Nya 2000% snabbare datorn i M3?
Moderator: Redaktion
Nya 2000% snabbare datorn i M3?
Vet någon om de M3 som kommer dyka upp här till våren kommer ha nya AI-datorn som enligt Musk är 2000% snabbare än den tidigare Nvidia-varianten? Känns ju tradigt att lägga beställning så man kommer precis innan skarven och behöva lägga 5000 dollar i efterhand för att kunna avnjuta AP3 eller vad det kommer att heta.
https://www.nyteknik.se/fordon/teslas-n ... nt-6935678
https://www.nyteknik.se/fordon/teslas-n ... nt-6935678
Y LR '24
S LR '20 (såld)
3 LR '19 (såld)
S LR '20 (såld)
3 LR '19 (såld)
Re: Nya 2000% snabbare datorn i M3?
Jamen...jodå... 2000% snabbare!
Ska tydligen gå att uppgradera ganska enkelt med en insticksmodul om man får tro på Herr Musk. Men hans uttalande tenderar att.... inte riktigt stämma alltid.
Ska tydligen gå att uppgradera ganska enkelt med en insticksmodul om man får tro på Herr Musk. Men hans uttalande tenderar att.... inte riktigt stämma alltid.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Frågan som ställdes var när denna uppdatering kommerJeppe_E skrev:Jamen...jodå... 2000% snabbare!

- Model 3 beställd 10/12-18: LR+AWD+AP, Midnight Silver Metallic, vit interiör
- Model 3 bokad 10/8-16
- Model 3 bokad 10/8-16
Svaret är att det vet man i efterhand. Bilarna ändras hela tiden. Varje Tesla är samtidigt den sista av de gamla och den första av de nya. Ibland blir en leverans just kring ett större skifte, men det är inte förutsägbart. Taktikbeställning lyckas sällan. Köp framtidens bil nu om du har råd och sörj inte för mycket när en ännu mer framtid kommer någon månad senare. Uppdateringarna kommer till din bil också. Fred Lambert på Electrek har en S från 2012 som fortfarande utvecklas.
Ja, det är ju enkelt att svara på...för det är ju en officiell uppgiftMartey skrev:Frågan som ställdes var när denna uppdatering kommerJeppe_E skrev:Jamen...jodå... 2000% snabbare!

Det vet jag, ville bara påpeka trådens frågeställningJeppe_E skrev:Ja, det är ju enkelt att svara på...för det är ju en officiell uppgiftMartey skrev:Frågan som ställdes var när denna uppdatering kommerJeppe_E skrev:Jamen...jodå... 2000% snabbare!
Ska tydligen gå att uppgradera ganska enkelt med en insticksmodul om man får tro på Herr Musk. Men hans uttalande tenderar att.... inte riktigt stämma alltid.![]()
![]()

- Model 3 bokad 10/8-16
- Model 3 bokad 10/8-16
Den snabbare enheten skall väl användas för FSD och ifall man beställer eller har köpt FSD så kommer uppgraderingen ingå, oavsett när den kommer. Finns alltså ingen risk i detta fall att man beställer för tidigt och missar uppgraderingen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
Nä, exakt rätt uppfattat.Svenssons skrev:Den snabbare enheten skall väl användas för FSD och ifall man beställer eller har köpt FSD så kommer uppgraderingen ingå, oavsett när den kommer. Finns alltså ingen risk i detta fall att man beställer för tidigt och missar uppgraderingen.
Jag har studerat Auto Pilot versionerna lite extra noga och är ganska säker på att den kommer under 2019 som version 3 rätt vad det är.
Det läcker inte ut så mycket info men enligt CleanTechnicha så skvallrade en expert på mjukvaran om att den kan komma rätt snart. Elon-time förstås.
När vi ändå pratar om det så skall bildhastigheten på kamerorna klara över 200 bilder/sekund eller mer, och dessutom vara färgbilder i rgb. Oklart är om det stämmer men uppgiftslämnaren sade det i en podcast som de refererade till och som jag lyssnade en hel timme på.
FSD = kan man inte kalla det trots allt, Tesla tassar runt fortfarande i gränslandet mellan nivå två och tre.
Full Autopilot får du först vid nivå fem.
TeslaTissel skrev:Nä, exakt rätt uppfattat.Svenssons skrev:Den snabbare enheten skall väl användas för FSD och ifall man beställer eller har köpt FSD så kommer uppgraderingen ingå, oavsett när den kommer. Finns alltså ingen risk i detta fall att man beställer för tidigt och missar uppgraderingen.
Jag har studerat Auto Pilot versionerna lite extra noga och är ganska säker på att den kommer under 2019 som version 3 rätt vad det är.
Det läcker inte ut så mycket info men enligt CleanTechnicha så skvallrade en expert på mjukvaran om att den kan komma rätt snart. Elon-time förstås.
När vi ändå pratar om det så skall bildhastigheten på kamerorna klara över 200 bilder/sekund eller mer, och dessutom vara färgbilder i rgb. Oklart är om det stämmer men uppgiftslämnaren sade det i en podcast som de refererade till och som jag lyssnade en hel timme på.
Då kanske de kan färga bilarna som dyker upp displayen

