
Vi är nog många som väntar på priser ner mot 400-500 tusen för Model 3 och där man känner till samtliga kostnader, förmånsvärde, försäkring, service, driftsäkerhet mm.
Moderator: Redaktion
Du har nog rätt angående S/X vs 3, tror jag hade hoppats på att de hade blivit mycket bättre på att designa bilar så de kunde göra samma sak mycket billigare men det kan nog vara ett medvetet val också.Limbster skrev:Känns väl ganska rimligt att om man kör ett av deras flaggskepp MS eller MX ska man väl känna att det är ett ner köp![]()
Vi är nog många som väntar på priser ner mot 400-500 tusen för Model 3 och där man känner till samtliga kostnader, förmånsvärde, försäkring, service, driftsäkerhet mm.
Så är det verkligen, även om några börjar närma sig när det gäller drivlinan. Men så är ju inte de två sakerna de enda som avgör hur gärna man vill ha en bil heller.Jjonas skrev:Ingen annan bil har den drivlina och dom laddningsmöjligheter som Model 3 har idag. Långt ifrån.
P85D skrev:——Jag ser ingen konkurrent till model 3, möjligtvis en begagnad model s
Min Leaf24 verkar vara värd ca 115 tusen bara och den är dessutom i superskicklem skrev:P85D skrev:——Jag ser ingen konkurrent till model 3, möjligtvis en begagnad model s
Vi skall köpa en mindre andrabil (har en gammal suv X3, törstig så in i h-e) då det visar sig att MS duger till det mesta och hade tänkt oss m3 ”snik” alt en leaf40. M3 ”extra allt” är för dyr. Skall bli intressant vad SR M3 får för andrahands pris om 2-3 år.....
Leaf24 -14 kostar ca 130’ begagnade numera. Sedan finns hela skalan uppåt till man når m3 ”extra allt”. Alla dessa är konkurrent till M3. Tesla är inte enda leverantören av halvsmå elbilar!
Jag skall provköra m3, jag kanske är positivare då!
Det skall du definitivt göra. Om du hittar någon Model 3 du kan få provköra?lem skrev:P85D skrev:——Jag ser ingen konkurrent till model 3, möjligtvis en begagnad model s
Vi skall köpa en mindre andrabil (har en gammal suv X3, törstig så in i h-e) då det visar sig att MS duger till det mesta och hade tänkt oss m3 ”snik” alt en leaf40. M3 ”extra allt” är för dyr. Skall bli intressant vad SR M3 får för andrahands pris om 2-3 år.....
Leaf24 -14 kostar ca 130’ begagnade numera. Sedan finns hela skalan uppåt till man når m3 ”extra allt”. Alla dessa är konkurrent till M3. Tesla är inte enda leverantören av halvsmå elbilar!
Jag skall provköra m3, jag kanske är positivare då!
Nej, du har rätt, "många" finns det inte men några att välja på är det ju, inte minst modell S som i vart fall ligger i samma härad. Sen har de inte samma laddmöjligheter men det är inte jätteviktigt för mig, jag skulle ändå inte använda en elbil som huvudsaklig bil. Vi har en Volvo hybrid som förmånsbil idag och jag känner absolut att Teslan måste ned i pris för att vara ett alternativ, jag har klurat lite på de andra elbilarna (Kona, Ioniq) eftersom det blir en såpass stor skillnad i månadskostnad men med denna prisnivå och indikerade nivåer på förmånsvärdet känns det som att Tesla inte är ett alternativ förrän det kommit enklare alternativ. Utifrån det jag sett är inte min betaljningsvilja så stor helt enkelt.bjelkeman skrev:Jag blir nyfiken. Vilka ”många” modeller kan jag beställa idag som är ungefär samma produkt? Finns det mer än tre med ungefär samma specifikation? Jaguar iPace, Hyundai Kona och Audi e-tron, vad missar jag.JonasAnd skrev:mest för att det finns så många andra modeller på marknaden som erbjuder ungefär samma produkt för ungefär samma pengar.
Utan Supercharger nätverk. De bygger, men det är långt ifrån där idag.
Legato skrev:Jag tycker M3 är helt revolutionerande...
Fantastisk prestanda och bil med en riktigt låg totalkostnad. Helt utan reella konkurrenter kommande år (nej en Hyundai eller Kia är inte en reell konkurrent).
Solklart den viktigaste bilen hittills på 2000-talet. För första gången skakar Tesla om konkurrenterna på riktigt!
Legato skrev:Jag tycker M3 är helt revolutionerande...
Fantastisk prestanda och bil med en riktigt låg totalkostnad. Helt utan reella konkurrenter kommande år (nej en Hyundai eller Kia är inte en reell konkurrent).
Solklart den viktigaste bilen hittills på 2000-talet. För första gången skakar Tesla om konkurrenterna på riktigt!
Tyckte du jag skrev Performance eller LR AWD någonstans?Jeppe_E skrev:Legato skrev:Jag tycker M3 är helt revolutionerande...
Fantastisk prestanda och bil med en riktigt låg totalkostnad. Helt utan reella konkurrenter kommande år (nej en Hyundai eller Kia är inte en reell konkurrent).
Solklart den viktigaste bilen hittills på 2000-talet. För första gången skakar Tesla om konkurrenterna på riktigt!
Mja... Jag säger som såhär, när standard range släpps, med en prislapp på 440.000 SEK i basmodell (dvs ren, utan premiuminteriör). Med ett faktiskt pris på 460.000 kr med premium + leverans & dok. avgifter. Då blir det liv i lådan. Då får man en Tesla för 400.000 efter miljöbonus. Det där blir extremt svårt för konkurrenterna att matcha, eftersom de med stor sannolikhet inte har något som ens konkurrerar med den. 400.000 är gripbart för de allra flesta bilköpare. 660.000 är inte gripbart för många.
Jag håller med om produkten som sådan faktiskt, totalkostnaden blir riktigt trevlig jämfört med andra liknande prestandabilar. Om det ens finns några som är lika rymliga på insidan men så trevliga att köra om vi skall tro de som testat. Sen att jag själv föredrar S om jag bara skall ha en bil är ju en annan sak.Legato skrev:Jag tycker M3 är helt revolutionerande...
Fantastisk prestanda och bil med en riktigt låg totalkostnad. Helt utan reella konkurrenter kommande år (nej en Hyundai eller Kia är inte en reell konkurrent).
Solklart den viktigaste bilen hittills på 2000-talet. För första gången skakar Tesla om konkurrenterna på riktigt!
Jag är ju i lite tvärtom situation. Barnen är uppväxta, här ska inte flyttas, jag drar väldigt sällan någonting (typ 1 gång per år). Så för mig passar TM3 bra, behöver väl egentligen inte räckvidden (pendlar 7-8 mil/dag). Så räckvidden på long range är lite som med draget. Det är bra de där få gångerna per år som man ska använda detpubbe skrev:Det är ju lite olika behov här också. Jag letar t.ex. efter en bra andrabil, och då är det mycket m3 har att erbjuda som blir ointresserant, sen kan jag inte köpa en andrabil utan dragkrok. Att byta ut MS mot en M3 som förstabil är inte alls intressant.
M3 i dess nuvarande form är helt enkelt inte gjord för mina nuvarande behov, men det kanske kommer en om 6 månader som passar mig bättre.
Nej, förlåt. Tänkte mer att vi diskuterade den bilen som finns på marknadenLegato skrev:Tyckte du jag skrev Performance eller LR AWD någonstans?Jeppe_E skrev:Legato skrev:Jag tycker M3 är helt revolutionerande...
Fantastisk prestanda och bil med en riktigt låg totalkostnad. Helt utan reella konkurrenter kommande år (nej en Hyundai eller Kia är inte en reell konkurrent).
Solklart den viktigaste bilen hittills på 2000-talet. För första gången skakar Tesla om konkurrenterna på riktigt!
Mja... Jag säger som såhär, när standard range släpps, med en prislapp på 440.000 SEK i basmodell (dvs ren, utan premiuminteriör). Med ett faktiskt pris på 460.000 kr med premium + leverans & dok. avgifter. Då blir det liv i lådan. Då får man en Tesla för 400.000 efter miljöbonus. Det där blir extremt svårt för konkurrenterna att matcha, eftersom de med stor sannolikhet inte har något som ens konkurrerar med den. 400.000 är gripbart för de allra flesta bilköpare. 660.000 är inte gripbart för många.
Men jag tycker nog ändå att Kia / Hyundai är faktiska konkurrenter, kanske inte idag när Teslan fortfarande är så pass mycket dyrare men kommer den en enklare version med lite mer dämpade prestanda... tja, varför inte? De flesta väljer trots allt en elbil för att den är billig, jag tror att efterfrågan på enklare alternativ är enorm.Legato skrev:Jag tycker M3 är helt revolutionerande...
Fantastisk prestanda och bil med en riktigt låg totalkostnad. Helt utan reella konkurrenter kommande år (nej en Hyundai eller Kia är inte en reell konkurrent).
Solklart den viktigaste bilen hittills på 2000-talet. För första gången skakar Tesla om konkurrenterna på riktigt!
Det är korrekt, En TM3 LR kostar i princip lika mycket som min XC60 att äga. Jag kör ändå 2500 mil per år. Jag hade ju lätt kunnat byta ut den rakt av, bara av miljöskäl och det faktum att istället för att betala en massa diesel, så amorterar jag mer på bilen. Problemet uppstår om två år, när min XC60 är avbetald. Då blir driftskostnaden bara en bråkdel av totalkostnaden för en Model 3. Men man kan ju inte hålla på och köra en fossilbil i två år tillJonasAnd skrev:Men jag tycker nog ändå att Kia / Hyundai är faktiska konkurrenter, kanske inte idag när Teslan fortfarande är så pass mycket dyrare men kommer den en enklare version med lite mer dämpade prestanda... tja, varför inte? De flesta väljer trots allt en elbil för att den är billig, jag tror att efterfrågan på enklare alternativ är enorm.Legato skrev:Jag tycker M3 är helt revolutionerande...
Fantastisk prestanda och bil med en riktigt låg totalkostnad. Helt utan reella konkurrenter kommande år (nej en Hyundai eller Kia är inte en reell konkurrent).
Solklart den viktigaste bilen hittills på 2000-talet. För första gången skakar Tesla om konkurrenterna på riktigt!
Som M3 är prissatt så kostar den lika mycket att äga som en bensinbil (om man inte har eget företag) eller en mer påkostad hybrid. Jag tycker nog att Modell S var betydligt mer revolutionerande, och det ser man ju nu några år senare när konkurrenterna fortfarande står och stampar i startgroparna och producerar produkter som fortfarande är sämre, oavsett pris.
Räckvidden är ju ca 100k extra. Resten är ju utrustning.Jeppe_E skrev:Jag är ju i lite tvärtom situation. Barnen är uppväxta, här ska inte flyttas, jag drar väldigt sällan någonting (typ 1 gång per år). Så för mig passar TM3 bra, behöver väl egentligen inte räckvidden (pendlar 7-8 mil/dag). Så räckvidden på long range är lite som med draget. Det är bra de där få gångerna per år som man ska använda detpubbe skrev:Det är ju lite olika behov här också. Jag letar t.ex. efter en bra andrabil, och då är det mycket m3 har att erbjuda som blir ointresserant, sen kan jag inte köpa en andrabil utan dragkrok. Att byta ut MS mot en M3 som förstabil är inte alls intressant.
M3 i dess nuvarande form är helt enkelt inte gjord för mina nuvarande behov, men det kanske kommer en om 6 månader som passar mig bättre.![]()
Men det är ju i princip 200.000 kronor för den extra räckvidden. SR får väl 300 km eller nåt sånt?
Därför att det är helt olika typer av bilar. Den ena är en körglad sedan medan den andra är en liten SUV... Den ena är från ett prestigemärke, den andra från ett budgetmärke (utan att lägga värdering i det). Väldigt få skulle få för sig att jämföra en Mercedes C-klass med en Skoda Karoq, min åsikt är att Model 3 och Niro jämförs enbart pga det otroligt skrala utbudet av elbilar.JonasAnd skrev:Men jag tycker nog ändå att Kia / Hyundai är faktiska konkurrenter, kanske inte idag när Teslan fortfarande är så pass mycket dyrare men kommer den en enklare version med lite mer dämpade prestanda... tja, varför inte? De flesta väljer trots allt en elbil för att den är billig, jag tror att efterfrågan på enklare alternativ är enorm.Legato skrev:Jag tycker M3 är helt revolutionerande...
Fantastisk prestanda och bil med en riktigt låg totalkostnad. Helt utan reella konkurrenter kommande år (nej en Hyundai eller Kia är inte en reell konkurrent).
Solklart den viktigaste bilen hittills på 2000-talet. För första gången skakar Tesla om konkurrenterna på riktigt!
Som M3 är prissatt så kostar den lika mycket att äga som en bensinbil (om man inte har eget företag) eller en mer påkostad hybrid. Jag tycker nog att Modell S var betydligt mer revolutionerande, och det ser man ju nu några år senare när konkurrenterna fortfarande står och stampar i startgroparna och producerar produkter som fortfarande är sämre, oavsett pris.
Den finns ju på marknaden sedan länge. Vi har all info om den inklusive en ganska exakt prisbild numera. Att den inte börjat exporteras till Sverige ännu har för mig väldigt lite relevans. (När jag pratar viktigaste bilen hittills på 2000-talet så menar jag såklart globalt...). (Edit: Pratar om MR, Standard finns det såklart endel oklarheter ang fortfarande).Jeppe_E skrev:Nej, förlåt. Tänkte mer att vi diskuterade den bilen som finns på marknadenLegato skrev:Tyckte du jag skrev Performance eller LR AWD någonstans?Jeppe_E skrev:Legato skrev:Jag tycker M3 är helt revolutionerande...
Fantastisk prestanda och bil med en riktigt låg totalkostnad. Helt utan reella konkurrenter kommande år (nej en Hyundai eller Kia är inte en reell konkurrent).
Solklart den viktigaste bilen hittills på 2000-talet. För första gången skakar Tesla om konkurrenterna på riktigt!
Mja... Jag säger som såhär, när standard range släpps, med en prislapp på 440.000 SEK i basmodell (dvs ren, utan premiuminteriör). Med ett faktiskt pris på 460.000 kr med premium + leverans & dok. avgifter. Då blir det liv i lådan. Då får man en Tesla för 400.000 efter miljöbonus. Det där blir extremt svårt för konkurrenterna att matcha, eftersom de med stor sannolikhet inte har något som ens konkurrerar med den. 400.000 är gripbart för de allra flesta bilköpare. 660.000 är inte gripbart för många.
Att en ordentligt begagnad bil är billigare än en ny är ju en sak, men jämför du en ny XC60 T8 med M3an så är bilden en helt annan. Framförallt om man tar hänsyn till Teslans betydligt bättre andrahandsvärde... Med den körsträckan blir M3an väldigt mycket billigare, men skillnaden blir såklart ännu större som förmånsbil.Jeppe_E skrev:Det är korrekt, En TM3 LR kostar i princip lika mycket som min XC60 att äga. Jag kör ändå 2500 mil per år. Jag hade ju lätt kunnat byta ut den rakt av, bara av miljöskäl och det faktum att istället för att betala en massa diesel, så amorterar jag mer på bilen. Problemet uppstår om två år, när min XC60 är avbetald. Då blir driftskostnaden bara en bråkdel av totalkostnaden för en Model 3. Men man kan ju inte hålla på och köra en fossilbil i två år tillJonasAnd skrev:Men jag tycker nog ändå att Kia / Hyundai är faktiska konkurrenter, kanske inte idag när Teslan fortfarande är så pass mycket dyrare men kommer den en enklare version med lite mer dämpade prestanda... tja, varför inte? De flesta väljer trots allt en elbil för att den är billig, jag tror att efterfrågan på enklare alternativ är enorm.Legato skrev:Jag tycker M3 är helt revolutionerande...
Fantastisk prestanda och bil med en riktigt låg totalkostnad. Helt utan reella konkurrenter kommande år (nej en Hyundai eller Kia är inte en reell konkurrent).
Solklart den viktigaste bilen hittills på 2000-talet. För första gången skakar Tesla om konkurrenterna på riktigt!
Som M3 är prissatt så kostar den lika mycket att äga som en bensinbil (om man inte har eget företag) eller en mer påkostad hybrid. Jag tycker nog att Modell S var betydligt mer revolutionerande, och det ser man ju nu några år senare när konkurrenterna fortfarande står och stampar i startgroparna och producerar produkter som fortfarande är sämre, oavsett pris.