Öppning av laddlucka som inte fungerar

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Öppning av laddlucka som inte fungerar

Inlägg av dstr »

I helgen råkade jag ut för fenomenet för första gången. Kunde inte öppna varken inifrån skärmen, med nyckeln eller med knappen på laddaren.

Vilka fler har drabbats av detta - och framförallt, har du en D-modell? (Jag har en D)
Användarvisningsbild
mikl
Teslaägare

Re: Öppning av laddlucka som inte fungerar

Inlägg av mikl »

Hade också detta problemet innan, har dock inte haft detta problemet sedan jag börjat rikta handtaget emot bakrutan i stället för luckan (tack Forumet). Men det gör du kanske redan?
Har en S85D
Beställd Model X Long Range
Såld Model X 90D 2016
Såld Model S 85D 2015
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

mikl skrev:
Hade också detta problemet innan, har dock inte haft detta problemet sedan jag börjat rikta handtaget emot bakrutan i stället för luckan (tack Forumet). Men det gör du kanske redan?
Har en S85D
Jag kunde varken öppna via skärmen eller 5 sekunders tryck på bakluckan på fob'en...
Användarvisningsbild
burgundy
Teslaägare

Inlägg av burgundy »

Jag har samma problem till och från. Det kan gå ganska långt mellan gångerna. Hände senast idag och jag hör hur det "surrar till" och magneten släpper men luckan öppnas inte. Om jag trycker lite på luckan några gånger samtidigt som jag försöker öppna så brukar den ge med sig - men så ska det ju inte vara. Detta är på en P85D.
Model S P85D // Multi-Coat Red // 21" Grey Turbine wheels // Next Gen seats front & back // All available options except the leaking panorama roof and the doghouse seats in the trunk :D
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Har hört att vissa luckor fastnat ibland. Har hört att folk öppnat med kreditkort eller liknande istället.
Om den inte öppnar via skärmen så sitter den antigen fast eller så är det magnetlåset som strular.
När det inte fastnat mekaniskt, så har jag lärt mig nu att jag inte Ska hålla knappen inne.
Ett kort tryck och sen vänta 2-3 sekunder istället för att hålla den inne eller trycka många gånger.
Har funkat klockrent sen jag började med det. När jag stannar vid SC använder jag nästan alltid skärmen för att öppna.
Användarvisningsbild
Gun o Frank
Teslaägare

Inlägg av Gun o Frank »

Jo, jag käller igen detta!
Jag brukar stoppa in pekfingernageln mellan luckan och karossen och därefter trycka på laddhandtagets knapp. Jag får en känsla av att magneten håller en viss hysteres och därför inte hinner släppa kraften på locket.
Jag ska pröva era råd och se hur det går.
Användarvisningsbild
elulf
Teslaägare

Inlägg av elulf »

I nån tidigare tråd gavs rådet att trycka på den delen av luckan som är till höger om gångjärnen samtidigt som man håller inne knappen på fobben. Det har alltid funkat för mig om öppningen har strulat.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

elulf skrev:
I nån tidigare tråd gavs rådet att trycka på den delen av luckan som är till höger om gångjärnen samtidigt som man håller inne knappen på fobben. Det har alltid funkat för mig om öppningen har strulat.
Har du en D?
Användarvisningsbild
elmotor_mattias
Teslaägare

Inlägg av elmotor_mattias »

Gun o Frank skrev:
Jag brukar stoppa in pekfingernageln mellan luckan och karossen och därefter trycka på laddhandtagets knapp. Jag får en känsla av att magneten håller en viss hysteres och därför inte hinner släppa kraften på locket.Jag ska pröva era råd och se hur det går.
Ojdå, då måste frugan med var gång det ska laddas...mina naglar når minsann inte in iaf :roll:
Model S LR 2023
Model S P85D 2015
Användarvisningsbild
elulf
Teslaägare

