Grillat trefasuttag
Moderator: Redaktion
Grillat trefasuttag
Idag blev jag lite förvånad när jag upptäckte att Teslan hade en laddnivå på 66%. Den borde ha varit på närmare 70% eftersom den skulle ha laddat precis innan. Till min ännu större förvåning såg jag att wall connectorn inte lös grönt. Den var jättedöd. Fan, tänkte jag. Trasig. Det är ju tyvärr det första man tänker på i samband med wall connectorn. För säkerhetens skull gick jag dock till säkringsskåpet och kollade. Ahaa, en säkring till trefasuttaget hade gått. Konstigt, det har aldrig hänt förut. Jag tryckte tillbaka den och bilen började ladda. Okej. Inte WCns fel alltså. 5 sekunder senare dunkar det till och säkeringen går igen. Märkligt.
Sen började jag leta, och ganska omgående hittade jag problemet. Trefashandsken som WCn sitter i mådde inte så bra. En fas hade bokstavligen smält och förvandlats till en svart klump. Ajdå.
Jag plockade isär eländet och inuti såg det inte trevligare ut. Allting hade förvandlats till en blandning av plast och koppar. Tur att säkringen hade löst ut. Det sitter ingen jfb vid trefasuttaget.
Jag har aldrig laddat bilen med mer än 10A, det borde ju en trefashandske klara utan problem. Det enda jag kan tänka mig är att kontaktpinnen har oxiderat och att det därför har blivit dålig kontakt som sen har lett till att det har blivit varmt, vilket har lett till ännu mer oxid och ännu sämre kontakt osv. Till sist gick det inte längre.
Det där är såklart inte bra alls och jag vill inte att det händer igen. För det första ska jag byta laddbox till två Zappi laddboxar som har inbyggd jfb och lastbalansering sinsemellan. Dessutom ska jag nog överge Bjelke-anslutningen (sorry) och koppla in laddboxen direkt till jfb som den andra laddboxen till e-Golfen redan är kopplad till. Den laddboxen åker också ut då. Det är inget fel på den, men den kan inte lastbalansera.
Det hade kunnat bli en otrevlig jul om inte säkringen hade varit så pass alert.
Sen började jag leta, och ganska omgående hittade jag problemet. Trefashandsken som WCn sitter i mådde inte så bra. En fas hade bokstavligen smält och förvandlats till en svart klump. Ajdå.
Jag plockade isär eländet och inuti såg det inte trevligare ut. Allting hade förvandlats till en blandning av plast och koppar. Tur att säkringen hade löst ut. Det sitter ingen jfb vid trefasuttaget.
Jag har aldrig laddat bilen med mer än 10A, det borde ju en trefashandske klara utan problem. Det enda jag kan tänka mig är att kontaktpinnen har oxiderat och att det därför har blivit dålig kontakt som sen har lett till att det har blivit varmt, vilket har lett till ännu mer oxid och ännu sämre kontakt osv. Till sist gick det inte längre.
Det där är såklart inte bra alls och jag vill inte att det händer igen. För det första ska jag byta laddbox till två Zappi laddboxar som har inbyggd jfb och lastbalansering sinsemellan. Dessutom ska jag nog överge Bjelke-anslutningen (sorry) och koppla in laddboxen direkt till jfb som den andra laddboxen till e-Golfen redan är kopplad till. Den laddboxen åker också ut då. Det är inget fel på den, men den kan inte lastbalansera.
Det hade kunnat bli en otrevlig jul om inte säkringen hade varit så pass alert.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Grillat trefasuttag
Hur gammalt var urtaget och var köpte du det?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Här som jag hoppades på en bild från mati så var det Bjelkes bild 

Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Det vet jag inte riktigt. Det var ett Garo-uttag som installerades i samband med att den lokala elföreningen tog bort alla luftledningar i området. Fram tills dess fanns bara ett sådant antikt uttag som på Svenssons bild. Hur länge sen kan det ha varit? Kanske 15 år möjligen. Jag har knappt använt uttaget fram tills jag skaffade elbil för tre år sedan.Smutt skrev:Hur gammalt var urtaget och var köpte du det?
Jag kan fota kvarlevorna i morgon när (om) det blir ljust ute.Remuz skrev:Här som jag hoppades på en bild från mati så var det Bjelkes bild
Jag hade vad som verkar vara ett liknande problem för några månader sedan. Jag hade dock inte Wall connector inkopplad, utan bara UMC ikopplad på trefas.
En fas hade smält, och jag fick inte loss trefas-handsken alls.
Nu har jag bytt till fast ikopplad Wall connector istället, men det känns ju helt klart läskigt att det går att överbelasta en fas så mycket, fast effekten är nedställd till i mitt fall 13A.
Själva uttaget ska ju klara betydligt mycket mer än så under lång tid. Uttaget var tre år gammalt.
En fas hade smält, och jag fick inte loss trefas-handsken alls.
Nu har jag bytt till fast ikopplad Wall connector istället, men det känns ju helt klart läskigt att det går att överbelasta en fas så mycket, fast effekten är nedställd till i mitt fall 13A.
Själva uttaget ska ju klara betydligt mycket mer än så under lång tid. Uttaget var tre år gammalt.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Det är därför jag idkar handpåläggning då och då och förespråkar andra att också göra det.
När bilen har laddat nån timme går jag ut och lägger handen på kablar och kontakter och känner efter. Ljummet är OK men det ska inte vara stekhett nånstans. Gör det minst varannan månad även om du aldrig drar ur kontakterna.
När bilen har laddat nån timme går jag ut och lägger handen på kablar och kontakter och känner efter. Ljummet är OK men det ska inte vara stekhett nånstans. Gör det minst varannan månad även om du aldrig drar ur kontakterna.
Bra idé. Det ska jag försöka komma ihåg. Vill man ta ett nördigare alternativ så kan man ju skaffa en IR-kamera. 

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
En mycket bra metod, jag gör det tom ännu oftare, man vet ju aldrig liksom...TiborBlomhall skrev:Det är därför jag idkar handpåläggning då och då och förespråkar andra att också göra det.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Syncronauten
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/svante12917
Det kan även vara kabelanslutningen i uttaget som varit dåligt dragen. Elektrikern efterdrog alla annslutningar i min elcentral i samband med solcellsinstallationen och det var en del annslutningar som gick att dra åt en hel del. 

- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Jag idkade ofrivillig schukostift-påläggning på handen efter att jag ful-laddat med en kabel genom köksfönstret på full fräs (13A) i drygt en timme. Aj, vad jag nu vet varför man inte ska ladda på Schuko i onödan..TiborBlomhall skrev:Det är därför jag idkar handpåläggning då och då och förespråkar andra att också göra det.
Model S Standard Range Raven
Det där kommer snart ingå i körkortsutbildningen.TiborBlomhall skrev:Det är därför jag idkar handpåläggning då och då och förespråkar andra att också göra det.

De vore nog faktiskt lämpligt att titta på vad för anpassningar körkorts utbildningen kräver med tanke på elbilar men de har de säkert inte tänkt på än.dstr skrev:Det där kommer snart ingå i körkortsutbildningen.TiborBlomhall skrev:Det är därför jag idkar handpåläggning då och då och förespråkar andra att också göra det.
Någon här som vet någon som kört upp i en elbil.. Ja de ingår väl moment där man ska peka ut var olje stickan sitter bla eller allt sådant är kanske borta?
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Såhär ser det ut.

Undrar lite om det är skruven som inte varit åtdragen?
Jättebra tips att känna efter om saker blir varma eller till och med skaffa en IR-kamera.
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Har det kanske kommit in vatten där?
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning

Vatten tror jag inte är problemet.
En lös skruv däremot är mycket möjligt.
- Tars
- Teslaägare
Finns nog fler som har det.mati skrev:Vatten tror jag inte är problemet.

Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Visade bilden för min svåger som är elektriker. Han tror oxå på kontaktproblem, dvs dåligt iskruvad kabel.mati skrev:Vatten tror jag inte är problemet.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Det är nog den troligaste förklaringen. Om det är dålig kontakt på grund av dåligt dragen skruv kommer det att bli värme. Dessvärre ökar resistiviteten när temperaturen stiger. Högre resistivitet leder till att mer värme uppstå i ledaren. Då stiger temperaturen ytterligare och resistiviteten stiger lite till, och så vidare.mati skrev:Vatten tror jag inte är problemet.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Alla som köper Teslor har nog en skruv lös
Man kan också ha fler skruvar lösa = Flera teslor köpta.
Sedan kan man har Tars ........
God jul på er alla
(Alla förstod att jag skojade?)

God jul på er alla
- Tars
- Teslaägare
Grillat trefasuttag
Jag tar otroligt illa vid mig!Crappy skrev:Alla som köper Teslor har nog en skruv lös
God jul på er alla
Eller inte.

Skönt att det finns ett tillstånd som är uppkallat efter mig.

Kanske nåt för IKEA. Inom kort säljer de ett skruvsortiment med namnet Tars.Tars skrev:Jag tar otroligt illa vid mig!Crappy skrev:Alla som köper Teslor har nog en skruv lös
God jul på er alla
Eller inte.
Skönt att det finns ett tillstånd som är uppkallat efter mig.