Automatisk nödbromsning?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Automatisk nödbromsning?

Inlägg av dstr »

Jag hade en situation i morse där den borde klivit in, och jag var förvånad att den inte gjorde det. Jag åkte rätt fort mot en parkerad bil (på Storgatan i Solna, på väg från rödljuset bort mot västra skogen, vid rödljuset för övergångsstället) där vägbanan gör en "knix". Jag har varningen inställt på late och den pep "en god stund" innan jag svängde undan.

Har någon lyckats prova den?
Användarvisningsbild
morrhugg
Teslaägare

Re: Automatisk nödbromsning?

Inlägg av morrhugg »

Min har aktiveras en gång i en kö. Samtidigt som jag körde farthållare, en ganska ryckig kö med andra ord.

Iofs kan det ju varit varning bara och farthållaren som bromsade, men det blinkade rött så jag förutsatte det var emergency breaken.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Om den fungerar enligt manualen borde det ha smällt om den borde ha aktiverats. Det står att automatisk broms aktiveras för att minska effekterna av en kollision som inte kan undvikas. Gissningsvis står det i o f s så för att friskriva sig från ansvar när någon kör in i något.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Jag har var ingen på early och den varnar när det är risk för krock. Prova köra fort mot ett hinder så varnar den att nu smäller du snart...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Nodbromsen gär väl bara i när krock kommer ske typ?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

hybris skrev:
På tex volvo så tvärnitar den så att man inte krockar. När man googlar så verkar det vara flera som har samma funderingar.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

dstr skrev:
hybris skrev:
På tex volvo så tvärnitar den så att man inte krockar. När man googlar så verkar det vara flera som har samma funderingar.
Njae. Det gäller bara om man kör under en viss hastighet, i Volvos fall 30kmh om jag inte minns fel.
Teslas kanske också bara fungerar under en viss hastighet?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag har på tidigare bilar varit med om att nödbromsen gått in och räddat upp en situation, men också att den nödbromsat när det inte strikt talat varit nödvändigt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Vissa system (som Teslas?) går in när systemet är 100% SÄKER på att en krock kommer att ske. Därför kan man INTE testa dessa system utan att krocka. Så därför säger man också att man inte själv ska försöka utforska gränserna/testa dessa system...

Sen finns det andra funktioner/system som går in tidigare som man på det sättet kan testa/uppleva utan att krocka.

Allt det här förutsätter också att systemet tolkat/reagerat rätt på det som händer vilket inte är 100% säkert beroende på systemets/sensorerna/programmens begränsningar av olika slag.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Har funderat på att ställa upp en kartong och prova men inte kommit mig för det ännu.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Min har varnat två gånger på motorvägen. En gång dök det upp ett plötsligt köslut och en annan gång höll en bil i filen bredvid på att ramma mig i syfte att byta fil. Båda gångerna har jag bedömt att det mycket väl hade kunnat sluta i kollision utan varningen, men inga bromsar aktiverades utan jag fick undvika kollisionen själv.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Fast det är ju två olika funktioner, varningen kommer när den anser att man måste göra något för att undvika kollision, nödbromsningen kommer för att lindra kollisionen när den anser att det är för sent att undvika den.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Sedan har de säkert skrivit så för att friskriva sig lite. Det finns säkert tillfällen då nödbromsningen även lyckas undvika kollision, men man ska inte tro att man kan lita på det.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Att köra sakta mot en kartong 1000x700x600 triggar inte nödbromsningen iallfall. Provade igår utan framgång.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Svaret på min fråga är mao fortfarande Nej.

Man börjar ju undra om även detta är något som kommer i en framtida uppdatering, att det som finns idag enbart fungerar med adaptiva farthållaren igång? (och att den helautomatiska kommer i "nästa" uppdatering)
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Vid långsam körning borde man ju kunna gå emot. Kanske fungerar om man kör fortare. Att bromsa efter en träff är ju helt meningslöst om det är ett berg.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

dstr skrev:

Man börjar ju undra om även detta är något som kommer i en framtida uppdatering, att det som finns idag enbart fungerar med adaptiva farthållaren igång? (och att den helautomatiska kommer i "nästa" uppdatering)
Nödbromsen ska finnas redan nu, och vara aktiv oavsett farthållare aktiv eller inte. Med adaptiva farthållaren så borde ju kollisionsundvikandet fungera bättre såklart.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

jonas skrev:
Att köra sakta mot en kartong 1000x700x600 triggar inte nödbromsningen iallfall. Provade igår utan framgång.
En tom kartong kan radarn framme genomskåda(!)
Volvo hade PR-mardröm när deras autobroms inte bromsade vid pressuppvisningen.
Jag tror de klär in dem med aluminiumfolie nuförtiden vid demos?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

bylund skrev:
dstr skrev:

Nödbromsen ska finnas redan nu, och vara aktiv oavsett farthållare aktiv eller inte. Med adaptiva farthållaren så borde ju kollisionsundvikandet fungera bättre såklart.
"ska finnas" - enligt vilken källa?

