Mobileye heter de.Fredriksv skrev:Är det inte så att tesla som alla andra köper in dem här sortens system? Fick för mig att det var ett israeliskt system som sitter i både Volvo och Tesla...
Automatisk nödbromsning?
Moderator: Redaktion
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Automatisk nödbromsning?
Driver sajten Car.info
När det gäller att "köpa in system" så stämmer det säkert!
De som utvecklar systemen, t ex Bosch samarbetar ofta med någon biltillverkare t ex MB. Då får också MB "ensamrätt" till det systemet, eller den generationens system. Först några år efteråt så brukar andra tillverkare tillåtas "köpa in sig" på systemen. Antagligen om inte MB betalar väldigt bra för att ha ensamrätten på de. Sen väl systemen är släppta på marknaden kan ju alla andra försöka plocka isär en bil och genom "reversed engineering" komma fram med ett eget dom kanske t o m kan bli bättre. Därav min personliga övertygelse om att Tesla, i dagsläget i alla fall, inte har de senaste systemen/generationerna i sina bilar och Elon med sina luddiga uttalanden, framtidsvisioner och kundernas önsketänkande framstår som att Tesla har uppfunnit/ska släppa system som är överlägset/före alla andra tillverkares. I vågskålen ligger ju naturligtvis juridiska aspekter angående ev vållande till olyckor, säkerhet vid driftsstörningar osv som kanske begränsar systemen mer än själva tekniken i sig.
De som utvecklar systemen, t ex Bosch samarbetar ofta med någon biltillverkare t ex MB. Då får också MB "ensamrätt" till det systemet, eller den generationens system. Först några år efteråt så brukar andra tillverkare tillåtas "köpa in sig" på systemen. Antagligen om inte MB betalar väldigt bra för att ha ensamrätten på de. Sen väl systemen är släppta på marknaden kan ju alla andra försöka plocka isär en bil och genom "reversed engineering" komma fram med ett eget dom kanske t o m kan bli bättre. Därav min personliga övertygelse om att Tesla, i dagsläget i alla fall, inte har de senaste systemen/generationerna i sina bilar och Elon med sina luddiga uttalanden, framtidsvisioner och kundernas önsketänkande framstår som att Tesla har uppfunnit/ska släppa system som är överlägset/före alla andra tillverkares. I vågskålen ligger ju naturligtvis juridiska aspekter angående ev vållande till olyckor, säkerhet vid driftsstörningar osv som kanske begränsar systemen mer än själva tekniken i sig.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Min nödbroms aktiverades igår vid stadskörning i Oslo (S85D levererad juli 15): Hastighet knappt 50km/h, körde på en tvåfilig väg som svängde rätt kraftigt mot höger, låg i hö körbana med grönt ljus, i vä körbana stod en bil med rött för vänstersväng, då tvärbromsade min bil då jag skulle passera den stillastående vä svängande bilen. Den är således aktiverad på nyligen levererade bilar, även om den här "lurades" av trafiksituationen
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S LR-19
Och detta var utan farthållare påslagen?hanty skrev:Min nödbroms aktiverades igår vid stadskörning i Oslo (S85D levererad juli 15): Hastighet knappt 50km/h, körde på en tvåfilig väg som svängde rätt kraftigt mot höger, låg i hö körbana med grönt ljus, i vä körbana stod en bil med rött för vänstersväng, då tvärbromsade min bil då jag skulle passera den stillastående vä svängande bilen. Den är således aktiverad på nyligen levererade bilar, även om den här "lurades" av trafiksituationen
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Har inte testat min på teslan än.
Testade min Volvos och tänker vid tillfälle testa teslan på samma sätt. Det är en bom på ett ställe som går upp ganska snabbt. Av ren vana så kör man kanske snabbt mot bommen och Volvo trodde då att jag skulle köra på den och tvärnitade.
Ganska lätt att göra samma test med Teslan vid tillfälle.
Testade min Volvos och tänker vid tillfälle testa teslan på samma sätt. Det är en bom på ett ställe som går upp ganska snabbt. Av ren vana så kör man kanske snabbt mot bommen och Volvo trodde då att jag skulle köra på den och tvärnitade.
