Besviken efter provtitt på M3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11211
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av Jerker »

OfarligTesla skrev:
När vi tittar på många av de mesta sålda bilmodellerna i Sverige så är det nog lättare att sälja in Teslan med något högre pris men bra totalkostnad än den tråkiga asiaten även om den är lite billigare.
Lättare att sälja in till vem? Inte till mig iaf, för jag har inte de ekonomiska ramarna. Även totalkostnaden blir stora med en så dyr bil som en Tesla. Priset har faktiskt betydelse. Jag kan inte jämföra mina kostnader för en Tesla med en lika dyr fossil, för det finns det inte på kartan att jag hade köpt. När jag valde att börja leasa en Zoe så ökade mina bilkostnader med 1500/mån jämfört med den fossil jag hade kört förut.

Alla är vi partiellt blinda och har svårt att ta in andras verkligheter. De flesta här i landet lever faktiskt i den verkligheten att t.o.m. en bil som kostar 150000 är för dyr att köpa. Man har kanske råd att köpa en begagnad för 70000. Genomsnittsåldern för förstagångsköpare av en helt ny bil ligger över 50 år. Hur många har inte en lön på mellan 17000 och 22000 i månaden? De flesta tjänar väl knappast mer än 30000? Det begränsar valmöjligheterna vid bilköp.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2554
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av TeslaTissel »

Laban skrev:
Jerker skrev:
Sen saknar den en del jag skulle vilja ha, som en app, alltid uppkopplad (man kan koppla upp bilen via mobiltelefon), förvärmning när den inte laddar, kurvljus (finns på andra Kia) men jag fick ett mycket större habegär när jag provkört både denna och Hyundai Kona än när jag satte mig i 3:an. Det jag har råd med av Teslas bilutbud är en plain Tesla 3 och då saknas det mesta jag verkligen vill ha i bilen.
Alla är vi olika. Jag värderar själva elbilsdelen väldigt högt personligen, till att börja med snabbladdning:



Appen är också mycket viktig där. Jag vill se att bilen laddar korrekt, förvärmning när jag ska åka hem från en hockey match i -20C. Det här har mycket högre prioritet för mig än ventilerade säten, taklucka och annat lull-lull. Sist men definitivt inte minst är det hela grejen med Tesla och deras/Elons vision. Jag stödjer hellre dem än VW om man så säger, men jag lämnar en öppning för när/om Buzz släpps :-)

Instämmer, det är något med Tesla som är ganska klart. Som vi redan insett.
Som vi redan lärt oss
Som ingen annan biltillverkare tycks förstå.

Deras tankesätt. Det är ju märkligt faktiskt att inte resten av bilvärlden anammat kreativt tänkande?
Som sparar så mycket tid och sänker övergripande kostnader. Där kreativa lösningar på sin höjd tillåts annars så blir det på sin höjd en självstängande baklucka.
Eller en fånig app som håller reda på bränslemängd och ev start av fossilmotorn!?
Verdi

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av Verdi »

iAkita skrev:
Legato skrev:
Jag tycker M3 är helt revolutionerande...

Fantastisk prestanda och bil med en riktigt låg totalkostnad. Helt utan reella konkurrenter kommande år (nej en Hyundai eller Kia är inte en reell konkurrent).

Solklart den viktigaste bilen hittills på 2000-talet. För första gången skakar Tesla om konkurrenterna på riktigt!
Du har rätt på så vis Model 3 är inte är ett alternativ för de flesta familjer, och därmed inte konkurrerar med till exempel Kia e-Niro. E-Niro och möjligtvis Kona konkurrerar med Model Y, om den nu hade funnits.

Model 3 må vara den viktigaste bilen hittills på 2000-talet för halvunga män och kvinnor med halvstora plånböcker, som annars köpt t.ex. en BMW-sedan i samma prisklass för att ha kul och styla för polarna. Men det är en liten konsumentgrupp. Hade jag fortfarande tillhört den hade jag varit lika lyrisk över Model 3 som du. Den är skitsnygg interiört, det är enligt mig det mest revolutionerande med den, och prestandan lockar.

