Kör på det!mati skrev:Kanske nåt för IKEA. Inom kort säljer de ett skruvsortiment med namnet Tars.Tars skrev:Jag tar otroligt illa vid mig!Crappy skrev:Alla som köper Teslor har nog en skruv lös
Man kan också ha fler skruvar lösa = Flera teslor köpta.
Sedan kan man har Tars ........
God jul på er alla
(Alla förstod att jag skojade?)
Eller inte.
Skönt att det finns ett tillstånd som är uppkallat efter mig.![]()
Grillat trefasuttag
Moderator: Redaktion
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6544
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Grillat trefasuttag
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Grillat trefasuttag
När det är flertrådig kabel som ansluts bör först en kontakthylsa pressas över alla ledare.
Annars blir det ofta dålig kontakt med varmgång då skruven inte pressar på alla kardeler. Typ 2 kontakten ska ju ha övervakning i båda ändor att det inte blir för varmt.
Annars blir det ofta dålig kontakt med varmgång då skruven inte pressar på alla kardeler. Typ 2 kontakten ska ju ha övervakning i båda ändor att det inte blir för varmt.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1015
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Grillat trefasuttag
Risk för dåligt dragna eller underdimensionerade äldre installationer kanske Clever vill undvika genom att kräva att allt är nytt ända in till säkringscentralen.
Vår Cleverbox som kom med vår eGolf skulle anslutas säkringscentralen och inte med det kablage som samma elfirma året innan dragit till ett rött trefas uttag.
Medföljande jordfelsbrytare direkt mot elcentralen, kabeln dimentionerad för huvudsäkringen och boxen säkrar sig själv om jag minns rätt.
Vår Cleverbox som kom med vår eGolf skulle anslutas säkringscentralen och inte med det kablage som samma elfirma året innan dragit till ett rött trefas uttag.
Medföljande jordfelsbrytare direkt mot elcentralen, kabeln dimentionerad för huvudsäkringen och boxen säkrar sig själv om jag minns rätt.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
- DanielKihlgren
- Teslaägare
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 14 nov 2018 21:30
Re: Grillat trefasuttag
Varför byta till Zappi? Teslas box har ju också lastbalansering och är riktigt billig.
Re: Grillat trefasuttag
.DanielKihlgren skrev:Varför byta till Zappi? Teslas box har ju också lastbalansering och är riktigt billig.
Den kan bara lastbalansera med sig själv, men inte med huset och solcellsanläggningen, vilket en Zappi kan. Det är ju det som är så bra. Jag tycker inte att en Zappi är särskilt dyr med tanke på vad man får.
Dessutom har Teslas wall connector visat sig inte vara direkt jättehållbar om man får säga så. Ganska många här har fått byta sina wall connectors, somliga mer än en gång. Det finns kanske en anledning att den är så relativt billig.
Min första höll ett år. Den andra är 1,5 år gammal och jag räknar inte med att den lever hur länge som helst.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Grillat trefasuttag
Att Zappi läser av inkommande belastning på huvudsäkringen är ju en riktigt bra feature som gör att man kan maximera laddhastigheten. Finns det andra boxar som har den här funktionen?
Re: Grillat trefasuttag
Ja finns flera andra boxar.
Dessutom finns lösa ”dumma” separata effektvakter som då bara bryter matning/ström till ansluten apparat tex en laddbox. Men det är en sämre lösning och risken är att inte alla boxar sen drar igång laddningen som tidigare när strömmen slås på osv.
Dessutom finns lösa ”dumma” separata effektvakter som då bara bryter matning/ström till ansluten apparat tex en laddbox. Men det är en sämre lösning och risken är att inte alla boxar sen drar igång laddningen som tidigare när strömmen slås på osv.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Grillat trefasuttag
Jo, en effektvakt som klipper strömmen var ju det som fanns när jag köpte Leaf för 3 år sedan. Men den har ju nackdelen att den stänger ner laddningen helt, fördelen skulle kunna vara kostnaden då en Tesla Wallbox plus effektvakt kostar mindre än Zappi. Ja, jag tycker 10 000kr för en laddbox är saftigt med tanke på vad de innehåller.
Re: Grillat trefasuttag
Du måste räkna med kostnaden för jordfelsbrytaren också. Nya zappin har inbyggd jordfelsbrytare, Tesla Wallbox har det inte, så den måste köpas till.LarsL skrev:Jo, en effektvakt som klipper strömmen var ju det som fanns när jag köpte Leaf för 3 år sedan. Men den har ju nackdelen att den stänger ner laddningen helt, fördelen skulle kunna vara kostnaden då en Tesla Wallbox plus effektvakt kostar mindre än Zappi. Ja, jag tycker 10 000kr för en laddbox är saftigt med tanke på vad de innehåller.
Re: Grillat trefasuttag
Hammar skrev:Du måste räkna med kostnaden för jordfelsbrytaren också. Nya zappin har inbyggd jordfelsbrytare, Tesla Wallbox har det inte, så den måste köpas till.LarsL skrev:Jo, en effektvakt som klipper strömmen var ju det som fanns när jag köpte Leaf för 3 år sedan. Men den har ju nackdelen att den stänger ner laddningen helt, fördelen skulle kunna vara kostnaden då en Tesla Wallbox plus effektvakt kostar mindre än Zappi. Ja, jag tycker 10 000kr för en laddbox är saftigt med tanke på vad de innehåller.
En jordfelsbrytare räcker ju till två boxar så det blir då halva priset. Om jag förstått rätt så är det egentligen bättre att ha en jordfelsbrytare typ-B för bägge laddarna eftersom DC strömmarna adderas från de två laddboxarna. Det kan då alltså bli 3mA + 3mA utan att jordfelsbrytare löser ut och det skulle då kunna störa typ-A brytaren.
Re: Grillat trefasuttag
TiborBlomhall skrev:Det är därför jag idkar handpåläggning då och då och förespråkar andra att också göra det.
När bilen har laddat nån timme går jag ut och lägger handen på kablar och kontakter och känner efter. Ljummet är OK men det ska inte vara stekhett nånstans. Gör det minst varannan månad även om du aldrig drar ur kontakterna.
Uppe i stugan gör jag det ofta. (Schuko) då jag oftast laddar länge där. Böt det gamla uttaget till ett nyare och inte alls lika hög värmeutveckling. Så det gör stor skillnad på slitet och oslitet uttag.
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.