Franska Rivieran 2015 - Tips och erfarenheter
Moderator: Redaktion
Franska Rivieran 2015 - Tips och erfarenheter
Här kommer lite reflektioner på att bila till franska Rivieran. Vi delade upp oss så frun och yngsta dottern flög ner så vi blev färre i bilen. Jag körde med en 13 och en 15-åring samt vår hund en flatcoated retriever.
Resan började lördag 4/7 från Malmö. Vi kom iväg sent kl 17 med Munster i Tyskland som mål. Planen var att köra Stora Bält bron för att slippa bry oss om färjor men väl på väg gjorde vi ett snabbt överslag att vi skulle spara 1,5 timme på ta Rödby-Puttgarden.
Resan började lördag 4/7 från Malmö. Vi kom iväg sent kl 17 med Munster i Tyskland som mål. Planen var att köra Stora Bält bron för att slippa bry oss om färjor men väl på väg gjorde vi ett snabbt överslag att vi skulle spara 1,5 timme på ta Rödby-Puttgarden.
Tesla Model S 85 2015
Renault ZOE Intense 2014
Zero Motorcycles S ZF 11.4 2013
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
SÅLD Zero Motorcycles DS 2010
Renault ZOE Intense 2014
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
Re: Franska Rivieran 2015 - Tips och erfarenheter
Stora Bält vägen skulle enligt navigering tagit 8 timmar för 800 km inkl laddstolpen som är välbehövligt när man kör med ungdomar och hund. Vi valde dock färjan via Rödby-Puttgarden. När vi kom fram till Rödby möttes vi av 2 timmars kö utan möjlighet att uppgradera till fast track biljett eftersom dom var slutsålda! Väl på den överfulla färjan blev backspeglar nästan avkörda innan jag fällde in dem. Väntade i bilen men hunden. Väl av färjan möttes vi av ett kraftigt oväder med ösregn och blixtar som drog ner hastigheten till 80 km/h. Första laddstoppet blev SC Hamburg Sud. Gått om stolpar och bensinstation med fräscha toaletter. Ovädret hade lagt sig och trafiken glesnat då klockan var efter midnatt så det blev snabb körning 180-190 km/h till SC Bremen som ligger lite mörkt vid en genomfartsväg. Gott om stolpar samt en CHAdeMON. Mötte två norrmän på väg hem från Tesla rallyt i Holland. Snabbt färd vidare till Munster och landar kl 03.00 med 5% kvar.
Tesla Model S 85 2015
Renault ZOE Intense 2014
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
Renault ZOE Intense 2014
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
- kanylbullen
- Teslaägare
Tog vägen över stora Bält på min tripp till Hamburg förra veckan och jag tyckte det var en trevlig väg som flöt på utmärkt hela vägen. Danskarna är en fröjd att dela motorväg med jämfört med svenskar. Man märker en markant snitthastighetsökning så fort man kört en bit in i Danmark.
Skickat från min D6603 via Tapatalk
Skickat från min D6603 via Tapatalk
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
+1, tog den vägen hem häromdagen. När det ligger någon och fiskör i mittfilen utan att köra om någon i högerfilen så är det oftast en svenskregistrerad bil... Tyskarna är ju naturligtvis bäst, men man överlever väl inte så länge där om man inte klarar av att hantera trefilig motorväg.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fortsättningen...
Startar från Munster tidigt måndag morgon och följer navigatorns rekommendation att köra via Köln-Basel-Lugano till Comosjön. Långa köer runt Köln som navigatorn verkar missat. Det hade varit bättre att köra lite längre österut. Samt vardagar i Tyskland innebär också att tyska lastbilar får köra samt mycket semestertrafik. Jag kör hellre på natten för unvika trafiken. Efter 16 timmar väl framme vid Comosjön hade vi snittat runt 80 km/h. På natten kunden vi snitta över 110 km/h.
Vi valde att köra genom Sankt Gotthard tunneln fastän vår holländska Tesla kompis körde över bergspasset och var väldigt begeistrad vid SC Monte Ceneri, Schweiz.
Efter en välbehövlig vila lämnade vi Comosjön mot SC Dorno i Italien. Det var över 38 grader och dallrande hetta. SC Dorno har en bra vägkrog. För att klara nästa sträcka till SC Frejus laddade vi helt fullt på 1 timme och 20 minuter. Hastigheten låg på 90 km/h för att klara avståndet och aircondition.
Startar från Munster tidigt måndag morgon och följer navigatorns rekommendation att köra via Köln-Basel-Lugano till Comosjön. Långa köer runt Köln som navigatorn verkar missat. Det hade varit bättre att köra lite längre österut. Samt vardagar i Tyskland innebär också att tyska lastbilar får köra samt mycket semestertrafik. Jag kör hellre på natten för unvika trafiken. Efter 16 timmar väl framme vid Comosjön hade vi snittat runt 80 km/h. På natten kunden vi snitta över 110 km/h.
Vi valde att köra genom Sankt Gotthard tunneln fastän vår holländska Tesla kompis körde över bergspasset och var väldigt begeistrad vid SC Monte Ceneri, Schweiz.
Efter en välbehövlig vila lämnade vi Comosjön mot SC Dorno i Italien. Det var över 38 grader och dallrande hetta. SC Dorno har en bra vägkrog. För att klara nästa sträcka till SC Frejus laddade vi helt fullt på 1 timme och 20 minuter. Hastigheten låg på 90 km/h för att klara avståndet och aircondition.
Tesla Model S 85 2015
Renault ZOE Intense 2014
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
Renault ZOE Intense 2014
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
- Nicklas
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ida2603
Vi är här nere nu... Har precis vaknat upp från en natt i bilen då alla campingar var stängda när vi letade inatt... Står 10m från medelhavet och ser solen gå upp
Resan har varit extremt behaglig men ska man ta sig off-grid (utanför Tesla SC) i Frankrike så måste man ha med en norsk laddare... Knasmännen har flippat nolla och fas i sina kontakter (samt använder de tokiga schukokontakter som har pigg istället för vändbara kontakter som vi har) vilket gör att laddaren som följer med våra svenska bilar inte vill fungera i deras elnät
- jag ska se om jag kan köpa en kort förlängningssladd där jag kan flippa fas/nolla
Vi var på ett ställe i Paris där det skulle finnas 4 dedikerade parkerings/laddplatser för elbilar (visserligen bara schuko, men ändå)... Glad i hågen pluggar vi in laddaren men den blinkade bara till och slocknade sedan.. Asch... Letade runt lite och hittade ett uttag till inne i en korridor och där fungerade laddaren (den blinkade inte bara till utan stannade på lysande grönt). Ok, felvända fas/nolla tänkte jag... Suck... Ok, inget jag vill göra åt saken (går ju att fixa med en skruvmejsel, men känns inte rätt)
Vi går upp från nivå -5 som dessa platser var på och på nivå -1 ser jag en kille sitta och skruva i ett större elskåp... JIPPI! en elektriker
- jag frågar om han har lust att komma och kika på laddplatserna och han är mycket hjälpsam.
Det visar sig mycket riktigt att den kontakt som fungerar har faserna "fel" enligt fransk standard (elektrikern hade en mycket praktisk faskollare) och efter att ha konstaterat detta switchar han faserna i laddstolparna så dom blir "fel" dom med... nu kan vi ladda

