Var ligger ”nollan” vid -25 grader

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Var ligger ”nollan” vid -25 grader

Inlägg av lem »

Jag vart lite nervös när jag kom nedåt 15 % och hade några stoppställen utan el.

Var ligger nollan (= bilen stannar) om man kör med uppvärmd bil? Som vanligt?

Hur länge kan man stanna vid 5-10-15 % och det är svinkallt och köra någon mil till? (All fjärrvärme upphör vid 20% och det är djävligt kallt att sitta i bilen bär att värma upp den)
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Re: Var ligger ”nollan” vid -25 grader

Inlägg av Smutt »

Jag körde några km under 0 igår i -17
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

Skulle inte förlita mig på nollan, utan istället gå på effektbegränsningen du börjar få vid lågt SoC. Är du nere på säg 30kW ja då sitter du i skiten och snart tar strömmen slut. Är du på t.ex 0km och har 100kW i begränsning är det ju inte panik, men får du i tillägg Battery power very low så kommer den inte vara långt ifrån shut down, går fort till 30kW begränsning och då är du rökt.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

MDurante skrev:
Skulle inte förlita mig på nollan, utan istället gå på effektbegränsningen du börjar få vid lågt SoC. Är du nere på säg 30kW ja då sitter du i skiten och snart tar strömmen slut. Är du på t.ex 0km och har 100kW i begränsning är det ju inte panik, men får du i tillägg Battery power very low så kommer den inte vara långt ifrån shut down, går fort till 30kW begränsning och då är du rökt.
Hur långt kommer man vid 100kw resp 30kw begränsning och -25 grader dvs ca 240wh/km.

Jag känner att shutdown i -25 grader vid vägkanten i en plogdriva måste till varje pris undvikas. På sommaren kan man köra med helt andra marginaler...
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

Svårt att ge ett generellt svar. Men skulle säga att från 0km till verkligt stopp i sådan kyla är någonstans från 5-10km. När du får 30kW begränsning kommer du knappast komma längre än 1000m. Allt beror också på hur mycket degradering ditt batteri har fått, ovanstående stämmer nog endast på relativt ny batteripacke, efter 60-100k tror jag det blir svårt att köra under 0km vintertid.
Användarvisningsbild
Larssa
Teslaägare

Inlägg av Larssa »

Körde mellan Kiruna och Jokkmokk idag.. -25 till -30 hela vägen, kom fram med 4% men det var kanske inte riktigt bekvämt! :shock:
Skriv svar