Ändå var det e-Niron som verkligen väckte mitt ha-begär. Det är den första bil som funkar som enda bil för en familj med hund, och som samtidigt går att köpa och äga privat rent ekonomiskt utan några större uppoffringar. Det om något är, tråkigt nog, det viktigaste som hänt i bilväg hitills under 2000-talet. Dessutom finns det CCS laddare typ var femte mil eller tätare längs en del av de större vägarna, iallfall i södra Sverige, så jag ser inte SUC heller som en fördel för Model 3.

Den viktigaste bilen är solklart Model S. Utan Model S hade det inte funnits någon e-Niro.

För övrigt missar du helt storheten i SuC-nätet. När elbilar blir vanligare så kommer det ju vara 50/50 om den där ensamma CCS-laddaren är upptagen eller ej. Känns som tråkiga odds. Har man otur så har bilen före precis kommit dit. Och är det då en e-tron eller liknande med stort batteri kan det ta flera timmar innan den blir ledig igen. På en Suc finns det massor av laddare som dessutom laddar mer än dubbelt så snabbt. Är stationen helt full så är det alltid någon av alla de andra som nästan är klar. Du har en plats inom 10 minuter nästan garanterat.

Nu kommer detta lösa sig i och med Ionity-nätverket som har en liknande uppbyggnad och kapacitet men det tar ju ett tag till. Och innan det finns på plats byter jag inte bort Teslan.

Vad gäller Model 3 så hamnar den mitt emellan för oss. Varken lämplig som första eller andrabil.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2554
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av TeslaTissel »

Jerker skrev:
OfarligTesla skrev:
När vi tittar på många av de mesta sålda bilmodellerna i Sverige så är det nog lättare att sälja in Teslan med något högre pris men bra totalkostnad än den tråkiga asiaten även om den är lite billigare.
Lättare att sälja in till vem? Inte till mig iaf, för jag har inte de ekonomiska ramarna. Även totalkostnaden blir stora med en så dyr bil som en Tesla. Priset har faktiskt betydelse. Jag kan inte jämföra mina kostnader för en Tesla med en lika dyr fossil, för det finns det inte på kartan att jag hade köpt. När jag valde att börja leasa en Zoe så ökade mina bilkostnader med 1500/mån jämfört med den fossil jag hade kört förut.

Alla är vi partiellt blinda och har svårt att ta in andras verkligheter. De flesta här i landet lever faktiskt i den verkligheten att t.o.m. en bil som kostar 150000 är för dyr att köpa. Man har kanske råd att köpa en begagnad för 70000. Genomsnittsåldern för förstagångsköpare av en helt ny bil ligger över 50 år. Hur många har inte en lön på mellan 17000 och 22000 i månaden? De flesta tjänar väl knappast mer än 30000? Det begränsar valmöjligheterna vid bilköp.
Jerker! Jag lyssnar i varje fall!

Jag hatar att det skall behöva vara så. Alla har full rätt till elbil!

Hoppas vi kan vända pristrenden och få bilar som fungerar för de flesta!
Med ”drag”! :D
Verdi

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Roade mig med att se hur det ser ut längs E4:an mellan Stockholm och Malmö.
Ja, och ingen av de kan man lita på att den fungerar eller finns tillgänglig plus att den laddar mindre än hälften så snabbt.
Verdi

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av Verdi »

Jeppe_E skrev:
JonasAnd skrev:
Legato skrev:
Jag tycker M3 är helt revolutionerande...

Fantastisk prestanda och bil med en riktigt låg totalkostnad. Helt utan reella konkurrenter kommande år (nej en Hyundai eller Kia är inte en reell konkurrent).

Solklart den viktigaste bilen hittills på 2000-talet. För första gången skakar Tesla om konkurrenterna på riktigt!
Men jag tycker nog ändå att Kia / Hyundai är faktiska konkurrenter, kanske inte idag när Teslan fortfarande är så pass mycket dyrare men kommer den en enklare version med lite mer dämpade prestanda... tja, varför inte? De flesta väljer trots allt en elbil för att den är billig, jag tror att efterfrågan på enklare alternativ är enorm.

