Tråd tänkt för att hjälpa varandra! För vissa kan det säkert fungera. Andra har fel försäkringar och andra lite inte på andra m.m.
Ok, jag vet att detta är på tok i senast laget. Men ger det iaf ett försök.
@Mati
Jag kommer passera dig i eftermiddag/kväll på väg till Göteborg och kommer åka tillbaka under onsdagen. Jag vet av dina inlägg att du har endel problem med din bil. Om du lyckas få SC i Gbg att få tid för din bil imorgon så erbjuder jag mig att hämta upp din bil och köra den fram och tillbaka. Givetvis helt utan ersättning. Under tiden får du disponera min PHEV med Dragkrok.
Senast redigerad av gellerstam, redigerad totalt 1 gånger.
Vilken underbar idé. Tummen upp för den. Tyvärr är det mycket dålig timing, eftersom jag inte är hemma, varken idag eller imorgon. Men om vid ett senare tillfälle återkommer jag gärna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vilken underbar idé. Tummen upp för den. Tyvärr är det mycket dålig timing, eftersom jag inte är hemma, varken idag eller imorgon. Men om vid ett senare tillfälle återkommer jag gärna.
Faktiskt en mycket bra ide. Många har ju åsikter om avståndet till service och samtidigt så är det många som åker kors och tvärs genom landet så absolut skulle man kunna upprätta någon slags samkörningstjänst. Är det dessutom nån som kör fossilt så spar vi ju på både miljö och dennes plånbok...! Sen gäller det ju att SC är med på upplägget och kan ställa upp med lånebil till någon som inte äger bilen som lämnas in. Försäkringsbiten kan ju givetvis också sätta käppar i hjulen men de flesta borde kunna vara med på det hela.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Finns nog många presumtiva Tesla-ägare som kan tänka sig att köra några mil till ett Service Center. Jag hade lätt gjort det innan jag köpte min för att få känna på ordentligt! Man får ju en bra inblick i Tesla-ägandet på det viset också
Model S P85+ med AP Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Nja nu hade nog jag personligen hellre anförtrott min Tesla till någon annan Teslaägare (erfarenhet av bilen och redan gjort div ”testkörningar”mm)
Än att låna ut den till presumtiva Teslanyfikna som får chansen att testa vad en Tesla går för. Utan att jag åker med i bilen.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Nja nu hade nog jag personligen hellre anförtrott min Tesla till någon annan Teslaägare (erfarenhet av bilen och redan gjort div ”testkörningar”mm)
Än att låna ut den till presumtiva Teslanyfikna som får chansen att testa vad en Tesla går för. Utan att jag åker med i bilen.
Tråden är öppen för alla. Upplägget passar som hand i handsken för vissa och andra kommer sky det som pesten. Du kan starta motsvarande tråd på den för teslaägare låsta delen av forat?
Sen är det väl upptill var och en att göra bedömningen på vilka man litar, precis som i hela övriga livet. (Inte en chans att jag litat på t.ex. GustavT. Hans körvanor passar inte min bil.)
Exempel: Jag och Mati har kommenterat och läst varandras inlägg sedan ca 20160401 där Mati för mig framstår som en bra och trovärdig människa. (Hoppas han har den uppfattningen om mig med. ) Iom det så vet Mati att jag provkört Teslor vid ett flertal tillfällen, via PM/mail/telefon skulle han fått veta att jag har ett prickfritt körkort sen 25år tillbaka och inte är vållande till en ända skada. Jag hade mailat bilder på mitt kk. Så med den infon kan det vara så att Mati överväger fördelen med eventuella risker med att lånbytas bil. Om jag skulle köra en bil som är i behov av service så skulle iaf jag köra varligt med den. Jag hade velat komma fram. Betänk att jag är även i samma sits som lämnar min bilnyckel till Mati... Vågar jag lita på han? Vad kommer han passa på att dra med min dragkrok? 30-ton solpaneler till sin lada?
Konsensus: Du väljer vem du vill lita på och du väljer om du vill uppträda på ett sätt så att andra litar på dig.
gellerstam: nu missförstod du nog mitt inlägg jag håller med dig i det allra mesta!
Min kommentar var snarare en tanke utifrån det jeppe_sthlm skrev:
”jag hade lätt gjort det innan jag köpte min för att känna på ordentligt”
Där jag då kom att tänka på uttrycket
”känna på ordentligt” både kan innebära ”Testa gränser och gasa rejält”
ELLER
”provköra en längre sträcka för att uppleva hela bilen, SuC laddning osv.
Där jag gärna kan tänka mig att låna ut bilen till de som känns ”förtroendeingivande” och där bilen känns som den hamnar i goda händer, precis som du skriver.
