Mid-Range
Moderator: Redaktion
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
Re: Mid-Range
boz skrev:Hej
När jag loggar in på min sida så får jag möjlighet att göra en beställning på Mid-Range modell3! Har de öppnat upp beställningarna nu för Mid-Range eller är det en bugg?
!!?? Jul-karamellen vi väntat på?
Ser endast detta
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 2 gång.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
boz skrev:Hej
När jag loggar in på min sida så får jag möjlighet att göra en beställning på Mid-Range modell3! Har de öppnat upp beställningarna nu för Mid-Range eller är det en bugg?
Funkar inte för mig??
Kanske för att jag redan är klar med min?
Det måste ju kollas upp?
För mig är det fortfarande LR eller LR Performance som gäller. Kan dock få upp MR ifall jag säger att jag sitter i USA och inte Sverige...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag undrar om inte jag på något sätt har kommit in på den amerikanska sidan det står 46000.-$ i grundpris
Det är troligen det du gjort. Klickar jag på svenska flaggan och väljer den amerikanska så får jag upp MidRange också men då är det amerikanska priser och leverans i USA som gäller...boz skrev:Jag undrar om inte jag på något sätt har kommit in på den amerikanska sidan det står 46000.-$ i grundpris
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
boz skrev:Jag undrar om inte jag på något sätt har kommit in på den amerikanska sidan det står 46000.-$ i grundpris
Nå, priserna ser ut så här om det var det du sökte?
LR AWD - 540 km - 660.000 SEK
MR RWD - 460 km - 573.000 SEK
SR RWD - 350-380 km - 440.000 SEK (utan premiumpaketet)
Go Jul annars!

På sidan som boz får upp är det $46k för att det är den amerikanska beställningssidan. Något officiellt pris i SEK finns inte för MR eftersom den inte går att beställa i Sverige.TeslaTissel skrev:boz skrev:Jag undrar om inte jag på något sätt har kommit in på den amerikanska sidan det står 46000.-$ i grundpris
Go Jul annars!
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
Jag glömde skriva att det var Tibor Blomhälls uppskattning av priset för Mid range-modellen.Svenssons skrev:På sidan som boz får upp är det $46k för att det är den amerikanska beställningssidan. Något officiellt pris i SEK finns inte för MR eftersom den inte går att beställa i Sverige.TeslaTissel skrev:boz skrev:Jag undrar om inte jag på något sätt har kommit in på den amerikanska sidan det står 46000.-$ i grundpris
Go Jul annars!
Har kvar min reservation för att invänta ”billigare” varianter. Någon som tror mid-range rwd kommer till europa?
Billigare modeller lanseras i mars-april.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
Absolut inte. Mid-range är en unicorn som gjordes för utlöpande incitamenten i USA. Den är marginellt billigare att tillverka och säljs till ett mycket lägre pris. Does not compute.Carman skrev:Har kvar min reservation för att invänta ”billigare” varianter. Någon som tror mid-range rwd kommer till europa?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Tror inte att den kommer till Europa. Möjligtvis i framtiden när de skrotar $35000 modellen och ersätter den med mid-range men sänker priset på den till $35000. Kan säkert komma en long-range+ i framtiden också, på ca 90kW. Finns nog så hög efterfrågan på model 3 i resten av världen och de verkar ha fått ordning på batteritillverkningen också.
Men jag hoppas jag har fel, är en klart bättre bil mid-range
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Mm den skulle täcka mina behov och dessutom lite humanare pris. Dyrt med privatköp.frippan skrev:Tror inte att den kommer till Europa. Möjligtvis i framtiden när de skrotar $35000 modellen och ersätter den med mid-range men sänker priset på den till $35000. Kan säkert komma en long-range+ i framtiden också, på ca 90kW. Finns nog så hög efterfrågan på model 3 i resten av världen och de verkar ha fått ordning på batteritillverkningen också.
Det kan ändras snabbt. Elon har ju pratat om ny batteriteknik som ger 20% mera.
Kan ju göra att alla modeller ökar sina batterier med 20% eller att billigare modeller kommer.
Tittar man på S så har Tesla dribblat med 40, 60, 70, 75, 85, 90 och 100kWh batterier.
Så att det kommer Tesla 3 med flera batteristorlekar är helt klart.
Det är smart att beta av kön från toppen.
Dels för att maximera vinsten, men även för att om de släppte 35.000 dollar versionen nu, så skulle kön bli +2år, vilket inte är optimalt.
Är man krass så är kanske inte vitsen med att ha stått i kön särskilt stor.
De som är beredda att betala en rejäl slant kan få sin bil på 3 månader.
Kan ju göra att alla modeller ökar sina batterier med 20% eller att billigare modeller kommer.
Tittar man på S så har Tesla dribblat med 40, 60, 70, 75, 85, 90 och 100kWh batterier.
Så att det kommer Tesla 3 med flera batteristorlekar är helt klart.
Det är smart att beta av kön från toppen.
Dels för att maximera vinsten, men även för att om de släppte 35.000 dollar versionen nu, så skulle kön bli +2år, vilket inte är optimalt.
Är man krass så är kanske inte vitsen med att ha stått i kön särskilt stor.
De som är beredda att betala en rejäl slant kan få sin bil på 3 månader.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Dock tror jag inte att sänka effekten till 90 kW gör särskilt mycket för räckvidden.frippan skrev:Tror inte att den kommer till Europa. Möjligtvis i framtiden när de skrotar $35000 modellen och ersätter den med mid-range men sänker priset på den till $35000. Kan säkert komma en long-range+ i framtiden också, på ca 90kW. Finns nog så hög efterfrågan på model 3 i resten av världen och de verkar ha fått ordning på batteritillverkningen också.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
kWhbylund skrev:Dock tror jag inte att sänka effekten till 90 kW gör särskilt mycket för räckvidden.frippan skrev:Tror inte att den kommer till Europa. Möjligtvis i framtiden när de skrotar $35000 modellen och ersätter den med mid-range men sänker priset på den till $35000. Kan säkert komma en long-range+ i framtiden också, på ca 90kW. Finns nog så hög efterfrågan på model 3 i resten av världen och de verkar ha fått ordning på batteritillverkningen också.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
120 hkh?12man skrev:Hur långt går bilen med 120hk??
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
90kWx1,36=122,4hk ca 120hk 

Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Jo, fast rimligen menade han hkh, inte hk 
Jag tror att vi alla försöker göra oss lustiga om att det stod kW i ett inlägg där det uppenbart skulle vara kWh.

Jag tror att vi alla försöker göra oss lustiga om att det stod kW i ett inlägg där det uppenbart skulle vara kWh.
Håller med! Tror egentligen de skulle bli enklare/trevligare att läsa många trådar om vi allihopa försöker läsa lite mer vad folk ”menar” även om någon emellanåt skriver fel enhet eller begrepp. Framgår ju ofta av resonemanget vad som avses.
(Obs även påminnelse till mig själv
)
(Obs även påminnelse till mig själv

Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Visst är det så, men ibland är det svårt att låta bli. 

Fast det är ändå viktigt att folk förstår att det finns kW också och att det är skillnad mellan kWh och kW. Precis som vi säger 100km, när vi menar 100km/h men alla vet ju att km finns och att det mäter något också.