Som M3 är prissatt så kostar den lika mycket att äga som en bensinbil (om man inte har eget företag) eller en mer påkostad hybrid. Jag tycker nog att Modell S var betydligt mer revolutionerande, och det ser man ju nu några år senare när konkurrenterna fortfarande står och stampar i startgroparna och producerar produkter som fortfarande är sämre, oavsett pris.
Det är korrekt, En TM3 LR kostar i princip lika mycket som min XC60 att äga. Jag kör ändå 2500 mil per år. Jag hade ju lätt kunnat byta ut den rakt av, bara av miljöskäl och det faktum att istället för att betala en massa diesel, så amorterar jag mer på bilen. Problemet uppstår om två år, när min XC60 är avbetald. Då blir driftskostnaden bara en bråkdel av totalkostnaden för en Model 3. Men man kan ju inte hålla på och köra en fossilbil i två år till :lol:
Amortering är ett sparande, inte en kostnad. ;)
Verdi

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av Verdi »

iAkita skrev:
pubbe skrev:
iAkita skrev:
Dessutom finns det CCS laddare typ var femte mil eller tätare längs en del av de större vägarna, iallfall i södra Sverige, så jag ser inte SUC heller som en fördel för Model 3.
SuC är en enorm fördel. Vänta tills du rullar in på ett laddstopp med nästan tomt batteri, och sen ser skylten "ur funktion". Över tre timmar tog det att ladda leafen med 6A 1-fas för att komma till nästa laddare! Klaga ALDRIG på SuC :)
Till att börja med så kan Model 3 ladda påvid exakt noll SUC i dagsläget. Bara Elon vet hur länge det kommer dröja innan de har byggt ut samtliga med CCS-uttag, om någonsin. Sen klagade jag inte på SUC, jag sa bara att jag inte såg det som en fördel längre för en familj som ändå ofta stannar längre än 30 minuter var 20-25e mil. Är det bara 2-3 mil till nästa laddare så gör det inget om den första är sönder eller upptagen om man planerat sin körning. Dessutom finns det ofta fler än en aktörsom erbjuder laddning vid varje stopp (Clever, EON, Fortum, you name it), iallfall här i söder.

Du kan ju titta på elbilsracet mellan Haparanda och Ystad om du vill ha belägg för SuCs överlägsenhet. Hade Konan kunnat ladda på SuC hade den i teorin kommit först till Ystad pga lägre förbrukning. Nu var den många timmar efter. Effektivitet a la SuC! 8-)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av OfarligTesla »

Jerker skrev:
OfarligTesla skrev:
När vi tittar på många av de mesta sålda bilmodellerna i Sverige så är det nog lättare att sälja in Teslan med något högre pris men bra totalkostnad än den tråkiga asiaten även om den är lite billigare.
Lättare att sälja in till vem? Inte till mig iaf, för jag har inte de ekonomiska ramarna. Även totalkostnaden blir stora med en så dyr bil som en Tesla. Priset har faktiskt betydelse. Jag kan inte jämföra mina kostnader för en Tesla med en lika dyr fossil, för det finns det inte på kartan att jag hade köpt. När jag valde att börja leasa en Zoe så ökade mina bilkostnader med 1500/mån jämfört med den fossil jag hade kört förut.

Alla är vi partiellt blinda och har svårt att ta in andras verkligheter. De flesta här i landet lever faktiskt i den verkligheten att t.o.m. en bil som kostar 150000 är för dyr att köpa. Man har kanske råd att köpa en begagnad för 70000. Genomsnittsåldern för förstagångsköpare av en helt ny bil ligger över 50 år. Hur många har inte en lön på mellan 17000 och 22000 i månaden? De flesta tjänar väl knappast mer än 30000? Det begränsar valmöjligheterna vid bilköp.
Lättare att sälja in till de som faktiskt köper nya bilar, de flesta nybilar (kolla topplistan över mest såldaj ligger redan runt 400k kronors gränsen, mer om de dragit på lite utrustning och inte har instegsmotorn osv vilket långt ifrån alla valt.

De med sämre ekonomi köper som regel inte nya bilar så till dem säljer man inte in någon av dem ifall de inte är inbitna elbilsmänniskor som känner att de måste köpa något de egentligen inte tycker de har råd med.
Verdi

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av Verdi »

Smutt skrev:
mati skrev:
Niro och Kona är de första riktiga folkelbilarna skulle jag vilja påstå. Bättre räckvidd än många Teslor och ett ganska överkomligt pris med riktigt mycket utrustning som delvis inte ens finns i en Tesla. Tyvärr inte trefas (eller?). Men man kan faktiskt göra avkall på vissa saker när man betalar så mycket mindre jämfört med en Tesla.
Jag skulle kunna valt en Niro eller Kona,men vågar inte tänk om frun eller nåt av barnen dör i en olycka skulle aldrig förlåta mig själv att jag inte köpte säkraste möjliga bilen för dom att åka i så det blev en M3 med feta bromsar

Det där är ett konstigt resonemang. Du hade kunnat köpa en Model S eller en Model X också. Eller en Mercedes GLS eller nåt annat fossilskepp som antagligen är väldigt mycket säkrare att sitta i när det smäller än en liten Model 3.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
mati skrev:
Niro och Kona är de första riktiga folkelbilarna skulle jag vilja påstå. Bättre räckvidd än många Teslor och ett ganska överkomligt pris med riktigt mycket utrustning som delvis inte ens finns i en Tesla. Tyvärr inte trefas (eller?). Men man kan faktiskt göra avkall på vissa saker när man betalar så mycket mindre jämfört med en Tesla.
Nej, inte trefas och det är en av de största bristerna. Antagligen är bristen på trefas ett tecken på koreanernas blindhet inför andra marknaders behov på samma sätt som Tesla har en blindhet inför vårat behov av dragkrok.
Det är visserligen inte bra, men det är inte ett no-go argument för mig. Med tanke på den enorma prisskillnaden mot en Tesla eller en e-tron har man faktiskt ekonomiskt utrymme att lösa detta genom att t.ex. skaffa en Ferroamp energy hub eller liknande. Samtidigt är en e-Niro så strömsnål att det inte krävs trefas i samma uträckning som för en Tesla för att ladda tillräckligt många mil under tiden man sover.

För övrigt får du jättemånga tummar upp för det du skrev ovan. Jag har visserligen levt med en Tesla de senaste tre åren. Jag har inte behövt svälta för det, men jag hade kunnat göra nåt annat roligt för pengarna om det hade funnits billigare elbilar. Enda skälet varför jag skaffade en Tesla var att det inte fanns nåt annat, och jag ville ha en elbil. Jag är envis och principfast. :-) Sen blir det lätt att man stirrar sig blint på bilar i samma prisklass, utan att märka att det faktiskt har kommit billigare alternativ. Hade till exempel e-Niro funnits för tre år sedan hade jag aldrig kommit på tanken att skaffa en Tesla eller en annan bil i den prisklassen. Så kan man ställa sig frågan om det inte är dags att vakna upp och lämna den svindyra bilbubblan. Det går faktiskt numera att återgå till vanliga bilar som visserligen fortfarande är jättedyra i inköp, men totalkostnaden blir lägre än för en fossilbil. I mitt fall är det omöjligt att räkna hem varken en Tesla eller en e-tron eller I-Pace. Att skaffa en sådan bil av principskäl, bara för att man vill köra på el, är inte längre nödvändigt. Dessutom använder jag en bil som bruksföremål. Det ska gå att transportera saker i den (och bakom den), den ska tåla smuts och hundhår, den får inte vara känslig för grusvägar, och den ska helst inte sticka i ögonen på folk, dvs mina grannar och vänner, som inte har råd med en bil för en miljon.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av Laban »

mati skrev:
I mitt fall är det omöjligt att räkna hem varken en Tesla eller en e-tron eller I-Pace.
Det är nog väldigt få som kan räkna hem en Tesla, e-Tron eller i-Pace om man nu endast har kraven att man ska ta sig från A till B på ett hyfsat bekvämt sätt. Är det de enda kravet man har så rekommenderar jag Dacia Duster eller dylikt. Och det går vad jag förstår väldigt bra för Dacia, antagligen pga av att många tänker just så.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av mati »

Smutt skrev:
mati skrev:
Niro och Kona är de första riktiga folkelbilarna skulle jag vilja påstå. Bättre räckvidd än många Teslor och ett ganska överkomligt pris med riktigt mycket utrustning som delvis inte ens finns i en Tesla. Tyvärr inte trefas (eller?). Men man kan faktiskt göra avkall på vissa saker när man betalar så mycket mindre jämfört med en Tesla.
Jag skulle kunna valt en Niro eller Kona,men vågar inte tänk om frun eller nåt av barnen dör i en olycka skulle aldrig förlåta mig själv att jag inte köpte säkraste möjliga bilen för dom att åka i så det blev en M3 med feta bromsar
Säkrast möjliga bilen? Är det en Tesla tror du? Skulle inte tro det. I samma prisklass som en Tesla är nog en XC90 minst lika säker. Det låter ibland som att Tesla har någon form av mirakelteknik som gör deras bilar mycket säkrare än allt annat på jorden. Visst är de säkra. Men säkrast? På vilket sätt?
Sen får man ju också skilja mellan aktiv och passiv krocksäkerhet. De flesta moderna bilar har radar även bakåt, de varnar för bilar som kommer bakifrån i hög hastighet, de kan förbereda sig på en sådan krock. Tesla har inget sådant. Bara som ett exempel.
Eller utformningen av kontrollerna som i de flesta bilarna bygger på att man så lite som möjligt behöver ta blicken från vägen. HUD är ett bra exempel på det. Eller knappar som är lättillgängliga istället för en massa undermenyer på en pekskärm för att sätta på dimljuset eller öppna soltaket. Eller varför inte en så enkel sak som vindrutetorkaren?
Lastöglor som förhindrar att bagaget okontrollerat flyger omkring i bilen är ett annat exempel. Det finns ganska många exempel för detaljer där en Tesla faktiskt inte är lika säker som många andra bilar. Så jag skulle vara försiktig med ett uttalande om säkrast möjliga bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av mati »

Laban skrev:
mati skrev:
I mitt fall är det omöjligt att räkna hem varken en Tesla eller en e-tron eller I-Pace.
Det är nog väldigt få som kan räkna hem en Tesla, e-Tron eller i-Pace om man nu endast har kraven att man ska ta sig från A till B på ett hyfsat bekvämt sätt. Är det de enda kravet man har så rekommenderar jag Dacia Duster eller dylikt. Och det går vad jag förstår väldigt bra för Dacia, antagligen pga av att många tänker just så.
Bygger Dacia elbilar?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Bygger Dacia elbilar?
Nope, även om det går rykten om att de kommer börja göra det. Men om vi nu ska prata om att "räkna hem" något och då endast se till kostnaden för att ta sig från A till B så är den svårslagen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av mati »

Laban skrev:
mati skrev:
Bygger Dacia elbilar?
Nope, även om det går rykten om att de kommer börja göra det. Men om vi nu ska prata om att "räkna hem" något och då endast se till kostnaden för att ta sig från A till B så är den svårslagen.
Ja förstår, men om du läser mitt inlägg ovan så pratar jag nu om elbilar. Jag har tidigare kört fossilbilar som kostade max 300000kr. Det var en maximal prisnivå som jag tyckte var okej för en bil. Om jag kan köpa en elbil som ger mig samma eller lägre totalkostnad så är jag nöjd. Och det tror jag är numera fullt möjligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 1068
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av JonasH »

mati skrev:
Smutt skrev:
mati skrev:
Niro och Kona är de första riktiga folkelbilarna skulle jag vilja påstå. Bättre räckvidd än många Teslor och ett ganska överkomligt pris med riktigt mycket utrustning som delvis inte ens finns i en Tesla. Tyvärr inte trefas (eller?). Men man kan faktiskt göra avkall på vissa saker när man betalar så mycket mindre jämfört med en Tesla.
Jag skulle kunna valt en Niro eller Kona,men vågar inte tänk om frun eller nåt av barnen dör i en olycka skulle aldrig förlåta mig själv att jag inte köpte säkraste möjliga bilen för dom att åka i så det blev en M3 med feta bromsar
Säkrast möjliga bilen? Är det en Tesla tror du? Skulle inte tro det. I samma prisklass som en Tesla är nog en XC90 minst lika säker. Det låter ibland som att Tesla har någon form av mirakelteknik som gör deras bilar mycket säkrare än allt annat på jorden. Visst är de säkra. Men säkrast? På vilket sätt?
Sen får man ju också skilja mellan aktiv och passiv krocksäkerhet. De flesta moderna bilar har radar även bakåt, de varnar för bilar som kommer bakifrån i hög hastighet, de kan förbereda sig på en sådan krock. Tesla har inget sådant. Bara som ett exempel.
Eller utformningen av kontrollerna som i de flesta bilarna bygger på att man så lite som möjligt behöver ta blicken från vägen. HUD är ett bra exempel på det. Eller knappar som är lättillgängliga istället för en massa undermenyer på en pekskärm för att sätta på dimljuset eller öppna soltaket. Eller varför inte en så enkel sak som vindrutetorkaren?
Lastöglor som förhindrar att bagaget okontrollerat flyger omkring i bilen är ett annat exempel. Det finns ganska många exempel för detaljer där en Tesla faktiskt inte är lika säker som många andra bilar. Så jag skulle vara försiktig med ett uttalande om säkrast möjliga bilen.
Volvo XC90 https://www.nhtsa.gov/vehicle/2018/VOLV ... gs-frontal
Tesla M3 https://electrek.co/2018/09/20/tesla-mo ... ing-nhtsa/ De verkar inte ha publicerat resultatet än.

Tesla M3 full pott i samtliga test, Volvo XC90 4 stjärnor i ett test och full pott i resten. M3 har högre resultat i säkerhetstest än Volvo XC90...

Vi måste nog förlika oss med tanken att Volvo inte är bäst på säkerhet längre. Hur mycket vi än vill...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Verdi

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av Verdi »

JonasH skrev:
mati skrev:
Smutt skrev:
mati skrev:
Niro och Kona är de första riktiga folkelbilarna skulle jag vilja påstå. Bättre räckvidd än många Teslor och ett ganska överkomligt pris med riktigt mycket utrustning som delvis inte ens finns i en Tesla. Tyvärr inte trefas (eller?). Men man kan faktiskt göra avkall på vissa saker när man betalar så mycket mindre jämfört med en Tesla.
Jag skulle kunna valt en Niro eller Kona,men vågar inte tänk om frun eller nåt av barnen dör i en olycka skulle aldrig förlåta mig själv att jag inte köpte säkraste möjliga bilen för dom att åka i så det blev en M3 med feta bromsar
Säkrast möjliga bilen? Är det en Tesla tror du? Skulle inte tro det. I samma prisklass som en Tesla är nog en XC90 minst lika säker. Det låter ibland som att Tesla har någon form av mirakelteknik som gör deras bilar mycket säkrare än allt annat på jorden. Visst är de säkra. Men säkrast? På vilket sätt?
Sen får man ju också skilja mellan aktiv och passiv krocksäkerhet. De flesta moderna bilar har radar även bakåt, de varnar för bilar som kommer bakifrån i hög hastighet, de kan förbereda sig på en sådan krock. Tesla har inget sådant. Bara som ett exempel.
Eller utformningen av kontrollerna som i de flesta bilarna bygger på att man så lite som möjligt behöver ta blicken från vägen. HUD är ett bra exempel på det. Eller knappar som är lättillgängliga istället för en massa undermenyer på en pekskärm för att sätta på dimljuset eller öppna soltaket. Eller varför inte en så enkel sak som vindrutetorkaren?
Lastöglor som förhindrar att bagaget okontrollerat flyger omkring i bilen är ett annat exempel. Det finns ganska många exempel för detaljer där en Tesla faktiskt inte är lika säker som många andra bilar. Så jag skulle vara försiktig med ett uttalande om säkrast möjliga bilen.
Volvo XC90 https://www.nhtsa.gov/vehicle/2018/VOLV ... gs-frontal
Tesla M3 https://electrek.co/2018/09/20/tesla-mo ... ing-nhtsa/ De verkar inte ha publicerat resultatet än.

Tesla M3 full pott i samtliga test, Volvo XC90 4 stjärnor i ett test och full pott i resten. M3 har högre resultat i säkerhetstest än Volvo XC90...

Vi måste nog förlika oss med tanken att Volvo inte är bäst på säkerhet längre. Hur mycket vi än vill...

