Batterivärmning/kylning i olika elbilar
Moderator: Redaktion
Batterivärmning/kylning i olika elbilar
Har just sett ett klipp av Bjørn Nyland där han laddar en Kona i 0-gradigt och han för en diskussion om varför Kona/e-Niro/I-pace har så dåliga siffror i laddning i låga utetemperaturer jämfört med Tesla. Mot slutet av videon för han fram lite teorier om varför Tesla kan ladda så mycket snabbare i samma kalla klimat. Alla bilarna har ju vätskekylda/värmda batteripack så det borde ju inte vara nån skillnad. Det han anar är att Tesla har mycket större effekt på sin värmare (6 kW), vilket också bekräftas i den här artikeln där det står att Kona har 2 kW batterivärmning.
En annan sak som Bjørn Nyland spånar om är att Teslas batteripack är bättre isolerade och därför håller värmen bättre. Dessutom har han en gissning som han inte alls har kunnat bekräfta som går ut på att om man matar in en rutt i navigatorn med laddstopp så ser bilen till att att batteripacket har en optimal temperatur på batteriet när man når fram till en SuC och därför går det utmärkt att ladda med maximal hastighet.
En annan sak som Bjørn Nyland spånar om är att Teslas batteripack är bättre isolerade och därför håller värmen bättre. Dessutom har han en gissning som han inte alls har kunnat bekräfta som går ut på att om man matar in en rutt i navigatorn med laddstopp så ser bilen till att att batteripacket har en optimal temperatur på batteriet när man når fram till en SuC och därför går det utmärkt att ladda med maximal hastighet.
Re: Batterivärmning/kylning i olika elbilar
Bjørn Nyland säger också att det optimala i en Tesla är att temperaturen ligger mellan 30 och 40 grader. I min Zoe kommer jag aldrig upp i mer än runt 28-29 grader på sommaren och 20 grader vid 0-gradigt. Och räckvidden är ju betydligt lägre nu, mellan 50 och 70% av sommarräckvidden. Så de 10 gradernas skillnad mellan 20 och 30 betyder uppenbarligen väldigt mycket.
Undrar om man skulle kunna testa vad som händer med batteritemperaturen om man offra lite markfrigång och limmar på 5 cm frigolit på undersidan på en Kona/e-Niro? Skulle vara intressant att se.
Undrar om man skulle kunna testa vad som händer med batteritemperaturen om man offra lite markfrigång och limmar på 5 cm frigolit på undersidan på en Kona/e-Niro? Skulle vara intressant att se.
-
Jerker skrev:Bjørn Nyland säger också att det optimala i en Tesla är att temperaturen ligger mellan 30 och 40 grader. I min Zoe kommer jag aldrig upp i mer än runt 28-29 grader på sommaren och 20 grader vid 0-gradigt. Och räckvidden är ju betydligt lägre nu, mellan 50 och 70% av sommarräckvidden. Så de 10 gradernas skillnad mellan 20 och 30 betyder uppenbarligen väldigt mycket.
Det har diskuterats mycket i dessa banor när vi började köra Leasing-Leaf för 4 år sedan och märkte att några 199km var det inte tal om, några hälften av det var också sällsynt.... Paniken kom krypandes och diverse mer eller mindre kreativa lösningar påtalades. Allt från att sitta utan värme med dunjacka på sig i sin flång nya bil för 400k till att bygga isolering kring batteriet till att addera elvärme i batteriet. Lura tempsensorerna för att få mer fart i laddningen osv. Tror inte någon satte något av de mekaniska i bruk men många körde oerhört sakta och utan värme på i sin bil. Något slags medelrecept blev att parkera bilen i varmgarage, ha jackan på sig 16grader i kupén och sedan sträckköra dit man skulle utan att stanna för att kyla ned kupén.
På en av de moderna bilarna med 64kWh har jag svårt att se varför man skulle börja fippla med extra värmare. Man har ju trots allt ändå 20mil med sig hur man än gör och efter det så måste ju batteriet vara så pass varmt att bilen kan laddas.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- Gustafsson
- Teslaägare
Det är sådana här saker som får mig att fundera på om de traditionella ICE -tillverkarna verkligen kan spotta fram Tesla-dödare med vänsterhanden. Eldrivlina må vara en enkel konstruktion i princip, men det är många ändar på ett spett som det heter.
Skulle inte vilja vara först ut med nytt elbilsmärke när det finns välfungerande lösningar. Sen kan det vara fint att ha ”sitt” märke på garageuppfarten, men det behovet har inte jag...