Inlägg av elulf »

dstr skrev:
elulf skrev:
Har du en D?
Nope, fanns inte när jag skaffade min, men problemet när luckan inte öppnas borde väl bero på samma sak, att magneten inte riktigt släpper luckan och det behövs lite mekanisk hjälp. Eller är D-luckorna utformade på annat sätt?
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare

Inlägg av Jwe »

Laddluckan öppnade inte vid resa söderut i 40 gradig värme, man hörde att reläet reagerade men luckan öppnade ej, använde nagel men oftare behövdes ett plastspatellikanande föremål (som råkade vara klarglömd i bilen efter ett däcksbyte, vad den nu använts till?!?, tesla visste ej men jag behöll den i bilen just med tanke på att den kunde vara ett skonsamt verktyg vid ev laddlucksproblem som ju dryftats frekvent på forum).
Hemma i kylan fungerar det som vanligt igen.
Trodde att värmen hade expanderat något, varvid luckan kärvade.
Nämde detta för teslarepr som dock kom med tipset att fukten i luften vid varm väderlek kan ge adhererande krafter som blir tillräckligt starka för att luckan inte släpper magnet/metallytorna från varandra. Skulle kunna förhindras genom att torka av ytorna innan stängning.
Kan inte verifiera att detta löser problemet då som bekant värme inte är ett problem här hemma (än?) :cry:
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

elulf skrev:
Nope, fanns inte när jag skaffade min, men problemet när luckan inte öppnas borde väl bero på samma sak, att magneten inte riktigt släpper luckan och det behövs lite mekanisk hjälp. Eller är D-luckorna utformade på annat sätt?
D-luckorna har hårdvara för automatisk stängning.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Jwe skrev:
Laddluckan öppnade inte vid resa söderut i 40 gradig värme, man hörde att reläet reagerade men luckan öppnade ej, använde nagel men oftare behövdes ett plastspatellikanande föremål (som råkade vara klarglömd i bilen efter ett däcksbyte, vad den nu använts till?!?, tesla visste ej men jag behöll den i bilen just med tanke på att den kunde vara ett skonsamt verktyg vid ev laddlucksproblem som ju dryftats frekvent på forum).
Nämde detta för teslarepr som dock kom med tipset att fukten i luften vid varm väderlek kan ge adhererande krafter som blir tillräckligt starka för att luckan inte släpper magnet/metallytorna från varandra. Skulle kunna förhindras genom att torka av ytorna innan stängning.
Kan inte verifiera att detta löser problemet då som bekant värme inte är ett problem här hemma (än?) :cry:
Mitt problem uppstod i Värmland, regnigt och 15 grader.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare

Inlägg av Jwe »

Jo, men regn är ju också fukt.... Som kan vara kvar när luckan varit öppen vid laddning utomhus.
Är inte helt övertygad om teslarepr lösning på problemet men skadar ju inte att testa.
Vore ju fantastiskt enkelt att lägga in som vana samtidigt som man stänger luckan., om det ger avsedd effekt.
Användarvisningsbild
elmotor_mattias
Teslaägare

Inlägg av elmotor_mattias »

Hade kunnat köpa förklaringen om att fukt orsakade problemet men då skulle laddluckan vara betydligt tätare, nu är den inte det och borde vädras medan man kör så att inte fukt bildas. Eller?
Model S LR 2023
Model S P85D 2015
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Känns som Tesla borde ångra att man gjort luckan automatiskt. Tror ingen hade haft problem om man öppnade och stängde den manuellt. Tråkigt att en så "onödig" finess skall ställa till med så mycket problem.

Kanske är den automatisk för att stödja autonymous charging senare eller dylikt.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

chpaulin skrev:
Känns som Tesla borde ångra att man gjort luckan automatiskt. Tror ingen hade haft problem om man öppnade och stängde den manuellt. Tråkigt att en så "onödig" finess skall ställa till med så mycket problem.

