Kia Niro EV

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Henrik Torphammar

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Henrik Torphammar »

Jeppe_E skrev:
Men.... normalt att åka hemifrån utan plånbok med sitt visa-kort...
Har inte haft plånbok på väldigt länge (25år) och senaste två åren inte heller VISA kortet med mig.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jeppe_E skrev:
Jag har nog under alla mina år som bilförare aldrig råkat ut för att jag inte kunnat tanka. säga vad man vill, men det är inte lika enkelt att ladda en elbil. Eftersom det ändå tar längre tid än att fylla en tank så måste det bli smidigare, annars är detta en sådan sak som kommer att fördröja övergången.
Jag måste bara säga att jag haft problem med att tanka fler gånger än jag haft problem med snabbladdning. Men det är klart då har jag kört avgasbil 10 gånger så länge. Kommer framför allt ihåg skrynkliga sedlar som inte automaten accepterade.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Henrik Torphammar skrev:
Jeppe_E skrev:
Har inte haft plånbok på väldigt länge (25år) och senaste två åren inte heller VISA kortet med mig.

Tror du missade min poäng :lol: :lol: :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Henrik Torphammar

Jeppe_E skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Jeppe_E skrev:

Tror du missade min poäng :lol: :lol: :lol:
Säkert :)
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Henrik Torphammar skrev:
taliz skrev:
Henrik Torphammar skrev:
taliz skrev:

Ytterligare bevis på vad man har att se fram emot utan access till Superchargers. :(
Bevis på vad? Att Leaf suger? För annars var det väl inget speciellt?
Bevis på att det fortfarande är väldigt dåligt med publika laddare som funkar/är tillgängliga i Sverige. Såvida man inte kör Tesla förstås.
De som köper Eniro/kona och tänker att de kommer vara hur bra somhelst på långresa bör nog tänka igen...
Kunde ju lika gärna varit fullt på en supercharger

https://www.businessinsider.sg/truck-ow ... s-2018-12/

Konstig argumentation om långresor. Kör man längre än ett laddar upp med Eniro så är ju tåg eller flyg bättre alternativ.
Ja, eftersom tåg går överallt och är så pålitliga...
Då kan ju Tesla lika gärna lägga ner superchargers eftersom de är helt värdelösa.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Eftersom tråden numer handlar om enkelheten/tillgängligheten att ladda, kommer jag nu med en personlig iakttagelse:
Har kört eGolfen 460 mil på 2 månader och: JA - det är lite meck vid långresor (vilket vintertid handlar om +15 mil). Vi har som längst varit 32 mil hemifrån och då får man planera lite. Inget som stör om man VILL köra elbil. Om man inte vill köra elbil, så kommer det nog dröja 5-10 år innan man tänkt om då merparten bilar kommer att vara elbilar. Samma omställning var när fossilbilen kom. I början fanns det ont om fungerande mackar och man hade ju redan hästen och visste hur den skulle skötas.
Diskussionen är en ickefråga: Du som VILL köra på el - gör det (och njut av det) Du som INTE vill - fortsätt med din gamla fossilhäck (eller en nyinköpt dito) Det finns för och nackdelar med båda. Själv så blir det aldrig mer en fossilbil.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Kan ju tillägga att för mig som kört en Zoe 22 kWh i 3 år så kommer en e-Niro att göra att jag kommer att slippa ladda vid kanske 75% eller mer av alla tillfällen som jag nu tvingas ladda på offentliga laddare. En resa som jag återkommande gör har längden 25 mil (enkel väg). Med Zoe går den att göra med 1-2 laddningar på sommaren och 3-4 laddningar på vintern. Med e-Niron slipper jag stanna och ladda alls, även på vintern. Några andra sådana resor är på 10-15 mil och de kan jag göra ToR över dagen utan att ladda. Några ggr per år gör jag en längre resa på 50 mil enkel väg. Då behöver jag bara ladda en gång under färd och det kan jag stå ut med. Med tanke på att CCS-laddarna är så många nu och ligger med några få mils avstånd så skulle det vara maximal otur om alla som man räknat med att kunna använda antingen skulle vara ur funktion eller upptagna. Jag ser inte detta som nån större risk.

