Utan tvekan är 3-fas ett måste på huvudbilen. Kortpendlingsbil/andrabil så funkar det kanske ok med 1-fas.
Genomsnitts bilen i Sverige kör 1200mil så de flesta har det du kallar kortpendlingsbilar. När du ska åka längre sträckor är det ju snabbladdare som gäller ändå.
———
Om jag ska välja mellan en Model 3 och en e-Niro så är ju inte 3-fas laddningen det som kommer fälla avgörandet, knappt ens med på listan.
Jag förstår inte riktigt argumentet med att när det blir vanligare med större batterier, då minskar behovet av 3fas laddning. Är det inte tvärt om?
Ja, vardagskörandet, dvs. det korta körandet med ett större batteri, gör att marginalerna ökar och därmed klarar du dig med långsammare laddning.
Men de gånger du kommer hem från längre resor, kommer du nog alltid maximera batterianvändningen och helst anlända till hemmet med så låg SoC som möjligt. För att verkligen utnyttja batteriets storlek och minska SuC på resan.
Med långsammare laddning, tar det sedan evigheter att ladda batteriet till en acceptabel nivå igen om bilen bara klarar 1fasladdning.
Eller tänker jag fel.
Men hur troligt är det att du ska iväg på en resa nästa dag som är längre än 10mil? Det kommer hända väldigt sällan åtminstone. Genom att du har ett stort batteri så kommer bilen till slut efter några dagar med normal pendling och laddning vara tillbaka uppe på 80% även med en långsam laddning.
Det är nog väldigt olika hur man har det med olika strömförbrukare i huset. Jag har räknat fram och tillbaka och det kommer att bli svårt att bara ladda på en fas utan att tvingas höja mätarsäkringen.
Jag kan inte förstå varför det ska vara så svårt att bara sätta i 3-fasladdning i en elbil? I det stora hela så är det ingen kostnad att tala om. Flexibiliteten som man vinner är så mycket värd.
frippe: beror på hur mycket du MÅSTE åka DAGEN EFTER en långresa. Gör ju inget om bilen bara är 1/2 laddad till dagen efter om du klarar dig med det.
Verdi: visst kan man se 3-fas som en gudagåva men är det detsamma som att en elbil utan det är en ”dålig” elbil för de flesta? Den kanske är lite sämre eller rent av dålig för vissa men långt ifrån en dålig elbil för de flesta.
Att inlägget blev långt var för att det finns så många aspekter av det och jag möts av de i stort sett varje vecka.
Vad jag vill? Att ”Ryggmärgsreflexen” att dissa kommande elbilar med 1-fas laddning inte görs i ”onödan”, när så inte är befogat. Dvs att skilja på vad jag själv behöver/önskar från vad kanske andra verkligen behöver/önskar.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Det beror naturligtvis på körmönstret, men flertalet som svarar nej här bor förmodligen inte i hus vilka har el som värmekälla - värmepumpslösningar etc inkluderat.
Jag har tre hus, två av dem har värmepumpslösningar och det tredje värms med fjärrvärme och har således endast hushållsel på 3x16A. Inte ens i där skulle jag vilja ha endast 1-fasladdning. Det är inte särskilt kul att komma hem på kvällen för att följande morgon ge sig iväg på distanskörning igen, då är man föga intresserad av att börja dagen med att sätta sig i en 38 kW DC laddare en bit bort för att kunna fortsätta (som förhoppningsvis är ledig). Om jag är i sommarhuset så är jag rökt!
Merparten av oss som i dagsläget är intresserade av el-bilar har någorlunda koll på hur saker och ting förhåller sig - vi är medvetna om hur vi kan balansera om faserna i huset, vi är är måna om att el-installationerna ska vara i gott skick, vi tänker oss för då vi ansluter oss till främmande anläggningar etc. Men hur blir det när gemene man pluggar in sina el-bilar i sitt hus??
Inte minst, varför belasta faserna mer än nödvändigt?
Då man är besök på andra platser än i hemmet är det särskilt intressant att kunna ladda med så låg strömstyrka som möjligt, det är ju sällan aktuellt att börja inventera och bygga om i andras anläggningar - i synnerhet om det rör sig om enstaka korta besök.
