Moderator: Redaktion
Om du med Privatleasing menar avbetalning utan kontantinsats erbjuder inte Tesla det, denna finansieringsform måste garanteras av leverantör/ÅF och det är inte alla som vill det.Rickenbacker1 skrev:Finns det öht? Både jag och hustrun är vanliga löneslavar, har inget företag,inga tjänster som innefattar tjänstebil.Är det möjligt att ens leasa en bil då, Tesla erbjuder väl ingenting sådant, eller gör de det? Vi känner oss dessutom lite blåsta av tesla, vi bokade 9/4-16, har väntat på vår short range sedan dess, nu kommer ändå andra att kunna få ut sin bil låååångt före oss, anledningen till en SR är ju att vi inte behöver något större,inte heller behöver vi 4-hjulsdrift(då skulle vi behålla vår RAV4:a.....)Nu verkar SR inte komma förrän till hösten om alls...10.000:- i sjön? Hoppas inte.........Vad vet ni orakel om privatleasin/Tesla? Enlighten me, please.
Nej, men Tesla gick väl aldrig ut i början och sa att det skulle bli en LR heller? Väldigt många förbokade Model 3 baserat på att bilen faktiskt skulle kosta 420.000 (typ). Forumets egna undersökning visar ju på en halvering av de som förbokat vs de som beställt. Men SR kommer, så det är bara att vänta lite till.electricfeel skrev:Hur har ni blivit blåsta, Har Tesla sagt att SR model 3 kommer säljas före LR eller?
Era 10 000 kr är inte bortkastade, så länge ni behåller er plats i kön så kommer ju ni vara bland dem första som får beställa och få Model 3 SR levererat till er ju?
Hjälper inte OP men jag är lite nyfiken på vilka som börjar med dyra toppmodeller för att sen släppa storsäljarna?EnTraktor skrev:Tesla har inte lurat nån på pengar. Har man betalat för en köplats, står man kvar i kön. Vill man dra sig ur kan man få pengarna tillbaka.
Att dom dyra bilarna skulle levereras först, tycker jag var ganska klart. Så gör nästan alla bolag - börjar med dyra toppmodellen och lanserar enklare/billigare efter hand.
Tesla har dessutom varit väldigt transparenta med att 35.000 USD bilen kommer först när produktionen nått en högre nivå.
Har man kvar sin köplats kommer man garanterat få sin 35.000-USD bil långt före dom som inte köat, för att efterfrågan på denna bil är mycket högre.
För dom som väntar på dragkrok gissar jag att den kommer först efter 35.000-USD bilen. Tesla vill inte tappa fokus från att få upp produktionsvolymerna, eller göra konfigurationerna mer komplicerade.
dd88 skrev:Hjälper inte OP men jag är lite nyfiken på vilka som börjar med dyra toppmodeller för att sen släppa storsäljarna?EnTraktor skrev:Tesla har inte lurat nån på pengar. Har man betalat för en köplats, står man kvar i kön. Vill man dra sig ur kan man få pengarna tillbaka.
Att dom dyra bilarna skulle levereras först, tycker jag var ganska klart. Så gör nästan alla bolag - börjar med dyra toppmodellen och lanserar enklare/billigare efter hand.
Tesla har dessutom varit väldigt transparenta med att 35.000 USD bilen kommer först när produktionen nått en högre nivå.
Har man kvar sin köplats kommer man garanterat få sin 35.000-USD bil långt före dom som inte köat, för att efterfrågan på denna bil är mycket högre.
För dom som väntar på dragkrok gissar jag att den kommer först efter 35.000-USD bilen. Tesla vill inte tappa fokus från att få upp produktionsvolymerna, eller göra konfigurationerna mer komplicerade.
Det samma görs ju även på avgasbilar även ifall man inte märker det på samma sätt eftersom det inte är samma efterfrågan på dem. Det är ju rätt självklart att tillverkarna när det är större efterfrågan än tillgång ger förtur till premiumprodukterna.Jeppe_E skrev:dd88 skrev:Hjälper inte OP men jag är lite nyfiken på vilka som börjar med dyra toppmodeller för att sen släppa storsäljarna?EnTraktor skrev:Tesla har inte lurat nån på pengar. Har man betalat för en köplats, står man kvar i kön. Vill man dra sig ur kan man få pengarna tillbaka.
