Byta belägg parkeringsbroms, smörja upp ok.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

jonne71

Byta belägg parkeringsbroms, smörja upp ok.

Inlägg av jonne71 »

Hej,
Parkeringsbromsen har fastnat och efter att tittat på Youtube video fick jag loss elservot och helt klart har vatten trängt in i kuggarna. Om man snurrar på kuggen som sitter på oket går den lite trögt vet dock inte vad som är normalt.
Hur får man ur beläggen? Det går ju inte slå ut styrpinnarna till beläggen, eller?. Måste man dela oket genom att skruva ur de stora torx bultarna? Känns som det är läge att köpa nytt för det är väl svårt att smörja upp allt? Gummiskydden var borta på ena "glidbulten"?! Någon måste vart på dem tidigare...Ena belägget ramlade ned när jag fick loss kolven och hade alltså släppt från metallen. Det hade blivit metall mot metall trots att belägget låg emot skivan märkligt nog? Undrar om det går att svarva skivan eller om den också måste bytas?!
jonne71

Re: Byta belägg parkeringsbroms, smörja upp ok.

Inlägg av jonne71 »

20181215_165031.jpg
20181215_173008.jpg
20181215_172912.jpg
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Slå ut styrpinnarna. Lossna sedan bygeln
jonne71

Inlägg av jonne71 »

Nu såg jag att det gick att slå ut pinnarna på baksidan, det var helt täckt med smörja så jag såg inte hålen.
Tyvärr gick inte motorservot att rädda både motor växel var kraftig rostiga. Troligen klarar inte dessa av den svenska vintern med salt och vatten. Trist redan efter 3år.
Java
elbilist

Inlägg av Java »

jonne71 skrev:
Nu såg jag att det gick att slå ut pinnarna på baksidan, det var helt täckt med smörja så jag såg inte hålen.
Tyvärr gick inte motorservot att rädda både motor växel var kraftig rostiga. Troligen klarar inte dessa av den svenska vintern med salt och vatten. Trist redan efter 3år.
Ser ut som det har suttit där i 15år.
Servomotorn ska var oringstätad, enheten ska var hermetiskt tät för att överleva.
Förmodar att det är Brembos prylar.
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

Ja det står ju Brembo på oket så... :) Jag har dock haft bilar med Brembobromsar som har fungerat utmärkt i vårt saltklimat under många år så en sådan generalisering kan man nog inte göra. Sen har säkert Brembo prylar som är mer eller mindre lämpliga för vårt klimat, vilka Tesla har valt beror ju på vilka krav de har ställt. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Audi R8, Aston Martin och Jaguar använder samma ok. Inte de typiska vinterbilarna...
Skriv svar