Eftersom Tesla har kontroll både på bilen och laddaren är det väl inget som hindrar att Tesla använder helt andra protokoll när en Tesla laddar än när en annan bil laddar eller när en M3 laddar på en vanlig CCS.
DC laddning är ju rätt simpelt (+ till + å - till -) och kan väl styras fritt med mjukvaran i bil och laddare.
Kablarna till kontaken är rated till minst 270A i alla fall även ifall laddaren inte håller denna laddström i mer än 20 minuter.
CCS-SuC.png
Oavsett så följer de garanterat inte CCS 1.0 till Model 3. Troligen är det exakt samma protokoll till Model 3 som till Model S/X i dagsläget och andra bilar kan ännu inte ladda vid SuperChargers.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
We wanted to explore if Tesla could fit a CCS port under the door next to its Tesla port. We were quite surprised! Do you want both CCS & Tesla ports? What do you prefer?
Tycker ändå att det är en relevant fråga om man kan ladda från båda kablarna samtidigt. Finns många ställen man kan koppla in sig från två håll utan och blockera en annan laddare.
Förvånansvärt ofta så har en bil typ laddat fullt, laddar kanske med 15 kW medan en annan toppar upp, 25 kW. Varje laddar lämnar ifrån sig runt 145 kW tror jag så då finns det 100 kW outnyttjat som en tredje bil kan ta.
Också grymt om man bara kan koppla in den och så startar laddning automatiskt när den andra pluggar ur. Då kan man koppla in den och sen gå in o äta . Dock kan ju en annan laddare blir ledig före den man kopplat in på...
Håller med om frågans relevans, det skulle inte vara så väldigt svårt att få till det tänker jag, men som så många här - det är ju ett forum och inte någon vetenskaplig konferens- killgissar jag att det inte är värt besväret, då det väldigt sällan är fullt på SuC. Men om intelligensen att reglera detta mestadels redan finns i bilarna och handskakningen är någorlunda intelligent, så kan det väl göras ? Säkrast att helt ”stänga av” ena sladden när den andra laddar som någon skrev,
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Håller med om frågans relevans, det skulle inte vara så väldigt svårt att få till det tänker jag, men som så många här - det är ju ett forum och inte någon vetenskaplig konferens- killgissar jag att det inte är värt besväret, då det väldigt sällan är fullt på SuC. Men om intelligensen att reglera detta mestadels redan finns i bilarna och handskakningen är någorlunda intelligent, så kan det väl göras ? Säkrast att helt ”stänga av” ena sladden när den andra laddar som någon skrev,
Ja båda kablarna behöver nog vara anslutna via varsin kontaktor för att kunna koppla bort den ena kabeln om bara den andra är ansluten, annars är det tveksamt om det ens är lagligt. Men eftersom båda kablarna skulle bli kopplade på samma utgång kan det nog bli lite knepigt med spännings- och effektregleringen om två bilar med väldigt olika SOC får för sig att ladda samtidigt... Risken är ju att det blir strömrusning från ett batteri med hög SOC till ett med låg SOC.
Håller med om frågans relevans, det skulle inte vara så väldigt svårt att få till det tänker jag, men som så många här - det är ju ett forum och inte någon vetenskaplig konferens- killgissar jag att det inte är värt besväret, då det väldigt sällan är fullt på SuC. Men om intelligensen att reglera detta mestadels redan finns i bilarna och handskakningen är någorlunda intelligent, så kan det väl göras ? Säkrast att helt ”stänga av” ena sladden när den andra laddar som någon skrev,
Ja båda kablarna behöver nog vara anslutna via varsin kontaktor för att kunna koppla bort den ena kabeln om bara den andra är ansluten, annars är det tveksamt om det ens är lagligt. Men eftersom båda kablarna skulle bli kopplade på samma utgång kan det nog bli lite knepigt med spännings- och effektregleringen om två bilar med väldigt olika SOC får för sig att ladda samtidigt... Risken är ju att det blir strömrusning från ett batteri med hög SOC till ett med låg SOC.