Ganska lätt att göra samma test med Teslan vid tillfälle.
Relevant fråga.bylund skrev:Och detta var utan farthållare påslagen?hanty skrev:Min nödbroms aktiverades igår vid stadskörning i Oslo (S85D levererad juli 15): Hastighet knappt 50km/h, körde på en tvåfilig väg som svängde rätt kraftigt mot höger, låg i hö körbana med grönt ljus, i vä körbana stod en bil med rött för vänstersväng, då tvärbromsade min bil då jag skulle passera den stillastående vä svängande bilen. Den är således aktiverad på nyligen levererade bilar, även om den här "lurades" av trafiksituationen
Det där händer mig emellanåt, att farthållaren får radarlåsning på en bil i fel körfällt. Jag brukar då hålla emot med gasen så den inte saktar ner/bromsar i onödan.
Ja det är störigt när det händer. Min förra bil gjorde nästan aldrig det. Jag tycker i och för sig att teslan blivit mycket bättre på att ha koll på rätt fil med de senaste 2 uppdateringarna.dstr skrev:Relevant fråga.bylund skrev:Och detta var utan farthållare påslagen?hanty skrev:Min nödbroms aktiverades igår vid stadskörning i Oslo (S85D levererad juli 15): Hastighet knappt 50km/h, körde på en tvåfilig väg som svängde rätt kraftigt mot höger, låg i hö körbana med grönt ljus, i vä körbana stod en bil med rött för vänstersväng, då tvärbromsade min bil då jag skulle passera den stillastående vä svängande bilen. Den är således aktiverad på nyligen levererade bilar, även om den här "lurades" av trafiksituationen
Det där händer mig emellanåt, att farthållaren får radarlåsning på en bil i fel körfällt. Jag brukar då hålla emot med gasen så den inte saktar ner/bromsar i onödan.
Bra fråga, körde 120 mil igår, nästan hela tiden med den adaptiva farthållaren påslagen men den var avstängd i centrala Oslo. Inbromsningen var mycket kraftigare än den som den adaptiva farthållaren ger, inte bara regbroms utan maximal inbromsning. Min medpassagerare reagerade på inbromsningen och kommenterade den- "varför stannar du, det är ju grönt".bylund skrev:Och detta var utan farthållare påslagen?
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S LR-19
taliz skrev:Njae. Det gäller bara om man kör under en viss hastighet, i Volvos fall 30kmh om jag inte minns fel.
Teslas kanske också bara fungerar under en viss hastighet?
Fast på volvo är det ÖVER 30km/h
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Adaptiva farthållaren använder inte bara regen. Den använder även mekaniska bromsen om regen inte räcker till.hanty skrev:Bra fråga, körde 120 mil igår, nästan hela tiden med den adaptiva farthållaren påslagen men den var avstängd i centrala Oslo. Inbromsningen var mycket kraftigare än den som den adaptiva farthållaren ger, inte bara regbroms utan maximal inbromsning. Min medpassagerare reagerade på inbromsningen och kommenterade den- "varför stannar du, det är ju grönt".bylund skrev:Och detta var utan farthållare påslagen?
Wahll skrev:taliz skrev:Njae. Det gäller bara om man kör under en viss hastighet, i Volvos fall 30kmh om jag inte minns fel.
Teslas kanske också bara fungerar under en viss hastighet?
Fast på volvo är det ÖVER 30km/h
Det finns olika funktioner här. Osäker på hur det är på teslan och var nivåerna är, men på volvon som jag hade innan var det så här: Dels finns den adaptiva farthållaren. Den håller avstånd till bilar framför, och bromsar vid behov. Tvärnitade dock inte, och bromsade inte alls om man hade foten på gasen. Den varnade istället och man fick bromsa själv. Under 30 km/h aktiverades city safety. Denna hade inget med farthållaren att göra, och tvärnitar för att undvika krock om något dök upp framför bilen. Detta var oberoende om man hade foten på gasen eller ej.
Förmodar att principen är liknande på teslan, men det kan vara så att det är andra hastigheter som gäller.