- Model 3 bokad 10/8-16
- Model 3 bokad 10/8-16
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
Martey skrev:TeslaTissel skrev:Nä, exakt rätt uppfattat.Svenssons skrev:Den snabbare enheten skall väl användas för FSD och ifall man beställer eller har köpt FSD så kommer uppgraderingen ingå, oavsett när den kommer. Finns alltså ingen risk i detta fall att man beställer för tidigt och missar uppgraderingen.
Då kanske de kan färga bilarna som dyker upp displayenEller ännu bättre, fixa fördröjningen och ”hoppandet” som fordon har på skärmen emellanåt.
Kanske det? Och klara rondeller?

Vad man köpt är en sak, vad man får idag eller närmaste tid är en annan sak... FSD är det som paketet kallas och som man måste ha köpt för att få nya hårdvaran.TeslaTissel skrev:
FSD = kan man inte kalla det trots allt, Tesla tassar runt fortfarande i gränslandet mellan nivå två och tre.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Rondeller verkar vara på g iafTeslaTissel skrev:
Kanske det? Och klara rondeller?

Jag har tänkt samma sak.
Lite is i magen och en beställning till sommaren kan kanske innebära att det finns möjlighet att få nya datorn samt beställa LR utan AWD alternativt Midrange.
Men det bygger såklart på viss osäkerhet samt om man kan ge sig till tåls efter att ha väntat så länge...
Jag ska äga privat och har ingen deadline så för mig funkar det att vänta 5-6 månader till.
Har inte förväntat mig leverans före sommaren ändå.
Lite is i magen och en beställning till sommaren kan kanske innebära att det finns möjlighet att få nya datorn samt beställa LR utan AWD alternativt Midrange.
Men det bygger såklart på viss osäkerhet samt om man kan ge sig till tåls efter att ha väntat så länge...
Jag ska äga privat och har ingen deadline så för mig funkar det att vänta 5-6 månader till.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
Jag ville bara förtydliga vad Autopilot betyder i verkligheten. Det var nivåerna jag tänkte på.Svenssons skrev:Vad man köpt är en sak, vad man får idag eller närmaste tid är en annan sak... FSD är det som paketet kallas och som man måste ha köpt för att få nya hårdvaran.TeslaTissel skrev:
Det var ialltså nte avsett som en pekpinne.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
Men då finns det ju ingen anledning att vänta?pefreli skrev:Jag har tänkt samma sak.
Jag har beställt min och hen skall inte vara orolig för att den INTE uppdateras.
Frågan är väl mera om den nya processorna kommer med i alla nya bilar, eller om de med fsd kommer få den installerad. då en sådan troligtvis inte är billig och därmed en onödig kostnad ifall ägaren inte tänker ens köpa enhanced ap. ( ifall det nu är så enkelt att installera den)
När det gäller den nya datorn har jag förstått det som att det enbart är de som valde FSD (när det var valbart i USA) som kommer få uppgraderingen gratis.TeslaTissel skrev:Men då finns det ju ingen anledning att vänta?pefreli skrev:Jag har tänkt samma sak.
Jag har beställt min och hen skall inte vara orolig för att den INTE uppdateras.
Det är väl också en av anledningarna till att detta tillval inte längre finns.
Så får du din Tesla levererad de kommande månaderna kommer den inte innehålla den nya datorn. Och du kommer inte få den nya hårdvaran ”gratis”.
Ska man tro på Elon så kommer den nya datorn rullas ut första halvåret 2019...
Men jag är kluven.
Man kan alltid vänta på nya och förbättrade Teslor. Risken är att man aldrig kommer till skott...

TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
Inget Tesla gör är gratis. Och allt de gör har ett vinstintresse. Se bara på hur de ändrar prissättningarna och hur dyrt det är med ändringen av färg. Att tro att man kommer få hårdvara gratis om man väntar är lite naivt enligt mig.
Tesla levererar alla sina Model 3 med samma hårdvara för Enhanced Auto Pilot (EAP), oavsett om du beställt EAP eller inte. Dock är det varken gratis eller "billigt" om du köper det i samband med att du gör din beställning (55k SEK). Väljer du till det senare blir det ännu dyrare. Man kan se det som en straffkostnad eller "ännu dyrare".
På samma sätt så kommer hårdvaran för Full Self-driving (FSD) inte vara gratis. Installeras den efteråt kommer den kosta. Om den skulle ingå som en del av bilen kommer den också kosta. Denna typ av hårdvara är det Tesla har som huvudmål med sina bilar så tro mig när jag säger att de inte kommer ge bort tekniken
Tesla levererar alla sina Model 3 med samma hårdvara för Enhanced Auto Pilot (EAP), oavsett om du beställt EAP eller inte. Dock är det varken gratis eller "billigt" om du köper det i samband med att du gör din beställning (55k SEK). Väljer du till det senare blir det ännu dyrare. Man kan se det som en straffkostnad eller "ännu dyrare".
På samma sätt så kommer hårdvaran för Full Self-driving (FSD) inte vara gratis. Installeras den efteråt kommer den kosta. Om den skulle ingå som en del av bilen kommer den också kosta. Denna typ av hårdvara är det Tesla har som huvudmål med sina bilar så tro mig när jag säger att de inte kommer ge bort tekniken

- Model 3 bokad 10/8-16
- Model 3 bokad 10/8-16
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
Du har nog alldeles rätt, det kommer att kosta en slant. Frågan är hur stor den är?Martey skrev:Inget Tesla gör är gratis. Och allt de gör har ett vinstintresse. Se bara på hur de ändrar prissättningarna och hur dyrt det är med ändringen av färg. Att tro att man kommer få hårdvara gratis om man väntar är lite naivt enligt mig.
Går det att jämföra med tidigare Model S, och X?
Hur har hårdvaru-uppdaringar gått till med dem? Har inget att jämföra med då jag började studera det här med AP först 2016.
- Silversound
- elbilist
Angående skillnad i pris internt för Tesla för hårdvaran, så vill jag minnas att Elon sa att kostnaden skulle bli ungefär densamma för denna nya egentillverkade hårdvara jämfört med vad de idag betalar till Nvidia. Men så har de ju också egna utvecklingskostnader, så frågan är om de vill lägga över det på kunderna direkt.
Jag har funderat på en sak angående nya hårdvaran och jag tror inte jag sett det tas upp någonstans. Jag ser gärna att nya hårdvaran finns i bilen även om jag kanske inte ens kommer beställa vanliga autopiloten, då den ändå lär ligga och köra i bakgrunden och ta hand om alla grundläggande säkerhetsfunktioner. En bil som körs i autopilotläge med nya hårdvaran borde vara mycket mer medveten om vad som sker i omgivningen och därför också vara snäppet tryggare att åka i. Och andra aktiva säkerhetsfunktioner som kollisionsvarning, autobroms, osv, borde också köras på nya hårdvaran för att göra bilarna så säkra som möjligt. Det vore dumsnålt av Tesla att hålla tillbaka på möjliga säkerhetsfunktioner, då de istället kan peka på hur mycket säkrare deras bilar är i grundutförande mot andra tillverkares.
Jag har funderat på en sak angående nya hårdvaran och jag tror inte jag sett det tas upp någonstans. Jag ser gärna att nya hårdvaran finns i bilen även om jag kanske inte ens kommer beställa vanliga autopiloten, då den ändå lär ligga och köra i bakgrunden och ta hand om alla grundläggande säkerhetsfunktioner. En bil som körs i autopilotläge med nya hårdvaran borde vara mycket mer medveten om vad som sker i omgivningen och därför också vara snäppet tryggare att åka i. Och andra aktiva säkerhetsfunktioner som kollisionsvarning, autobroms, osv, borde också köras på nya hårdvaran för att göra bilarna så säkra som möjligt. Det vore dumsnålt av Tesla att hålla tillbaka på möjliga säkerhetsfunktioner, då de istället kan peka på hur mycket säkrare deras bilar är i grundutförande mot andra tillverkares.
Hyundai Ioniq -18
Jag tycker man skall vänta.
Det kommer en uppdatering som är i mångdubbet bättre, utan närmaste prispåslag. Och det ganska snart, dvs 3-6 månader. Och det vet vi om.
Finns det någon anledning att panikköpa nu, om man inte har något behov eller kommer få vänta i vilket fall som helst.
Om man ställer för och nackdelarna mot varandra ser man att vänta har fler för än nackdelar att vara på låset.
Gör det inget att vänta; VÄNTA! om du behöver och inte kan vänta; KÖP!
Det kommer en uppdatering som är i mångdubbet bättre, utan närmaste prispåslag. Och det ganska snart, dvs 3-6 månader. Och det vet vi om.
Finns det någon anledning att panikköpa nu, om man inte har något behov eller kommer få vänta i vilket fall som helst.
Om man ställer för och nackdelarna mot varandra ser man att vänta har fler för än nackdelar att vara på låset.
Nej, alltså.. Tesla kommer förmodligen att trycka i chippet i alla nyare bilar. Det är betydligt mer kostsamt att ha två olika processer på en tillverkningslina. Därför är jag övertygad om att chippet kommer att finnas i bilarna framöver, men det kommer ju fortfarande att behöva aktiveras genom att köpa mjukvaran. Så, man kommer inte att få hårdaran, även om den finns i bilen. Men rent tillverkningstekniskt så är det alltså betydligt mer kostsamt att ha två olika varianter än en.Martey skrev:Inget Tesla gör är gratis. Och allt de gör har ett vinstintresse. Se bara på hur de ändrar prissättningarna och hur dyrt det är med ändringen av färg. Att tro att man kommer få hårdvara gratis om man väntar är lite naivt enligt mig.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Hehe beställde nu för motorförsäkringen slutar att gälla om 1000mil...Mickep skrev:Jag tycker man skall vänta.