Det är väl precis samma sak med en "vanlig" 50kW kombinerad CCS/Chademo-laddare. Två kablar med olika kontrollogik och protokoll delar på DC kraftmodul. Problemet är bara att det går inte att ladda två batterier från samma DC-källa. Gäller även de CCS/Chademo som påstås klara samtidig laddning, det krävs dubbel krafthårdvara (vilket vissa iofs är förberedda för).
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri Avgasfri sedan 2015.04.28
Håller med om frågans relevans, det skulle inte vara så väldigt svårt att få till det tänker jag, men som så många här - det är ju ett forum och inte någon vetenskaplig konferens- killgissar jag att det inte är värt besväret, då det väldigt sällan är fullt på SuC. Men om intelligensen att reglera detta mestadels redan finns i bilarna och handskakningen är någorlunda intelligent, så kan det väl göras ? Säkrast att helt ”stänga av” ena sladden när den andra laddar som någon skrev,
Ja båda kablarna behöver nog vara anslutna via varsin kontaktor för att kunna koppla bort den ena kabeln om bara den andra är ansluten, annars är det tveksamt om det ens är lagligt. Men eftersom båda kablarna skulle bli kopplade på samma utgång kan det nog bli lite knepigt med spännings- och effektregleringen om två bilar med väldigt olika SOC får för sig att ladda samtidigt... Risken är ju att det blir strömrusning från ett batteri med hög SOC till ett med låg SOC.
Det är väl precis samma sak med en "vanlig" 50kW kombinerad CCS/Chademo-laddare. Två kablar med olika kontrollogik och protokoll delar på DC kraftmodul. Problemet är bara att det går inte att ladda två batterier från samma DC-källa. Gäller även de CCS/Chademo som påstås klara samtidig laddning, det krävs dubbel krafthårdvara (vilket vissa iofs är förberedda för).
Håller med om frågans relevans, det skulle inte vara så väldigt svårt att få till det tänker jag, men som så många här - det är ju ett forum och inte någon vetenskaplig konferens- killgissar jag att det inte är värt besväret, då det väldigt sällan är fullt på SuC. Men om intelligensen att reglera detta mestadels redan finns i bilarna och handskakningen är någorlunda intelligent, så kan det väl göras ? Säkrast att helt ”stänga av” ena sladden när den andra laddar som någon skrev,
Ja båda kablarna behöver nog vara anslutna via varsin kontaktor för att kunna koppla bort den ena kabeln om bara den andra är ansluten, annars är det tveksamt om det ens är lagligt. Men eftersom båda kablarna skulle bli kopplade på samma utgång kan det nog bli lite knepigt med spännings- och effektregleringen om två bilar med väldigt olika SOC får för sig att ladda samtidigt... Risken är ju att det blir strömrusning från ett batteri med hög SOC till ett med låg SOC.
Ganska snyggt att de har lyckats bygga om detta i existerande SuC, både kontakter som du nämner men även lite elektronik för att känna av vilken som är ansluten och slå på strömmen på rätt uttag så att säga.
Håller med om frågans relevans, det skulle inte vara så väldigt svårt att få till det tänker jag, men som så många här - det är ju ett forum och inte någon vetenskaplig konferens- killgissar jag att det inte är värt besväret, då det väldigt sällan är fullt på SuC. Men om intelligensen att reglera detta mestadels redan finns i bilarna och handskakningen är någorlunda intelligent, så kan det väl göras ? Säkrast att helt ”stänga av” ena sladden när den andra laddar som någon skrev,
Ja båda kablarna behöver nog vara anslutna via varsin kontaktor för att kunna koppla bort den ena kabeln om bara den andra är ansluten, annars är det tveksamt om det ens är lagligt. Men eftersom båda kablarna skulle bli kopplade på samma utgång kan det nog bli lite knepigt med spännings- och effektregleringen om två bilar med väldigt olika SOC får för sig att ladda samtidigt... Risken är ju att det blir strömrusning från ett batteri med hög SOC till ett med låg SOC.
