Kosmetiska fel vid leverans är inte unikt för Tesla, av egen erfarenhet vet jag att man alltid ska undersöka bilen noga innan man godkänner leveransen. Kan vara svårare att få repor och annat (kostnadsfritt) åtgärdat efter leverans.
Moderator: Redaktion
Min S var helt felfri, och jag ser allt.frta02 skrev:Skulle aldrig acceptera så mycket defekter i lacken...herregud....
Kan jag förvänta mig detta vid leverans av mina nya M3? Som förstagångsköpare av Tesla vet jag inte mycket av hur redan gjorda nyleveranser varit men det där är katastrof.
Nästan alla Volvo, BMW, Audi etc jag har sett de senaste åren har apelsinhud i lacken, ser fasen inte bra ut och kan inte poleras bort.taliz skrev:Man ska nog inte glömma att pga allt snack så detaljstuderas Tesla i betydligt högre grad än andra.
Hur många går igenom sin nya Volvo, Passat, BMW eller whatever med lupp? Typ ingen, men det finns garanterat småfel på en hel del av dem också.
Har haft fyra nya BMW:s sedan 2012, ingen har haft nämnvärda skador jämfört med klippet ovan. Är det en kvaliteten man har att vänta sig så är jag inte glad. Men det tror jag inte.HelectriC skrev:Nästan alla Volvo, BMW, Audi etc jag har sett de senaste åren har apelsinhud i lacken, ser fasen inte bra ut och kan inte poleras bort.taliz skrev:Man ska nog inte glömma att pga allt snack så detaljstuderas Tesla i betydligt högre grad än andra.
Hur många går igenom sin nya Volvo, Passat, BMW eller whatever med lupp? Typ ingen, men det finns garanterat småfel på en hel del av dem också.
Att betala 27000 för röd lack verkar riskabelt. Vad kostar det att wrappa en svart bil röd och hur blir det?Niklas Z skrev:Alla de där lackskadorna gränsar ju till skadegörelse. Dammkornet som hamnat under klarlacken tyder på brister i lackprocessen hos Tesla, men alla repor och dylikt tyder på mer än lovligt slarv i samband med transporten. Det där får man ju anstränga sig för att få till. Den där sortens brister krävs det verkligen ingen lupp och inget detaljstudium för att upptäcka.
Fast bilen går väl igenom samma lackprocess oavsett färg? Bör inte finnas något samband mellan färgval och risken för defekter, om det inte är så att vissa färger lackas i någon skum sidoprocess då men det vore märkligt.Foluke skrev:Att betala 27000 för röd lack verkar riskabelt. Vad kostar det att wrappa en svart bil röd och hur blir det?Niklas Z skrev:Alla de där lackskadorna gränsar ju till skadegörelse. Dammkornet som hamnat under klarlacken tyder på brister i lackprocessen hos Tesla, men alla repor och dylikt tyder på mer än lovligt slarv i samband med transporten. Det där får man ju anstränga sig för att få till. Den där sortens brister krävs det verkligen ingen lupp och inget detaljstudium för att upptäcka.
Det är också ett bra sätt att få rostskador på dörren. Har haft det problemet på en BMW 3serie. Blir en bra träffyta för grus på den utstickande dörrkanten.Geni87 skrev:Det här är lite intressant. Här visar han att förardörren "sticker ut" mer än vad framskärmen gör, vilket är ett bra sätt att få mer vindljud i kupén då fartvinden trycks in i gapet mellan framskärmen och dörren. Man brukar sträva efter att det ska vara tvärt om, dvs att framskärmen ska sticka ut något (väldigt lite) mer än förardörren.
Har upplevt detta personligen efter en omlackering av framskärmen på en Saab jag hade för några år sedan, lackeringsverkstaden justerade inte in skärmen riktigt vilket resulterade i ett brus från fartvinden som hördes inne i bilen. Lämnade in bilen för justering igen och sen blev det tyst. "Småsaker" som panelgap kan faktiskt vara viktiga även för andra egenskaper än just det estetiska.
Man undrar ju hur det är med den där kön på 400k bilar, läser mycket om snabba leveranser.dali skrev:Engineering Explained har köpt en ny Model 3 och går igenom karossen: Det tog 2 dagar från beställning till leverans!
Kosmetiska fel vid leverans är inte unikt för Tesla, av egen erfarenhet vet jag att man alltid ska undersöka bilen noga innan man godkänner leveransen. Kan vara svårare att få repor och annat (kostnadsfritt) åtgärdat efter leverans.
Jo fast dom har ju levererat runt 100 k i usa och kanada av dom dyrare modellerna. Säkert många som väntar på den billigare eller att det tidsmässigt inte passar för dom att byta bil nu.SR-71-BlackBird skrev:Man undrar ju hur det är med den där kön på 400k bilar, läser mycket om snabba leveranser.dali skrev:Engineering Explained har köpt en ny Model 3 och går igenom karossen: Det tog 2 dagar från beställning till leverans!
Precis. Just detta kan också förklara varför vissa Teslor är så mycket tystare än andra. Panelgapen är ju bevisligen lite random. På min bil har dörrarna på förarsidan samt huven satts på plats med hjälp av en kompass (ungefär där borta ska den sitta, typ), och slutkontrollen har gjorts genom en kikare från 100 meters håll. Och det är säkert en del av förklaringen varför det hörs så mycket vindbrus i bilen.Geni87 skrev:.... "Småsaker" som panelgap kan faktiskt vara viktiga även för andra egenskaper än just det estetiska.
Jo de känns helt klart som marknaden är mättad i USA på dessa dyra modeller som finns idag, blir spännande att se vad som händer när SR lanseras.. Jag tror de behöver lansera den så snart som möjligt för annars kanske de står med överproduktion ganska snart beroende på hur många beställningar som görs i övriga världen.tor skrev:Jo fast dom har ju levererat runt 100 k i usa och kanada av dom dyrare modellerna. Säkert många som väntar på den billigare eller att det tidsmässigt inte passar för dom att byta bil nu.SR-71-BlackBird skrev:Man undrar ju hur det är med den där kön på 400k bilar, läser mycket om snabba leveranser.dali skrev:Engineering Explained har köpt en ny Model 3 och går igenom karossen: Det tog 2 dagar från beställning till leverans!
Men jag håller med om att marknaden i Usa och kanada inte längre kan svälja hela deras produktionskapacitet. I synnerhet som skattelättnaden på 7500 usd försvinner vid årsskiftet.
För några år sedan lämnade jag in min BMW på plåt- och lackverkstaden för att fixa en skada på C-stolpen som någon illvillig person orsakat. Då tog de bort den list som löper på taket från framruta till bakruta, ganska nära dörrarna. Efter att jag hämtat ut bilen märkte jag att vindbruset var klart högre än tidigare i landsvägsfart. Det visade sig att listen inte satt som den skulle, efter att de hade monterat tillbaka den. Den satt något högre i framkant, men hade jag inte kunnat jämföra med motsvarande list på andra sidan taket hade jag inte märkt det. Genom att byta ett fästclips fick de listen att sitt som den ska och då försvann oljudet.mati skrev:Precis. Just detta kan också förklara varför vissa Teslor är så mycket tystare än andra. Panelgapen är ju bevisligen lite random. På min bil har dörrarna på förarsidan samt huven satts på plats med hjälp av en kompass (ungefär där borta ska den sitta, typ), och slutkontrollen har gjorts genom en kikare från 100 meters håll. Och det är säkert en del av förklaringen varför det hörs så mycket vindbrus i bilen.Geni87 skrev:.... "Småsaker" som panelgap kan faktiskt vara viktiga även för andra egenskaper än just det estetiska.
Synd att Tesla fortfarande inte har lärt sig hur man sätter ihop en bil.
Om lacken ändå var en chansning tänkte jag att man tar den svarta utan extra kostnad och folierar till önskad kulör. Jag vet dock inte kvaliteten på hur foliering blir. Bättre om det blir rätt från början!Geni87 skrev:Fast bilen går väl igenom samma lackprocess oavsett färg? Bör inte finnas något samband mellan färgval och risken för defekter, om det inte är så att vissa färger lackas i någon skum sidoprocess då men det vore märkligt.Foluke skrev:Att betala 27000 för röd lack verkar riskabelt. Vad kostar det att wrappa en svart bil röd och hur blir det?Niklas Z skrev:Alla de där lackskadorna gränsar ju till skadegörelse. Dammkornet som hamnat under klarlacken tyder på brister i lackprocessen hos Tesla, men alla repor och dylikt tyder på mer än lovligt slarv i samband med transporten. Det där får man ju anstränga sig för att få till. Den där sortens brister krävs det verkligen ingen lupp och inget detaljstudium för att upptäcka.
Ok då är jag med, kan vara ett bättre alternativ att välja en "tråkfärg" och sen foliera istället ja.Foluke skrev:Om lacken ändå var en chansning tänkte jag att man tar den svarta utan extra kostnad och folierar till önskad kulör. Jag vet dock inte kvaliteten på hur foliering blir. Bättre om det blir rätt från början!Geni87 skrev:Fast bilen går väl igenom samma lackprocess oavsett färg? Bör inte finnas något samband mellan färgval och risken för defekter, om det inte är så att vissa färger lackas i någon skum sidoprocess då men det vore märkligt.Foluke skrev:Att betala 27000 för röd lack verkar riskabelt. Vad kostar det att wrappa en svart bil röd och hur blir det?Niklas Z skrev:Alla de där lackskadorna gränsar ju till skadegörelse. Dammkornet som hamnat under klarlacken tyder på brister i lackprocessen hos Tesla, men alla repor och dylikt tyder på mer än lovligt slarv i samband med transporten. Det där får man ju anstränga sig för att få till. Den där sortens brister krävs det verkligen ingen lupp och inget detaljstudium för att upptäcka.
Ja, det är säkert en del som nu får se sig om efter nån annan elbil än Tesla. Skulle vara intressant att se hur flödet av reservationer ser ut.Pontus skrev:Jag undrar ju hur många beställningar dom förlorar på att inte kunna ge 7500 i bonus på SR. Var nog många som såg fram emot en Tesla för typ strax under 30009 dollar.
Jerker skrev:Ja, det är säkert en del som nu får se sig om efter nån annan elbil än Tesla. Skulle vara intressant att se hur flödet av reservationer ser ut.Pontus skrev:Jag undrar ju hur många beställningar dom förlorar på att inte kunna ge 7500 i bonus på SR. Var nog många som såg fram emot en Tesla för typ strax under 30009 dollar.