Nästan alla... Det står ju så. Audi, Jaguar, Mercedes. Det är ju nästan alla
Bara sådär som dök upp i huvudet.. Skoda Oktavia lanserade den billigaste versionen först, RS-vesionen kom långt mycket senareSvenssons skrev:Det samma görs ju även på avgasbilar även ifall man inte märker det på samma sätt eftersom det inte är samma efterfrågan på dem. Det är ju rätt självklart att tillverkarna när det är större efterfrågan än tillgång ger förtur till premiumprodukterna.Jeppe_E skrev:dd88 skrev:Hjälper inte OP men jag är lite nyfiken på vilka som börjar med dyra toppmodeller för att sen släppa storsäljarna?EnTraktor skrev:Tesla har inte lurat nån på pengar. Har man betalat för en köplats, står man kvar i kön. Vill man dra sig ur kan man få pengarna tillbaka.
Så är det, de billigare varianterna brukar dock inte dröja 2 år från produktionsstart, som kommer bli fallet med M3 (ish). Även om de flesta kanske förstod att bilen inte skulle lanseras som SR direkt är det nog många som förutsatte att den vid det här laget skulle tillverkas.Svenssons skrev:Det samma görs ju även på avgasbilar även ifall man inte märker det på samma sätt eftersom det inte är samma efterfrågan på dem. Det är ju rätt självklart att tillverkarna när det är större efterfrågan än tillgång ger förtur till premiumprodukterna.Jeppe_E skrev:dd88 skrev:Hjälper inte OP men jag är lite nyfiken på vilka som börjar med dyra toppmodeller för att sen släppa storsäljarna?EnTraktor skrev:Tesla har inte lurat nån på pengar. Har man betalat för en köplats, står man kvar i kön. Vill man dra sig ur kan man få pengarna tillbaka.
Kollar vi på tyskarna (vilket jag antar är vad man brukar jämföra med?) så stämmer det inte alls.Geni87 skrev:Så är det, de billigare varianterna brukar dock inte dröja 2 år från produktionsstart, som kommer bli fallet med M3 (ish). Även om de flesta kanske förstod att bilen inte skulle lanseras som SR direkt är det nog många som förutsatte att den vid det här laget skulle tillverkas.Svenssons skrev:Det samma görs ju även på avgasbilar även ifall man inte märker det på samma sätt eftersom det inte är samma efterfrågan på dem. Det är ju rätt självklart att tillverkarna när det är större efterfrågan än tillgång ger förtur till premiumprodukterna.Jeppe_E skrev:dd88 skrev:Hjälper inte OP men jag är lite nyfiken på vilka som börjar med dyra toppmodeller för att sen släppa storsäljarna?EnTraktor skrev:Tesla har inte lurat nån på pengar. Har man betalat för en köplats, står man kvar i kön. Vill man dra sig ur kan man få pengarna tillbaka.
dd88 skrev:
Kollar vi på tyskarna (vilket jag antar är vad man brukar jämföra med?) så stämmer det inte alls.
Först kommer storsäljare, typ 320, A4 2.0 och C220 (motsvarande SR), efter ett halvår/år kommer motorstarka varianter typ 340, S4 och C450/C43 (motsvarande LR) Sen kommer de roliga bilarna efter ytterligare något år, typ M3, RS4 och C63 (motsvarande P).
Det Tesla gör är motsvarande M3 (originalet så klart) och 340 och väntar med den trötta tvålitersdieseln som den stora massan vill ha.
Varför vet ni nog bättre än mig.
Det är helt enkelt olika mellan tillverkare och även olika mellan modeller hos samma tillverkare. Nya 3-serie kommer med fler motoralternativ än de tröttaste från start, och Volvo brukar släppa de dyraste varianterna först. Hur som helst så var nog mest min poäng att det inte brukar dröja 2 år innan varianten "alla" vill ha kommer.dd88 skrev:Kollar vi på tyskarna (vilket jag antar är vad man brukar jämföra med?) så stämmer det inte alls.Geni87 skrev:Så är det, de billigare varianterna brukar dock inte dröja 2 år från produktionsstart, som kommer bli fallet med M3 (ish). Även om de flesta kanske förstod att bilen inte skulle lanseras som SR direkt är det nog många som förutsatte att den vid det här laget skulle tillverkas.
