8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Inlägg av Bjelke »

Supermiljöbilspremien på 60 tusen är mycket mer värd på företaget för den innehåller ingen moms, så effekten blir att det motsvarar 75 tusen privat :)
Leasingbolaget minskar alltså skulden med 60 tusen exkl. moms...
Å andra sidan så kan man ju jämföra med att få in 60 tusen i firman (+moms) så blir det ju typ 30 tusen om man skulle tagit ut det som lön... så eg
är 60 tusen privat värt mer :lol:
Men det är iaf bra att känna till att det är 60 tusen före moms som bidraget ger på leasingen :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

SimonB skrev:
Smutt skrev:
Det lönar sig garanterat för dig att ta den på firman. Faktiskt mycket mer en nån kalkyl någonsin visar pga alla kostnader går att dra av alltså all tvätt alla besök på lackverkstad osv.
Tack för svar.

Gäller det även om man inte räknar med att ha några "direkta" avgifter. Och en fullstämplad servicebok på en Tesla kan inte vara "värd" speciellt mycket på eftermarknaden. På nuvarande bil BMW 520D sköter jag allt sånt själv. Lägger i stenskott med lackstift, enklare reparationer som byte av luftfjädring, oljeservice, däckbyte etc. Biltvätt skulle jag aldrig få för mig att använda på en Tesla ;). Så där blir det handtvätt.
Jag menar självklart att lämna in den på handtvätt säga att den ska se ut som ny när dom är klara utvändigt och invändigt. Personligen tycker jag att få en kliniskt ren bil till bra pris är det bästa med firmabil
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

ippii skrev:
Nu ger jag mig ut på riktigt djupt vatten måste jag erkänna!

Om alternativet är att ta utdelning i stället för lön (som det ofta räknas med) blir det inte lite annorlunda då?

Kostnader leasing osv. för bolaget ex. 10.000 kr / mån (120.000 kr år)

Lön:
120.000 = 91.310 kr kvar efter arbetsgivaravgift att betala ut. Sedan 50% skatt för en själv = 45.655 kr kvar

Utdelning:
120.000 = 93.600 kr kvar efter bolagsskatt att betala ut. Sedan 20% skatt på utdelningen = 74.880 kr kvar

Så om utdelning till 20% skatt är alternativet kanske det ser annorlunda ut, till förmån för att köpa privat?
Men utrymmet för utdelning får du väl spara? Och du blir firmabil garanterat bättre :)
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare

Inlägg av ippii »

Smutt skrev:
ippii skrev:

Om alternativet är att ta utdelning i stället för lön (som det ofta räknas med) blir det inte lite annorlunda då?

Lön:
120.000 = 91.310 kr kvar efter arbetsgivaravgift att betala ut. Sedan 50% skatt för en själv = 45.655 kr kvar

Utdelning:
120.000 = 93.600 kr kvar efter bolagsskatt att betala ut. Sedan 20% skatt på utdelningen = 74.880 kr kvar

Så om utdelning till 20% skatt är alternativet kanske det ser annorlunda ut, till förmån för att köpa privat?
Men utrymmet för utdelning får du väl spara? Och du blir firmabil garanterat bättre :)
Ja, det kan man ju spara, men det växer varje år. Om vi bortser från att det går att spara. Då är vi överens om att kalkylen ser annorlunda ut om man jämför lön/utdelning? (Drygt 2.400 kr i månaden till att kunna lägga på den privata bilen). För min del är det inte aktuellt att jämföra med lön nämligen.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

ippii skrev:
Smutt skrev:
ippii skrev:

Lön:

Utdelning:

Ja, det kan man ju spara, men det växer varje år. Om vi bortser från att det går att spara. Då är vi överens om att kalkylen ser annorlunda ut om man jämför lön/utdelning? (Drygt 2.400 kr i månaden till att kunna lägga på den privata bilen). För min del är det inte aktuellt att jämföra med lön nämligen.
Men du kör ju bara ett nettolöneavdrag så det spelar ju egentligen ingen roll om det är utdelning eller lön
Verdi

Inlägg av Verdi »

ippii skrev:

Lön:

Utdelning:

Du får ju inte ta ut särskilt mycket utdelning om du inte tar ut en rejäl lön. Vissa räknar ju med att den ökade lönen pga förmånsvärdet höjer den möjliga utdelningen och skapar en effekt som mildrar kostnaden för förmånsvärdet något.

