Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

helix skrev:
Nu är det klart att E.ON och Clever samarbetar och ska bygga ett nätverk med snabbladdare. 2-6 laddare per station, 150kW (möjliga att uppgradera till 350kW).

Låter som snarlika ambitioner som Ionity. The more the merrier :)

https://jyllands-posten.dk/?fbclid=IwAR ... 642;finans
Intressant förstås.
Men det har ju med laddnätet att göra? Inte relaterat vad som kan refereras till Artikel i media?
Som jag varnyfiken på vad ni tyckte om i mitt förra inlägg.

Där elbilen får märkligt vara skuld till för stor metallproduktion som eskaleras av vind och solcellsutbyggnaden?

Förstå mig rätt nu.
Kan ju ligga i IONOTY-tråden kanske? Eller har jag fel? ;)
- -
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

helix skrev:
Nu är det klart att E.ON och Clever samarbetar och ska bygga ett nätverk med snabbladdare. 2-6 laddare per station, 150kW (möjliga att uppgradera till 350kW).

Gött! Många laddstationstillverkare verkar nu satsa på att erbjuda laddare som kan ladda mellan 200 och 900+ V (ABB, Tritium mfl), och 375-500 A, bådar gott inför framtiden. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

helix skrev:

Energibolagen är ju fett rika, så här har de en chans att börja bygga upp framtidens "drivmedelsstationer" Sen lite matställen brevid, så kommer mackdöden att bli total ;)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
FredrikR
elbilist

Inlägg av FredrikR »

helix skrev:

Fantastiskt bra nyheter! Är ju väldigt bra med flera allternativ för prissättningens skull. Och brukar ofta ladda på Clever, men jag kommer ju prioritera de platser där det finns flera stolpar för att inte riskera att hamna i kö så är helt rätt att satsa på fler laddare per station för att inte tappa kunder.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

TeslaTissel skrev:
helix skrev:

Intressant förstås.
Men det har ju med laddnätet att göra? Inte relaterat vad som kan refereras till Artikel i media?
Som jag varnyfiken på vad ni tyckte om i mitt förra inlägg.

Där elbilen får märkligt vara skuld till för stor metallproduktion som eskaleras av vind och solcellsutbyggnaden?

Förstå mig rätt nu.
Kan ju ligga i IONOTY-tråden kanske? Eller har jag fel? ;)
- -
Eftersom det inte finns en egen kategori för just laddnätverk så tycker jag ändå att det här är rätt tråd för lite allmänna nyheter om tex sådant, medans artiklar om specifikt Ionity såklart med fördel
läggas in i just den egna tråden för det :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

FredrikR skrev:
helix skrev:

Fantastiskt bra nyheter! Är ju väldigt bra med flera allternativ för prissättningens skull. Och brukar ofta ladda på Clever, men jag kommer ju prioritera de platser där det finns flera stolpar för att inte riskera att hamna i kö så är helt rätt att satsa på fler laddare per station för att inte tappa kunder.
Och förhoppningsvis (ganska stupsäkert snarare) så kommer dom att se det på beläggningen att det är rätt tänkt :)
Det hjälper ju deras lönsamhet direkt liksom, även om det samtidigt kan bli ett problem för dessa stationer då "alla" kommer att välja dom men då är det såklart betydligt enklare
att ta beslut om ytterligare utbyggnad på en station med hård beläggning osv :)

Nåt jag annars har saknat länge på dessa småstationer med en eller kanske i bästa fall två laddare är att man skulle kunna boka eller "tinga" en laddare i tex 5-10 minuter om man befinner sig nära och vill vara säker på att
inte komma fram till en upptagen laddare, och om denna tingning bara gäller en kort stund och bara ett tillfälle under en längre tidsperiod (minst några timmar iaf) så kan det i princip inte
missbrukas. Om en laddare redan är tingad så ska det såklart synas i appen och man kan då ta beslut om att vänta eller åka till en annan laddare osv.
Problemet är detsamma som för alla olika betallösningar att man måste ha systemet i en jäkla massa appar, såvida man inte kan ta fram en app som alla kan ansluta sig till oavsett leverantör :)
Och har man tagit fram en sådan app så kan man väl tänka sig att man löser just betalning/avtal genom just den appen också (har inte 100 koll men visst tänker Ionity lite så också?).
Jag tänker mig ungefär som när Swish sammanlänkar betalningar oavsett vilken bank man har (vilket var huvudproblemet från början typ).
Man kanske skulle kolla lite på hur Taxi-verksamhet funkar? Ungefär lika fast istället för en Taxi som åker runt så är det kunderna som kommer till en "Taxi" ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Fast det ger väl i princip inget utom att själva ockuperandet dras ut med 15minuter. Det blir lite som den där sjuka vanan att blockera ett bord på restaurangen innan man ställer sig i matkön eller tyskar som bokar solstolar. Medans du bara bokat upp laddaren i 15 min hade jag kunnat ladda och vara färdig på samma tid.
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare

Inlägg av Mr S »

TeslaTissel skrev:
Zalman3 skrev:
Givetvis ska företagen ha ett producentansvar oavsett var brytning sker av metaller.
Det som jag tycker är lite märkligt i debatten är att det inte pratas om de 1,2 miljoner människor som idag skadas
av brytning av bly.
I princip alla fossilbilar har bly batterier och det är väldigt lite debatt om blybrytningens skadeverkningar.

"Lead is a heavy metal that occurs naturally in the earth’s crust, and it is mined for use in a variety of materials including paint, ceramics glaze, batteries, and pipes. Lead also commonly exists in ore containing other frequently mined materials, such as iron, copper, silver, and zinc. Thus, there are many different mining operations worldwide that could potentially be responsible for releasing lead into the environment.
Miners in regions that lack environmental, health, and safety standards are often ill-equipped for their work, and some do not wear gloves, or even shoes while handling material that may contain toxins. Some mines are built in very close proximity to villages and towns, and children may play on the waste rock or tailings. To date, Blacksmith has identified 36 sites where lead contamination from mining poses a serious health risk to over 1.2 million people, with populations in Africa and South America being the most impacted."

Ja det är märkligt att ingen pratar om det, istället är det elbilen som är skadedjuret i mångas ögon.

Det var just därför jag tog upp inslaget i Sveriges Radio.

"Elbilen och jakten på metallerna"
Vad tycker ni om Arne Müllers kommentarer?
Har han rätt och är det ELBILENS fel??

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7127574

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7127574
Jag brukar vända på detta i diskussioner, att det är tack vare elbilen det kommit upp till ytan. Att det nu kan bli en förändring så att alla batterier, vart de än sitter, kan bli "rättvist" tillverkade.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
ochso

Inlägg av ochso »

LarsL skrev:
Rasten tingning ger väl i princip inget utan att själva ockuperandet dras ut med 15minuter. Det blir lite som den där sjuka vanan att blockera ett bord på restaurangen innan man ställer sig i matkön eller tyskar som bokar solstolar. Medans du bara bokat upp laddaren i 15 min hade jag kunnat ladda och vara färdig på samma tid.
Jag skulle iof vara beredd att betala för den tid jag "paxar" laddaren innan ankomst. Sjukt tråkigt dock om man förbokar en laddare 10 min innan ankomst bara för att anlända och upptäcka att någon parkerat sin diesel framför laddaren...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

ochso skrev:
LarsL skrev:
Rasten tingning ger väl i princip inget utan att själva ockuperandet dras ut med 15minuter. Det blir lite som den där sjuka vanan att blockera ett bord på restaurangen innan man ställer sig i matkön eller tyskar som bokar solstolar. Medans du bara bokat upp laddaren i 15 min hade jag kunnat ladda och vara färdig på samma tid.
Jag skulle iof vara beredd att betala för den tid jag "paxar" laddaren innan ankomst. Sjukt tråkigt dock om man förbokar en laddare 10 min innan ankomst bara för att anlända och upptäcka att någon parkerat sin diesel framför laddaren...
Fast det blir ännu värre om du köper min plats, jag kunde ha laddat och kommit vidare oavsett om du betalar eller inte.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Rättelse i Rapport idag angående branden vid laddning av laddhybriden. Nu gick de ut och sa att det berodde inte på fel i laddaren av elbilen utan på fel i kontakten eller timern som användes i huset.

Bra att protesterna biter lite!
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

LarsL skrev:
Rättelse i Rapport idag angående branden vid laddning av laddhybriden. Nu gick de ut och sa att det berodde inte på fel i laddaren av elbilen utan på fel i kontakten eller timern som användes i huset.

Bra att protesterna biter lite!
Skönt att höra.
Läste detta jag med i somras, men orkade inte bry mig om det nu när artikeln kom igen.
Tänkte bara att det är väl dags då det var nyhetstorka.
Har blivit konfronterad med detta några gånger, och då har jag svarat att lobbyverksamheten är stor mot elbilar och att sanningen i denna artikel var att det satt en timer som inte var dimensionerad för ändamålet och att det var den som startade branden.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

Vet inte om folk redan känner till företaget Midsummer som i Järfälla tillverkar produktionsutrustning för tillverkning av tunnfilmssolceller.

Snubblade över att de numera också tillverkar och säljer solceller direkt till kund, monterade på plåtar för att på så sätt kunna lägga ett falsat plåttak med integrerade solceller. Snygg lösning tycker jag, och extra kul att produktionsutrustningen, solcellerna och även plåten är Svensktillverkad. :)

https://clixbymidsummer.se/

Bild

"Som enda tillverkare producerar Midsummer både solceller och solpaneler i Sverige. Produktion sker i vår fabrik i Järfälla, där även plåten falsas. Midsummer är världsledande inom tillverkning och utveckling av kostnadseffektiv och nyckelfärdig produktionsutrustning för CIGS-solceller. Solcellerna i Clix by Midsummer tillverkas av Midsummers egenutvecklade maskin DUO. Av solcellerna tillverkas solpaneler och dessa integreras i plåttaket i fabriken. Plåten till taket levereras av svenska SSAB. I fabriken i Järfälla används endast svensk förnyelsebar el."
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

Men va faan!
Och detta kommer du med nu???!?!
Jag har lagt falsat tak, och vill ha solceller!!!
Du dum.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Tars skrev:
Men va faan!
Du dum.

Vadå? Du är ju van att byta :lol:

Fast 3200kWh på 56 kvm var inte mycket att hänga i granen.
Senast redigerad av Jeppe_E, redigerad totalt 1 gånger.

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

Jeppe_E skrev:
Tars skrev:
Men va faan!
Du dum.

Jojo......
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Geni87 skrev:
Japp minst sagt :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

Jeppe_E skrev:
Tars skrev:
Men va faan!
Du dum.

Men tunnfilm är ju bra i vårt klimat med mycket moln och lågt stående sol stora delar av året. Största fördelen är nog om man ändå ska lägga om taket eller bygga nytt hus, slippa kaka på kaka. Verkar rejält mycket billigare än Tesla solar roof iaf, baserat på de priser jag har sett.

Jag tyckte mest att det var kul att ett Svensk företag har tagit fram en sån trevlig produkt, och tillverkar på hemmaplan. När vi ska bygga hus nån gång kommer jag lätt överväga en sån lösning.
Tars skrev:
Men va faan!
Du dum.
Haha, sorry! Bättre marknadsundersökning nästa gång ;)
Senast redigerad av Geni87, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

Geni87 skrev:
Jeppe_E skrev:
Tars skrev:
Men va faan!
Du dum.

Men tunnfilm är ju bra i vårt klimat med mycket moln och lågt stående sol stora delar av året. Största fördelen är nog om man ändå ska lägga om taket eller bygga nytt hus, slippa kaka på kaka. Verkar rejält mycket billigare än Tesla solar roof iaf, baserat på de priser jag har sett.

Jag tyckte mest att det var kul att ett Svensk företag har tagit fram en sån trevlig produkt, och tillverkar på hemmaplan. När vi ska bygga hus nån gång kommer jag lätt överväga en sån lösning.
Såg effekten.
Den var tyvärr förlåt för mig i alla fall.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Opel... opel... opel...

Undrar om dom tror på det själva eller om dom bara måste hålla masken då dom lite för sent kom på att man kanske inte skulle utveckla nya dieslar.. men att dom var så långt i utvecklingen att det blev svårt att avbryta... :D
https://www.motormagasinet.se/article/v ... ieselmotor
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

joel80 skrev:
Opel... opel... opel...

Undrar om dom tror på det själva eller om dom bara måste hålla masken då dom lite för sent kom på att man kanske inte skulle utveckla nya dieslar.. men att dom var så långt i utvecklingen att det blev svårt att avbryta... :D
https://www.motormagasinet.se/article/v ... ieselmotor
Det blev ju en soppa med ampera e utan dess like. Frågan är ju om Opel kommer att överleva.

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Hos Bosch hävdar man till och med att dagens dieselmotorer är lika rena som bensinmotorerna.
Jo....visst....fast....
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar