Legato skrev:Jag tycker M3 är helt revolutionerande...
Fantastisk prestanda och bil med en riktigt låg totalkostnad. Helt utan reella konkurrenter kommande år (nej en Hyundai eller Kia är inte en reell konkurrent).
Solklart den viktigaste bilen hittills på 2000-talet. För första gången skakar Tesla om konkurrenterna på riktigt!
Du har rätt på så vis Model 3 är inte är ett alternativ för de flesta familjer, och därmed inte konkurrerar med till exempel Kia e-Niro. E-Niro och möjligtvis Kona konkurrerar med Model Y, om den nu hade funnits.
Model 3 må vara den viktigaste bilen hittills på 2000-talet för halvunga män och kvinnor med halvstora plånböcker, som annars köpt t.ex. en BMW-sedan i samma prisklass för att ha kul och styla för polarna. Men det är en liten konsumentgrupp. Hade jag fortfarande tillhört den hade jag varit lika lyrisk över Model 3 som du. Den är skitsnygg interiört, det är enligt mig det mest revolutionerande med den, och prestandan lockar.
Ändå var det e-Niron som verkligen väckte mitt ha-begär. Det är den första bil som funkar som enda bil för en familj med hund, och som samtidigt går att köpa och äga privat rent ekonomiskt utan några större uppoffringar. Det om något är, tråkigt nog, det viktigaste som hänt i bilväg hitills under 2000-talet. Dessutom finns det CCS laddare typ var femte mil eller tätare längs en del av de större vägarna, iallfall i södra Sverige, så jag ser inte SUC heller som en fördel för Model 3.