Här kan man beräkna lönen. https://rakna.net/berakna/lon-efter-skatt/

Tar jag ut upp till brytpunkten på 39 000:- så ser det ut så här (ej med i Svenska kyrkan):

Resultat: Du får 28 797 kr i månaden efter skatt

Arbetsgivaravgift 12 254 kr/mån
Kommunalskatt 8 009 kr/mån
Jobbavdrag -2 334 kr/mån
Landstingsskatt 4 436 kr/mån
Statlig skatt 0 kr/mån
Kyrkoavgift 92 kr/mån
Behållning 28 797 kr/mån
Total skatt 26,2%

Kostnaden för dina 28 797:- i din privata plånbok är alltså 51 254:- för företaget.

51 254:- räcker till en utdelning på 31 982:- skattat och klart med först 22% bolagsskatt och sen 20% utdelningsskatt.

Ja, det är en viss skillnad. Du får behålla 62,4% av bolagets bruttopengar vid utdelning men bara 56,2% vid lön under brytpunkten.

Klarar man sig som egen företagare på, i mitt fall, 28 797 minus förmånsvärde (nettolöneavdrag) plus utdelning så kan man på hyfsat goda grunder räkna varje spenderad krona i företaget som ~58 öre privat. Dvs ~42% skatt på allt.

Här har vi ett exempel när något som är billigare i verkligheten blir dyrare i på http://www.teslakalkylen.com. Anger jag 42% skatt så får jag högre månadskostnad än med 50% skatt trots att jag då faktiskt betalar mindre i skatt för förmånen. Anledningen till detta är att vi helt enkelt ändrar värdet på "privata pengar" från 50 öre per företagskrona till 58 öre per företagskrona.

Den här "svagheten" har inte mitt eget kalkylark som jag har tweakat efter mina egna förutsättningar. Tyvärr visar min egen kalkyl lite högre månadskostnader än man får på Dannis eminenta site. Har en kostnad på 10 900:-/mån enligt excelarket men bara 9 700:- på teslakalkylen (med 42% skatt). Har inte räknat med några tjänstemil och ersättning för dem här. De är ju lika för alla bilar (utom diesel) och använder bara kalkylen för att jämföra olika bilar. Den faktiska kostnaden är mindre intressant.

Men lever man "större" än vad jag gör och måste/kan/vill ta ut högre lön så att bilförmånen alltid hamnar "på toppen" så att säga så kan man ju helt gå på teslakalkylen.com:s siffror. Jag har mer satt upp två scenarion A och B där A är utan tjänstebil och B är med och sen räknat ut vad det innebär för skillnad för mig privat och för bolaget.

Nu snurrar jag till det för er i onödan. :lol:
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare

Inlägg av ippii »

Verdi skrev:
ippii skrev:

Lön:

Utdelning:

Du får ju inte ta ut särskilt mycket utdelning om du inte tar ut en rejäl lön. Vissa räknar ju med att den ökade lönen pga förmånsvärdet höjer den möjliga utdelningen och skapar en effekt som mildrar kostnaden för förmånsvärdet något.

Här kan man beräkna lönen. https://rakna.net/berakna/lon-efter-skatt/

Tar jag ut upp till brytpunkten på 39 000:- så ser det ut så här (ej med i Svenska kyrkan):

Resultat: Du får 28 797 kr i månaden efter skatt

Arbetsgivaravgift 12 254 kr/mån
Kommunalskatt 8 009 kr/mån
Jobbavdrag -2 334 kr/mån
Landstingsskatt 4 436 kr/mån
Statlig skatt 0 kr/mån
Kyrkoavgift 92 kr/mån
Behållning 28 797 kr/mån
Total skatt 26,2%

Kostnaden för dina 28 797:- i din privata plånbok är alltså 51 254:- för företaget.

51 254:- räcker till en utdelning på 31 982:- skattat och klart med först 22% bolagsskatt och sen 20% utdelningsskatt.

Ja, det är en viss skillnad. Du får behålla 62,4% av bolagets bruttopengar vid utdelning men bara 56,2% vid lön under brytpunkten.

