idag på en av Fortums snabbladdare vid McDonalds i Linköping. Enbart DC-laddning Chademo eller CCS. D.v.s. ingen typ2kontakt med AC. Så för att dessa stolpar ska vara användbara så krävs den dyra chademo-adaptern (som inte finns än?).
Eller en CCS-adapter som jag personligen tycker Tesla borde ta fram snabbt som attans.
Är det någon som vet om man kan använda CCS i en Fortumladdare för AC-laddning? Genom att stoppa in en Type2 kontakt i överdelen av CCS kontakten? Combined Charging System innebär väl att kontakten är en kombinerad AC och DC kontakt.
Nej det kan man inte. Dels så passar inte kontakten. Dem övre och undre delen sitter ihop i ett stycke. Och dels så finns inga ac-stift i övre deken utan bara kontrollsignalerna.
Kan ju svara på min egen fråga.
Kikade idag på en av Fortums snabbladdare vid McDonalds i Linköping. Enbart DC-laddning Chademo eller CCS. D.v.s. ingen typ2kontakt med AC. Så för att dessa stolpar ska vara användbara så krävs den dyra chademo-adaptern (som inte finns än?).
Eller en CCS-adapter som jag personligen tycker Tesla borde ta fram snabbt som attans.
Jag verkar ju ändå ha betalat för en CHAdeMO enligt fakturan. Gjorde följande tillägg vid beställningen
CHAdeMO 8900 kr
Type 2 Public Charging Conector 5100 kr
typ 2 kabeln från tesla är grymt överprisad... priset på en lika bra kabel ligger mellan 2000-3000 SEK. Den är dessutom bara tre meter lång om jag inte har fel?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Kan ju svara på min egen fråga.
Kikade idag på en av Fortums snabbladdare vid McDonalds i Linköping. Enbart DC-laddning Chademo eller CCS. D.v.s. ingen typ2kontakt med AC. Så för att dessa stolpar ska vara användbara så krävs den dyra chademo-adaptern (som inte finns än?).
Eller en CCS-adapter som jag personligen tycker Tesla borde ta fram snabbt som attans.
Jag verkar ju ändå ha betalat för en CHAdeMO enligt fakturan. Gjorde följande tillägg vid beställningen
CHAdeMO 8900 kr
Type 2 Public Charging Conector 5100 kr
Har du fått någon chademoadapter då?
Eller åtminstonde fått veta när du får en?
Kan ju svara på min egen fråga.
Kikade idag på en av Fortums snabbladdare vid McDonalds i Linköping. Enbart DC-laddning Chademo eller CCS. D.v.s. ingen typ2kontakt med AC. Så för att dessa stolpar ska vara användbara så krävs den dyra chademo-adaptern (som inte finns än?).
Eller en CCS-adapter som jag personligen tycker Tesla borde ta fram snabbt som attans.
Jag verkar ju ändå ha betalat för en CHAdeMO enligt fakturan. Gjorde följande tillägg vid beställningen
CHAdeMO 8900 kr
Type 2 Public Charging Conector 5100 kr
Har du fått någon chademoadapter då?
Eller åtminstonde fått veta när du får en?
Jag laddade vår Leaf på McDonalds Linköping, den gav 105 Ampere i början. Då bör det vara intressant att ladda en Modell S där?
_________________________________________________________________ Leaf, 9000mil. Såld BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD
Kan ju svara på min egen fråga.
Kikade idag på en av Fortums snabbladdare vid McDonalds i Linköping. Enbart DC-laddning Chademo eller CCS. D.v.s. ingen typ2kontakt med AC. Så för att dessa stolpar ska vara användbara så krävs den dyra chademo-adaptern (som inte finns än?).
Eller en CCS-adapter som jag personligen tycker Tesla borde ta fram snabbt som attans.
Jag verkar ju ändå ha betalat för en CHAdeMO enligt fakturan. Gjorde följande tillägg vid beställningen
CHAdeMO 8900 kr
Type 2 Public Charging Conector 5100 kr
CHAdeMO adapter finns inte längre att beställa. Kan väl gissa att den blir lite försenad.
Edit: I designstudion
På vägen hem från Täby, så passade jag och barnen på att gå in på en svensk restaurangkedja i Enköping!
Jag tänkte då passa på att ladda bilen medans vi skulle äta, döm om min besvikelse det går inte att ladda där med Teslas vinklade schukokontakt.
Det blir till att ha med en av mina sladdburna jordfelsbrytare i bilen i framtiden.
Maten tog otrolig tid att få fram, jag hade nog kunnat tanka två mil utan problem!
Skickade en fråga till McDonalds om deras laddare och fick följande svar:
"våra snabbladdare idag endast möter den Japanska standarden. Under våren kommer de att kompletteras även med den Europeiska standarden, tyvärr så kan jag inte säga exakt när uppgraderingen kommer att ske."
Svaret kom efter bara någon timme.
Har skickat en fråga till Burger King också, men inte fått något svar ännu.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD