FredrikR skrev:helix skrev:Nu är det klart att E.ON och Clever samarbetar och ska bygga ett nätverk med snabbladdare. 2-6 laddare per station, 150kW (möjliga att uppgradera till 350kW).
Låter som snarlika ambitioner som Ionity. The more the merrier
https://jyllands-posten.dk/?fbclid=IwAR ... 642;finans
Fantastiskt bra nyheter! Är ju väldigt bra med flera allternativ för prissättningens skull. Och brukar ofta ladda på Clever, men jag kommer ju prioritera de platser där det finns flera stolpar för att inte riskera att hamna i kö så är helt rätt att satsa på fler laddare per station för att inte tappa kunder.
Och förhoppningsvis (ganska stupsäkert snarare) så kommer dom att se det på beläggningen att det är rätt tänkt
Det hjälper ju deras lönsamhet direkt liksom, även om det samtidigt kan bli ett problem för dessa stationer då "alla" kommer att välja dom men då är det såklart betydligt enklare
att ta beslut om ytterligare utbyggnad på en station med hård beläggning osv
Nåt jag annars har saknat länge på dessa småstationer med en eller kanske i bästa fall två laddare är att man skulle kunna boka eller "tinga" en laddare i tex 5-10 minuter om man befinner sig nära och vill vara säker på att
inte komma fram till en upptagen laddare, och om denna tingning bara gäller en kort stund och bara ett tillfälle under en längre tidsperiod (minst några timmar iaf) så kan det i princip inte
missbrukas. Om en laddare redan är tingad så ska det såklart synas i appen och man kan då ta beslut om att vänta eller åka till en annan laddare osv.
Problemet är detsamma som för alla olika betallösningar att man måste ha systemet i en jäkla massa appar, såvida man inte kan ta fram en app som alla kan ansluta sig till oavsett leverantör

Och har man tagit fram en sådan app så kan man väl tänka sig att man löser just betalning/avtal genom just den appen också (har inte 100 koll men visst tänker Ionity lite så också?).
Jag tänker mig ungefär som när Swish sammanlänkar betalningar oavsett vilken bank man har (vilket var huvudproblemet från början typ).
Man kanske skulle kolla lite på hur Taxi-verksamhet funkar? Ungefär lika fast istället för en Taxi som åker runt så är det kunderna som kommer till en "Taxi"