8-140 km/h enligt versionanteckningarna ovan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Nicklas
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ida2603
Ja, vi är nu på väg hem från vår 9000 km tripp runt Europa... 10 länder på 4 veckor och det har varit en del incidenter.Martinen skrev:Adaptiva farthållaren använder inte bara regen. Den använder även mekaniska bromsen om regen inte räcker till.hanty skrev:Bra fråga, körde 120 mil igår, nästan hela tiden med den adaptiva farthållaren påslagen men den var avstängd i centrala Oslo. Inbromsningen var mycket kraftigare än den som den adaptiva farthållaren ger, inte bara regbroms utan maximal inbromsning. Min medpassagerare reagerade på inbromsningen och kommenterade den- "varför stannar du, det är ju grönt".bylund skrev:Och detta var utan farthållare påslagen?
Många gånger har bromspedalen "försvunnit" under foten då bilen bromsat kraftigt för någon framförvarande bromsat tvärt.
- detta med tacc på.
Sedan har vi en tråkig situation där jag önskat mer av systemet... en idiot som kastar sig in framför oss och antagligen använder bara nödbromsen radarn, för denna bil kom från sidan och repade höger fram på vår bil i och med detta. Hade nödbromsen använt de andra sensorerna kunde detta undvikits

- fast jag vet ju egentligen inte vad som hände... kanske autobromsen kickade in så att det bara blev en skråma?
... det jag vet är att jag nu sitter med en skada jag inte orsakat men som försäkringsbolaget hävdar att jag ska betala (i form av självrisk på 8500kr) eftersom jag inte körde som en vettvilling efter bilen som orsakade detta så vi kunde ta ett kort på nummerplåten... Jag tycker det är knasigt att försäkringsbolaget Tesla väljer förespråkar denna form av idiotkörning... Bara för att jag inte ville riskera familj och medtrafikanter så straffas jag med böter (självrisk) 8500kr!
Kanske Tesla sparar videofeeden från bilen?
- detbskulle ju lösa en del med denna skada, men inte knaseriet med att förespråka vårdslös körning...
- PoloPrinsen
Tråkigt med påkörningen, kanske hade en dashcam gett dig ett regnummer att ge till försäkringsbolaget.
Finns tråd i forumet om en installation!
Hoppas det löser sig.
Mvh PP.
Finns tråd i forumet om en installation!
Hoppas det löser sig.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Det intressanta är vad som gäller i landet där det skedde. Det är reglerna för okända fordon där som spelar roll.Nicklas skrev:Ja, vi är nu på väg hem från vår 9000 km tripp runt Europa... 10 länder på 4 veckor och det har varit en del incidenter.
Många gånger har bromspedalen "försvunnit" under foten då bilen bromsat kraftigt för någon framförvarande bromsat tvärt.
- detta med tacc på.
Sedan har vi en tråkig situation där jag önskat mer av systemet... en idiot som kastar sig in framför oss och antagligen använder bara nödbromsen radarn, för denna bil kom från sidan och repade höger fram på vår bil i och med detta. Hade nödbromsen använt de andra sensorerna kunde detta undvikits![]()
- fast jag vet ju egentligen inte vad som hände... kanske autobromsen kickade in så att det bara blev en skråma?
... det jag vet är att jag nu sitter med en skada jag inte orsakat men som försäkringsbolaget hävdar att jag ska betala (i form av självrisk på 8500kr) eftersom jag inte körde som en vettvilling efter bilen som orsakade detta så vi kunde ta ett kort på nummerplåten... Jag tycker det är knasigt att försäkringsbolaget Tesla väljer förespråkar denna form av idiotkörning... Bara för att jag inte ville riskera familj och medtrafikanter så straffas jag med böter (självrisk) 8500kr!
Kanske Tesla sparar videofeeden från bilen?
- detbskulle ju lösa en del med denna skada, men inte knaseriet med att förespråka vårdslös körning...
http://www.tff.se/sv/Skada/Skadetyp/Ett ... kt-fordon/
Dubbelkolla det med ditt försäkringsbolag, så att de inte bara är bekväma och tar det på din vagnskada istället.