Skulle inte vilja vara först ut med nytt elbilsmärke när det finns välfungerande lösningar. Sen kan det vara fint att ha ”sitt” märke på garageuppfarten, men det behovet har inte jag...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Men det är ju uppenbarligen inte tillräckligt varmt för snabbladdning i dessa 3 bilmodeller, men i en Tesla är det.Henrik Torphammar skrev:På en av de moderna bilarna med 64kWh har jag svårt att se varför man skulle börja fippla med extra värmare. Man har ju trots allt ändå 20mil med sig hur man än gör och efter det så måste ju batteriet vara så pass varmt att bilen kan laddas.
- Teslaspolen
- Teslaägare
Och samtidigt är väl inte grader över 30C så värst hälsosamt för batterier... Speciellt inte uppe emot 40.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Det har jag ingen koll på. Refererade bara vad Bjørn Nyland sa i klippet.Teslaspolen skrev:Och samtidigt är väl inte grader över 30C så värst hälsosamt för batterier... Speciellt inte uppe emot 40.
- Teslaspolen
- Teslaägare
Ah, nej. Jag menade inte att det var fel i inlägget. Bara att det är knepigt att få till vad som ska vara optimalt.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Det känns lite som att de traditionella tillverkarna inte vet hur de ska testa elbilar. Men det är klart hela deras test organisation är bara tränad att följa ett schema och det har inte funnits behov av att tänka till på många, många generationer. Jag kan sätta en banan på att det inte finns tid för tankning i deras testplan, så hur testar de då laddning? Nä, ingen vet.
Audi verkar i alla fall testar e tron ordentligt gällande laddning och bilstart i väldigt kalla miljöer. I denna dokumentär 20 minuter in kan ni se tester utförda i lappland.
Är ni intresserade av hur de testar batterierna i lab då kan ni starta 6 minuter in.
Det känns som att Audi av tradition är duktiga på att testa och anpassa sina bilar efter de flesta klimat.
Är ni intresserade av hur de testar batterierna i lab då kan ni starta 6 minuter in.
Det känns som att Audi av tradition är duktiga på att testa och anpassa sina bilar efter de flesta klimat.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
-
Riktigt riktigt dålig video.Mr S skrev:Audi verkar i alla fall testar e tron ordentligt gällande laddning och bilstart i väldigt kalla miljöer. I denna dokumentär 20 minuter in kan ni se tester utförda i lappland.
Audi är av tradition också duktiga på att göra marknadsföringsmaterialMr S skrev:Audi verkar i alla fall testar e tron ordentligt gällande laddning och bilstart i väldigt kalla miljöer. I denna dokumentär 20 minuter in kan ni se tester utförda i lappland.

Wow sätta dit en skumplast bit och fixa aerodynamiken? Nåt för jaguar..., Hemsk engelsköverpratare dessutom, vem är tänkt publik för sånt här skräp
ms 76132 "Eleamore"
Det är en intressant diskussion. Jag har också funderat på hur temperaturen påverkar räckvidden och förbrukningen, just eftersom e-golfen inte har någon batterivärmning/kylning. Det konstiga är att just i Golfen märker jag nästan ingen skillnad i räckvidden. Vi kör visserligen med de snåla fulfälgarna nu på vintern, men jag tycker ändå att förbrukningen borde vara högre än vad den är. När jag sätter mig i Teslan utan att ha förvärmt bilen och batteriet är kallt så visas det en massa gula streck och regenereringen funkar nästan inte alls. I Golfen är det bara en liten minskning som knappt märks. Vi körde till stan idag, -3 grader och hyfsat torra vägar. Batteriet var kallt, förbrukningen hamnade på 13,8kWh/100km. Sen laddade vi bilen i två timmar medan vi åt. Batteriet var sedan fulladdat och borde alltså blivit varmare under tiden, eller iaf inte kallare. På hemvägem hamnade förbrukningen runt 16kWh/100km, troligen pga motvind och lite uppför. Det är i stort sett samma siffror som resten av året förutom kanske mitt på sommarn, då är det lite bättre.
Det är helt klart en annan batterikemi i Golfen än i Teslan. På vilket sätt det är bättre eller sämre vågar jag inte uttala mig om. Det blir dock intressant med e-tron. Den kan ju värma och kyla batteriet.
Det är helt klart en annan batterikemi i Golfen än i Teslan. På vilket sätt det är bättre eller sämre vågar jag inte uttala mig om. Det blir dock intressant med e-tron. Den kan ju värma och kyla batteriet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Gustafsson
- Teslaägare
Det jag skulle vilja veta är hur de kan ladda med så hög effekt i etron, det är ju klart bäst i klassen! Hur snabb är laddningen när det är kallt ? Teslan är ju seg när batteriet är ouppvärmt.