Så jag ser inte att e-Nirons laddnätverk och laddhastighet skulle vara nåt som gör bilen till ett sämre val än en Tesla 3. Inte för mig och mina resvanor, och särskilt inte om man väger in prisbilden och sannolikheten till att bilen kommer att levereras med dragkrok inom en inte alltför avlägsen framtid.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Jerker skrev:
Kan ju tillägga att för mig som kört en Zoe 22 kWh i 3 år så kommer en e-Niro att göra att jag kommer att slippa ladda vid kanske 75% eller mer av alla tillfällen som jag nu tvingas ladda på offentliga laddare. En resa som jag återkommande gör har längden 25 mil (enkel väg). Med Zoe går den att göra med 1-2 laddningar på sommaren och 3-4 laddningar på vintern. Med e-Niron slipper jag stanna och ladda alls, även på vintern. Några andra sådana resor är på 10-15 mil och de kan jag göra ToR över dagen utan att ladda. Några ggr per år gör jag en längre resa på 50 mil enkel väg. Då behöver jag bara ladda en gång under färd och det kan jag stå ut med. Med tanke på att CCS-laddarna är så många nu och ligger med några få mils avstånd så skulle det vara maximal otur om alla som man räknat med att kunna använda antingen skulle vara ur funktion eller upptagna. Jag ser inte detta som nån större risk.

Så jag ser inte att e-Nirons laddnätverk och laddhastighet skulle vara nåt som gör bilen till ett sämre val än en Tesla 3. Inte för mig och mina resvanor, och särskilt inte om man väger in prisbilden och sannolikheten till att bilen kommer att levereras med dragkrok inom en inte alltför avlägsen framtid.
Ja kör man sällan långt är det nog rätt lugnt. Men de som kör mycket och långt, typ säljare - som dessutom har mest att spara på att gå över till elbil - bör nog seriöst överväga access till Supercharger-nätet som grundkrav för en elbil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

taliz skrev:
Jerker skrev:

Ja kör man sällan långt är det nog rätt lugnt. Men de som kör mycket och långt, typ säljare - som dessutom har mest att spara på att gå över till elbil - bör nog seriöst överväga access till Supercharger-nätet som grundkrav för en elbil.
Ja, kanske det. Men jag beskrev det från mitt perspektiv.
Henrik Torphammar

taliz skrev:
Men de som kör mycket och långt, typ säljare - som dessutom har mest att spara på att gå över till elbil - bör nog seriöst överväga access till Supercharger-nätet som grundkrav för en elbil.
Ganska uppenbart att resande säljare måste ha mer än vad en Kia erbjuder. Oavsett drivmedel. Precis som piloter kanske gör bäst i att flyga flygplan och Sjökaptener gör bäst i att köra kryssningsbåtar så sätter man inte en resande säljare med extrema miltal per år i en Kia eller Nissan.
Henrik Torphammar

Jerker skrev:
taliz skrev:
Jerker skrev:

Ja, kanske det. Men jag beskrev det från mitt perspektiv.
Precis, det beror på vad man kommer från. Dom som kommer uppifrån har ju svårt att kapa ned på allt medan vi som kommer nerifrån tycker det är sjukt bra mot vad vi är vana vid.
Mickep

Inlägg av Mickep »

För de flesta skulle en eniro passa utmärkt. Det är en kombi. Bra räckvidd och adekvat snabbladdning (även om man kan tycka den borde gå att ladda snabbare än 70 kW då den enligt reklamen har både batterivärme och kylning). Men priset; under 400000 efter bidraget med högsta utrustningsnivån , det går inte att jämföra ens med model 3. Är det värt 50% mer med suc när ionity står för dörren när huvuddelen av resorna inte är långresor. Kommer dragkrok blir den väldigt svårslagen. Model 3 är givetvis en mer avancerad och bättre bil. Men alla behöver inte senaste iPhone utan nöjer sig med en billigare asiatisk android som gör nästan samma sak.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Mickep skrev:
För de flesta skulle en eniro passa utmärkt. Det är en kombi. Bra räckvidd och adekvat snabbladdning (även om man kan tycka den borde gå att ladda snabbare än 70 kW då den enligt reklamen har både batterivärme och kylning). Men priset; under 400000 efter bidraget med högsta utrustningsnivån , det går inte att jämföra ens med model 3. Är det värt 50% mer med suc när ionity står för dörren när huvuddelen av resorna inte är långresor. Kommer dragkrok blir den väldigt svårslagen. Model 3 är givetvis en mer avancerad och bättre bil. Men alla behöver inte senaste iPhone utan nöjer sig med en billigare asiatisk android som gör nästan samma sak.
Den gör faktiskt exakt samma sak. Den tar dig från punkt A, till punkt B. :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Ja, för sådana som jag själv så kokar ju allt ned till vad jag har råd med. Jag ska betala hela kostnaden för min bil med beskattade pengar. Hur mycket ska jag värdera det Tesla har att erbjuda?

