Jag förstod för ganska länge sedan att det är stor skillnad på vanlig bensinmacks-turtleschampo och riktiga grejer. Däremot så har jag aldrig helt hittat ett som varit optimalt, förrän nu. Här i krokarna öppnade det i helgen en ny detailingbutik, som riktar sig mer mot folk som är över genomsnittet intresserade av bilvård. Där köpte jag in en ordentlig dunk med schampo från amerikanska Chemical Guys. Detta valdes pga att det ska ge fin glans samt bra skum i skumkanon. Skumkanonen hade jag sen tidigare och är tillbehör till min vanliga kärcherhögtrykk (butiken jag var i hade självklart riktigt grymma högtryckare också, men det kände jag inte jag behövde i nuläget). Det nya schampot skummar väldigt bra och rinner inte av bilen med en gång. (schampot skal blandas ca 1:10 med vatten i kanonen annats blir det för drygt och funkar dåligt). Det sitter alltså en stund, börjar luckra upp och kan sen tvättas av. Här gick jag dock lite snabbt i förväg eftersom det är viktigt att köra med avfettning innan själva schamponeringen. Här har jag sen några år tillbaks väldigt bra erfarenheter med Prick Bort (som man t.o.m. kan köpa på Rusta till mycket bra priser. Blir till att köpa större dunk nästa gång, då jag inte har behov för sprutflaskan längre). Problemet med sprayflaskan från PB är att packningarna inte klarar medlet och kärvar nästan med en gång. Detta leder till att det blir väldigt dålig sprayverkan och det går åt mycket mer medel än nödvändigt. Därför köpte jag även en ordentlig sprutflaska, där jag även ska vara mer noggrann med att skölja packningen för att undvika uttorkning och dålig sprayförmåga. Bilen ska inte spolas innan prick bort, först efter att den suttit i ca 5min. PB är väldigt effektivt på tjära bl.a. som kan vara svårt att få bort och syns tydligt på ljus lack. Nu har jag alltså fettat av, samt skummat bilen. Viktigt efter detta är att använda tvätthandske eller liknande med microfiber för att inte repa lacken. Jag såg även att nya ljusa lacken självklart är mer känslig för flygrost. Men detta är enkelt att få bort om man kör både avfettning och schampo. Jag använder hink med grit guard för att inte få upp onödig skit i handsken igen. Bara ljummet vatten i hinken och det schampo som redan har skummats på bilen. Efteråt en enkel spolning och tork med microfiber eller lövblås (men så nördig har jag inte blivit än, kanske kommer

Bilen är inte lackbehandlad ännu, men jag tycker lystern med ovan behandling blev väldigt bra iaf!
Invändigt köpte jag en Quick detailer spray som egentligen kan användas på de flesta ytor och även Teslas veganskinn. Bara att spraya på en microfiberduk och torka av stolar, instrumentpanel etc.