Mitt 70 Batteri blev varmt betydligt snabbare än 100- batteriet vintertid, vilket iofs inte är konstigt.
Mitt 70 Batteri blev varmt betydligt snabbare än 100- batteriet vintertid, vilket iofs inte är konstigt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Att Teslan klarar kyla så pass bra beror även på att motorns kylning värmer batteriet också 
Även om en elmotor är löjligt effektiv så har den ju faktiskt några procents förluster och med 20-30kW
konstant effekt eller mer så blir det ju en del värme "över". Ju snålare man kör ju mindre blir ju denna effekt
såklart men nåt blir det ju, och på det så värms ju batteriet av sin egen förlust men det gäller ju även dom andra
bilarna
Nu tänker jag här på dom hastigheter som gällde på rejset Haparanda-Ystad dvs typ motorväg och då ligger man väl
kring 20kW eller nåt i snitt...

Även om en elmotor är löjligt effektiv så har den ju faktiskt några procents förluster och med 20-30kW
konstant effekt eller mer så blir det ju en del värme "över". Ju snålare man kör ju mindre blir ju denna effekt
såklart men nåt blir det ju, och på det så värms ju batteriet av sin egen förlust men det gäller ju även dom andra
bilarna

Nu tänker jag här på dom hastigheter som gällde på rejset Haparanda-Ystad dvs typ motorväg och då ligger man väl
kring 20kW eller nåt i snitt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Det är nog ingen som vet (än). Tack och lov kommer ju uppgifterna om laddkurvan från tredje part och inte från Audi själv. Annars hade man nog haft sina tvivel om det verkligen stämmer. Troligen mycket effektiv kylning i kombination med en batterikemi som klarar detta. (Obs, killgissningGustafsson skrev:Det jag skulle vilja veta är hur de kan ladda med så hög effekt i etron, det är ju klart bäst i klassen!...

Hur det ser ut på vintern vet vi inget om. Troligen likadant som i en Tesla, dvs seeeegt till en början.
-
Det är enkelt! Celler med lägre iR samt lägre energidensitet samt större buffertar uppe mot toppen. Tesla är ju den enda bilen som tillåter dig att ladda cellerna till sitt absoluta max.Gustafsson skrev:Det jag skulle vilja veta är hur de kan ladda med så hög effekt i etron, det är ju klart bäst i klassen!
Koenigsegg Regera kan ju dra 525kW och ladda med 200kW på bara 4.5kWh(fyra och en halv!), men det väger hela 75kg. Uppskalat till 100kWh blir det 1.7ton!
Det handlar om att prioritera och Tesla kompromissar fram en cell som dom anser optimal för elbilar. VAG kanske tycker annorlunda ang livslängd och väljer hårdare celler istället?
Audi säger ju att Tesla använder batterier som är avsedda för hemelektronik medan VAG använder batterier som optimerade för elbilar.Henrik Torphammar skrev:... VAG kanske tycker annorlunda ang livslängd och väljer hårdare celler istället?
Ett mycket kaxigt uttalande som de enligt mig hade kunnat behålla för sig själv. De måste först bevisa vad de går för. Nu tror jag inte på något vis att de har satt ihop en massa skit, annars hade jag inte beställt en e-tron, men Teslas batterier fungerar ju bevisligen bra. Det finns ingen anledning att dissa dem bara för sakens skull.
Nu skall man inte dissa Audi för uttalanden som vissa tolkar som negativa till tesla. Det kan vara så att teslas batterier sådana som finns i hemelektronik ( som ex powerwall) och att de kräver mer batterihantering med värme och kyla och att Audi har rätt att deras är anpassade för elbilar. Men det är upp till bevis, utvecklingen går framåt och inte något som man skall känna förolämpning över. Tesla sitter inte still i båten heller och kommer säkert med ny batterikemi vad det låter.
- Teslaspolen
- Teslaägare
Ja 18650 är ju precis det, för hemelektronik och liknande. Den nya formfaktorn är ju specifikt framtagen för elfordon av Tesla och Panasonic.
Sedan har vi ju batterikemin som är separat och den lär nog vara speciellt framtagen för elbilar på alla S/X som byggs.
Låter som formfaktor och batterikemi har blanadata ihop till ett.
Sedan har vi ju batterikemin som är separat och den lär nog vara speciellt framtagen för elbilar på alla S/X som byggs.
Låter som formfaktor och batterikemi har blanadata ihop till ett.
VW kan väl dessutom använda ”valfri” formfaktor i sina batteripaket på MEB-plattformen. Är dock inte lika säker på hur det är med just e-Tron då deninte baseras på MEB-plattformen. Även om de säkert delar mycket teknik.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.