Med risk för att låta som en trasig skiva... tills någon bekräftar att dom upplevt den så ställer jag mig tveksam till att den är aktiverad ännu.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

dstr skrev:

Med risk för att låta som en trasig skiva... tills någon bekräftar att dom upplevt den så ställer jag mig tveksam till att den är aktiverad ännu.
Enligt versionsanteckningarna:
Versionanteckningar för 6.2 skrev:
Automatic Emergency Braking

Automatic Emergency Braking - a new Collision Avoidance Assist feature - is designed to automatically engage the brakes to reduce the impact of an unavoidable frontal collision.
Automatic Emergency Braking will stop applying the brakes when you press the accelerator pedal, press the brake pedal, or sharply turn the steering wheel.
Automatic Emergency Braking is enabled by default. You can temporarily disable this feature via the AUTOMATIC EMERGENCY BRAKING setting in Controls >
Settings > Driver Assistance > COLLISION AVOIDANCE ASSIST. Automatic Emergency Braking will reenable when you next drive.
Note:
Automatic Emergency Braking operates when you are driving at speeds between 5 mph (8 km/h) and 85 mph (140 km/h).
Så det står i klartext att det finns. Jag har mycket svårt att tro att de skulle påstå det utan att den faktiskt finns.
Det står att den lindrar en fontalkrock som inte går att undvika. Alltså, du kan bara räkna med svar från något som har krockat sin bil. Visserligen kan den vara bättre än hur det beskrivs ovan och aktiveras och faktisk undvika en kollision, men det är inget som utlovas.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

bylund skrev:
dstr skrev:

Enligt versionsanteckningarna:
Versionanteckningar för 6.2 skrev:
Automatic Emergency Braking

Automatic Emergency Braking - a new Collision Avoidance Assist feature - is designed to automatically engage the brakes to reduce the impact of an unavoidable frontal collision.
Automatic Emergency Braking will stop applying the brakes when you press the accelerator pedal, press the brake pedal, or sharply turn the steering wheel.
Automatic Emergency Braking is enabled by default. You can temporarily disable this feature via the AUTOMATIC EMERGENCY BRAKING setting in Controls >
Settings > Driver Assistance > COLLISION AVOIDANCE ASSIST. Automatic Emergency Braking will reenable when you next drive.
Note:
Automatic Emergency Braking operates when you are driving at speeds between 5 mph (8 km/h) and 85 mph (140 km/h).
Så det står i klartext att det finns. Jag har mycket svårt att tro att de skulle påstå det utan att den faktiskt finns.
Det står att den lindrar en fontalkrock som inte går att undvika. Alltså, du kan bara räkna med svar från något som har krockat sin bil. Visserligen kan den vara bättre än hur det beskrivs ovan och aktiveras och faktisk undvika en kollision, men det är inget som utlovas.
Det skapar två frågeställningar

1. Varför inte göra som tex Volvo så man hjälper till att helt hindra krockar? En kollegas bil tvärnitade när bilen framför tvärnitade istället för att åka in i en tom rondell.

2. Är min trasig? Jag höll nog 60km/h rakt mot en stillastående bil och den pep en "lång" stund innan jag svängde undan, ca 5 meter innan. Hade jag fortsatt rakt fram så hade den inte hunnit bromsa många meter.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Liknande system har funnits sen 2008 på tex VW CC dagen system är mer utvecklade. Så jag tror helt enkelt Tesla inte är i klass med de modernaste systemen ännu...men med sina ständiga uppdateringar blir de allt mer moderna snabbt!

Tesla är riktigt duktiga på sitt tänk med batterier, SC, image och förpackning av bilarna osv. Men övriga bilindustrin har trots allt hållit på längre med olika tekniska system/lösningar. T ex gummilister, klimatanläggningar, detaljkvalitet, ergonomi i vissa avseenden, ASSISTANSSYSTEM osv. Dvs områden där andra bilmärken kanske ligger före Tesla ännu... Så bara för att Tesla anses världsledande på vissa områden innebär det inte att de är världsmästare på allt som gäller bilar. Tesla är trots allt väldigt ung och oerfaren i många stycken i bilbyggarbranschen. Men de lär sig snabbt och har ett annat tänk, fokus än de allra flesta andra!
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Och angående Volvo så är det nog olika system ELLER olika generationer av samma system som klarar olika saker helt enkelt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Har samma funktion på min E-klass, där står det också att den kommer bromsa innan en oundviklig olycka. Jag faktiskt så ska hela bilen förbereda sig för smällen, spänna bältet, räta upp stolarna och kanske något mer... Sen måste du vara över och under (?) specifika hastigheter.
Om jag skulle vilja testa detta, vilket jag inte direkt känner för att göra, så hade jag satt upp antingen en hög med kartonger klädda med folie eller ännu hellre en luft kudde. Problemet är att om jag kör 60-70 km/h så blir det en ganska häftig smäll oavsett, vilket jag inte vill utsätta bilen för.

Orsaken till att den inte bromsar innan det är för sent är att bilen inte ska orsaka en olycka. Tänk om bilen tvärbromsar på motorvägen och orsakar en seriekrock? Föraren hoppar ut och säger jag rörde inte bromsen det var bilens fel osv.
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare

Inlägg av Fredriksv »

Är det inte så att tesla som alla andra köper in dem här sortens system? Fick för mig att det var ett israeliskt system som sitter i både Volvo och Tesla...
Skriv svar