Nya 2000% snabbare datorn i M3?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Re: Nya 2000% snabbare datorn i M3?

Inlägg av Jeppe_E »

Martey skrev:
Jeppe_E skrev:
Martey skrev:
Inget Tesla gör är gratis. Och allt de gör har ett vinstintresse. Se bara på hur de ändrar prissättningarna och hur dyrt det är med ändringen av färg. Att tro att man kommer få hårdvara gratis om man väntar är lite naivt enligt mig.

Tesla levererar alla sina Model 3 med samma hårdvara för Enhanced Auto Pilot (EAP), oavsett om du beställt EAP eller inte. Dock är det varken gratis eller "billigt" om du köper det i samband med att du gör din beställning (55k SEK). Väljer du till det senare blir det ännu dyrare. Man kan se det som en straffkostnad eller "ännu dyrare".

På samma sätt så kommer hårdvaran för Full Self-driving (FSD) inte vara gratis. Installeras den efteråt kommer den kosta. Om den skulle ingå som en del av bilen kommer den också kosta. Denna typ av hårdvara är det Tesla har som huvudmål med sina bilar så tro mig när jag säger att de inte kommer ge bort tekniken :D
Nej, alltså.. Tesla kommer förmodligen att trycka i chippet i alla nyare bilar. Det är betydligt mer kostsamt att ha två olika processer på en tillverkningslina. Därför är jag övertygad om att chippet kommer att finnas i bilarna framöver, men det kommer ju fortfarande att behöva aktiveras genom att köpa mjukvaran. Så, man kommer inte att få hårdaran, även om den finns i bilen. Men rent tillverkningstekniskt så är det alltså betydligt mer kostsamt att ha två olika varianter än en.
Så må va hänt att det är mer omkostnader att ha fler produkter i omsättning (säger sig självt). Dock så är jag fortfarande skeptisk till att man kommer undan gratis eller billigare om man väntar 6 månader (enligt trådskaparens egna planering). Vi har inte ens fått första skeppningen med bilar, den kan mycket väl bli försenad eller utdragen (hoppas jag har fel dock). Om man endast väntar för att spara tusenlappar på FSD som (enligt mig) knappast kommer att bli tillgängligt under nästa år, ställer jag mig frågandes till vad personen faktiskt väntar på. Bilen eller att få något billigt rent överlag? Tar man perspektivet att all ny teknik blir billigare och över tid blir standard i nya modeller vill jag påstå att vi konstant kommer befinna oss i ett sådant stadie. Därför är mitt tips att se över vad man faktiskt väntar på :) Annars är det lite en evig väntan.
Nej, du missförstår mig. Du får ingenting gratis. Däremot kommer chippet rent fysiskt finnas i bilen vid en viss tidpunkt. Så fort det nya chippet är klart för montering så kommer Tesla inte att bara sätta det i bilar som äör beställda med FSD. Det Elon menar med sitt uttalande är att den går att installera i efterhand (eftersom det i dagsläget inte ens går att beställa med FSD). Jag förstår inte heller varför man ska vänta på det nya chippet.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Mickep

Inlägg av Mickep »

Tror att trådskapare menar att väntar man får man den nya processor även om man enbart tar enhanced, och den är därmed "bättre" även på den funktionen.
köper man nu i tro att tomten inte kommer komma nästa år få man en "sämre" processor som enbart uppdateras om man pungar ut med full självkörning.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

Mycket spekulationer i den här tråden... så här kommer lite mer :)

Köper man i efterhand FSD till bilen (när det nu blir tillgängligt) så kommer man automatiskt därmed också "få" AP3.0-hårdvaran installerad i bilen på köpet. Det ska vara en plug-and-play modul som rakt av ersätter Nvidia-enheten som sitter i AP2.5-bilar från fabrik. Se den här artikeln på Electrek:
https://electrek.co/2018/08/08/tesla-au ... g-package/

Att vänta att beställa bil för att få nya hårdvaran från fabrik känns onödigt. Dessutom vet vi inte hur långt bort AP3.0 chippet faktiskt är samt ännu mer otydligt är när mjukvara kommer uppgraderas så det ger någon praktisk skillnad.