- jag ska se om jag kan köpa en kort förlängningssladd där jag kan flippa fas/nolla

Vi var på ett ställe i Paris där det skulle finnas 4 dedikerade parkerings/laddplatser för elbilar (visserligen bara schuko, men ändå)... Glad i hågen pluggar vi in laddaren men den blinkade bara till och slocknade sedan.. Asch... Letade runt lite och hittade ett uttag till inne i en korridor och där fungerade laddaren (den blinkade inte bara till utan stannade på lysande grönt). Ok, felvända fas/nolla tänkte jag... Suck... Ok, inget jag vill göra åt saken (går ju att fixa med en skruvmejsel, men känns inte rätt)

Vi går upp från nivå -5 som dessa platser var på och på nivå -1 ser jag en kille sitta och skruva i ett större elskåp... JIPPI! en elektriker

- jag frågar om han har lust att komma och kika på laddplatserna och han är mycket hjälpsam.
Det visar sig mycket riktigt att den kontakt som fungerar har faserna "fel" enligt fransk standard (elektrikern hade en mycket praktisk faskollare) och efter att ha konstaterat detta switchar han faserna i laddstolparna så dom blir "fel" dom med... nu kan vi ladda

- Nicklas
- Teslaägare
CHAdeMO och Typ2 tillgänglig i Nice gratis: 79 Boulevard Gambetta, Nice
- perfekt när man ska över till Italien
... tillägg; CHAdeMO hängde sig efter några minuter... prövar Typ2 istället... Skönt med dubbelladdare
- perfekt när man ska över till Italien

... tillägg; CHAdeMO hängde sig efter några minuter... prövar Typ2 istället... Skönt med dubbelladdare