Fast stjärnor säger inte allt. Dels bedömer de säkerheten även för gående, den man krockar med osv och inte bara den egna och dels så tar stjärnmärkningen inte hänsyn till bilens storlek och vikt.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av Legato »

bjelkeman skrev:
det viktigaste som hänt i bilväg hitills under 2000-talet
Är utan att jag behöver tänka mycket på det så säger jag Model S. Om den hade floppat hade vi fortfarande haft bilfabrikanter som sagt att ”det går inte, lita på oss vi vet hur man bygger bilar”.
Model S var också viktig men på ett helt annat sätt. Den startade det hela i praktiken, men volymerna har varit så små att det inte i realiteten hotat någon tillverkares existens (även om det gjort ont för Porsche och BMW).

Model 3 däremot som säljer många gånger mer än varje enskild konkurrent och som även i november omsatte mest av alla bilar i USA är en revolution...

Niro och Kona i sin tur har inte ens i närheten av de volymer som krävs för att revolutionera branschen. De är inte heller riktigt tillräckligt billiga för att skaka om segmentet med bilar runt 150k.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av mati »

Volvo var bara ett exempel jag tog upp. Det byggde inte på någon större patriotisk övertygelse eller så. Jag hade lika väl kunna skriva Mercedes eller Lexus eller whatever. Sen är det ju naturligtvis med krocktesterna som med avgastesterna. Verkligheten och teori är oftast två olika saker.
Jag hade en Renault Megane för länge sedan. Det var första bilen som klarade 4 stjärnor i alla kategorier vad jag minns. Renault skröt mycket med det. Säkraste bilen i sin klass, bla bla bla. Senare undersöktes resultatet lite närmare. Till exempel så gjorde man om testet där bilen kör på en fotgängare. Fotgängaren slår med huvudet på bilens huv, huven ger efter och krockdockan överlever. Oj vad bra. När man sedan öppnade huven såg man att precis (!) på det stället där huvudet brukar smälla in i huven vid krocktestet så fanns det ett litet utrymme. Hade huvudet hamnat någon annanstans så hade resultatet varit förödande. En tillfällighet? Knappast. Krocktesterna är utformade på ett visst sätt och bilarna är optimerade för det. Precis som med avgastesterna.
Antalet stjärnor visar egentligen bara hur bra tillverkarna är på att anpassa bilarna till testproceduren. Den verkliga säkerheten visar statistiken när bilarna är ute på vägarna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av Legato »

Jerker skrev:
lator skrev:
Man får nog komma ihåg att en hel del CCS ligger inne i städerna och kräver en ganska rejäl omväg. SuC är ju bara Toftaholm som tarvar en omväg. (vem har flyttat Lund till E4:an...?) Sen tar det en himla tid att jaga CCS om en är trasig och dessutom så måste man ha kort, blippar,appar och gud vet allt för att få fart på dem...
Thank heaven for little gir... I mean SuC. :oops:
Vem flyttade Toftaholm till E4:an? ;) Jag har tagit med de laddare som står "inom räckhåll" för E4:an om man verkligen behöver ladda. Lund är den som ligger längst ifrån.

Sen finns det många andra vägsträckor i landet där CCS slår SuC med hästlängder. Visst, de allra flesta CCS har nu max 50 kW, visst kan man få försöka på ett par ställen innan man hittar en ledig plats. Men detta visar ändå att SuC inte är så förbaskat överlägset CCS, och CCS byggs kontinuerligt ut och man kommer att höja effekterna och det kommer att komma alltfler laddställen med flera laddpunkter på.

Jag är övertygad om att Tesla kommer att försöka hålla undan och ha lite högre laddeffekt än vad CCS kan men det duger ändå bra det som CCS-leverantörerna kommer med.
Fast nu får ju Model 3 CCS som alla vet. Så att även ha tillgång till SUC är ju en uppenbar fördel. Hur stor fördel är upp till var och en men fördel är det... Om inte annat så är ju SUC billigast (av de som tar betalt, vilket väl börjar närma sig 90%?).
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Antalet stjärnor visar egentligen bara hur bra tillverkarna är på att anpassa bilarna till testproceduren. Den verkliga säkerheten visar statistiken när bilarna är ute på vägarna.
Ska man tro på Tesla/Elon så är det just här Tesla gör sig bäst. Man optimerar inte för testproceduren vilket andra tillverkare gör. Som med allt annat här i världen får man själv avgöra sanningshalten i påståendet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av Legato »

Det är ju inte enbart Teslas förtjänst att S, X och 3 alla är bland de absolut säkraste bilar man kan färdas i. Det är ju till stor del konstruktionen av en elbil som gör detta då det blir mycket lättare att tex ordna bra deformationszoner när det inte behöver tas hänsyn till en stor fossilmotor där fram...

