Märklig energiförbrukning trippmätare

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
elulf
Teslaägare

Märklig energiförbrukning trippmätare

Inlägg av elulf »

Hej allesammans,

Är det någon här som kan hjälpa mig att förstå detta:

Gjorde nyligen följande resa med familjen. Startade med 100%-nyladdat batteri i Hallsberg och åkte först till Kolmården (12,7 mil), stod parkerad i drygt två dygn med energisparmode påslagen och åkte sedan till Uppsala (21,4 mil). Det var lite på håret att vi kom fram så jag fick köra riktigt lungt på motorvägen mellan sthlm-uppsala, det återstod endast 4 km typical range när vi var framme. Det märkliga är att trippmätaren visade följande "Since last charge"

Avstånd: 340,7 km
Total förbrukning: 71,2 kWh
Snittförbrukning: 209Wh/km

Men om jag bara har gjort av med 71,2 kWh sen laddningen så borde jag ju ha mycket mer räckvidd kvar. 4 km typical motsvarar väl inte ens 1 kWh, vad hände med de resterande 13 kWh? Kan de ha blödits ut under de två dagar bilen stod parkerad? Eller är det så att statistiken i trippmätaren endast räknar med energi för att framföra bilen och att uppvärming av batteriet, AC, radio och liknande inte räknas med? Nån som kan förklara?
ironjack
elbilist

Re: Märklig energiförbrukning trippmätare

Inlägg av ironjack »

Se denna artikel, den förklarar det bra: http://teslaclubsweden.se/batterireserven-i-model-s/
Model S 85 2014, Model S 90D 2016, Model 3 LR 2019
Skoda Enyaq 85x 2025
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Det beror på om du hade "Range Charge" aktiverat eller ej, du kan inte använda alla 85 kWh

Bild
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Samma sak med alla tillverkare av elbilar. Man uppger driftbatteriets totala möjliga energilagring vilket har väldigt lite med den utnyttjbara energin att göra. Max körsträcka enligt någon obegriplig körcykel kan röra om i vilket välutbildat huvud som helst.

Tesla Model S ska gå 502 km i 88 km/h enligt någon uppgift och 426 km enligt EPA. I verkligheten så kommer man väl ca 350 km om man inte ägnar sig åt snålkörning på högsta nivå... Räknat på en snittförbrukning av 225 Wh/km så förbrukar man 78,75 kWh då vilket är mer än de 75,9 kWh man i normala fall kan ta ut ur batteriet om man har "Range Charge" aktiverat. Så, några 502 km kan man rimligen aldrig få se skymten av. Om man lyckas ta sig 426 km så har man gjort det bra och antagligen ganska länge... 75.900 / 426 = 178 Wh/km. Det innebär snålkörning, men det går om man måste. Sen finns det ju ytterigar 5,1 kWh som ska gå att utnyttja i nödfall men jag har inte koll på hur det egentligen fungerar. 5100 / 178 = 28 km som "nödreserv" eller?

Om man använder bilen som rekommenderat så kör man laddning upp till 80% utan någon "Range Charge" aktiverad och låter "Zero Mile" finnas som en reservdunk i "frunken" och då har man om jag förstår det rätt, 67,4 kWh X 80% = 53,92 kWh att tillgå (eller blir det 80% av 85 kWh???). Med en "normalförbrukning" (225 Wh/km) har man då en räckvidd på ca 24 mil! Jättebra om man jämför med en Leaf som i praktiken kommer max 12 mil men bara hälften mot vad som anges i vissa reklamblad...

Jag har ju sett uppgifter i andra trådar om att man kommer ca 35 mil vid "normal" körning men då antar jag att laddningen står på 100%. 67400 / 350 = 192,5 Wh/km är ju rimliga siffror om man inte känner sig tvungen att åka ifrån någon töntig Supra eller slö Jagga vid något lämpligt rödljus... Men som någon uttryckte det "Jag har inte köpt en prestanda bil för en miljon för att snålköra hela tiden".