Jag är i alla fall inte intresserad av att bygga om eller säkra upp mina anläggningar p g a att bilen i mina ögon har brister som kan undvikas.
frippe: beror på hur mycket du MÅSTE åka DAGEN EFTER en långresa. Gör ju inget om bilen bara är 1/2 laddad till dagen efter om du klarar dig med det.
Verdi: visst kan man se 3-fas som en gudagåva men är det detsamma som att en elbil utan det är en ”dålig” elbil för de flesta? Den kanske är lite sämre eller rent av dålig för vissa men långt ifrån en dålig elbil för de flesta.
Att inlägget blev långt var för att det finns så många aspekter av det och jag möts av de i stort sett varje vecka.
Vad jag vill? Att ”Ryggmärgsreflexen” att dissa kommande elbilar med 1-fas laddning inte görs i ”onödan”, när så inte är befogat. Dvs att skilja på vad jag själv behöver/önskar från vad kanske andra verkligen behöver/önskar.
På semestern, i fjällen osv osv har man stor hjälp av 11 kW destinationsladdning. Då ska man ju ofta köra långt flera dagar i rad. Jag tycker det är hur skönt som helst om hotellet har Tesla WC åt gästerna. Då slipper man åka och ladda dyrt på nån chademo som man kanske inte ens får igång om man är i ett annat land t ex.
Alla får väl göra som de vill och alla har olika smärttröskel på hur jobbigt det får vara att köra på el. Min är ganska låg. Det ska funka och det ska vara enkelt.
Det beror naturligtvis på körmönstret, men flertalet som svarar nej här bor förmodligen inte i hus vilka har el som värmekälla - värmepumpslösningar etc inkluderat.
Jag bor på en egen gård och har bergvärmepump, min huvudsäkring är på 20A. Jag klarar mig med 10A 1-fas laddning varje natt trots att jag åker 7-8 mil varje dag. När jag nästa år, om allt går väl, kommer ha två elbilar så gissar jag att de får var sin fas. Möjligen att en av bilarna får fra från två faser, jag vet inte riktigt. Men eftersom jag kommer fortsätta att köra som jag gör så ser jag inget direkt krav på 3-fasladdning just nu.
Svaret på din fråga: JA!
För mig är anledningen att jag dels åker långt och kommer då hem med slut batteri (i3:an) och så har vi en tesla privat som vi kör mellan 10-30 mil om dagen.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
TVÅ-FAS är minimum.
Jag kan inte förstå varför inte alla har två 16A laddare som enkelt ställer om parallellt om man skall dra 32A en-fas, men kopplar sig separat om man vill dra två-fas 16A. Bästa av två världar!
Då får man även driftsäkerhet på köpet om ena laddaren pajar kan fortfarande ladda med halva strömstyrkan.
En helvågslikriktare för 1-fas har 4 dioder, och en för 3-fas har 6 dioder. Man kanske inte direkt kan översätta det till laddaren i elbilen men principen borde vara liknande. Dvs skillnaden i pris borde vara så liten att det inte är motiverat att leva med dom avsevärda begränsningar som en enfasladdare innebär.
För egen del så skulle jag ofta begränsas mycket med enbart 1-fasladdning. Jag tar ibland med mig en WC med 32A-handske för att ladda fortare när jag är på vissa kortare jobb men jag är ju inte representativ för genomsnittsbilisten.
TVÅ-FAS är minimum.
Jag kan inte förstå varför inte alla har två 16A laddare som enkelt ställer om parallellt om man skall dra 32A en-fas, men kopplar sig separat om man vill dra två-fas 16A. Bästa av två världar!
Då får man även driftsäkerhet på köpet om ena laddaren pajar kan fortfarande ladda med halva strömstyrkan.
Simple as that.
Ja det är ju minst dubbelt så bra jämfört med enfas.
Jag instämmer med många här att när jag kommer hem med tomt batteri vid 22 och skall åka långt kl 6 igen, då vill jag starta med fulladdat.
Ytterligare en fördel med trefasladdning är att hittar jag en trefasladdare vid destinationen, så slipper jag oftast snabbladdning på hemvägen.
Vi har en i3 (ca 28kwh tillgängligt, 3-fas laddning) som vi köpte precis innan vi byggde klart huset och hade i början inte tillgång till 3-fas då det skulle fixas i garaget som blev klart ett halvår senare.
Under vårt första halvår hade vi därmed endast tillgång till 1-fas laddning via skarvsladd så vi kunde bara ladda 1x9 ampere (vintertid). Detta gjorde att vi vid ett flertal tillfällen inte kunde använda bilen för extraresor på kvällar de dagar man kört för långt och inte hann ladda upp tillräckligt för att ta den igen, utan fick då ta andrabilen.
Det var även jobbigt att det tog nästan hela veckan innan vi hade kommit upp i 100 % laddning.
Nu när trefas finns tillgängligt så laddar vi oftast på 3x8A och ställer vid nödvändighet upp till 3x16 när man vet att man skall iväg igen efter fritidshämtning m.m. om man skall iväg på längre resa igen. Det har hänt ett flertal gånger att vi kommit hem med mindre än 10 km kvar på laddningen så vi utnyttjar hela kapaciteten regelbundet.
Men jag kan förstå vad du är ute efter i originalinlägget. Det är inte nödvändigt med 3-fas men det är väldigt skönt att kunna utnyttja det när man kan och ladda medan man packar bilen på fredag eftermiddag för att fylla upp så att man kommer hela vägen dit man skall på fredagkvällen utan att behöva stanna efter en timme och ladda.
Men med större batteri och en 16A laddbox enfas så blir det antagligen färre tillfällen som 3-fasen behövs. (men inte tillräckligt många för att jag skulle köpa en utan 3-fas laddning )
Men som andrabil är det nog inget problem med endast 1-fas.
Bra tråd. Orkade inte läsa klart försts inlägget men har efter att läst alla era kommentarer insätt att jag behöver en laddbox på trefas (om än bara 7kw max) för att klara mina behov nu när jag byter från plugin hybrid till helt elektrisk bil. Har 16amp huvudsäkring och luftvärmepump/direktverkande el som huvudvärmekälla i huset (har även solceller).
Det är en försumbar kostnad för tillverkaren att erbjuda både 1- och 3-fas lösning. Detta hade Model S från allra första början. Det erbjuder flexibilitet för kunden. Varför tacka nej till denna flexibilitet? Och varför är det inte standard hos alla?
Att skriva ett lååångt inlägg och ifrågasätta denna flexibilitet förstår jag helt enkelt inte. Om du föredrar det så kan du ladda din Tesla 1-fas hela tiden om du vill. Hela Teslakonceptet är inte bara nytänk, det är också så himla genomtänkt och det är det som gör det så intressant.
Du har helt rätt. Jag har haft elbil i drygt 3 år. Kört ca 5000 mil. Alltid laddat hemma 10 A vägguttag. Det hände någon gång när jag körde Nissan 24kw att jag saknade snabbare laddning hemma. Aldrig nu när batteriet är större. Snabb laddning är ju bara viktigt vid långresor och då finns ju snabbladdare. Enda gången det skulle bli problem är om man kommer hem en kväll efter en lång resa med tomt batteri och ska iväg nästa morgon på en långresa. Det har aldrig hänt mig hittills. Skulle det hända får jag väl fylla på lite vid en snabbladdare.
Även ifall det normalt inte är några problem att ladda från schuko är detta något som inte rekommenderas. Dessa uttag blir dels slitna av hög effekt då kontakten aldrig blir 100% och dels av varje i och urpluggning av kontakten. Trefas CEE är inte lika känslig och anpassad för högre effekt.
Detta betyder att även när du laddar från en fas så bör det ske via trefaskontakt eller Typ 2. Schuko rekommenderas inte.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Den här laddaren som sitter i bilen; kan de inte byta ut den? Är det en dyr pryl? Alltså de borde kunna montera en trefas- som standard och ifall marknaden kräver det (Norge?) byta den mot en enfas- istället. Eller är den monterad väldigt djupt in i bilen och inte gjord för att bytas?