Kanske är den automatisk för att stödja autonymous charging senare eller dylikt.
Elon har twittrat om att dom håller på med en robotarm för laddning. Med "summon the car" så blir det rätt praktiskt.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

dstr skrev:
elulf skrev:
Inte utanför USA säger Tesla själva. Här i Sverige tror inte Tesla själva på att automatisk stängning finns på amerikanska bilar heller trots att jag mailat Youtube filmer till dom så tror de att de är säker som ägare själv gjort.
För övrigt har jag märkt att signalen verkar gå fram 100% av gångerna om man trycker på knappen direkt när man lyft handtaget ifrån SC.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Pontus skrev:
dstr skrev:
elulf skrev:
Inte utanför USA säger Tesla själva. Här i Sverige tror inte Tesla själva på att automatisk stängning finns på amerikanska bilar heller trots att jag mailat Youtube filmer till dom så tror de att de är säker som ägare själv gjort.
För övrigt har jag märkt att signalen verkar gå fram 100% av gångerna om man trycker på knappen direkt när man lyft handtaget ifrån SC.
Det var från Tesla själva här om dagen som jag fick beskedet - allt min bil saknar är mjukvaruuppdatering för laddluckan. Hårdvaran finns redan.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare

Inlägg av Jwe »

Har, trots att jag inte kunnat verifiera riktigheten i det, delvis köpt att det kan vara krafter mellan två jämna ytor påverkade av vätska som skulle vara orsaken till att luckan ej öppnar sig trotts att man hör att elektromekaniken reagerar när man trycker på laddhantaget.
Jämför två rakblad som ligger ihop eller knivarna till automover som kan vara vanskliga att sära på om inte packade med skiljande papper.
Om detta är orsaken finns det kanske möjlighet att bli kvitt problemet genom att en eller båda av låsytorna görs räfflade varvid dessa krafter har svårt att uppstå.
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare

Inlägg av miksch »

Jwe skrev:
Hei!
Dette var veldig interessant. Har selv opplevd at luken ikke åpner seg til tross for at man hører releen trekke. Men de gangene dette skjedde hos meg var når det var regnvær og nokså vått rund ladeporten.

Ideen med et lite plastkort for å hjelpe til luken er noe jeg skal prøve.
Og så vil jeg vurdere å spraye ladeporten med silikon for å forhindre at vann samler seg mellom magnet og port. Spesielt i kaldt vær.

Hilsen

Mikael

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

dstr skrev:
Pontus skrev:
dstr skrev:

Det var från Tesla själva här om dagen som jag fick beskedet - allt min bil saknar är mjukvaruuppdatering för laddluckan. Hårdvaran finns redan.
Det var goda nyheter men märkligt att det bara har aktiverats i USA med mjukvaran. Hoppas den infon du fått är rätt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

dstr skrev:
Jag undersökte min lucka nyss och jag skulle vara väldigt förvånad ifall det fanns någon form av stängningsanordning med i bilden där. Givetvis skulle jag uppskatta ifall så var fallet. Åtminstone är mitt minne för dåligt för att komma ihåg att stänga luckan varje gång efter att jag först kopplat ur kontakten ur bilen och sedan ur uttaget på väggen för att därefter stoppa ner kabeln i bagageutrymmet.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

dstr skrev:
Frågan är dock om det är korrekt.
På TMC har en tysk fått svaret (i mars) från Jerome Guillen att den inte skulle vara klar än på flera månader, och att den inte går att eftermontera.
Flera månader i Teslatid skulle kunna betyda nästa år, om man jämför med autopilot som skulle komma om några månader räknat från november 2014...

Har du en laddlucka som skiljer sig utseendemässigt mot äldre bilar?

Mjukvarumässigt borde det inte vara någon skillnad mellan amerikanska och europeiska bilar att öppna och stänga luckan. Gav de något som helst skäl varför de inte skulle ha aktiverat de europeiska bilarna?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Alexander
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Alexander »

Samma problem från start. Jag har en P85 med ca 300 mil körda och har nästa alltid problem att öppna. Ringde Tesla i Upplands Väsby som sa att detta givetvis inte var ok men om jag hörde klicket så kan man lätt öppna med ett kredikort utan problem.
För mig går det bäst när jag öppnar luckan med appen inbillar jag mig..
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
Skriv svar