En jämförelse kan göras mellan AP2.0 och AP2.5 där AP2.5 har snabbare hårdvara än AP2.0. Funktionalitetsmässigt är bilarna i dagsläget identiska som jag har förstått det (förutom Dashcam i 2.5). Tesla har konstaterat att för AP-funktionerna så duger Nvidia-processorn fint, men för allt som krävs för FSD räcker helt enkelt inte hårdvaran till.

Tesla vill såklart sälja FSD till alla bilar. Kan de plocka ut 30-60k för denna uppgradering är det billigt för dem att byta ut chipet i dessa bilar. Det kan inte kosta mer än en bråkdel av vad uppgraderingen av mjukvaran ger i intäkt.
Användarvisningsbild
skegge
Teslaägare

Inlägg av skegge »

Åtminstone i USA kan man väl fortfarande beställa FSD ”off menu” och därmed kunna få AP3 hw installerad när den kommer
Dock kan man diskutera nyttan annat än att vara garanterad senaste hårdvaran eftersom FSD inte finns funktionsmäsdigt än.
Prismässigt är det nog ett lotteri om man tjänar på den manövern

//Christian
oakim
Teslaägare

Inlägg av oakim »

Även i Norge kan man beställa FSD "off menu" enligt denna tråd på elbilforum.no. https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=42840.75
Då kan man ju tänka sig att det även är möjligt i Sverige för de som önskar.
Model 3 LR AWD Blå med svart inredning, (på köpet-AP), 18"
Användarvisningsbild
toffa
Teslaägare

Inlägg av toffa »

Hej!

Jag fick leverans på min Model X 100D precis strax innan jul och jag valde att få Total Självkörning på denna bil så det går absolut att beställa till fastän det inte finns som ett synligt tillval.
Med vänlig hälsning.
Christofer
Användarvisningsbild
skegge
Teslaägare

Nya 2000% snabbare datorn i M3?

Inlägg av skegge »

Hej
Var det nån prisskillnad mot vad det kostade när det fanns som ordinarie tillval?
Var runt 30 000 när det begav sig har jag för mig
Fick du nån info när det börjar göra skillnad med FSD?

//Christian
larsw
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av larsw »

Så länge den kan börja följa hastighetsgränsen... idiotiskt idag.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

Om någon vill nörda ner sig i lite detaljer om nya chipsetet

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... w3.139550/
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
toffa
Teslaägare

Inlägg av toffa »

Kostnaden hade inget prispålägg utan var typ 33000 kr så alltså som tidigare.

Dock påtala de att mjukvaran inte är aktiverad ännu eftersom den inte är tillåten. Fick inget mer besked än så.

En fråga om autopilot, ibland tar den hänsyn till hastigheter och både ökar och saktar in men ibland gör den inte det. Att få den öka från 80 till 100 verkar vara rätt svårt. Någon som vet?
Med vänlig hälsning.
Christofer
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

toffa skrev:
Kostnaden hade inget prispålägg utan var typ 33000 kr så alltså som tidigare.

Dock påtala de att mjukvaran inte är aktiverad ännu eftersom den inte är tillåten. Fick inget mer besked än så.

En fråga om autopilot, ibland tar den hänsyn till hastigheter och både ökar och saktar in men ibland gör den inte det. Att få den öka från 80 till 100 verkar vara rätt svårt. Någon som vet?
Det funkar bara om du tidigare haft 100 inställt och den sänkt till 80 själv. Den höjer aldrig över det högsta du nånsin satt den på
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
toffa
Teslaägare

Inlägg av toffa »

Aha, men om jag börjar köra på en 80 väg och ställer in autopiloten så vill jag att den håller hastigheten sedan om det skulle bli 100. Men det är kanske inte så den är tänkt att fungera?
Med vänlig hälsning.
Christofer
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

toffa skrev:
Aha, men om jag börjar köra på en 80 väg och ställer in autopiloten så vill jag att den håller hastigheten sedan om det skulle bli 100. Men det är kanske inte så den är tänkt att fungera?
Vet ej, men det är iaf inte så den de facto funkar
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Skriv svar