Klarar man sig som egen företagare på, i mitt fall, 28 797 minus förmånsvärde (nettolöneavdrag) plus utdelning så kan man på hyfsat goda grunder räkna varje spenderad krona i företaget som ~58 öre privat. Dvs ~42% skatt på allt.

Här har vi ett exempel när något som är billigare i verkligheten blir dyrare i på http://www.teslakalkylen.com. Anger jag 42% skatt så får jag högre månadskostnad än med 50% skatt trots att jag då faktiskt betalar mindre i skatt för förmånen. Anledningen till detta är att vi helt enkelt ändrar värdet på "privata pengar" från 50 öre per företagskrona till 58 öre per företagskrona.

Den här "svagheten" har inte mitt eget kalkylark som jag har tweakat efter mina egna förutsättningar. Tyvärr visar min egen kalkyl lite högre månadskostnader än man får på Dannis eminenta site. Har en kostnad på 10 900:-/mån enligt excelarket men bara 9 700:- på teslakalkylen (med 42% skatt). Har inte räknat med några tjänstemil och ersättning för dem här. De är ju lika för alla bilar (utom diesel) och använder bara kalkylen för att jämföra olika bilar. Den faktiska kostnaden är mindre intressant.

Men lever man "större" än vad jag gör och måste/kan/vill ta ut högre lön så att bilförmånen alltid hamnar "på toppen" så att säga så kan man ju helt gå på teslakalkylen.com:s siffror. Jag har mer satt upp två scenarion A och B där A är utan tjänstebil och B är med och sen räknat ut vad det innebär för skillnad för mig privat och för bolaget.

Nu snurrar jag till det för er i onödan. :lol:
Tack för upplyset.

Jag tar nog min på leasing på företaget också. Använder min gamla bil som säljes som sparbössa att ösa ur för att betala för nettoavdraget.
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
jan_b

Inlägg av jan_b »

Vad finns det för fördelar och nackdelar att företaget köper bilen istället för att leasa den?

Jag har skickat in DNBs förfrågan om leasingavtal men inte hört ett ljud tillbaka. Det är ju 50% beräknat restvärde. Hur beräknas restvärdet efter 36m och står mitt företag både för risk och möjlighet vad gäller differensen? Stämmer det verkligen att det skiljer så mycket på leasingkostnaden före och efter utbetald miljöpremie och varför kan de inte bara sätta en genomsnittskostnad? De vill inte ta ränterisken om utbetalningen kommer sent?
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

jan_b skrev:
Vad finns det för fördelar och nackdelar att företaget köper bilen istället för att leasa den?

Jag har skickat in DNBs förfrågan om leasingavtal men inte hört ett ljud tillbaka. Det är ju 50% beräknat restvärde. Hur beräknas restvärdet efter 36m och står mitt företag både för risk och möjlighet vad gäller differensen? Stämmer det verkligen att det skiljer så mycket på leasingkostnaden före och efter utbetald miljöpremie och varför kan de inte bara sätta en genomsnittskostnad? De vill inte ta ränterisken om utbetalningen kommer sent?
Nackdel går inte att dra 10% moms
DNB ger möjlighet att sätta 40% restvärde då har du svångrem och hängslen
Det skiljer 2000kr=moms när BM pengarna kommer
jan_b

Inlägg av jan_b »

Smutt skrev:
jan_b skrev:

Aha, man får inte dra någon moms alls om man köper den. Kräver DNB en första förhöjd hyra eller är det bara ett sätt att få ner räntekostnaden?

Återigen, hur sätts det faktiska slutgiltiga restvärdet? KVD?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

jan_b skrev:
Smutt skrev:
jan_b skrev:

Aha, man får inte dra någon moms alls om man köper den. Kräver DNB en första förhöjd hyra eller är det bara ett sätt att få ner räntekostnaden?

Återigen, hur sätts det faktiska slutgiltiga restvärdet? KVD?
Är det någon som vet statens tanke med att tvinga in alla i leasingavtal? Jag tycker det är så märkligt...