Först kommer storsäljare, typ 320, A4 2.0 och C220 (motsvarande SR), efter ett halvår/år kommer motorstarka varianter typ 340, S4 och C450/C43 (motsvarande LR) Sen kommer de roliga bilarna efter ytterligare något år, typ M3, RS4 och C63 (motsvarande P).
Det Tesla gör är motsvarande M3 (originalet så klart) och 340 och väntar med den trötta tvålitersdieseln som den stora massan vill ha.
Att hänvisa till Elons tweet om datum för att påvisa att något inte har hållits är lite komiskt. Detta är första gången Tesla massproducerar en bil. Det tar tid. Faktum är att det inte har gått snabbare för någon annan tillverkare att komma upp i dessa volymer så snabbt. Finns ingen referensram att förhålla sig till än sina egna förväntningar. Men med det sagt har man ju all rätt att känna sig vissen ändåGeni87 skrev:Det är helt enkelt olika mellan tillverkare och även olika mellan modeller hos samma tillverkare. Nya 3-serie kommer med fler motoralternativ än de tröttaste från start, och Volvo brukar släppa de dyraste varianterna först. Hur som helst så var nog mest min poäng att det inte brukar dröja 2 år innan varianten "alla" vill ha kommer.dd88 skrev:Kollar vi på tyskarna (vilket jag antar är vad man brukar jämföra med?) så stämmer det inte alls.Geni87 skrev:Så är det, de billigare varianterna brukar dock inte dröja 2 år från produktionsstart, som kommer bli fallet med M3 (ish). Även om de flesta kanske förstod att bilen inte skulle lanseras som SR direkt är det nog många som förutsatte att den vid det här laget skulle tillverkas.
Man förstår ju varför Tesla gör som de gör, som Jeppe_E påpekar, det har förmodligen varit helt avgörande för företagets överlevnad. Men att det "aldrig varit någon tvekan om" att det skulle dröja så här länge till SR kommer håller jag inte med om, speciellt inte med tanke på Elons Tweet som drog igång förhandsbokningarna.
"$35k price, unveil in March, preorders start then."
Nya 3an kommer som 320 och 330, skulle vilja påstå att båda ligger närmast SR. Nu jämför jag bara prestanda, ser man till utrustning så har Tesla inte riktigt någon motsvarighet.Geni87 skrev:Det är helt enkelt olika mellan tillverkare och även olika mellan modeller hos samma tillverkare. Nya 3-serie kommer med fler motoralternativ än de tröttaste från start, och Volvo brukar släppa de dyraste varianterna först. Hur som helst så var nog mest min poäng att det inte brukar dröja 2 år innan varianten "alla" vill ha kommer.dd88 skrev:Kollar vi på tyskarna (vilket jag antar är vad man brukar jämföra med?) så stämmer det inte alls.Geni87 skrev:Så är det, de billigare varianterna brukar dock inte dröja 2 år från produktionsstart, som kommer bli fallet med M3 (ish). Även om de flesta kanske förstod att bilen inte skulle lanseras som SR direkt är det nog många som förutsatte att den vid det här laget skulle tillverkas.
Det handlar inte om att det tar tid, bilen har massproducerats i ett tag nu. Att SR har uteblivit handlar om de finansiella förutsättningarna för företaget Tesla, uppenbarligen. Visst kan man tycka att det är komiskt att hänvisa till Elons Tweet, men å andra sidan är Elons Twitterkonto förmodligen Teslas främsta kanal för marknadsföring. Det står för övrigt inget om datum i Elons tweet, det står ett pris.Martey skrev:Att hänvisa till Elons tweet om datum för att påvisa att något inte har hållits är lite komiskt. Detta är första gången Tesla massproducerar en bil. Det tar tid. Faktum är att det inte har gått snabbare för någon annan tillverkare att komma upp i dessa volymer så snabbt. Finns ingen referensram att förhålla sig till än sina egna förväntningar. Men med det sagt har man ju all rätt att känna sig vissen ändå