Men samtidigt finns det ju andra som verkligen ser chansen att ”Testa gränserna” eller inte riktigt har erfarenhet/omdöme i paritet med bilens prestanda. DÅ vill jag nog personligen själv åka med om jag lånat ut min bil för 0,5-1,5miljon. Där min tanke är att har man tex en egen Tesla så har man redan ”Testat” en del och är medveten om hur bilen är att köra.
Har faktiskt haft väldigt många som provkört mina 2 Tesla. Vår P85 RWD med ESP urkopplad var det minst sagt lätt att kunna ”ställa till det” med om man tex tryckte fullt vid fel tillfälle.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Hehe - det var dåligt formulerat. Helt klart öppet för feltolkning. Var jag menade var precis som du skrev - hela upplevelsen med att känna hur det känns att åka en längre stäcka med Tesla. Åka på autopilot, ladda osv.
Jag behöver iallafall några timmar i en bil för att få en riktig känsla för bilen. Under provkörningen blev jag mest knockad av accelerationen och hade svårt att uppskatta hela bilen.
Model S P85+ med AP Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Hehe - det var dåligt formulerat. Helt klart öppet för feltolkning. Var jag menade var precis som du skrev - hela upplevelsen med att känna hur det känns att åka en längre stäcka med Tesla. Åka på autopilot, ladda osv.
Jag behöver iallafall några timmar i en bil för att få en riktig känsla för bilen. Under provkörningen blev jag mest knockad av accelerationen och hade svårt att uppskatta hela bilen.
Intressant tråd.
Vill inte störa tråden men vi har i vår energiförening en ung kvinnlig högskole-studerande, ”betrodd” som ibland gör praktik-jobb som väldigt snabbt lärde sig köra en Tesla Model S utan några som helst problem.
Nja nu hade nog jag personligen hellre anförtrott min Tesla till någon annan Teslaägare (erfarenhet av bilen och redan gjort div ”testkörningar”mm)
Än att låna ut den till presumtiva Teslanyfikna som får chansen att testa vad en Tesla går för. Utan att jag åker med i bilen.
Jag inbillar mig att det inte direkt har att göra med om man redan är en Teslaägare eller inte utan vilket förhållningssätt man har till bilkörning i allmänhet. Jag skulle aldrig ens komma på tanken att "testa" en bil som jag inte äger själv. Frågan är om jag skulle ha gjort det för 30 år sedan...
Helt klart är att man bara nyttjar möjligheten om man känner förtroende för varandra.
Om jag tar mig själv som exempel: +50 år med ofantligt antal mil bakom mig. Kört Tesla närmare 2000 mil utan att ha ägt någon. Inga olyckor mer än små sammanstötningar på parkeringar och liknande (plus några älgar,rådjur och andra mindre djur, fast utan att skada bilen så mycket att jag inte kunnat köra från platsen...). Dock så resonerar jag som så att ju fler mil jag kör utan allvarliga olyckor, ju närmare kommer jag den där stora smällen och därför blir jag mer och mer försiktig i trafiken. Jag inbillar mig att jag är en bra mycket säkrare bilist än en mera hetlevrad Teslaägare som tycker att allt annat än 150 km/h är löjligt...
Dock tror jag att det stora problemet ligger hos SC och deras välvilja till ett liknande upplägg.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Ja, alltså om det är några i göteborgstrakten som kan boka service i malmö, samtidigt som några tesla-ägare i Malmö bokar service i göteborg, så ställer jag gärna upp och kör era bilar till service
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Ingen som kör förbi Linköping till Stockholm mot slutet av året nu för senare köra tillbaka samma väg förbi Linköping?
Lite trött på att köra till Stockholm...
Kan jag förstå. I och med att Scandic i Upplands V slutat hjälpa till med att sköta nycklar för lånebilar så har det blivit ännu knöligare än tidigare.
Då kunde man åka upp och lämna bilen på kvällstid och sedan köra hem med lånebilen samma kväll. Nästa kväll, samma procedur fast tvärtom. 100 mil körning för en service, men man slapp offra en arbetsdag.
Nu får man åka upp på kvällen, sova på hotell, lämna in bilen och hänga i stockholm över dagen... :-p
Ingen som kör förbi Linköping till Stockholm mot slutet av året nu för senare köra tillbaka samma väg förbi Linköping?
Lite trött på att köra till Stockholm...
Vi kör förbi Linköping och Stockholm (ska till Gävle) den andra och hem den sjätte, så det kanske är ett alternativ.
Intressant! Ska ringa dem i slutet av veckan och stämma av hur det går med reservdelarna (bluetooth). Dörrhandtaget har de fått.
(Kört en månad utan förardörrhandtag som kommer ut, lagom krångligt) Tur man inte är 190cm lång, eller hur var det nu.
Så jag hör av mig