Ja förhöjd hyra tror jag alltid de kräver, sen beror det på företaget hur mycket de kräver. En mellanväg mot att köpa bilen är såklart att lägga en stor första förhöjd hyra. Som jag förstått det finns det ingen fast gräns på detta, men rekommendationen jag fått är att inte lägga över 40% för att SKV då kan se det som att man köper bilen istället för leasar.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Kimera
Teslaägare

Inlägg av Kimera »

En fråga till er insatta, för jag är inte alls så insatt i vad som är mest förmånligt att göra.
Jag jobbar som lärare på ett gymnasium tjänar 37.000kr i månaden före skatt.
Har enskild firma vid sidan om som drar in 15.000kr plus moms i månaden
Har inga sparade pengar alls på företaget,inga utgifter förutom jobb mobil.
Vad hade ni gjort tagit modell P3D på företaget eller ta den privat?
Jag kommer ha 20% kontant insats men det är mina privata pengar.
0-100 ?
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare

Inlägg av ippii »

Kanske någon som vet mer om hur det funkar mer nettolönavdrag kan hjälpa mig. Jag är ute efter att det ska bli en lösning där bolagets kostnader inte ökar, då vi är flera delägare med olika intressen.

Nettolöneavdraget, får det överstiga förmånsvärdet på bilen? Om så ej, vad gör man med summan som överstiger förmånsvärdet? Blir det då ett bruttolöneavdrag istället, och i så fall hur räknar man fram det?
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Rubiks »

Med risk för att vara ekonomisk analfabet som andra här erkänt att de är, så satans krångligt kan det väll inte vara att komma fram med ett exempel som går att räkna på för det som kallas personalbil. Alltså för företaget kostnadsneutral förmånsbil.

Bilen kostar 5000kr/månaden att leasa
Bilen har ett förmånsvärde på 3000kr/månaden
3000kr/månaden kommer du betala med din skattade nettolön.
Resterande kostnad (leasingavgift-förmånsvärdet) på 2000kr betalas med bruttolönavdrag.
Samtidigt höjs bruttolönen med förmånsvårdet och summan skatt som ska betalas på lönen blir då större.
På grund av att det görs ett bruttolönavdrag motsvarande 2000kr kommer den skattade och klara löneutbetalningen att minska och med det även kostnaden för företaget för den anställdes lön vilket gör att soc avgifter för företaget blir mindre. Denna summan får man tillgodoräkna den anställda.
Hur detta faller ut på summan som en anställd får på sitt lönekonto varge månad kommer vara olika beroende på hur mycket lön du har och hur mycket skatt du betalar, både statlig och kommunal.

Det här var både jobbigt och roligt att räkna på. Förutsatt att jag inte har helt fel kanske jag sätter mig och bakar någon farm av mall för att räkna på faktiska siffror i morgon om jag får tid över.
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare

Inlägg av ippii »

Rubiks skrev:
Med risk för att vara ekonomisk analfabet som andra här erkänt att de är, så satans krångligt kan det väll inte vara att komma fram med ett exempel som går att räkna på för det som kallas personalbil. Alltså för företaget kostnadsneutral förmånsbil.

Bilen kostar 5000kr/månaden att leasa
Bilen har ett förmånsvärde på 3000kr/månaden
3000kr/månaden kommer du betala med din skattade nettolön.
Resterande kostnad (leasingavgift-förmånsvärdet) på 2000kr betalas med bruttolönavdrag.
Samtidigt höjs bruttolönen med förmånsvårdet och summan skatt som ska betalas på lönen blir då större.
På grund av att det görs ett bruttolönavdrag motsvarande 2000kr kommer den skattade och klara löneutbetalningen att minska och med det även kostnaden för företaget för den anställdes lön vilket gör att soc avgifter för företaget blir mindre. Denna summan får man tillgodoräkna den anställda.
Hur detta faller ut på summan som en anställd får på sitt lönekonto varge månad kommer vara olika beroende på hur mycket lön du har och hur mycket skatt du betalar, både statlig och kommunal.

