Storlek bromsok?
Moderator: Redaktion
-
- Kontakt:
Storlek bromsok?
Hejhej alla!
Jag undrar om någon redan nu vet storleken på bromsoken på Model 3?
Alltså, hur stora fälgar MÅSTE man ha innan det tar i?
/Mvh, Johan
Re: Storlek bromsok?
Alltså, så att jag förstår. Vill du sätta mindre än 18" ?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Hitta ett svar i något forum från en "fälgsnubbe*, verkar som att det finns 17" fälgar som passar med minsta möjliga marginal.
"Downsize-for-winter - Welllll, it's almost exactly what I thought from the photos we've seen... you CAN fit a 17", but it's razor-thin close over the rear brakes. And when I say "a" wheel, I mean "a" wheel. Out of the 85 models we have in the right 17" specs. there is exactly one that fits over the rear brakes, and that with just 2.1mm of clearance to the barrel. On paper that is the absolute bare minimum we would ever consider for acceptable caliper-to-inner-barrel clearance, but until we can do some real-world testing we're not going to allow it as it's pretty clear the car wasn't designed for 17"."
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... le.105624/
"Downsize-for-winter - Welllll, it's almost exactly what I thought from the photos we've seen... you CAN fit a 17", but it's razor-thin close over the rear brakes. And when I say "a" wheel, I mean "a" wheel. Out of the 85 models we have in the right 17" specs. there is exactly one that fits over the rear brakes, and that with just 2.1mm of clearance to the barrel. On paper that is the absolute bare minimum we would ever consider for acceptable caliper-to-inner-barrel clearance, but until we can do some real-world testing we're not going to allow it as it's pretty clear the car wasn't designed for 17"."
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... le.105624/
Jag tror inte 2mm är tillräckligt när det sätter sig skit, is och snö på insida 

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fast oavsett om det är 2 eller 4mm borde det ju inte fastna mer är vad mellanrummet är.HelectriC skrev:Jag tror inte 2mm är tillräckligt när det sätter sig skit, is och snö på insida
Det borde skavas bort under färd så det inte bygger på mer än vad som ryms.
Sen har jag ingen aning om vilka toleranser man bör ha?
Ja, kanske det.ippodrome skrev:Fast oavsett om det är 2 eller 4mm borde det ju inte fastna mer är vad mellanrummet är.HelectriC skrev:Jag tror inte 2mm är tillräckligt när det sätter sig skit, is och snö på insida
De få kilometer man möjligtvis kan spara i räckvidd hade jag nog inte riskerat vs. alla diskussioner och problem man lär få med tesla om man ska reklamera nåt som har med hjulupphängningen att göra.
Model 3-24/Polestar 3-24
Nej jag hade inte heller satt på 17"-are på M3, men det verkar ju iaf som att det finns fälgar som gör det möjligt om nu nån skulle vilja det.HelectriC skrev:Ja, kanske det.ippodrome skrev:Fast oavsett om det är 2 eller 4mm borde det ju inte fastna mer är vad mellanrummet är.HelectriC skrev:Jag tror inte 2mm är tillräckligt när det sätter sig skit, is och snö på insida
De få kilometer man möjligtvis kan spara i räckvidd hade jag nog inte riskerat vs. alla diskussioner och problem man lär få med tesla om man ska reklamera nåt som har med hjulupphängningen att göra.

- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
Hej hopp! Jag har tappat länken till detaljritningarna?johangrimm skrev:Hejhej alla!
Har någon den så vore jag väldigt tacksam. Vill kolla spec - detaljerna på Model 3 Performance Dual motor 75 kWh
Enligt https://www.racingbrake.com/category-s/7606.htm är måtten på bromsskivorna följande:
Non-performance:
Fram 320x25 mm
Bak 335x25 mm
Performance:
Fram 355x25 mm
Bak 335x25 mm
Min nuvarande BMW 330i '06 har 330 mm fram och 336 mm bak och kommer med 17-tums hjul från fabrik. Dessutom passar alla eftermarknads 17-tumshjul utan konstigheter. Därför hyser jag visst hopp att det ska fungera på Model 3 också.
Dock är det ju inte bara bromsskivan som ska rymmas, utan även oket. En anledning till att 17-tummare inte skulle passa på Model 3 vore ifall Tesla har bestyckat Model 3 med betydligt klumpigare bromsok än BMW monterat på 330i.
Non-performance:
Fram 320x25 mm
Bak 335x25 mm
Performance:
Fram 355x25 mm
Bak 335x25 mm
Min nuvarande BMW 330i '06 har 330 mm fram och 336 mm bak och kommer med 17-tums hjul från fabrik. Dessutom passar alla eftermarknads 17-tumshjul utan konstigheter. Därför hyser jag visst hopp att det ska fungera på Model 3 också.
Dock är det ju inte bara bromsskivan som ska rymmas, utan även oket. En anledning till att 17-tummare inte skulle passa på Model 3 vore ifall Tesla har bestyckat Model 3 med betydligt klumpigare bromsok än BMW monterat på 330i.
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
https://epc.teslamotors.com/TeslaTissel skrev:Hej hopp! Jag har tappat länken till detaljritningarna?
Har någon den så vore jag väldigt tacksam. Vill kolla spec - detaljerna på Model 3 Performance Dual motor 75 kWh
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
BjornS skrev:https://epc.teslamotors.com/TeslaTissel skrev:Hej hopp! Jag har tappat länken till detaljritningarna?
Oj vad glad jag blir!!

STORT TACK BjornS!