Räckvidden: För en 430000 e-Niro får jag ungefär samma räckvidd som för en 560000 Tesla 3 (uppskattning av en bakhjulsdriven LR utan premiumpack). Är det värt 130000 att få tillgång till SuC? Nej, inte för mig och med min ekonomi och mitt körmönster.

Betalar jag ytterligare 50000 för e-Niron så får jag mycket sånt som bara ingår i premiumpacket och delar av AP-systemet. På Tesla kostar detta i runda slängar 100000 ytterligare.

Telsan har bättre acc och maxhastighet. Det värderar jag till 0:-

Dragkrok. Det kommer med största sannolikhet till e-Niro. Kostnad: 11800:- OM det kommer till 3:an är risken stor att det krävs mer utrustning än basversionen (t.ex. 4-hjulsdrift, luftfjädring, kanske LR?) så den dragkroken blir sannolikt betydligt dyrare. Troligen kommer den att få dra betydligt mer än e-Niron i såfall, men jag har ingen husvagn och har inte så stor glädje av den dragvikten.

På det här forumet blir det lätt en ton av förakt för oss som inte har råd att betala vad som helst för en bil. Jag är själaglad att det äntligen börjar komma alternativ för oss som inte är högavlönade och/eller har en arbetsgivare som kan erbjuda förmånsbil.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Jerker skrev:
Ja, för sådana som jag själv så kokar ju allt ned till vad jag har råd med. Jag ska betala hela kostnaden för min bil med beskattade pengar. Hur mycket ska jag värdera det Tesla har att erbjuda?

Räckvidden: För en 430000 e-Niro får jag ungefär samma räckvidd som för en 560000 Tesla 3 (uppskattning av en bakhjulsdriven LR utan premiumpack). Är det värt 130000 att få tillgång till SuC? Nej, inte för mig och med min ekonomi och mitt körmönster.

Betalar jag ytterligare 50000 för e-Niron så får jag mycket sånt som bara ingår i premiumpacket och delar av AP-systemet. På Tesla kostar detta i runda slängar 100000 ytterligare.

Telsan har bättre acc och maxhastighet. Det värderar jag till 0:-

Dragkrok. Det kommer med största sannolikhet till e-Niro. Kostnad: 11800:- OM det kommer till 3:an är risken stor att det krävs mer utrustning än basversionen (t.ex. 4-hjulsdrift, luftfjädring, kanske LR?) så den dragkroken blir sannolikt betydligt dyrare. Troligen kommer den att få dra betydligt mer än e-Niron i såfall, men jag har ingen husvagn och har inte så stor glädje av den dragvikten.

På det här forumet blir det lätt en ton av förakt för oss som inte har råd att betala vad som helst för en bil. Jag är själaglad att det äntligen börjar komma alternativ för oss som inte är högavlönade och/eller har en arbetsgivare som kan erbjuda förmånsbil.
Provkörde själv e-niron och tyckte den kändes riktigt bra och bra pris!
Funderar att ha den själv som arbetsbil då den är rymlig i bak.

Hoppas det inte blir problem med dragkroken bara. Vet ej hur det va med hybriden, då jag har för mig att den också inte hade någon krok som tillbehör i början.

Vilken färg hade du tänkt dig?
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare

Inlägg av Kevork »

Jerker skrev:
Ja, för sådana som.. .
Håller med dig Jerker, bil per krona känns betydligt bättre i e-Niron än Model 3.

För oss som bor utanför de tre storstäderna är det ju också en fördel med närheten till verkstäder gällande Kia.

Hade varit trevligt om Tesla varit bättre på kommunikation gällande deras planer för service center men även tillval/varianter som det pratat om förut på Twitter mm (läs dragkrok och olika batteristorlekar).
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Tars skrev:
Hoppas det inte blir problem med dragkroken bara. Vet ej hur det va med hybriden, då jag har för mig att den också inte hade någon krok som tillbehör i början.