Så må va hänt att det är mer omkostnader att ha fler produkter i omsättning (säger sig självt). Dock så är jag fortfarande skeptisk till att man kommer undan gratis eller billigare om man väntar 6 månader (enligt trådskaparens egna planering). Vi har inte ens fått första skeppningen med bilar, den kan mycket väl bli försenad eller utdragen (hoppas jag har fel dock). Om man endast väntar för att spara tusenlappar på FSD som (enligt mig) knappast kommer att bli tillgängligt under nästa år, ställer jag mig frågandes till vad personen faktiskt väntar på. Bilen eller att få något billigt rent överlag? Tar man perspektivet att all ny teknik blir billigare och över tid blir standard i nya modeller vill jag påstå att vi konstant kommer befinna oss i ett sådant stadie. Därför är mitt tips att se över vad man faktiskt väntar påJeppe_E skrev:Nej, alltså.. Tesla kommer förmodligen att trycka i chippet i alla nyare bilar. Det är betydligt mer kostsamt att ha två olika processer på en tillverkningslina. Därför är jag övertygad om att chippet kommer att finnas i bilarna framöver, men det kommer ju fortfarande att behöva aktiveras genom att köpa mjukvaran. Så, man kommer inte att få hårdaran, även om den finns i bilen. Men rent tillverkningstekniskt så är det alltså betydligt mer kostsamt att ha två olika varianter än en.Martey skrev:Inget Tesla gör är gratis. Och allt de gör har ett vinstintresse. Se bara på hur de ändrar prissättningarna och hur dyrt det är med ändringen av färg. Att tro att man kommer få hårdvara gratis om man väntar är lite naivt enligt mig.

Senast redigerad av Martey, redigerad totalt 3 gång.
- Model 3 bokad 10/8-16
- Model 3 bokad 10/8-16
Bilen kommer inte bli billigare för att man väntar på ny hårdvara i bilen. Dollarkursen kanske ändras och har man tur i rätt riktning men antingen får man inte nya hårdvaran eller så får man nya hårdvaran. Funktionerna kommer dock vara de samma. Det är först ifall man beställer FSD som man kommer behöva nya hårdvaran och då ingår den i priset för FSD, den kommer att eftermonteras om den inte finns i bilen som man fått levererad. Tror inga funktioner i EAP kommer vara beroende av nya hårdvaran utan samma kod kommer köras för alla med EAP.