Ganska snyggt att de har lyckats bygga om detta i existerande SuC, både kontakter som du nämner men även lite elektronik för att känna av vilken som är ansluten och slå på strömmen på rätt uttag så att säga.
Inte kontakter, kontaktorer. Det är inte speciellt komplicerat att få till, men visst är det bra att de inte har behövt bygga om stationerna speciellt mycket. Frågan är om det var tur eller skicklighet.
Håller med om frågans relevans, det skulle inte vara så väldigt svårt att få till det tänker jag, men som så många här - det är ju ett forum och inte någon vetenskaplig konferens- killgissar jag att det inte är värt besväret, då det väldigt sällan är fullt på SuC. Men om intelligensen att reglera detta mestadels redan finns i bilarna och handskakningen är någorlunda intelligent, så kan det väl göras ? Säkrast att helt ”stänga av” ena sladden när den andra laddar som någon skrev,
Ja båda kablarna behöver nog vara anslutna via varsin kontaktor för att kunna koppla bort den ena kabeln om bara den andra är ansluten, annars är det tveksamt om det ens är lagligt. Men eftersom båda kablarna skulle bli kopplade på samma utgång kan det nog bli lite knepigt med spännings- och effektregleringen om två bilar med väldigt olika SOC får för sig att ladda samtidigt... Risken är ju att det blir strömrusning från ett batteri med hög SOC till ett med låg SOC.
Ganska snyggt att de har lyckats bygga om detta i existerande SuC, både kontakter som du nämner men även lite elektronik för att känna av vilken som är ansluten och slå på strömmen på rätt uttag så att säga.
Inte kontakter, kontaktorer. Det är inte speciellt komplicerat att få till, men visst är det bra att de inte har behövt bygga om stationerna speciellt mycket. Frågan är om det var tur eller skicklighet.
Tur
Det har ju runnit väldigt mycket vatten under broarna sedan de första SuC sattes upp i EU. Fanns förmodligen inte på kartan att man skulle börja leverera bilar till EU med CCS. Då skulle det ju funnits där från början (så tänker jag ivf).
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Håller med om frågans relevans, det skulle inte vara så väldigt svårt att få till det tänker jag, men som så många här - det är ju ett forum och inte någon vetenskaplig konferens- killgissar jag att det inte är värt besväret, då det väldigt sällan är fullt på SuC. Men om intelligensen att reglera detta mestadels redan finns i bilarna och handskakningen är någorlunda intelligent, så kan det väl göras ? Säkrast att helt ”stänga av” ena sladden när den andra laddar som någon skrev,
Ja båda kablarna behöver nog vara anslutna via varsin kontaktor för att kunna koppla bort den ena kabeln om bara den andra är ansluten, annars är det tveksamt om det ens är lagligt. Men eftersom båda kablarna skulle bli kopplade på samma utgång kan det nog bli lite knepigt med spännings- och effektregleringen om två bilar med väldigt olika SOC får för sig att ladda samtidigt... Risken är ju att det blir strömrusning från ett batteri med hög SOC till ett med låg SOC.
Ganska snyggt att de har lyckats bygga om detta i existerande SuC, både kontakter som du nämner men även lite elektronik för att känna av vilken som är ansluten och slå på strömmen på rätt uttag så att säga.
Inte kontakter, kontaktorer. Det är inte speciellt komplicerat att få till, men visst är det bra att de inte har behövt bygga om stationerna speciellt mycket. Frågan är om det var tur eller skicklighet.
Tur
Det har ju runnit väldigt mycket vatten under broarna sedan de första SuC sattes upp i EU. Fanns förmodligen inte på kartan att man skulle börja leverera bilar till EU med CCS. Då skulle det ju funnits där från början (så tänker jag ivf).
Håller med dig. Men väldigt bra att Tesla biter i det sura äpplet nu och inför CCS, frågan är om de kommer göra samma sak i USA på sikt.
Det känns ju dock lite sent påtänkt nu. Hade det varit innan Model 3 rullade ut ur fabriken hade det varit möjligt. Men nu? Känns tveksamt, tyvärr.
Jo jag vet, inte omöjligt att ändra sig nu dock, även om det blir bökigare jämfört med i Europa där M3 lanseras med CCS från start. Egentligen skiter jag i hur de gör i USA, men bara för sakens skull att det är trevligt med gemensamma standarder hade det varit kul.
Det känns ju dock lite sent påtänkt nu. Hade det varit innan Model 3 rullade ut ur fabriken hade det varit möjligt. Men nu? Känns tveksamt, tyvärr.
Jo jag vet, inte omöjligt att ändra sig nu dock, även om det blir bökigare jämfört med i Europa där M3 lanseras med CCS från start. Egentligen skiter jag i hur de gör i USA, men bara för sakens skull att det är trevligt med gemensamma standarder hade det varit kul.
Ja de blir väl inte riktigt samma ändå eftersom de lär bli CCS med typ1 uttag i USA om de nu ska köra CCS.
Dessutom mer komplicerat eftersom deras destination laddare inte heller kommer fungera.
Det känns ju dock lite sent påtänkt nu. Hade det varit innan Model 3 rullade ut ur fabriken hade det varit möjligt. Men nu? Känns tveksamt, tyvärr.
Jo jag vet, inte omöjligt att ändra sig nu dock, även om det blir bökigare jämfört med i Europa där M3 lanseras med CCS från start. Egentligen skiter jag i hur de gör i USA, men bara för sakens skull att det är trevligt med gemensamma standarder hade det varit kul.
Ja de blir väl inte riktigt samma ändå eftersom de lär bli CCS med typ1 uttag i USA om de nu ska köra CCS.
Dessutom mer komplicerat eftersom deras destination laddare inte heller kommer fungera.
Nej det är sant, deras "gamla" uttag har mer likheter med rådande standard i Europa jämfört med i USA. Nu menade jag inte att standarden är exakt samma i Europa som i USA, men bara att varje kontinent håller sig till en standard hade ju varit trevligt...
Här kan vi hålla reda på alla Superchargers som byggts om för CCS.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Här kan vi hålla reda på alla Superchargers som byggts om för CCS.
Intressant att Karlskrona är med. Den är väl privatägd?
Kommer Tesla att bygga om den oxå?
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Intressant att Karlskrona är med. Den är väl privatägd?
Kommer Tesla att bygga om den oxå?
Jag gissar att någon bara använde https://supercharge.info/ som källa. Det vore direkt förvånande om Tesla skulle göra någon modifiering av den.
Känns väl lika konstigt om de inte uppdateras tycker jag åtminstone.
Att den är. Privat ägd syns ju inte direkt utan de är bara för man hänger här som man vet de.
Känns väl lika konstigt om de inte uppdateras tycker jag åtminstone.
Att den är. Privat ägd syns ju inte direkt utan de är bara för man hänger här som man vet de.
Fast hänger man inte här eller motsvarande så vet man inte om den. Den syns inte på Teslas egna kartor, mer än att det är en destinationsladdare på 22 kW tillgänglig för allmänheten satt på samma adress. Finns det en sådan också, eller är det bara fast chargern som finns där?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Känns väl lika konstigt om de inte uppdateras tycker jag åtminstone.
Att den är. Privat ägd syns ju inte direkt utan de är bara för man hänger här som man vet de.
Fast hänger man inte här eller motsvarande så vet man inte om den. Den syns inte på Teslas egna kartor, mer än att det är en destinationsladdare på 22 kW tillgänglig för allmänheten satt på samma adress. Finns det en sådan också, eller är det bara fast chargern som finns där?
Där finns även destination charger.
Sen kanske inte den stora allmänheten känner till denna laddare men alla som är varit i Karlskrona känner du till denna då den ligger så centralt så för turister och lokal befolkning är den väldigt känd.
Jag tror den konverteras dock lär den inte ligga först i listan.
Och man är ingen riktig Teslaägare förrns man har laddat där såklart
(och föråldrad är den/dom väl knappast då den laddar snabbare än nästintill alla andra i Sverige förutom Teslas egna, den gav 60kW när jag var där iaf)