Det här var både jobbigt och roligt att räkna på. Förutsatt att jag inte har helt fel kanske jag sätter mig och bakar någon farm av mall för att räkna på faktiska siffror i morgon om jag får tid över.
Bra där, hade varit grymt med någon mall för detta.
Spontant så känns det omöjligt att göra en bruttolönehöjning kostnadsneutralt eftersom arbetsgivaravgiften går upp då.
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Kimera skrev:
En fråga till er insatta, för jag är inte alls så insatt i vad som är mest förmånligt att göra.
Min rekommendation hade varit att byta till en AWD och ta den på företaget. Förmånsvärdet på en Performance-modell är tveksamt värt 0,8 sekunders snabbare acceleration.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare

Inlägg av janni »

Ja förmånsvärdet förstörde min plan helt, som många andras tydligen.
Kan inte riktigt förstå logiken i att en P100D bara har en tusenlapp mer i förmånsvärde. (nu menar jag inte att man ska höja den =)
Tanken var att köpa en P3D för att komma ner i kostnad från X90D.

Funderar nu på om jag ska behålla X, köpa en S100D istället eller en P3D privat.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Inlägg av Tars »

janni skrev:
Ja förmånsvärdet förstörde min plan helt, som många andras tydligen.
Kan inte riktigt förstå logiken i att en P100D bara har en tusenlapp mer i förmånsvärde. (nu menar jag inte att man ska höja den =)
Tanken var att köpa en P3D för att komma ner i kostnad från X90D.

Funderar nu på om jag ska behålla X, köpa en S100D istället eller en P3D privat.
Har själv kollat på det alternativet.
Senast redigerad av Tars, redigerad totalt 1 gånger.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Jag måste nog hålla med alla att P3D har ett högt förmånsvärde speciellt om man jämför med en X100D som har nästan exakt samma.
Funderade också på en P3D som tjänstebil när det blir dax om den hade landat på typ 6000.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Kimera skrev:

Även om det är relativt högt förmånsvärde på P3D så lär det ju bli billigare att leasa än att ta den privat. Dock inte så stor skillnad som på andra Tesla-modeller.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Om Tesla slutar sälja P3D och istället erbjuder ett "Performance Package" till 3 LR AWD för 117.000:- så rasar förmånsvärdet från ca 8700:- till ca 5800:-!
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

Nu finns allt inlagt hos skatteverket för modellår/beskattningsår 2019.

Förmånsvärdena blir faktiskt några kronor billigare även om det inte är så stor skillnad. LR 3 RWD hamnar till och med under 3k-sträcket (om den nu är aktuell för Sverige vill säga)

Model 3 LR AWD: 3791:-
Model 3 P: 8649:-
Model 3 LR RWD: 2999:-

Som jämförelse..
Model S 100D: 4743:-
Model S P100D: 9840:-

Det är helt sjukt att det bara skiljer en dryg tusenlapp mellan 3P och SP100D, med tanke på att den senare kostar drygt dubbelt så mycket i inköpspris :?

Här är länken till SKV så är det bara att in och räkna:
https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 9539d.html
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

helix skrev:
Nu finns allt inlagt hos skatteverket för modellår/beskattningsår 2019.

Förmånsvärdena blir faktiskt några kronor billigare även om det inte är så stor skillnad. LR 3 RWD hamnar till och med under 3k-sträcket (om den nu är aktuell för Sverige vill säga)

Model 3 LR AWD: 3791:-
Model 3 P: 8649:-
Model 3 LR RWD: 2999:-

Som jämförelse..
Model S 100D: 4743:-
Model S P100D: 9840:-

Det är helt sjukt att det bara skiljer en dryg tusenlapp mellan 3P och SP100D, med tanke på att den senare kostar drygt dubbelt så mycket i inköpspris :?

Här är länken till SKV så är det bara att in och räkna:
https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 9539d.html
Det hade varit intressant att vara med när dom tog fram förmånsvärdet på P3 resp P100.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

En god vän utnyttjade sin medborgerliga rätt att få se hur förmånsvärdet på Model 3 är beräknat, alltså vilka de "jämförbara bilarna" är. Han fick en Excel-fil, som jag klippt ut en bild av här. Inte alls orimliga bilar visade det sig, det hade kunnat bli dyrare. Dock verkar de ha gjort lite fel i uträkningen av snittpriset på de jämförbara bilarna och bara räknat med två av fyra (Audi och BMW) för AWD och Performance, vanliga LR såg rätt ut. Inga stora summor fel, men lite dyrare på grund av felräkningen. Han har inte påtalat detta för Skatteverket, vad jag vet.
Model 3 förmånsvärde.jpg
Skriv svar