Gällande aktiv säkerhet så är ju AP överlägsen. Använder man den som den ska, dvs som ett komplement och en andra uppsättning ögon på vägen så är det fantastiskt. Problemet är ju när folk använder den felaktigt och istället låter den ersätta ens egen körning...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
mati skrev:
Antalet stjärnor visar egentligen bara hur bra tillverkarna är på att anpassa bilarna till testproceduren. Den verkliga säkerheten visar statistiken när bilarna är ute på vägarna.
Ska man tro på Tesla/Elon så är det just här Tesla gör sig bäst. Man optimerar inte för testproceduren vilket andra tillverkare gör. Som med allt annat här i världen får man själv avgöra sanningshalten i påståendet.
Tesla hävdar att M3 är den säkraste bilen som någonsin har tillverkas, baserat på standardiserade krocktester från enbart en organisation. Det enda resultatet bevisar är att M3 är säkrast i exakt de standardiserade krockfall testerna består av. Huruvida Tesla har optimerat för testproceduren eller inte kan inte vi avgöra här.

Bild
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av Legato »

Geni87 skrev:
Laban skrev:
mati skrev:
Antalet stjärnor visar egentligen bara hur bra tillverkarna är på att anpassa bilarna till testproceduren. Den verkliga säkerheten visar statistiken när bilarna är ute på vägarna.
Ska man tro på Tesla/Elon så är det just här Tesla gör sig bäst. Man optimerar inte för testproceduren vilket andra tillverkare gör. Som med allt annat här i världen får man själv avgöra sanningshalten i påståendet.
Tesla hävdar att M3 är den säkraste bilen som någonsin har tillverkas, baserat på standardiserade krocktester från enbart en organisation. Det enda resultatet bevisar är att M3 är säkrast i exakt de standardiserade krockfall testerna består av. Huruvida Tesla har optimerat för testproceduren eller inte kan inte vi avgöra här.

Bild
Nej det gör de inte. De hävdar att Tesla generellt är säkrast, de hävdar inte att Model 3 är det... Däremot hävdar de att Model 3 har det bästa resultatet i testet någonsin.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av Jeppe_E »

Geni87 skrev:
Laban skrev:
mati skrev:
Antalet stjärnor visar egentligen bara hur bra tillverkarna är på att anpassa bilarna till testproceduren. Den verkliga säkerheten visar statistiken när bilarna är ute på vägarna.
Ska man tro på Tesla/Elon så är det just här Tesla gör sig bäst. Man optimerar inte för testproceduren vilket andra tillverkare gör. Som med allt annat här i världen får man själv avgöra sanningshalten i påståendet.
Tesla hävdar att M3 är den säkraste bilen som någonsin har tillverkas, baserat på standardiserade krocktester från enbart en organisation. Det enda resultatet bevisar är att M3 är säkrast i exakt de standardiserade krockfall testerna består av. Huruvida Tesla har optimerat för testproceduren eller inte kan inte vi avgöra här.

Bild
Jag är bäst i världen. Så, nu var det sagt. Så alla ni andra är sämre :lol:

Märklig diskussion faktiskt (inte riktat till dig alls, bara råkade citera dig)

XC90 får 5-star rating i Euro Ncap. Precis som XC60

https://www.euroncap.com/en/results/volvo/xc90/20976

och nhtsa.. så jag vet inte var det där med 4 stjärnor kommer från?

https://www.nhtsa.gov/vehicle/2018/VOLV ... T6/SUV/AWD

Edit: Ah, den får "bara" 4 stjärnor i roll-over resistance (vad nu det är) men den får fortfarande 5 stjärnor over all.

Känner mig personligen inte speciellt osäker i min volvo dock.
Senast redigerad av Jeppe_E, redigerad totalt 2 gång.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Skriv svar