- Nicklas
- Teslaägare
Perfekt, fulladdat efter ca 2h... Nu bär det av till Monaco och sedan vidare till Italien.
Tesla Model S 85 2015
Renault ZOE Intense 2014
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
Renault ZOE Intense 2014
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
Boulevard Dubouchage - Nice
Mycket central. Det finns 2 st parkeringsplatser och 1 st Type2 22 kW och 1 st CHAdeMON som ger max 22 kW.
OBS! Det går inte att ladda båda parallellt! Bryter även efter 120 minuter.
Mycket central. Det finns 2 st parkeringsplatser och 1 st Type2 22 kW och 1 st CHAdeMON som ger max 22 kW.
OBS! Det går inte att ladda båda parallellt! Bryter även efter 120 minuter.
-
- Boulevard Dubouchage - Nice
Tesla Model S 85 2015
Renault ZOE Intense 2014
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
Renault ZOE Intense 2014
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
Boulevard J F Kennedy - Cagnes-sur-Mer
Bra läge mellan Nice och Cannes och lätt att komma till från motorvägen.
Väldigt nära stranden och turistrestauranger.
2 st parkeringsplatser med 1 st Type2 22 kW och 1 st CHAdeMON 22 kW.
Bra läge mellan Nice och Cannes och lätt att komma till från motorvägen.
Väldigt nära stranden och turistrestauranger.
2 st parkeringsplatser med 1 st Type2 22 kW och 1 st CHAdeMON 22 kW.
-
- Boulevard J F Kennedy - Cagnes-sur-Mer
Tesla Model S 85 2015
Renault ZOE Intense 2014
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
Renault ZOE Intense 2014
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
Jag kollade på denna sida på vår väg ut mot Normandie och enligt den skulle det var fritt för alla och gratis att ladda på stationen Relias de Beuzeville men möttes av att vi behövde aktivera den med ett kort enligt bifogad bild.REIT skrev:
Tror det gäller många av dessa stationer.
På hemsidan står det "Ouvert à tous" om det ej kräver kort. Det har stämt för mig hittills.
Tesla Model S 85 2015
Renault ZOE Intense 2014
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
Renault ZOE Intense 2014
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
Place des Moulins - Monaco
Fin laddstolpe med 1 st Type2 22 kW och 1 st CHAdeMON (troligvis 22 kW) som tyvärr inte fungerade förra helgen. Men det fanns även en fransk Type3 22 kW som kanske fungerade?! Det vara bara att köra tillbaks försiktigt tillbaks till Nice...
Fin laddstolpe med 1 st Type2 22 kW och 1 st CHAdeMON (troligvis 22 kW) som tyvärr inte fungerade förra helgen. Men det fanns även en fransk Type3 22 kW som kanske fungerade?! Det vara bara att köra tillbaks försiktigt tillbaks till Nice...
-
- Place des Moulins - Monaco
Tesla Model S 85 2015
Renault ZOE Intense 2014
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
Renault ZOE Intense 2014
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
Jag har laddat där två gånger nuleiflodde skrev:Jag kollade på denna sida på vår väg ut mot Normandie och enligt den skulle det var fritt för alla och gratis att ladda på stationen Relias de Beuzeville men möttes av att vi behövde aktivera den med ett kort enligt bifogad bild.REIT skrev:
(Total, Route de Beuzeville, 27210 Fiquefleur-Equainville, France) - stationen är förvisso märkt med de två korten, men det sitter även en utskriven lapp om att man kan låna laddkort från kassan - funkar fint.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Då var jag nog lite snabb men hadde kraft kvar till hotellet så vi åkte vidare.thebishop skrev:Jag har laddat där två gånger nuleiflodde skrev:Jag kollade på denna sida på vår väg ut mot Normandie och enligt den skulle det var fritt för alla och gratis att ladda på stationen Relias de Beuzeville men möttes av att vi behövde aktivera den med ett kort enligt bifogad bild.REIT skrev:
(Total, Route de Beuzeville, 27210 Fiquefleur-Equainville, France) - stationen är förvisso märkt med de två korten, men det sitter även en utskriven lapp om att man kan låna laddkort från kassan - funkar fint.
Jeg har nu fulgt tippet fra denna tråd och kört övar Sankt Gotthard.
Det var jättesnyckt och kan värmt Rekommenderas.
Vi körte fra nord motvsyd.
Vi övarnattada på Hotel Pension Egg bredvid uppkörslan till Sankt Gotthard.
Vi fikk ladda med red plug och bilen övarnattade i garage
.
Ägaran av hotellet haddecstug i Nord Sverige och prattafa liten svensk.
Det kostada 00 frank för fyra personer en nat.
Det var jättesnyckt och kan värmt Rekommenderas.
Vi körte fra nord motvsyd.
Vi övarnattada på Hotel Pension Egg bredvid uppkörslan till Sankt Gotthard.
Vi fikk ladda med red plug och bilen övarnattade i garage

Ägaran av hotellet haddecstug i Nord Sverige och prattafa liten svensk.
Det kostada 00 frank för fyra personer en nat.
Om du vill att jag ska göra fler filmer kan du stödja mig genom att använda mit referral link.
http://---
http://---