Ja, det var samma sak med hybriden och den kom senare.

Röd! 8-)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Kevork skrev:
Hade varit trevligt om Tesla varit bättre på kommunikation gällande deras planer för service center men även tillval/varianter som det pratat om förut på Twitter mm (läs dragkrok och olika batteristorlekar).
Ja, vissa saker blajar Elon i det oändliga om på Twitter medan han tiger som muren om annat, t.ex. dragkroken. Jag tror inte att det blir nån dragkrok till 3:an utan den kommer bara på Y. Att det står i manualen om dragkroken beror nog på att 3 och Y kommer att dela plattform.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Jerker skrev:
Tars skrev:

Ja, det var samma sak med hybriden och den kom senare.

Röd! 8-)
Najs!
Fördelen är att du kommer få den ganska snart om du har beställt en dvs.
Skönt att bli av med Zoe då du inte kommer så långt.
Känns som du åker långa sträckor ofta.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Tidigare elbilar typ Zoe, ioniq, egolf osv har ju köpts främst av folk som är väl insatta i problematiken med långresor.
Men med bilar som Kona och eNiro är det ju risk att “noobs” köper. De tänker att de har ju bra range så då är det inga problem.

Det som jag ser som en risk är att folk som ofta kör långt kommer bli irriterade och missnöjda, och sen påpekar de det för vänner och bekanta. Vips så får elbilar ett dåligt rykte.

Ska man vara konspiratorisk så skulle det ju kunna vara helt enligt plan från tillverkarnas sida..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Jerker skrev:

Och hur kommer du fram till det?

Enligt EPA har eNiro en räckvidd på 239 mile, enligt WLTP har den en räckvidd på 445 km. Kollar vi på Model 3 LRD så har den en räckvidd på 310 miles enligt EPA och 544 km enligt WLTP. Enligt Tesla ska Model 3 SR ha 220 miles vilket förvisso är kortare än eNiro men sålänge en minimum krav på räckvidd ligger på 230 miles enligt EPA så skulle jag ans att det är SR eNiro bör jämföras med. Om det är så att Tesla endast erbjuder dragkrok till LR så förstår jag jämförelsen men annars hänger jag inte med i resonemanget.

Edit, återstår såklart att se hur lång tid det tar innan Tesla släpper SR.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

vigge50 skrev:
Jerker skrev:

Och hur kommer du fram till det?

Enligt EPA har eNiro en räckvidd på 239 mile, enligt WLTP har den en räckvidd på 445 km. Kollar vi på Model 3 LRD så har den en räckvidd på 310 miles enligt EPA och 544 km enligt WLTP. Enligt Tesla ska Model 3 SR ha 220 miles vilket förvisso är kortare än eNiro men sålänge en minimum krav på räckvidd ligger på 230 miles enligt EPA så skulle jag ans att det är SR eNiro bör jämföras med. Om det är så att Tesla endast erbjuder dragkrok till LR så förstår jag jämförelsen men annars hänger jag inte med i resonemanget.

Edit, återstår såklart att se hur lång tid det tar innan Tesla släpper SR.
Nej, e-Niron ligger väl emellan SR och LR, men om jag ska ha en 3:a som kommer upp i samma räckvidd som e-Niron så räcker det inte med en SR. En MR hade varit den rätta att jämföra med.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

LRF ger 6% i rabatt.
Det blir 344.106kr efter rabatt och stöd.

Löjligt billigt för en bil som går att få med drag och som rymmer 22 banankartonger enligt Tesla Björn.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Planerad tillverkning för 2019.
Hyundai Kona EV 18.600
Hyundai Ioniq EV 48.000
KIA e-Niro 21.000
KIA Soul EV ?
Totalt ca 100.000 bilar 2019.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Zalman3 skrev:
LRF ger 6% i rabatt.
Det blir 344.106kr efter rabatt och stöd.

Löjligt billigt för en bil som går att få med drag och som rymmer 22 banankartonger enligt Tesla Björn.
Men visst är det inte så enkelt att det bara är att bli medlem och sen få rabatten? Är det inte nåt krav på att man har nån rörelse inom lantbruk också?
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 2 gång.
Skriv svar