ippii skrev:Nu ger jag mig ut på riktigt djupt vatten måste jag erkänna!
Om alternativet är att ta utdelning i stället för lön (som det ofta räknas med) blir det inte lite annorlunda då?
Kostnader leasing osv. för bolaget ex. 10.000 kr / mån (120.000 kr år)
Lön:
120.000 = 91.310 kr kvar efter arbetsgivaravgift att betala ut. Sedan 50% skatt för en själv = 45.655 kr kvar
Utdelning:
120.000 = 93.600 kr kvar efter bolagsskatt att betala ut. Sedan 20% skatt på utdelningen = 74.880 kr kvar
Så om utdelning till 20% skatt är alternativet kanske det ser annorlunda ut, till förmån för att köpa privat?
Du får ju inte ta ut särskilt mycket utdelning om du inte tar ut en rejäl lön. Vissa räknar ju med att den ökade lönen pga förmånsvärdet höjer den möjliga utdelningen och skapar en effekt som mildrar kostnaden för förmånsvärdet något.
Här kan man beräkna lönen.
https://rakna.net/berakna/lon-efter-skatt/
Tar jag ut upp till brytpunkten på 39 000:- så ser det ut så här (ej med i Svenska kyrkan):
Resultat: Du får 28 797 kr i månaden efter skatt
Arbetsgivaravgift 12 254 kr/mån
Kommunalskatt 8 009 kr/mån
Jobbavdrag -2 334 kr/mån
Landstingsskatt 4 436 kr/mån
Statlig skatt 0 kr/mån
Kyrkoavgift 92 kr/mån
Behållning 28 797 kr/mån
Total skatt 26,2%
Kostnaden för dina 28 797:- i din privata plånbok är alltså 51 254:- för företaget.
51 254:- räcker till en utdelning på 31 982:- skattat och klart med först 22% bolagsskatt och sen 20% utdelningsskatt.
Ja, det är en viss skillnad. Du får behålla 62,4% av bolagets bruttopengar vid utdelning men bara 56,2% vid lön under brytpunkten.
Klarar man sig som egen företagare på, i mitt fall, 28 797 minus förmånsvärde (nettolöneavdrag) plus utdelning så kan man på hyfsat goda grunder räkna varje spenderad krona i företaget som ~58 öre privat. Dvs ~42% skatt på allt.
Här har vi ett exempel när något som är billigare i verkligheten blir dyrare i på
http://www.teslakalkylen.com. Anger jag 42% skatt så får jag högre månadskostnad än med 50% skatt trots att jag då faktiskt betalar mindre i skatt för förmånen. Anledningen till detta är att vi helt enkelt ändrar värdet på "privata pengar" från 50 öre per företagskrona till 58 öre per företagskrona.
Den här "svagheten" har inte mitt eget kalkylark som jag har tweakat efter mina egna förutsättningar. Tyvärr visar min egen kalkyl lite högre månadskostnader än man får på Dannis eminenta site. Har en kostnad på 10 900:-/mån enligt excelarket men bara 9 700:- på teslakalkylen (med 42% skatt). Har inte räknat med några tjänstemil och ersättning för dem här. De är ju lika för alla bilar (utom diesel) och använder bara kalkylen för att jämföra olika bilar. Den faktiska kostnaden är mindre intressant.
Men lever man "större" än vad jag gör och måste/kan/vill ta ut högre lön så att bilförmånen alltid hamnar "på toppen" så att säga så kan man ju helt gå på teslakalkylen.com:s siffror. Jag har mer satt upp två scenarion A och B där A är utan tjänstebil och B är med och sen räknat ut vad det innebär för skillnad för mig privat och för bolaget.
Nu snurrar jag till det för er i onödan.