Det skulle givetvis var intressant att kunna jämföra verklig förbrukning mellan olika bilar och förare. Kanske det går att lägga en fråga i en ny tråd. Hur långt kommer man, vilken förbrukning, vilken laddningsnivå använder man osv... Ska kolla på Norska forumet och se om något liknande har diskuterats där.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
elulf
Teslaägare

Inlägg av elulf »

Ah, den artikeln hade jag missat, tack för infon. Jag brukar alltid i förväg räkna ut ungefär vilken förbrukning jag måste ligga på för att komma fram när jag kör längre sträckor och har alltid räknat på 85kWh/sträckan med fulladdat batteri men det har ju faktiskt aldrig stämt riktigt bra. I själva verket borde jag alltså räkna på 75,9kWh/sträckan. Hm, helt plötsligt blev det lite svårare att ta sig till Sälen i vinter...
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

lator skrev:
Om man använder bilen som rekommenderat så kör man laddning upp till 80% utan någon "Range Charge" aktiverad och låter "Zero Mile" finnas som en reservdunk i "frunken" och då har man om jag förstår det rätt, 67,4 kWh X 80% = 53,92 kWh att tillgå (eller blir det 80% av 85 kWh???).
Det är 80% av 75.9 kWh, dvs 60,7 kWh.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

TiborBlomhall skrev:
Innebär detta att "Range Charge" är "by default" aktiverad? Om man laddar till 100%, har man då använt sig av "Range Charge"? Och i så fall, laddar man till 90% om "Range Charge" är avaktiverad? Då innebär det att energimätaren visar batteriets hela energiinnehåll då "Range Charge" är 8,5 kWh = 10% av 85 kWh...

Inte helt klart detta...

Är det någon som använder sig av energimätare vid laddning och kan jämföra förbrukning med inmatad energi (ca 92% verkningsgrad på laddaren)?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare

Inlägg av Sofie »

Verkningsgraden vid laddning skiljer sig beroende på om du har dubbelladdare eller enkelladdare, då jag har dubbelladdare måste jag ladda med mera A än vad inkommande matning medger för att uppnå högsta verkningsgrad ( har andra förbrukare i hushållet). Jag har separerat mätare där bilen laddas oftast.
Mangan

Inlägg av Mangan »

Hej! Jag hämtade vår Tesla i måndags.
Ca 34mil till Jönköping var inga problem. Hade 90km kvar när jag var framme. Bilen var inte 100% full-laddad vid start, ladd-range var 480km Ställde in farthållaren på 98km/h.
Körde på kvällen så ingen AC behövdes. Sov över på Hotel Savoy som har 32A laddning precis utanför entren. Vår Tesla har dubbel-laddare vilket rekommenderas!!
Kan bara säga att Model S är världens bästa bil. Att sätta sig i en bensinare eller en traktordiesel känns bara sååååå fel!!
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

lator skrev:
TiborBlomhall skrev:
Innebär detta att "Range Charge" är "by default" aktiverad? Om man laddar till 100%, har man då använt sig av "Range Charge"? Och i så fall, laddar man till 90% om "Range Charge" är avaktiverad? Då innebär det att energimätaren visar batteriets hela energiinnehåll då "Range Charge" är 8,5 kWh = 10% av 85 kWh...
"Range charge" och ladda till 100% är samma sak. Är "range charge" avaktiverad laddar man till lägre än 90% - det är valbart vilken procent man vill ladda till. Range charge är by default avaktiverat och man bör använda den sparsamt om man vill vårda sitt batteri.

100% på energimätaren betyder att batteriet är laddat till 100% dvs 85 kWh. Batteriet mår inte bra av att vara så fulladdat så man bör åka iväg inom nån timma efter en range charge.

0% "fuskas" det däremot med. Zero mile protection och bricking protection buffrarna räknas inte in. Visar energimätaren 0% har man egentligen 9 kWh energi kvar i batteriet. När man har 0% kan man ändå köra dryga två mil till innan batteriladdningen har sjunkit till 3.9 kWh och bilen stannar. Då måste man ladda bilen inom ett dygn - tar de sista 3.9 kWh också slut blir batteriet permanent skadat.
Användarvisningsbild
elulf
Teslaägare

Inlägg av elulf »

Bumpar den här tråden med anledning av autobahn-artikeln. Enligt diskussionen ovan har man egentligen 9 kWh kvar i batteriet när energimätaren visar 0%. Trippmätaren på bilen i artikeln visar 71,2 kWh förbrukning på de dryga 18 milen som bilen körts sen laddning och energimätaren står på noll. Men 71,2+9=80,2, det borde funnits ytterligare nästan 5kWh kvar om bilen verkligen var 100% laddad vid start. Det måste väl betyda antingen att bilen i själva verket inte var helt fulladdat och man kommer alltså aningens längre än 18 mil vid autobahnfart eller så är "zero mile"+"bricking" protection 13,8 kWh istället för 9 kWh.
Skriv svar