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil) Passat GTE -18 (såld) MS 70D AP1 -16 (såld) Leaf 24 -14 (såld)
Den här laddaren som sitter i bilen; kan de inte byta ut den? Är det en dyr pryl? Alltså de borde kunna montera en trefas- som standard och ifall marknaden kräver det (Norge?) byta den mot en enfas- istället. Eller är den monterad väldigt djupt in i bilen och inte gjord för att bytas?
Hyfsat dyr pryl skulle jag säga, Tesla tog 20kkr för sin när de hade tillvalet dubbelladdare och jag tror att det var ganska billigt.
Standard i världen är 1-fas hemma hos vanligt folk så det är 3-fas laddaren du skulle få betala typ 30kkr extra för i så fall.
Det är ju klart att många skulle klara sig alldeles utmärkt med enfasladdning på en elbil. Personligen vill jag hellre ha trefas, men enskilda personers önskemål och preferenser är inte samma sak som att alla elbilar måste ha 3-fasladdning.
Än så länge är det inte så gott om snabbladdare inne i samhällena och då ser jag det som en fördel att kunna ladda trefas (gärna 32 A, men det är ju inte så vanligt att ombordladdare klarar 22 kW 3-fas) om jag stannar där några timmar.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Jag håller med de allra flesta och förstår att många har såna körmönster att man verkligen har stor nytta eller verkligen behöver 3-fasladdning för att det ens ska funka!
MEN min poäng är att många då antagligen INTE använder bilen som en GENOMSNITTLIG bil används i Sverige. Den används möjligtvis som en genomsnittlig TESLA. Samt att man kanske/antagligen valt just Tesla med 3-fasladdning och SuC som elbil eftersom man då har det körmönster som man har? Där en Tesla med 3-fas laddning då är det enda som faktiskt funkar av dagens alternativ.
När nu efterfrågan på elbilar börjar vara större bland "medelsvensson" så försöker jag få fram poängen att många GENOMSNITTSBILISTER kanske skulle klara sig hyfsat/tillräckligt bra även med elbilar som "tyvärr" bara erbjuds med 1-Fas laddning. Där då det "Reflexmässiga" svaret många ger är att bilar med 3-fas laddning inte kommer duga/funka. Vilket kanske då inte stämmer för hur genomsnittsbilen faktiskt används i Sverige. Även om 3-fasladdning i princip alltid är BÄTTRE vilket jag också håller med om!
Sen handlar det nog inte om att tex jag därigenom behöver "anpassa/anstränga" mig mer än andra med 1-fasladdning. Det handlar helt enkelt om att nattladdning, även med 1-fas 10A räcker till för min körning trots att jag också kör mer än genomsnittet. (då jag kör 2000-2500mil/år). Dvs jag stoppar i sladden varje kväll och sen bara funkar det. När nu bilar kommer med större batterier funkar det ju ännu bättre då bilens buffert är större.
Att jag skriver 10A 1-fas innebär inte automatiskt att jag förordar Schucko. Har själv haft 2xWallbox i närmare 4år och tycker det är det absolut bästa då man laddar elbil. Men där är min poäng att redan med låga 10A 1-fas räcker kapaciteten till för de flesta genomsnittsbilister. (Även om jag har för mig alla elbilar kan ladda med åtminstone 16A 1-fas) Samt att de flesta hushåll ganska enkelt kan hantera 1-fas 10A utan större ombyggnader/anpassningar i elsystemet.
För övrigt fantastiskt roligt och intressant att se hur engagerade många är i det här ämnet
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Jag tycker det är två helt olika frågor, att klara sig på 1-fas eller att kräva 3-fas av tillverkarna.
Klart som korvspad att enskilda användare klarar sig på enfasladdning, som Leafägare så är man en av dessa, men hela grejen beror ju på att Nissan tror att alla har det som i Japan, att hushåll är utrustade med enfas. Elbilstillverkarna måste ju gå i bräschen för att där man pluggar i sin bil ska man ha trefas. Punkt.
Jag pissar gärna på Nissan och andra som envisas med att bara titta på sin egen marknad när man utvecklar bilen, det gäller ju även Tesla i vissa fall (såsom dragkrok).
Så nej Nissan det duger inte att ni kommer med enbart enfasladdning. Tumme ner.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Jag tycker det är två helt olika frågor, att klara sig på 1-fas eller att kräva 3-fas av tillverkarna.
Klart som korvspad att enskilda användare klarar sig på enfasladdning, som Leafägare så är man en av dessa, men hela grejen beror ju på att Nissan tror att alla har det som i Japan, att hushåll är utrustade med enfas. Elbilstillverkarna måste ju gå i bräschen för att där man pluggar i sin bil ska man ha trefas. Punkt.
Jag pissar gärna på Nissan och andra som envisas med att bara titta på sin egen marknad när man utvecklar bilen, det gäller ju även Tesla i vissa fall (såsom dragkrok).
Så nej Nissan det duger inte att ni kommer med enbart enfasladdning. Tumme ner.
Tack till dig som orkat läsa igenom mitt långa inlägg, och fram för mer och fler elbilar åt alla oavsett om laddningen sker på 1-fas eller 3-fas!!!
Jag vill mena att man måste titta på helheten. En e-up laddar ju lika fort på 1fas som en Model X gör på 3fas. 3ggr förbrukningen på den större bilen. Har man en snål bil med stort batteri så minskar ju behovet av hög laddeffekt i kW, man för hyfsad fjutt i km/h ändå. Problemet hitintills har varit att bilarna inte varit speciellt snåla och att 1-fas laddarna varit på 16A.
En av de för dagen nya hyfsat snåla bilarna med 64kWh batteri och 32A 1fas laddning är i mina ögon helt okej. Men äldre bilar så som Leaf, e-golf osv blir ju oerhört trötta med 1fas 16A. Har själv provat under flera år och det är inte görbart att spontant ta en tripp om man glömt ladda över natten. En Leaf24 kommer man alltid hem med "tom", en Kona 64 kommer ju i det läget ha iaf 70% kvar.
Sen är det ju skillnad på 3fas och tre faser. Tesla kan ju ladda på 1, 2 eller tre faser vilket gör bilen väldigt praktisk. Är den dessutom riktigt snål som Model 3 och har 16A trefas inbyggt så är det ju sjukt bra.
Huvuddelen av all laddning sker väl hemma, att då säga att det är bra med enfasladdning är nog att lura sig själv. Jag tänker på alla dom gånger man kommer hem med tomt batteri och snabbt behöver extra mil.
Jag tycker att Audi löst detta jättebra med kommande elbil 3-fas 11kW, med tillvalet 22kW samt ytterligare tillval laddluckan på båda sidor om bilen.
Tack till dig som orkat läsa igenom mitt långa inlägg, och fram för mer och fler elbilar åt alla oavsett om laddningen sker på 1-fas eller 3-fas!!!
Jag vill mena att man måste titta på helheten. En e-up laddar ju lika fort på 1fas som en Model X gör på 3fas. 3ggr förbrukningen på den större bilen. Har man en snål bil med stort batteri så minskar ju behovet av hög laddeffekt i kW, man för hyfsad fjutt i km/h ändå. Problemet hitintills har varit att bilarna inte varit speciellt snåla och att 1-fas laddarna varit på 16A.
En av de för dagen nya hyfsat snåla bilarna med 64kWh batteri och 32A 1fas laddning är i mina ögon helt okej. Men äldre bilar så som Leaf, e-golf osv blir ju oerhört trötta med 1fas 16A. Har själv provat under flera år och det är inte görbart att spontant ta en tripp om man glömt ladda över natten.
Sen är det ju skillnad på 3fas och tre faser. Tesla kan ju ladda på 1, 2 eller tre faser vilket gör bilen väldigt praktisk.
Så en e-up drar under ca 1 kWh per mil? Inte så troligt va?
Problemet med 32A är ju att väldigt få villor kan ha sån huvudsäkring utan omfattande ändringar. Plus att det kostar multum i nätavgift.